کد خبر 422556
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲

مریم سعادت گفت: كارهاي عروسكي تلويزيون با يك خاله، يك عروسك و يك فيلمنامه يك خطي ساخته مي‌شود. در واقع فيلمنامه‌اي وجود ندارد و گويي فيلمنامه‌هاي بيشتر برنامه‌هاي عروسكي كودك و نوجوان در حد طرح موضوع هستند.

به گزارش مشرق، مريم سعادت كه زماني فعاليت بيشتري در حوزه برنامه‌هاي عروسكي داشت، معتقد است روحيه شادش را به كار در حرفه صداپيشگي و عروسك‌گرداني مديون است.

مريم سعادت با اشاره به سريال «دردسرهاي عظيم۲» به كارگرداني برزو نيك‌نژاد كه اين روزها درحال بازي در آن است گفت: اين سريال در امتداد سري قبلي آن است و روايت داستاني آن بدون درنظر گرفتن مدت زمان توقف بين اين دو مجموعه اتفاق مي‌افتد.

وي كه جز بازيگري در كسوت صداپيشگي و عروسك‌گرداني نيز حضور داشته است درباره اين حوزه كه چند سال است در آن فعاليتي ندارد، عنوان كرد: صداپيشگي و عروسك‌گرداني هر دو لطف خاص خود را دارند كه ويژگي اصلي فعاليت در اين حرفه‌ها خلق شخصيت است. به‌طور مثال ممكن است شخصي فكر كند كه صداپيشگي هم مثل دوبله است اما تفاوت بسيار زيادي بين اين دو وجود دارد. در دوبله فرد به جاي يك بازيگر حرف مي‌زند كه وجود دارد اما در صداپيشگي شما بايد شخصيت جديدي را خلق كنيد.

سعادت درباره كارهاي عروسكي و سختي توليد اين آثار بيان كرد: عروسك‌گرداني و صداپيشگي بايد در كنار هم باشند و كار هم را تكميل كنند. يعني كمال مطلوب اين است كه عروسك‌گردان خود به جاي عروسكش صحبت كند. با اين حال اين كار چون سختي‌هاي فراواني دارد نيروهاي بيشتري را هم مي‌طلبد.

بازيگر مجموعه تلويزيوني «آرايشگاه زيبا» كه در اين سال‌ها بيشتر به بازيگري مشغول شده است درباره جذابيت كار عروسكي عنوان كرد: اينكه بتوانيد يكي شيء بي‌جان را زنده كنيد و به آن جان ببخشيد جذابيت بسياري دارد، يعني بتوانيد از يك عروسك شخصيت تازه‌اي بسازيد و اين شخصيت بتواند ويژگي‌هاي يك موجود زنده را دارا باشد.

صداپيشه عروسك نوك طلا در «خونه مادربزرگه» ادامه داد: در كار عروسكي اين مهم است كه شما با كوچك‌ترين تفاوتي در شكل مي‌توانيد دست به خلق و آفرينش بزنيد. بطور مثال وقتي دستكشي در يك دست خود مي‌كنيد، مي‌توانيد به همان يك دست جان بخشيده و با بازي‌هاي متفاوتي آن را از دست ديگر متمايز كنيد. با اين كار تفاوتي را در اين دو دست احساس مي‌كنيد و مي‌توانيد آنها را دو دوست يا دو فرزند يا زن و شوهر تصور كنيد و اين ابتدايي‌ترين نوع نگاه به خلق كردن و جان بخشيدن است. مهم اين است كه با هر تخيلي شخصيت در ذهن شما جان بگيرد اما متاسفانه ما آدم بزرگ‌ها عادت داريم كه تخيلات خود را سركوب كنيم.

بازيگر مجموعه‌هاي «بدون شرح» و «خوش ركاب» بيان كرد: ما در كارهاي عروسكي به تخيل خود توجه مي‌كنيم و تعليم مي‌بينيم كه به اين وجه از ذهن بيشتر بها دهيم در اين صورت مي‌توان حتي از يك جفت كفش هم شخصيت ساخت و برايش شخصيت‌پردازي كرد.

 بازيگر و عروسك‌گردان مجموعه «قصه‌هاي تابه‌تا» در مقايسه كار عروسكي با ديگر حوزه‌هاي فعاليت هنري مثل بازيگري بزرگسال بيان كرد: فضاي كارهاي عروسكي به كسي كه در اين حوزه كار مي‌كند، روحيه مي‌دهد. من فرد شادي هستم و اين روحيه را به فعاليت خود در كارهاي عروسكي مديونم.

سعادت با اشاره به كارهاي عروسكي فعلي كه از تلويزيون به پخش مي‌رسد، بيان كرد: مخاطبان كارهاي عروسكي فقط كودكان و نوجوانان نيستند و به نظرم معاني عميقي را مي‌توان در اين فضا به اجرا درآورد. با اين حال مردم ما چگونه و از چه طريقي مي‌خواهند كار عروسكي را بشناسند چراكه ما فقط تالار هنر را داريم كه مي‌توان در آن كار عروسكي كودك اجرا كرد بنابراين مردم اين فضا را بيشتر با تلويزيون مي‌شناسند. 

وي در پايان گفت: كارهاي عروسكي تلويزيون با يك خاله، يك عروسك و يك فيلمنامه يك خطي ساخته مي‌شود. در واقع فيلمنامه‌اي وجود ندارد و گويي فيلمنامه‌هاي بيشتر برنامه‌هاي عروسكي كودك و نوجوان در حد طرح موضوع هستند. 

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس