کد خبر 422937
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۲

«ادلب» دومین مرکز استان است که به تصرف تروریستها درمی‌آید. با تسخیر مناطق اخیر، آنها تقریباً کل این استان را در اختیار گرفته و در حال رسمیت بخشیدن به عنوان «امارات اسلامی» خویش در سوریه هستند.

به گزارش مشرق،  در هفته‌های اخیر خبرهای ناگواری از نبردهای میدانی در سوریه به رسانه‌ها می‌رسد. پس از سقوط «ادلب»، همه منتظر ضدحمله‌های سنگین ارتش سوریه برای باز پس گیری آن بودند.

دولتمردان دمشق نیز چنین وعدهای دادند، اما چند هفته بعد نه تنها چنین نشد، بلکه در ادامه «تدمر» و بدتر از آن «اریحا» نیز سقوط کرد.

«ادلب» دومین مرکز استان است که به تصرف تروریستها درمیآید. با تسخیر مناطق اخیر، آنها تقریباً کل این استان را در اختیار گرفته و در حال رسمیت بخشیدن به عنوان «امارات اسلامی» خویش در سوریه هستند.

هم در سقوط «ادلب» و هم در سقوط «تدمر» و «اریحا» ارتش چندین برابر میزان معمول دست به عقب نشینی زده و به تعبیر برخی ناظران، انبوهی از مناطق جدید را عملاً به تروریستها هدیه کرده است. مسأله دیگر انبوه سلاح و مهمات و ادوات جنگی سنگین و نیمه سنگین است که در این عقب نشینیها دست نخورده بر جای مانده و نصیب تروریستها شده است. این همه، دولتمردان دمشق را نسبت به احتمال برخی خیانتها در بعضی جبههها نگران کرده و البته چنین احتمالی چندان هم بیراه نیست.

موصل در عراق دقیقاً با خیانت سقوط کرد. داعش در ماههای اخیر بیشتر تحرکاتش را محدود به عراق کرده و از سوریه به عنوان عقبه این نبردها سود میبرد. همزمان جبهه النصره که مستقیماً از سوی ترکیه و قطر حمایت میشود، در سوریه تجدید حیات کرده و پس از اتحاد با گروههای تروریستی کوچکتر، جانی تازه گرفته است. دیگر از نبردهای خونین سابق میان آنها خبری نیست. وضعیت جدید میتواند بسیار برای دمشق خطرناک باشد.

خبرهای غیررسمی حاکی از آماده شدن تروریستها برای حملهای همه جانبه به پایتخت سوریه است. در این میان، بیتردید آنها بر روی خرید برخی فرماندهان ارتش و تطمیع چهرههای مؤثر در جبهه دولت، حساب ویژهای باز کردهاند. دمشق روزهای بسیار حساسی را میگذراند. اسد باید در نوع اداره ارتش تجدیدنظر کند و نیز در برخی سیاستهای داخلی همزمان او باید از روسها بخواهد تا نقش مؤثرتری در سوریه داشته باشند، در غیر آن و باتجربه این عقب نشینیهای بیسابقه بعید نیست، دمشق با تهدیدی جدی رو به رو شود. در هر صورت تابستان امسال برای سوریه و کل منطقه تابستانی سرنوشت ساز خواهد بود.

*محمد حسین جعفریان

قدس آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • صادق ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    100/ درصد اين همه بمب گذاري و ترور اين همه عقب نشيني همراه با بجا گذاشتن تجهيزات حابجايي راحت تروريستهاي سگلفي!!
  • مصطفی بیضایی ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    ارتش سوریه بی تردید نیاز به باز سازی داره امرای ارتش منحای اعضای ستاد واتاق فکر ارتش همگی باید به خدمتشون پایان داده بشه از نیروی های دلسوز و امین استفاده بشه چطوریکه البغدادی فرماند هاشو توچندین نقطه در عراق عوض کرد ولی در ارتش سوریه همچین وضعی رو ما نمیبینیم ؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    من با نظر نويسنده كاملا مخالف هستم
  • ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    گزارش قدیمی مشرق عین این مطالب رو گفته بود من حتی دو ماه پیش یک فایل صوتی در شبکه های احتماعی موبایل شنیدم که خیلی دقیقتر حتی دحمورهای حمله و تدارات تروریستها رو به دقت هر چه تمامتر بیان کرده بود طرف خیلی دقیق و مستند حرف میزد و من واقعا نگران هستم از همون موقع نکنه زحمات بچه های ما به باد بره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس