کد خبر 418167
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۷

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نوشت: صحبت‌های بسیاری درمورد ریزش بازار سهام وجود دارد، از حرکت عمدی دولت و خروج به یک‌باره حقوقی‌ها و همچنین ترکیدن حباب بورس تا اقدامات بانک مرکزی برای کنترل آن.

به گزارش مشرق، «سیاست‌های اقتصادی نادرست مدیران دولتی، موجب آشفتگی بازار بورس و سرمایه شده است.»

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد با درج این مطلب نوشت: صحبت‌های بسیاری درمورد ریزش بازار سهام وجود دارد، از حرکت عمدی دولت و خروج به یک‌باره حقوقی‌ها و همچنین ترکیدن حباب بورس تا اقدامات بانک مرکزی برای کنترل آن.

از منظر سیاست کلان اقتصادی دولت برای مهار بیماری رکود تورمی با علم به اینکه با کاهش قیمت نفت نقدینگی کافی ندارد و مردم از تورم لجام گسیخته خسته شده‌اند، هدف را برای کنترل تورم و حرکت به سوی رکود در پیش گرفت. در مدل‌های مشترک این حرکت، دولت باید نقدینگی را به هر شکل ممکن کنترل کند، باید به سمت آزادسازی قیمت‌ها و حذف سوبسیدها گام بردارد.

روزنامه حامی دولت افزود: حال با توجه به سیاست اقتصادی دولت، دماسنج اقتصاد که بازار سرمایه است دقیقاً به رفتار دولت واکنش نشان داده و حالت رکودی به خود گرفته است. البته این موضوع تنها مختص بازار سرمایه نبوده و تمامی بازارها منجمله ارز و مسکن نیز با کنترل و رکود همراه هستند. بازار سرمایه این روزها روند نزولی شدیدی به خود گرفته و تاب و توان را از سهامداران ربوده است. شرایط بازار از 16 ماه پیش روندی نزولی بوده و غالب نمادهای بازار با افت‌های سنگینی روبه‌رو شده‌اند. ارزش معاملات بازار به شدت افت کرده است و صحبت از سقف‌های قیمتی و گذشته نه‌چندان دور شاید این روزها به یک رویا شبیه باشد.

سهامدارانی که پس از اعلام موفقیت در مذاکرات و رفع موانع و مشکلات پیرامون پرونده هسته‌ای کشور با آغوش باز به کمک دولت آمده و سرمایه خود را برای درمان رکود به بازار پیشکش کردند با دست رد به سینه‌شان مواجه شدند. درصورتی که این سرمایه می‌توانست پس از رفع تحریم‌ها ابزاری برای کمک به شرکت‌های داخلی برای بهینه‌سازی خطوط تولید و ورود تکنولوژی‌های جدید و پویاتر شدن اقتصاد کشور شود. تمامی کارشناسان و مدیران متفق‌القول بر این مسئله اذعان دارند که بانک‌ها با محدودیت پرداخت تسهیلات روبه‌رو هستند و این سرمایه مردمی می‌توانست شرکت‌ها را از حیث بروکراسی‌های اداری با بانک‌ها نجات دهد که متأسفانه با سیاست‌های نادرست، بازار سرمایه به جای جذب چنین پتانسیلی با فرار سرمایه روبه‌رو شد.

اعتماد تصریح می‌کند: جو بازار درحال حاضر با روند بی‌اعتمادی و سردرگمی روبه‌رو است و این معضل مانع از رشد بازار نیز شده و از طرفی مدیریت ناکارآمد سازمان و تصمیمات خلق‌الساعه مدیران نیز بر این جو بدبینی دامن زده است. فروش‌های سنگین حقوقی و عرضه‌های رگباری نمادهای تازه وارد به بازار سرمایه و برنامه‌های مدون سازمان برای کنترل روند صعودی و هیجانی بازار و بی برنامگی و عدم حمایت در روند نزولی، مشکلات سامانه معاملاتی سهامداران را با بهت و چرایی بی‌پاسخ رو به رو کرده است.

تشکیل صندوقی به نام توسعه که می‌توانست ابزار خوبی در جهت حمایت بازار در شرایط بحرانی و خاص باشد، عملاً ابزاری در جهت خلاف اصول و اهداف بازار سرمایه شده است. درصورتی که قایل بر این باشیم که تصمیمات این صندوق قبل از شروع بازار نشر پیدا نمی‌کند و رانتی وجود ندارد باز هم این صندوق بازار را به سمت نوسان‌گیری برده است.



منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس