کد خبر 423088
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰

پیوند بین «مسجد» و «جوان» نیازمند راهکارهای بسیاری است که برای رسیدن به این پیوند مبارک باید در وهله اول زیبایی های مسجد را به جوان نشان دهیم.

 به گزارش مشرق، سالروز میلاد حضرت علی اکبر(علیه السلام) در تقویم های شمسی به عنوان «روز جوان» نامگذاری شده است. جوانی که فوران عواطف، آرمان خواهى و بلندپروازی، تحرک، شور و نشاط و زیباطلبى، تنها گوشه ای از ویژگی های اوست، برهمین اساس، یک جوان، علاقه شدیدی به سمت زیبایی و زیباپسندی دارد.

البته زیبایی، تنها در شکل و ظاهر یک انسان و یا طبیعت خلاصه نمی شود، بلکه در مسائل معنوی نیز زیبایی نقش عمده ای را ایفا می کند که مسجد از آن جمله است. مسجد به عنوان مهم ‏ترین کانون مذهبى، زیبایى خود را دارد. صداى رساى مؤذن، محراب و معنویت مسجد هر صاحب دلى را به خود جلب می کند؛ اما چگونه مى‏ توان میان این زیبایى ها، یعنی جوان و مسجد، پیوند دوستی ایجاد کرد.

اینکه چرا پس از گذشت بیش از 30 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز نتوانسته ایم زیبایی های مسجد را در معرض دید جوانان قرار دهیم، سوال بزرگی است که برای رسیدن به پاسخ کارشناسی آن باید عملکرد گذشته تمامی نهادهای فرهنگی و مذهبی را مورد کنکاش قرار داد. اما در این مجال، تنها چند راهکار و پیشنهاد جهت تقویت ارتباط عمیق بین جوان و مسجد ارائه می شود.

پیوند مبارک مسجد و جوان

یک خاطره شیرین را به جوان هدیه کنیم

عوامل متعدادی می تواند در ایجاد پیوند میان مسجد و جوان موثر واقع شود که مهم ترین و تاثیرگذارترین این عوامل، ایجاد ارتباط عاطفى است. خانواده به عنوان نخستین کانون تعلیم و تربیت نقش عمده‏اى در برقرارى ارتباط جوان با مساجد دارد. در بسیاری از احادیث نیز سفارش شده تا فرزندان را از کودکی عادت دهید.

حضور کودک، نوجوان و جوان به اتفاق پدر یا مادر در صف نماز جماعت مسجد، خاطره شیرینی است که هیچ گاه از ذهنش پاک نخواهد شد، اما والدین تا چه اندازه این تجربه شیرین را به فرزندان خود هدیه داده اند؟ و مساجد ما تا چه اندازه ساز و کارهای لازم جهت حضور خانواده ها در مسجد را فراهم کرده اند.

خانه دوم، پل ارتباطی بین جوان و مسجد

از طرفی آموزش و پرورش و مدرسه و همچنین دانشگاه به عنوان خانه دوم، پل ارتباطی بسیار خوبی می تواند برای برقراری ارتباط بین جوان و مسجد باشد. جوانان بیش ‏تر اوقات خود را با محیط مدرسه و دانشگاه و با تماس و گفتگو با مربیان و معلمان و اساتید مى‏ گذرانند، برهمین اساس، گفتار و کردار آنان تاثیر بیش‏ ترى در قلب جوان خواهد داشت.

از سوى دیگر متصدیان امور مساجد هم باید رابطه خود را با مدرسه و دانشگاه تقویت کنند، به عنوان مثال می توان جوایز نفرات برتر هر مدرسه و دانشگاه را در مسجد محله با حضور دانش آموزان و والدین به آنان اعطا کرد تا علاوه بر جذب نسل جوان به مسجد، خاطره خوبی از مسجد در اذهان آنان ثبت شود.

جوان گرایی در متولیان مساجد

در حال حاظر ائمه جماعت و هیات امنای بسیارى از مساجد کهنسال ‏هستند و با دنیاى جوان بیگانه ‏اند هر چند در این میان، ریش سفیدهایی هم هستند که راه ارتباط با جوان را به خوبی بلدند و توانایى فوق العاده ‏اى در جذب جوانان دارند، اما به نظر می رسد جوان گرایى در مساجد یک امر بدیهی است. چه اشکالی دارد در میان اعضای هیات امنای مسجد، یک جوان نیز عضو باشد تا حداقل اعضای کهنسال این هیات امنا، با دغدغه و مطالبات جوانان بیشتر آشنا شوند.

پیوند مبارک مسجد و جوان

پیوند ازدواج و مسجد

مهم ترین مشکلی که امروزه جوانان ما با آن سرو کار دارند، ازدواج است، مساله ای که در چند بعد مشکلات و موانعی را برای جوانان ایجاد کرده است. یکی از این مشکلات، مکان برگزاری مراسم ازدواج است که با هزینه های سرسام آور این روزها، یکی از بزرگ ترین موانع برای رسیدن به آغاز زندگی مشترک به شمار می رود.

مسجد، می تواند به مکانی برای برگزاری مراسم عقد و ازدواج جوانان تبدیل شود. بسیاری از دفاتر ازدواج که در جوار مساجد دایر هستند، می توانند با همکاری امام جماعت و هیات امنای آن مسجد، اتاقی را برای برگزاری مراسم عقد جوانان در نظر بگیرند تا صیغه عقد و مراسم عقد 2 جوان در داخل مسجد برگزار شود.

همچنین در کنار این راهکارهای عملی، نباید از تاثیر زیبا سازى مساجد، فعال کردن مساجد، برون سپاری فعالیت های مسجد به جوانان به نشانه اهمیت دادن به جایگاه جوانی و ... نیز غافل شد. هر چند با راه اندازی کانون های فرهنگی هنری در مساجد، تا حدود زیادی راهکارهای خوبی برای جذب نسل جوان به مساجد فراهم شده است.

به نظر می رسد، برای تقویت ارتباط جوان با مسجد، باید بیش از پیش در مقوله های ارزشمند «مسجد» و «جوان» تجدید نظر کنیم و بین این ها پیوندی ناگسستنى برقرار کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس