کد خبر 417258
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴

زلزله نپال علاوه بر خسارات زیادی که در بر داشت، سبب ریزش یک بهمن عظیم در دامنه کوه اورست و تخریب گسترده کمپ اصلی آن شد. در این کمپ شماری از کوه‌نوردان ایرانی از جمله عظیم قیچی‌ساز نیز حضور داشتند که در نهایت به ایران بازگشتند.

به گزارش مشرق، عظیم قیچی‌ساز پس از بازگشت به ایران در مورد اتفاقات رخ داده پس از زلزله مهیب نپال اظهار کرد: زمانی که زلزله نپال رخ داد و پس از آن نیز بهمن شدیدی در بیس کمپ آمد، من به همراه دکتر بهپور در کمپ اصلی حضور داشتیم که خوشبختانه به هیچ یک از ما آسیبی نرسید.

او ادامه داد: این بهمن شدید در نهایت سبب جان باختن 18 کوه‌نورد و مصدومیت 50 تن دیگر شد. پس از آن که بیشتر شرپاها متوجه شدند تمامی نپال درگیر این زلزله شده، بسیاری از آنها به سوی شهرهای خود بازگشتند تا از وضعیت‌ خانواده‌هایشان جویا شوند و بدین ترتیب تمامی صعودها به اورست به حالت نیمه تعطیل درآمد.

پرافتخارترین کوه‌نورد ایران با بیان اینکه تهدیدات موجود، تمامی صعودها را کنسل کرد، گفت: پس از این بهمن شدید که کمپ اصلی را دچار حادثه کرد به خاطر تهدیدات موجود دیگر امکان صعود به قله وجود نداشت.

قیچی‌ساز خاطر نشان کرد: من به همراه دکتر بهپور به یاری آسیب دیدگان رفتیم و در شهر کاتماندو تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا بتوانیم کمک‌حال افراد آسیب دیده باشیم. البته شهر کاتماندو نسبت به شهرهایی که هم‌مرز با چین هستند کم‌تر آسیب دیده بود. مصیبت وارد شده به مردم نپال بسیار شدید بود و ما نیز از این مصیبت بسیار متاثر شدیم.

او با اشاره به وقوع بهمن در کمپ اصلی و جان باختن شمار زیادی از کوه‌نوردان، گفت: کمپ اصلی بر روی یک یال قرار دارد و از ابتدا تا انتهای آن حدود 30 دقیقه مسافت است. این بهمن در وسط یال که حدود 200 متر است، رخ داد و در آن زمان من در انتهای کمپ و دکتر بهپور در ابتدای کمپ حضور داشت و بیشترین آسیب به وسط کمپ وارد شد.

پر افتخارترین کوه‌نورد ایران افزود: بعد از حادثه دکتر بهپور به کمک سایر نفراتی که در آنجا حضور داشتند، چادری را که حکم یک اورژانس را داشت در آن محل برپا کردند و به مداوای مجروحان و آسیب‌دیدگان پرداختند.

قیچی سازی در مورد صعودش به قلل اورست و لوتسه نیز اظهار کرد: فصل صعود به اورست فروردین و اردیبهشت‌ماه است که به خاطر اتفاقات رخ داده، دیگر امسال صعود وجود ندارد و امیدوارم بتوانم سال آینده این صعودها را انجام دهم. در کوه‌نوردی هیچ چیز حتمی نیست و باید با درنظر گرفتن شرایط اقدام به صعود کرد.

او افزود: البته با رخ دادن این فاجعه در نپال به کلی صعود به اورست را فراموش کردیم و بزرگی این حادثه تا چند روز ما را تحت تاثیر خود قرار داده بود.

پرافتخارترین کوه‌نورد ایران در ادامه این گفت‌گو با بیان اینکه مخاطرات در رشته کوه‌نوردی همواره وجود دارد، گفت: کوه‌نوردی رشته‌ای است که در آن کوه‌نوردان همواره با طبیعت عجین هستند و حادثه با آنان همراه است. این حوادث برای هیمالیا نوردان بیشتر از سایرین است، اما آنچه که نباید فراموش کرد نکته‌های مثبت کوه‌نوردی است.

قیچی‌ساز خاطر نشان کرد: تجربه، بخش مهم و حائز اهمیت کوه‌نوردی محسوب می‌شود. برای مثال وقتی که در کمپ اصلی بهمن‌ آمد متوجه شدم که حادثه حتی در این محل نیز می‌تواند رخ دهد و بر تجربیاتم اضافه شد. با تمام این موارد نمی‌توان کو‌ه‌نوردی را یک رشته پرخطر دانست و مدیریت تاکتیک و تکنیک در کوه‌نوردی امری بسیار مهم است که باید مد نظر داشت.

او با بیان اینکه هنر یک کوه‌نور مدیریت کردن شرایط است، گفت: یک کوه‌نورد باید در هر شرایطی توانایی مدیریت را داشته باشد و هنر او سالم خارج شدن از حوادث است. اگر من در طول این سالها دچار حادثه نشدم به این خاطر بوده که از تجربیاتم استفاده کردم و شرایط را مدیریت کردم.

پرافتخارترین کوه‌نورد ایران در پایان از تمام کسانی که در این مدت او را همراهی کردند و دلداری دادند تشکر کرد.

در اواسط فروردین ماه سال جاری عظیم قیچی‌ساز تلاشی را برای صعود به قله‌های اورست و لوتسه انجام داد که در نهایت به دلیل زمین‌لرزه شدید در نپال و ریزش بهمن و تخریب کمپ اصلی این صعود انجام نشد.

قیچی ساز در صورت صعود به قله لوتسه می‌توانست تمامی 14 قله‌ بالای 8 هزار متر جهان را فتح کند.

کم‌ترین زمان صعود به تمام قله‌های بالای 8 هزار متر جهان 7 سال و 2 ماه بوده که عظیم قیچی‌ساز تلاش می‌کرد به رکورد زیر 7 سال (6 سال و 10 ماه) دست پیدا کند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس