کد خبر 424046
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲

وزیر کشور لبنان در حالی از عدم دستیابی به تفاهمی در کابینه برای حل پرونده امنیتی «عرسال» سخن گفت که وزیر دفاع می‌گوید محاصره این شهر توسط ارتش کامل شده و برخی منابع دیگر از آغاز عملیات حزب‌الله در عرسال خبر می‌دهند.

به گزارش مشرق، «عرسال» شهری در شرق لبنان که تروریست‌های وارد شده از سوریه آن را محل فعالیت خود کرده‌اند، هنوز شاهد تعلل دولت لبنان و سیاستمداران آن برای آغاز عملیات ارتش است.

«نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان پس از جلسه دیروز کابینه گفت: هنوز (در کابینه) به تفاهمی درباره وضعیت سیاسی و امنیتی برای حل پرونده «عرسال» نرسیده‌ایم.

بنا بر گزارش روزنامه الجمهوریه لبنان، اما یک منبع نظامی عالی‌رتبه تاکید کرد که پرونده عرسال با تأمل و به دور از هیاهو در حال رسیدگی است. نیروهای ارتش نیز خود را در عرصه میدانی آماده می‌کند تا با هر گونه نبردی که ممکن است علیه وی تحمیل شود، مقابله کنند.

المشنوق در باب موضوع مرتبط یعنی تعیین مسئولان نظامی و امنیتی لبنان، در گفت‌وگو با «الجمهوریه» نیز گفت: اینکه فرمانده آینده ارتش پیش از اتمام دوره فعلی معرفی شود، قابل قبول نیست... موضوع معرفی فرمانده جدید دستگاه امنیت داخلی نیز در ربع ساعت پایانی مطرح خواهد شد.

منبع نظامی فوق‌الذکر همچنین گفت: ارتش برای رویارویی با هر گونه احتمالی آمادگی دارد و منتظر تصمیم دولت درباره ارتفاعات عرسال است.

ارتفاعات عرسال از تابستان سال گذشته تا کنون توسط افراد مسلح وابسته به گروهک‌های تروریستی داعش و جبهه النصره اشغال شده است.

از طرفی دیگر «سمیر مقبل» وزیر دفاع لبنان نیز در گفت‌وگو با این روزنامه لبنانی گفت: در موعد مقرر موضوع انتخاب و معرفی فرمانده آینده ارتش را بررسی می‌کنیم.. بنده این موضوع را بررسی و در زمان مناسب اعلام می‌کنم.

وی درباره تحولات امنیتی عرسال نیز گفت: ارتش این شهر را از همه جهت ها محاصره کرده و هم اکنون گشتی‌های ارتش وارد این شهرک می‌شوند ولی تصمیمی درباره احداث مقرهای ثابت در این شهر اتخاذ نکرده زیرا چنین امری بسیار حساس است.

مقبل با بیان اینکه نمی‌خواهیم با اتخاذ تصمیم حساب نشده 300 یا 400 کشته بدهیم، افزود: در خصوص ارتفاعات عرسال، هر گاه ارتش اوضاع را برای آغاز عملیات نظامی مناسب ببیند، این کار را خواهد کرد.

در همین زمینه روزنامه فرا منطقه‌ای «الشرق الاوسط» چاپ لندن به نقل از منابع میدانی در منطقه «بقاع» لبنان مدعی آماده باش رزمندگان حزب الله در مناطق کوهستانی بین لبنان و سوریه در روز گذشته شده و مدعی شد که نیروهای حزب الله منتظر شنیدن دستور ورود به ارتفاعات عرسال هستند.

این منبع همچنین مدعی شد که رزمندگان حزب الله تلاش می‌کنند کنترل بخش شمالی تپه «الثلاجه» را به دست بگیرند. در هفته‌های گذشته کنترل بخش جنوبی این تپه را به دست گرفته بودند. بنابراین این حزب به منظور کاستن هزینه‌های جانی نیروهایش سعی می‌کند افراد مسلح را از طریق ارتفاعات عرسال دور بزند.

برخی رسانه‌های لبنانی مدعی شدند که رزمندگان حزب الله تقریباً از یک هفته گذشته به دور از هیاهوی رسانه‌ای روند تنگ کردن عرصه بر تروریست‌‌های مستقر در ارتفاعات مرزی «عرسال» واقع در شرق لبنان را آغاز کرده‌اند.

وبگاه خبری «النشره» روز گذشته در خبری از آغاز عملیات پاکسازی ارتفاعات منطقه مرزی عرسال توسط حزب الله خبر داد و تاکید کرد که رزمندگان مقاومت در این عملیات، تاکتیک پیشروی و تصاحب تدریجی را در پیش گرفته‌اند.

این وبگاه خبری افزود: حزب الله خط مشی فعالیت آرام و بدون سر و صدا را در این زمینه در پیش گرفته است به گونه‌ای که تا کنون برخی مناطق حساس را در ارتفاعات عرسال پاکسازی کرده ولی این موضوع را در رسانه‌ها اعلام نکرده است.

رزمندگان حزب الله و نیروهای ارتش سوریه تقریبا از سه هفته گذشته عملیات پاکسازی مناطق کوهستانی القلمون واقع در غرب سوریه و شرق لبنان را آغاز کرده و در مدت کوتاهی موفق شدند بخش اعظم منطقه عملیات را پاکسازی کنند.

همزمان با عملیات القلمون، رزمندگان حزب الله در داخل خاک لبنان بویژه در منطقه مرزی شرق کشور موفق شدند در برخی مواضع با تروریست‌های جبهه النصره درگیر شده و آن مناطق را پاکسازی کنند.

مقامات حزب‌الله در روزهای گذشته بر لزوم پاکسازی مناطق شرق لبنان از حضور تروریست‌ها تاکید کرده و یادآور شدند که در این زمینه از ارتش حمایت می‌کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    0 0
    لبنان اگه حزب الله نباشه کلا رو هواست. ضمنا توی ترجمه حواستون باشه عرسال با جرود عرسال فرق داره. عرساله شهره، جرود تپه ماهور های اطراف شهر.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس