سخنگوی کاخ سفید می‌گوید پس از اجرایی شدن توافق جامع هسته‌ای میان ایران و ۱+۵، بی‌سابقه‌ترین بازرسی‌های سرزده در تاریخ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از برنامه هسته‌ای ایران انجام خواهد شد.

به گزارش مشرق، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید امروز در میان خبرنگاران از انجام بی‌سابقه‌ترین بازرسی‌های سرزده از تأسیسات هسته‌ای ایران در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

این اظهارنظر ارنست در پاسخ به سوال تکراری خبرنگاران در خصوص افزایش 20 درصدی اورانیوم با غنای 5 درصد ایران بود؛ افزایشی که سخنگو برای چندمین بار گفت غیرقانونی نیست و گزارش آژانس هم حتی آن را به منزله زیرپا گذاشتن توافق ژنو ندانسته است.

سخنگو در ادامه پاسخ به این سوال و در توضیح نحوه ایجاد اطمینان از عدم انحراف برنامه هسته‌ای ایران در آینده گفت که پس از امضای احتمالی توافق جامع هسته‌ای، «بی‌سابقه‌ترین بازرسی‌های سرزده که تاکنون از کشوری صورت گرفته، توسط بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران انجام خواهد شد.»

«هانس بلیکس» رئیس سابق بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که پیش از حمله آمریکا به عراق اصرار داشت که هیچ بمب اتمی در این کشور نیست، چندی پیش در مصاحبه‌ای گفته بود که از نظر حقوقی، درخواست‌های فعلی 1+5 از ایران فراتر از پرتکول الحاقی است و «جدا کردن یک کشور و درخواست از آن برای انجام کاری فراتر از آنچه ایر کشورها انجام می‌دهند، دشوار است.»

بلیکس افزوده بود: «هیچ کشوری بازرسی‌های فراتر از پرتکول‌های الحاقی را نخواهد پذیرفت.»

مقامات ارشد ایران و بخصوص آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب هم بارها اعلام کرده‌اند که نتیجه مذاکرات هسته‌ای نباید ایران را به کشوری خاص و غیرعادی در زمینه بازرسی ها بدل کند و ایران روال معمول در بازرسی از همه کشورهای عضو آژانس را قبول خواهد کرد.

بحث داغ دیگری که در کنفرانس خبری امروز کاخ سفید مطرح شد، تصمیم آمریکا برای رایزنی با 6 کشور صنعتی دیگر جهان و افزایش تحریم‌های روسیه بود.

سخنگو در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران، به بی‌اثر بودن تحریم‌های روسیه و عدم تغییر موضع مسکو در قبال حوادث اوکراین پرداخت و گفت: «فشارهای اقتصادی هنوز نتوانسته سیاست‌های پوتین در اوکراین را تغییر دهد.»

ارنست ادامه داد: «خیلی وقت است که به دنیال تغییر رفتار روسیه در نتیجه این تحریم‌ها هستیم، ولی چنین تغییری هنوز اعمال نشده است.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    0 0
    از کجا معلوم اینا بازرسی کنن و به دروغ برن بگن چیزایی پیدا کردیم
  • على ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    0 0
    فكر كنم همه مردم به بيهودگى مذاكرات پى بردن و اينكه با اين روند رسيدن به توافق محال است
  • علی ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    0 0
    به همین خیال باش
  • ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    0 0
    شتر در خواب بیند پنبه دانه! این مملکت بزرگ داره.
  • ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    0 0
    دستاورد دیپلماسی لبخند!!!
  • فرهاد ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    0 0
    بانکی داری گنده تر از دهنت حرف میزنی، به همین خیال باش.
  • یه بنده خدا ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    0 0
    خودشون دارن میگن این درخواستای 5+1 فراتر از پروتکله، اون وقت مقامات مذاکره کننده ما دم از توافق برد-برد میزنن! فقط مونده بود این هشدارو از زبون غربیا بشنویم.
  • زینب ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    0 0
    ایران باید درتمامی بازدیدهای آژانس حضور جدی وسرسختانه خودراداشته باشدتا مبادابه آنان خوش بگذرد.تفتیش بدنی بازرسان ولوازم آنان دقیق وسرسختانه صورت پذیردبه گونه ای که برای یک بازدید معمولی هم مجبورباشندهفت خان رستم راطی کنند.به گونه ای باشدکه بازرسان هم متوجه بی اعتمادی ایران به آنان گردندوبدانندکه اعتمادباید دوطرفه باشد.درطی اقامتشان درایران هزینه های اقامتشان اعم از هتل وغذا وغیره گرفته شودزیرا هزینه بی اعتمادی وتوهین حاصل از آنرا نبایدایرانیان بپردازند.مهمان نوازی وپاچه خواری موقوف شودبگذارید برونددرمملکتشان هرچه میخواهندبگویندمهم نیست چراکه هیچکدامشان انسانیت ندارندوبابهترین خلق خدادشمنی کرده وآنان راموردظلم قرارداده اند.
  • کاپیتان ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    0 0
    دکتر روحانی اشتباهی که مرتکب شده این هست که فکر کرده راه ابادانی کشور از توافق با آمریکا به دست می اید. البته دیر یا زود متوجه میشه که اینطور نیست فقط امیدوارم اون موقع دیر نباشه من این حرف هایی که تندرو ها و افراطی ها میزنند قبول ندارم به نظرم ایشون نیت خیر دارند اما اشتباه میکنند عزیزان تندرو و دلواپس!!! هم اگر واقعا" درد وطن دارند و به دنبال انتقام جویی انتخابات نیستند طوری حرف نزنند که تیم هسته ای ما از سر لج بازی هم که شده برن هر توافقی شد بکنند تا پوز شما هارو بزنند( مثل لج بازی های محمود) اگر واقعا"مثل من درد وطن دارید بیاید عقلامونو رو هم بریزیم یه فکری بکنیم به هم کمک بدهیم نه این که دعوا راه بیاندازیم بابا لامصب ها ناسلامتی سال همدلی و همزبانی است این یعنی بشینید با هم برادرانه حرف بزنید با خشوع و ادب به هم کمک کنیم به خدا همدلی این کاری نیست که آقایان رسایی و شریعتمداری و مطهری میکنند هم زبانی این کاری نیست که آقایان زیبا کلام و یا پناهیان میکنند التماس میکنم بیاید به حرف رهبرمون امام خامنه ای عمل کنید نه این که پشت گوش بیاندازید و فقط بنر بزنید که سال فلان و بهمان گرامی باد !!! مشرق نیوز شما مسئولید تو رو خدا نظرم رو چاپ کن شاید یه عده خوندند پند گرفتن چند باره مینویسم پیغام میزنید غیر قابل انتشار آخه چرا؟ همه باید احساس مسئولیت کنید چرا نمیکنید؟ سال هم زبانی هست و حرف ما غیر قابل انتشار؟ یا حق.
  • علی110 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    0 0
    آقای ظریف وهیئت همراه خسته نباشید!!!!!آقای روحانی مچکریم!!!! به قول دکترلاریجانی در مورد همین تیم مذاکره کننده در10سال قبل درومروارید دادیم وبه جاش آب نبات چوبی گرفتیم...نمیدونم الان ایشون چرا ساکتن؟!!
  • samiya ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    0 0
    مگه خونه خالس ک هروقت خواستن سرزده مثل گاو سرشونوته بندازن بیان :)
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    0 0
    آقا اصلا بیاییم چند اقامتگاه برای بازرسان!!! بسازیم که همین جا بمونند و در تاسیسات اتمی بعنوان آبدارچی (کسی که همه چیز را می داند) استخدام شوند ببینیم چی گیرشون میاد.والله.
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    0 0
    زینب خانم با این توصیفات سنگین تر نیست اصلا اجازه بازرسی ندیم؟ اصل بازرسی قبول حقارته.
  • ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    0 0
    ما اجازه نمی دهیم ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس