کد خبر 418221
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۱

پالمیرا یکی از ارزشمند‌ترین شهرهای باستانی خاورمیانه، در چند روز گذشته هدف حمله نیروهای داعش قرارگرفته است.

به گزارش مشرق، بعد از تخریب شهر هترا بی‌نظیرترین میراث اشکانیان در خارج از خاک ایران نوبت به شهر پالمیرا رسیده است. پالمیرا یکی از ارزشمند‌ترین شهرهای باستانی خاورمیانه است که در چند روز گذشته هدف حمله نیروهای داعش قرارگرفته است. این نگرانی وجود دارد که در صورت تصرف شهر، نیروهای داعش به معبد زیبا و آثار باستانی تدمر در پالمیرا آسیب برسانند.

این نخستین‌باری نیست که دست ویرانگر داعش به جان میراث‌فرهنگی افتاده است. هنوز سه ماه از نخستین دست‌درازی این گروهک افراطی به آثار باستانی در کشور عراق نگذشته است که آنها تعرض دوباره خود را به این آثار باستانی آغاز کردند. در اسفند سال گذشته اعضای این گروهک تروریستی بعد از تصرف شهر موصل به موزه این شهر حمله بردند و آثار و مجسمه‌های باستانی و تاریخی را تخریب کردند.

اعضای داعش همچنین تعدادی از مجسمه‌های سنگی تاریخی در اطراف شهر موصل را نیز تخریب و نابود کردند. آثار تاریخی که در این موزه وجود داشتند مربوط به دوره تمدن آشوری‌ها و بابلی‌ها بودند. قدمت برخی از این آثار و مجسمه‌ها به قرن 7 قبل از میلاد برمی‌گشت و برخی 10 هزار ساله بودند. تاریخ 10 هزارساله زیر ضربات پتک و چکش داعش نابود شد. این اقدامات ضدفرهنگی داعش موجی از اعتراض و نفرت را در میان دوستداران میراث فرهنگی و شهروندان عادی به وجود آورده است.

جنگ داعش با اشکانیان +عکس

اما دست‌درازی داعش به میراث تاریخی فقط معطوف به این یک مورد نبود. مدت کوتاهی بعد از تخریب موزه موصل داعش تعرض به خرابه‌های شهر باستانی هترا (حضر) را آغاز کرد. شهر هترا از معدود آثار به‌جامانده از دوران اشکانی، قدمتی بیش از دوهزار سال دارد و خرابه‌های این شهر با دیوارها و ستون‌های بلند، نمونه بارزی از شهرهای آن دوران به‌شمار می‌رود.

گروه تروریستی داعش خرابه‌های شهر باستانی هترا را به طور کلی تخریب کرد. گزارش‌های مربوط به تخریب شهر هترا درحالی منتشر شدند که خبرها از تخریب شهر باستانی نمرود توسط داعش حکایت می‌کردند. شهر تاریخی نمرود که از آن به عنوان نگین تمدن آشوری یاد می‌شود در قرن 13 پیش از میلاد و در حاشیه رود دجله، حدود 30 کیلومتری جنوب‌شرقی موصل، بنیان گذاشته شد. سازمان یونسکو تخریب شهر باستانی نمرود را جنایت جنگی خوانده و این اقدام داعش با خشم باستان‌شناسان نیز مواجه شده است.

جنگ داعش با اشکانیان +عکس

این نخستین‌باری نیست که گروه‌های افراطی دست به نابودی تاریخ می‌زنند. پیش از این طالبان در افغانستان نیز دست به تخریب آثار باستانی و نابودی آنها زده بود. به آتش کشیدن مجسمه‌های بودا توسط طالبان و نابودکردن آنها اوج شرارت این نیروهای افراطی در حق تاریخ بود.

تندیس‌های بزرگی که در دل کوه در استان بامیان افغانستان ساخته شده‌اند، مورد حمله طالبان قرار گرفت. این دو تندیس به بلندای 53 متر و 35 متر، در کنار مجموعه‌ای از بناهای تاریخی در این محل برای زمانی طولانی از جاذبه‌های اصلی گردشگری در افغانستان بودند. تندیس‌های بودا در بامیان، تا قبل از آنکه در زمان حاکمیت طالبان تخریب شوند، بزرگ‌ترین تندیس‌های بودا و بلندترین مجسمه‌های سنگی در جهان به‌شمار می‌آمدند.


این‌بار گروهک تروریستی داعش در حال نزدیک شدن به دومین شهر باستانی اشکانی است. به‌تازگی یونسکو و 11 کشور عربی در نشستی راه‌های مبارزه با تخریب‌گری داعش علیه میراث فرهنگی جهان را برگزار کردند. در خلال همین نشست خبر پیشروی این نیروها به سمت شهر باستانی پالمیرا شنیده شد. چهاردهم مه، نیروهای داعش توانستند بعضی از ساختمان‌ها در حاشیه شرقی شهر را تصرف کنند اما چند ساعت بعد گزارش شد که نیروهای ارتش سوریه توانسته‌اند جلوی پیشروی آنها را بگیرند.

پالمیرا یا تدمر نام شهری باستانی در کشور سوریه است. شهر تدمر را اشکانیان در زمان حکومت وسیع خود که تا صحرای شامات گسترده شده بود بنا کردند ولی خیلی زود به دلیل حمله‌های رومیان این شهر از خاک ایران جدا شد و در اختیار رومیان قرار گرفت. بعد از آن این شهر پایتخت ملکه -زنوبیا ملکه سوریه و ملکه شرق شد.

این شهر زیبا یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌های تجارتی بین آسیا و اروپا در نیمه دوم قرن اول قبل از میلاد بوده ‌است. این شهر باستانی در سال 1980 به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد و تا قبل از جنگ داخلی سوریه گوهری ارزشمند برای صنعت گردشگری سوریه محسوب می‌شد اما هم‌اکنون حتی اگر از دست داعشیان نیز جان به در برد از میراث تخریب و ویرانی جنگ نمی‌تواند کمر راست کند.



منبع: زیست‌بوم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • بهرام ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    تاریخ را از یک مملکت و مردم بگیری انگار همه چیزی را از آن مردم و مملکت گرفتی و این فقط پیام کشور موذی و افسار گسیخته عربستان از طریق گروهک تروریستی تکفیری به ایران و ایرانیان میباشد که میگوید :ما آمده ایم تا عقبه تاریخی و هر آنچه داشته های شماست فعلاً در عراق و سوریه را از شما بگیریم و نیست و نابود کنیم .
  • ناشناس ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    یاد این دیالوگ افتادم بعضی ها انقدر بیشعورن که خود بیشعور پیششون انقدر بیشعور نیست
  • منتقم ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    احمق تر از این حیوانات کثیف را تاریخ به خودش ندیده !!!!
  • سید ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    لعنت خدا و همه ی بندگان خوب خدا بر این رذل صفتان کثیف. انسان عارش می آید نام حیوان را حتی بر این کثافتهای لجن بگذارد. لعنت الله علیهم اجمعین
  • منتقم ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    احمق تر از این حیوانات کثیف را تاریخ به خودش ندیده !!!!
  • اهوازی ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    1 0
    داعش و آل سعود و بعثی ها و تکفیری ها و وهابیون و سلفی ها و بقایای عثمانی اگر عرضه دارند با بسیج وسپاه و ارتش ایران که فرزندان اشکانیان و ساسانیان و هخامنشیان هستند بجنگند.اشکانیان و ساسانیان و هخامنشیان نمادمقاومت تاریخی ایرانیان در برابر غرب هستند.حال مزدوران غرب و صهیونیسم یا همان داعش میخواهد پس از بیش از 2000 نماد های مقاومت ایران و شرق را نابود کنند.
  • خودم ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    فرهنگ مثل درخت نخل میمونه.که اگر با وجود ریشه در خاک اون سر درخت رو بزنی دیگه سبز نمیشه.پس بایدمواظب بود سر فرهنگ ما بریده نشه
  • ممد ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    براي بشر قرن 21 ام متأسفم.همين
  • علیرضا ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    البته اینقدر نمی فهمند که خودشون دارند با دست خودشون برای آیندگان سند رو می کنند (از تخریب این اماکن فیلم می گیرند) البته خیلی در گوشی بگم که خیلی ها هم توی همین ایران خودمون نمی دونستن که چنین آثاری توی عراق وجود داره و به لطف احمق هایی مثل داعش و وهابیت الان متوجه شدند
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    ペンチを購入し、私は彼らにすべての時間を使用しています。ビビディバビディブティックはシンデレラの妖精ゴッドマザーが所有しており、を設定します。受賞歴のあるニューヨークの結婚式の写真家やビデオ撮影。 自分のロゴを追加し、デザインで、あなたの名刺に行ったような情報を連絡し、同様の外観を実装埋める場所ヴァッレデルエリカ、泊まることを選んだホテルで全体の حرومزاده ها
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    اینا واقعا گوسفندنا!
  • ناشناس ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    سلام داعش مکر دنیاس توی کتاب های معروف بهش اشاره شده که وارد دنیا میشن وقتل وتجاوز میکنن ولی اینا تازمانی میتونن قتل وتجاوز کنن وانشالله به لطف خدای مهربانی که داریم نابودشان میکنه فقط باید وعدشون پیش خدا تموم بشه اینابدنشون کثیفترین بوروداره. یکی رومیشناختم خیلی بوی بدی داشت خداروشکر مثل خوک کشته شده اینقد خوشحال شدم احتمالا ایناپرورشگاهین وبهشون دوای جنون میدن
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    چی زدی که گوگل ترنسلیتت این شد??
  • رهرو ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    اين احمق ها حتي از پيامبر اكرم و ديگر پيامبران و امامان يا حتي ساير خلفاي خودشان نيز جلو افتاده اند چون اگر وجود آثار باستاني شرك محسوب ميشد در همان صدر اسلام و دوران خلفا و يا ائمه و..اقدام به تخريب اين آثار ميشد و تا به امروز باقي نميماند.لعنت به صهيونيست و امريكا كه با استفاده ابزاري از اين نابخردان تمدن بشري را نابود ميكنند
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    "به آتش کشیدن مجسمه‌های بودا توسط طالبان و نابودکردن آنها اوج شرارت این نیروهای افراطی در حق تاریخ بود." مشرق واقعا به این جمله که گفتی اعتقاد داری؟ برو ببین بودایی ها در میانمار دارن مردم مسلمان رو به آتش می کشند شرارت در حق تاریخ نیست اما یه بت رو آتش زدن شرارت در حق تاریخ ه؟
  • مهدی ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    اینجا جای تبلیغ نیست اگه ژاپنی باشی که کلا در اختیار آمریکا هستین. چه با تویوتا چه بی تویوتا اگه ایرانی باشی که زودتر از داعش تاریخو از یاد بردی
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    جالبه اولش چینی می نویسه تا مشرق رو گول بزنه آخرش یه فحش آب دار فارسی می ده دمت گرم
  • رضا یاراحمدی ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    جالبه کوروش پرستا جیک نمیزنن مگه اشکانیان دیگه ایرانی نبودن؟ پس بحث یه چیز دیگه هست.
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    مگر ما غیر از تخت جمشید میراث فرهنگی دیگری هم داریم
  • ناشناس ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    ناشناس محترم به گوسفندتوهین...ایناازدوره بربریت اومدند
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    حالا بهتر میفهمم ک چرا اثار تاریخی ایران تا این حد محدوده چرا تخت جمشیدو گفتن تخت سلیمان و چرا مقبره کوروش رو گفتن مقبره مادر سلیمان
  • علیرضا اهواز ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    البته اینم ذکر بفرمایید که این شهر و شهر هترا قرن چهارم میلادی و با روی کار اومدن دولت ساسانی که تحت نفوذ شدید مغ های مزدایی و مخالفان جدی آیین مهرپرستی که کیش دولت ساقط شده اشکانی بود ، هر دو مورد هجوم اردشیر بابکان قرار گرفته و نابود شدن و دیگه تا قرون معاصر خبری ازشون نبود ! به دلیل اینکه پیرو فرهنگ اشکانی و مذهب اون بودن و دولت ساسانی اونها رو نابود کردن تا فرهنگی غیر از فرهنگ مزدایی توی کشورشون نباشه ... گاهی مدعیان فرهنگ و تمدن کارهایی بدتر از داعش انجام میدن رج:تاریخ امپراتوری اشکانیان/آندره ورستاندیک/ت:محمود بهفروزی/ص440و441
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    مشرق حرومزاده عوضی.
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    جیک میزنیم سانسور میشه :)
  • حسن ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    داعش = کفتار خبیث حیوانی با خباثت کفتار معادل خوبی برای داعشی هاست.
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    بد یا خوب بودن یه فرقه چه ربطی به تاریخ داره چون بدن نباید تارخشونو حفظ کنیم تا عبرت انگیز بشه؟
  • سارا ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    تخریب شهر تاریخی نمرود رو جنایت جنگی می دونن؛ کشتار و تجاوز وحشیانهء به زنها و کودکان خردسالو چی؟؟؟
  • ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    هههههه مشرق توهم زدی باز ؟؟؟ اشکانیان ؟؟؟؟ شهر تدمر مربوط به تمدن غسانیان عرب مسیحی یا همان عربهای نبطی وملکه معروف آنها زنوبیا میباشد فقط کافیه یه جستجوی ساده توی گوگل بکنی راحت میشه دید ، حالا اشکانیان را از کجا آوردی نمیدونم ؟؟؟
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    طفلک کفتار
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    اینها هر دو جنایتند! ارتکاب ان جنایت باعث تطهیر و فراموشی این جنایت نمی‌شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس