کد خبر 41968
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۲۰:۵۱

مجلس با ايجاد 50 منطقه ويژه اقتصادي در کشور موافقت کرده است .

به گزارش مشرق به نقل از واحد مرکزي خبر، معاون اداري مالي گمرک ايران در نشست بـا فعالان عرصه صادرات و واردات استان سمنان گفت : سه منطقه از اين مناطق ويژه اقتصادي در استان سمنان ايجاد خواهد شد .

غلامرضا فاتحي با بيان اينکه سالانه 40 درصد واردات کشور ازگمرک شهيد رجايي و 20 درصد هم از گمرکات استان تهران انجام مي شود افزود: درحال حاضر تهران فقط داراي يک گمـرک تجـاري هـوايي و يک گمرک تجاري زميني است .

وي ، انتقال و سرشکن کردن کارهاي گمرکي استان تهران را در استان هـاي همجوار از سياست هـاي گمـرک ايران عنوان و تصريح کرد تاکنون همه امور مربوط بـه تخليه و بارگيري کالا ، دولتي انجام مي شد امـا از اين پس و براساس اصل 44 اين کار به بخش خصوصي واگذار مي شود .

معاون گمرک کشور در همين راستا افـزود : مـوافقت اوليـه دولت بـا تفويض بخشي از اختيارات ستاد گمرک جمهوري اسلامي ايران به استان سمنان اخذ شده است .

فاتحي همچنين در نشست با مسئولان گمرک استان سمنان با بيان اينکـه اين استان داراي امتيازات گمرکي ويـژه اي است خاطرنشان کرد: همين امتيازات و توانمندي ها در ارتقاء ساختار سازماني و واگـذاري اختيارات ستاد گمرک جمهوري اسلامي ايران به اين استان بسيار تاثيرگذار است .

وي گفت: دولت موافقت کرده است بخشي از اختيارات امورمربوط به تخليه، انبارداري و بارگيري کالا براساس ماده 58 قانون گمرک ايران به استان سمنان تفويض شود .

معاون گمرک کشور افـزود : بخش انبارداري ، تخليه و بـارگيري تاکنون به بخش خصوصي واگذار نشده است اما باتوجه بـه ضرورت اجراي اصل 44 درصورت مهيـا شدن زير ساختها ، سرمايه گذار بخش خصوصي مي تواند با وارد شدن در اين عرصه درآمد خوبي کسب نمايد .

فاتحي بـا بيان اينکه در سال 89 بيش از 59 ميليون تن کـالا بـه ارزش 19 ميليارد و 960 ميليون يورو از کشورمان صادر شد افزود: ميزان صادرات کالا از کشورمان از نظر وزن 26 درصد و از نظر ارزش 21 درصد از سال 88 بيشتر بود .

وي ميزان کالاهاي وارداتي پارسال ايران را هم بيش از 45 ميليون تن اعلام کرد و گفت : ارزش اين ميـزان کالا 48 ميليارد و 666 ميليون يورو و از نظر ارزش 16 و نيم درصد از سال قبل از آن بيشتر بود .

وسعت و زمين بسيار ، شبکه ريلي و جاده اي مناسب ، قرار گرفتن در مرکز کشور ، وجود حـدود هزار و 400 واحد صنعتي استان تهران همجوار با استان سمنان و گردش مالي يک ميليارد دلاري زمينه بسيار خوبي براي تفويض اختيارات گمرکات کشور به گمرک سمنان را فراهم کرده است . در جلسه تيرماه مسئولان گمرک کشور با مسئولان استان ، اين مسئله پيگيري خواهد شد .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس