کد خبر 417983
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵

علیرضا قزوه با انتقاد از بی‌تفاوتی جامعه ادبی کشور به برخی تحولات جاری گفت: متاسفم که برخی از شاعران ما آنقدر محافظه کار شده‌اند که حتی می‌ترسند درباره یمن شعر بگویند.

به گزارش مشرق، سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان «سوره» صبح امروز دوشنبه با حضور جمع کثیری از شاعران، داستان نویسان جوان و پیشکسوت در سینما بهمن شهر قزوین آغاز به کار کرد.

در مراسم افتتاحیه این جشنواره علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در سخنانی با اشاره به تاریخچه فرهنگی شهر قزوین گفت: چندی قبل پژوهشی انجام می‌دادم درباره یاران حضرت حجت (عج) که در آن به حدیثی برخوردم که از میان ۳۱۳ نفر از یاران ایشان در زمان ظهور ۲۵ نفر از شهر طالقان هستند که به استان قزوین تعلق دارد. این یعنی اینکه از این شهر و استان بیشتر از همه جای دیگر دنیا حضرت حجت یار به همراه دارد.

وی همچنین به چهره های استان قزوین در هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: چهره‌هایی چون شهید بابایی و حجت الاسلام ابوترابی هرگز از ذهن ما بیرون نخواهند رفت.

همه شاهد نسل کشی داعش در عراق بودند اما...

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در ادامه صحبت‌های خود را به برخی از رویدادهای روز کشور معطوف کرد و گفت: همه ما در اخبار دیدیم که در شهر سنجار در عراق چگونه نیروهای داعش کردها را نسل کشی کردند و زنان و فرزندانشان را در بازار فروختند و در عین حال صدای هیچ رسانه ای در دنیا بلند نشد اما برای یک حادثه در شهر مهاباد دیدید که چگونه همه آنها ذوق کردند. اینها بزنگاه‌هایی است که جوانان و شاعر و نویسنده ما باید از آن مراقبت کنند.

وی تصریح کرد: همه بضاعت زبان فارسی حاضران در کنگره‌های این چنینی نیست. ما یادمان می‌رود که از بچه های فارسی زبان دیگر کشورها هم باید در این کنگره‌ها حضور داشته باشند. ما در گذشته شخصی مانند میر سید علی همدانی داشته ایم که حافظ را از نزدیک دیده و درک کرده است و پای پیاده تا کشمیر هند رفته و در آنجا ایران صغیر را خلق کرده است.

قزوه ادامه داد: هنوز که هنوز است در منطقه کشمیر وقتی که اذان صبح بلند می شود مردم در مساجد جمع می‌شوند و اورادی را می‌خوانند که میر سید علی همدانی به آنها یاد داده است این یعنی اینکه آنچه او از فقه اسلامی به آنها یاد داده است از زمان حافظ تاکنون فراموششان نشده است.

وی افزود: به همین خاطر است که امروزه در تاجیکستان مزار میر سید علی همدانی را مانند مشهد ما مقدس می‌دانند. تربیت او را من و شما نداریم اما می‌توانیم در فضای وب به جای این همه لایک‌های الکی به خودمان و دیگران یک شاعر جوان افغان یا تاجیک را پیدا کنیم با او ارتباط بگیریم و به پیشرفت زبان فارسی کمک کنیم.

شما جوان ها هم باید اولویت‌ها را درک کنید

قزوه ادامه داد: من در هندوستان و از دل انجمن ادبی بیدل شاعران سالخورده‌ای را پیدا کرده ام که حاضرند برای حضرت رسول(ص) و امیر المومنین(ع) کار ادبی انجام دهند بدون آنکه ریالی دستمزد بگیرند اینها همه حاصل ارتباطی است که از دل یک انجمن ادبی بیرون آمده است. شما جوان ها هم باید این اولویت را درک کنید همه شما امروز یک میر علی همدانی هستید و باید بتوانید با شاعران جوان فارسی زبان خارج از مرزها ارتباط بگیرید نه اینکه همه هم و غمتان برنده شدن در یک جشنواره و رتبه آوردن در آن باشد.

وی در همین زمینه افزود: اگر می خواهید برای زبان فارسی کاری انجام دهید باید خودتان کاری کنید در این راه نه بنیاد سعدی کاری پیش خواهد برد و نه دولت و وزارت ارشاد و معاونت فرهنگی اش و سوبسید های آنها. همیشه رئیس حوزه هنری یا وزیر ارشاد و معاونانش ما را نجات نمی دهند گاهی خود ما هستیم که باید قدم برداریم.

این شاعر در ادامه به موضوع شعر انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: باید در بحث ادبیات و شعر انقلاب به یک حرف واحد رسید. ادبیات ارزشمند انقلاب اسلامی این روزها به جاهایی نزدیک شده که تا پیش از این نبوده است و آثار شاخصی در آن در حال تولید است.

اگر در مذاکرات با تفکر بسیج و امام(ره) جلو می‌رفتیم وضعمان بهتر بود

قزوه ادامه داد: ما در گذشته تاریخی مان معاهده گلستان و ترکمانچای کم نداریم اما در هیچ برهه ای نشده که ۴۴ کشور دنیا با ما وارد جنگ شوند و ما ذره‌ای از خاکمان را ندهیم متاسفم که این روزها زمزمه هایی می شنوم که هدفشان تضعیف بسیج و سپاه است. اگر ما همان قدرتی را که در جنگ اعمال کردیم در مذاکرات اخیر هم اعمال می‌کردیم و با تفکر سپاه و بسیج و امام به جلو رفته بودیم وضعمان بهتر بود.

وی افزود: امروز نمی دانم چرا دچار انفعال شده ایم. هیچ شاعری جلو نمی‌آید و برخی آنقدر محافظه کار شده‌اند که حتی درباره یمن هم می‌ترسند شعر بگویند. برخی سایت‌ ها هم پول می گیرند که حرف‌های آن طرفی بزنند باید از این وضعیت بگذریم و به جایی برسیم که شهدا انتظار دارند.

شاعران جوان مراقب باشند سرشان کلاه نرود

وی در پایان هشدار داد: باید دقت کنیم که دست‌هایی می خواهند  ادبیات ما را به بی تفاوتی بکشند. آنها انجمن ها و سایت های ادبی بی تفاوت می خواهند، شاعرانی می خواهند که برای درخت چنار و روز ولنتاین شعر بگویند. من از جوانان می خواهم که در این زمینه مراقبت کنند تا سرشان کلاه نرود. دقت کنند که در گذشته تاریخ ما چه بلایی بر سر کشورمان آمده و دقت کنند که این مسئله بار دیگر تکرار نشود.

در این مراسم همچنین پیش از علیرضا قزوه محمد کرم اللهی دبیر اجرایی جشنواره نیز در سخنانی به تجلیل از مفاخر و مشاهیر ادبی قزوین پرداخت.

بخش دیگر مراسم نیز به تجلیل از دو چهره ادبی استان قزوین اختصاص داشت که طی آن سعید عاشقی شاعر و پژوهشگر و علی قانع نویسنده و مترجم مورد تجلیل قرار گرفتند.

سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جشنواره سوره بعد از ظهر امروز با برگزاری کارگاه های ادبی کار خود را دنبال می کنند.


منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس