کد خبر 419469
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۷

معاون وزیر امور خارجه ایران ،با تاکید براجرای طرح ۴ ماده ای تهران ،درخصوص امکان اخلال متجاوزان به یمن در مذاکرات ژنو هشدار داد.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان پس از مذاکره با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن گفت: آقای اسماعیل ولد شیخ احمد در آستانه برگزاری نشست گفتگوهای یمنی در ژنو به تهران سفر کرده است.

وی افزود: نماینده بان کی مون در این سفر آخرین درباره مباحث مربوط به توقف آتش‌بس، ارسال کمک های انسان‌دوستانه و گفتگوهای ملی و سیاسی گروه های یمنی با مقامات کشورمان مشورت کرد.

امیرعبداللهیان گفت: عمده گفتگوها حول طرح چهار ماده ای جمهوری اسلامی ایران بود و اینکه در چارچوب این طرح چه اقدام عملی می توان انجام داد تا شاهد صلح ، ثبات و آرامش در یمن باشیم.

معاون وزیر امور خارجه گفتگوها با نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل را مثبت و سازنده دانست و ابراز امیدواری کرد:کشورهای منطقه نیز نقش سازنده ایفا و به حل مسائل و ساماندهی وضع کنونی در یمن کمک کنند.

امیرعبداللهیان گفت: هدف معاون دبیر کل سازمان ملل از سفر به تهران این است که از دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران برای به نتیجه رساندن گفتگوهای ژنو آگاه شود.

وی افزود: در این گفتگوها گروه های یمنی به عنوان نمایندگان آحاد ملت این کشور حضور خواهند یافت.

گفتگوهای یمنی - یمنی

وی گفت: ما بر مبنای طرح چهار ماده ای که ارائه کردیم از گفتگوهای یمنی - یمنی با نقش آفرینی سازمان ملل حمایت می کنیم اما مداخلات خارجی که می تواند مسیر گفتگوها را منحرف کند، صلح و ثبات را به تعویق بیندازد و در رفع محاصره انسانی ملت یمن و توقف آتش بس مؤثر نباشد مورد تأیید ما نیست.

کمک های بشر دوستانه ایران

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص ارسال کمک های انسان‌دوستانه کشورمان به مردم یمن از طریق هوایی گفت: طبق برنامه تا ساعاتی دیگر نخستین پرواز حامل کمک های انسان دوستانه کشورمان با هماهنگی هایی که انجام شده است از تهران انجام خواهد شد.

امیرعبداللهیان افزود: کشتی نجات نیز تا ساعات آینده در نخستین مرحله از عملیات انتقال کمک های انسان دوستانه در بندر جیبوتی پهلو خواهد گرفت و در هماهنگی با مقامات سازمان ملل تلاش می‌کنیم راهی بیابیم تا در اسرع وقت به نحو مناسبی این کمک ها به دست مردم یمن برسد.

ایران درکنار مردم و دولت عراق

وی تأکید کرد: اما جمهوری اسلامی ایران کماکان با قوت از مردم و حکومت عراق در مبارزه با تروریسم حمایت می کند.

امیر عبداللهیان افزود: ما به نقش فعال خود در حوزه مستشاری در عراق برای مبارزه با تروریسم ادامه خواهیم داد.

وی گفت: فتوای مرجعیت دینی و حضور گسترده مردم عراق قطعاً این فرصت را در اختیار گروه های تروریستی نخواهد گذاشت که بتوانند اوضاع را در این کشور مهم و راهبردی همسایه ما تحت تأثیر اقدامات تخریبی خود قرار دهند.

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور یمن ظهر امروز وارد تهران شد و در مرکز مطالعات سیاسی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه با محمدجواد ظریف دیدار و مذاکره کرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس