کد خبر 418149
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۰

کارشناس مرکز مطالعات سیاسی خاور نزدیک واشنگتن گفت: امروز تونس به کانون رقابت بین گروهک تروریستی داعش و القاعده تبدیل شده است.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه "الشروق" تونس، "هارون زیلین" پژوهشگر مرکز مطالعات واشنگتن در تحقیقی گفت: دلایل متعددی وجود دارد که نشان می دهد داعش در صدد است در آینده نزدیک، ولایت یا امارت جدیدی با عنوان "ولایت افریقا"، از نام های قرون وسطایی منطقه تونس، در این کشور تاسیس کند.

وی این مساله را چالشی برای شاخه تونسی القاعده دانست و گفت: گسترش رقابت بین داعش و القاعده در تونس ممکن است به تشدید خشونت در این کشور منجر شود.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که شدت یافتن رقابت بین گروه های افراطی، دولت تونس را که از زمان انقلاب این کشور تا کنون قادر به کنترل خشونت و تروریسم در کشور بوده است، تحت فشار جدی قرار می دهد، خواهان هشیاری و احتیاط هر چه بیشتر دولت و جامعه تونس برای دفع خطرهای احتمالی شد.

هارون زیلین گفت: گروه تکفیری تونسی موسوم به "گردان عقبه بن نافع" که بیعت خود را با داعش اعلام کرده، هرچند که دو سال و نیم است به شورش و عصیانگری خود ادامه می دهد اما واقعیت این است که نمی تواند چیزی از حقایق اوضاع تونس را تغییر دهد و به همین علت چنانچه داعش بخواهد به اقدامات تروریستی یا شورش گسترده در تونس دامن بزند، فشار بر گردان عقبه بن نافع افزایش خواهد یافت و ممکن است این امر در نهایت به تشدید خشونت در تونس منجر شود.

وی در پایان گفت با ادامه این رقابت و فشار بر دولت تونس ممکن است در نهایت یکی از دو طرف(داعش و القاعده) یا هردوی آنها دست به تهاجمی گسترده بزنند و با توجه به آغاز فصل گردشگری در تونس مخاطبان بیشتری به عنوان بوق تبلیغاتی برای خود جذب کنند.
منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس