سخنگوی کمیسیون امنیت از طرحی خبر داد که در مقابل اعمال فشارهای کنگره و همچنین رفتار دوگانه آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای قرار است در صحن مجلس به تصویب برسد.

گروه سیاسی مشرق - در 18 اسفند ماه 1393، یعنی چند روز پس از سخنرانی نتانیاهو در سنا، سناتورهای آمریکایی جنجال دیگری را در مسیر مذاکرات هسته‌ای ایجاد کردند. یک گروه 47 نفری از سناتورهای جمهوری خواه آمریکا در یک نامه سرگشاده به ایران هشدار دادند که هرگونه توافق هسته‌ای که با دولت اوباما به امضا برسد بعداز دوران ریاست جمهوری معتبر نیست و ادامه نخواهد یافت. این اقدام جنجال‌های زیادی در رسانه‌ها به راه انداخت.

همین موضوع بهانه‌ای شد تا توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به روند توافقات و همچنین مقابله با دخالت‌ها و قدرت‌نمایی‌های کنگره افزایش پیدا کند.

حالا نمایندگان مجلس در مقابل اعمال فشارهای کنگره و همچنین رفتار دوگانه آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای به کمک تیم مذاکره‌کننده آمده‌اند،
در این خصوص با سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به گفتگو نشستیم که در ادامه این گفتگو را می‌خوانید،
مجلس طرح تصویب توافقات هسته‌ای را در دستور کار خود دارد/ توافق باید به تصویب مجلس برسد

مشرق: با توجه به نزدیک شدن زمان مذاکرات برای توافق هسته‌ای که قرار است در تیرماه انجام شود، نظر شما درخصوص رفتار دوگانه هیات آمریکایی و همچنین عهدشکنی آنها بعد از مفاهمه لوزان چیست؟

در مذاکرات هسته‌ای طرف مقابل ما به محوریت آمریکا،  سیاست‌باز و فریب‌کار و عهدشکن و زیادخواه است و این عهدشکنی را در طول مذاکرات مکررا تکرار کرده است. همین علت موجب می‌شود که ما در هر دوره از مذاکرات با نوعی از زیاده‌خواهی‌های جدید آنها رو به رو شویم. بنابراین همین زیاده‌خواهی‌های مکرر و سریالی آمریکایی‌هاست که مذاکرات را مشکل کرده است.

ما در هر دوره از مذاکرات که ورود پیدا می‌کنیم با مطالبات جدیدی از سوی آمریکایی‌ها مواجه می‌شویم. شما نگاه کنید آمریکایی‌ها حتی به فکت شیت خودشان نیز متعهد نبودند و خلاف تعهدات خودشان عمل کردند. همین رفتار دوگانه آنها باعث شده است که مذاکرات با چالش‌های متعددی رو به رو شود و کار را برای ما سخت کند. آنها باید توجه داشته باشند که جمهوری اسلامی نیز خطوط قرمزی دارد که تیم مذاکره‌کننده به آنها متعهد است و در چهارچوب این خطوط قرمز مذاکرات را به پیش خواهد برد و هرگز از آن عدول نخواهد کرد.

مشرق: با توجه به دخالت‌های کنگره آمریکا و همچنین توافق اخیر سنای آمریکا و کاخ‌سفید درخصوص نظارت بر توافق هسته‌ای توسط کنگره، مجلس شورای اسلامی چه نقشی را قرار است در روند مذاکرات ایفا کند؟

بعداز اینکه روند مذاکرات با زیاده‌خواهی جدی طرف آمریکایی رو به رو شد و آنها درخواست دسترسی هایی همچون بازدید از مراکز نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی که این خواسته‌ها از نوع فرا ان.پی.تی و فراپروتکل‌الحاقی هستند را مطرح کردند، نگرانی‌ها درخصوص روند مذاکرات افزایش یافت.

شما توجه داشته باشید که درحال حاضر حتی پروتکل الحاقی به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است، ولی آنها انتظارات جدیدی از نوع بازرسی و دسترسی به مراکز نظامی و دفاعی ما را مطرح کردند. حتی پس از آن درخواست مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ما را در لیست مطالبات خود قرار دادند.

با توجه به طرح این مطالبات نگرانی‌ها هم از سوی نمایندگان مجلس و هم از سوی دولتمردان افزایش یافت و نتیجه این نگرانی‌ها این شد که نمایندگان چندین طرح را با مدیریت آقای لاریجانی پیشنهاد دادند و در دست بررسی قرار دادند.

بنابراین تصمیم توسط نمایندگان گرفته شد که کلیه طرح‌ها و دیدگاه‌هایی که در این زمینه مطرح است به دست کمیسیون امنیت ملی سپرده شود و کمیسیون امنیت ملی با مشورت و نظر کارشناسان و متخصصین این حوزه به یک طرح جامعی دسترسی پیدا کند که آن طرح جامع نقش مجلس را در روند توافقات هسته ای پررنگ و محکم کند.

مجلس تصمیم دارد تا در عین حال که پشتیبان تیم مذاکره کننده است مقابله جدی با رفتار زیاده خواهانه آمریکایی‌ها داشته باشد و در این زمینه اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

مشرق: برای رسیدن به این طرح جامع تاکنون چند جلسه توسط کمیسیون امنیت ملی تشکیل شده است؟

برای رسیدن به این طرح جامع تاکنون دو جلسه تشکیل داده‌ایم و جلسه آخر در سه‌شنبه هفته گذشته تشکیل شد و در کمیسیون به یک جمع‌بندی رسیدیم و کلیات طرح جامع به تصویب اعضای کمیسیون رسید. انشالله هفته آینده وارد جزئیات طرح خواهیم شد.

مشرق: این طرح چه زمانی تقدیم هیات رئیسه مجلس می‌شود؟

بعداز اینکه کمیسیون کلیات و جزئیات را به تصویب رساند، طرح را تقدیم هیات رئیسه مجلس می‌کند تا به صحن علنی مجلس بیاید و مجلس بتواند نقش خود را در روند توافقات هسته‌ای که از حساست بالایی برای مردم و کشورمان برخوردار است به خوبی ایفا کند.

مشرق: در این طرح قرار است متن کامل توافقات هم به تصویب مجلس برسد؟

یکی از موارد اصلی که در این طرح پیش‌بینی شده‌است همین موضوع است که توافق باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • علی ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    به مجلس هیچ ربطی نداره ... نباید دخالت کنه
  • رضا ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    اینکه توافق بره مجلس و بررسی بشه خیلی خوبه...
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    چرا میترسی!؟؟؟
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    جالبه، دوست عزیز اگه به مجلس و مردم مربوط نیست پس به کی مربوطه؟ سازمان سیا باید از طرف ما تایید کنه؟ مگه دوستانتون میخوان چه تعهداتی و از طرف کدوم مردم بدن که هر کی قبولشون نداشته باشه باید بره جهنم یا حسوده یا بی سواده یا باید خفه بشه و ... . اصلا اینا دارن چیکار میکنن که اینجوری دارن جو درست میکنن که کسی جرات حرف زدن هم نداشته باشه بعد در اومدن گندش؟ چرا مجلس و مردم نامحرمن و اسرائیل محرمه؟ بوهای بدی میاد دوستان انقلابی من. یا علی.
  • ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    واردات کاشی چینی، 10 کارخانه یزد را تعطیل کرد
  • حسام بهجت نیا ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    به نظر من هم باید به تایید مجلس برسه .حتی به نفع دولت هست به نفع نظام هست.
  • محمد ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    به مجلس آمریکا ربط داره بذارید مملکت بر باد بره بذارید از ما بازجویی کنند بذارید کدخدا، کدخدایی کند بی خیال عزت و ناموس و وطن شیم
  • ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    تمام بار هسته ای به دوش رهبری است مجلس باید جدا ورورد کنه زیرا بعضی تلاش دارند هزینه این کار رو به گردن رهبری بندازن هر چند حضرت اقا از هیچ چیزی به جز خدا واهمه ندارن
  • ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    0 0
    اقای نقوی حرف بس است مردم از نمایندگان عمل میخواهند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس