کد خبر 417185
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۶

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت آمریکا برای ادامه مذاکرات در موضوع هسته‌ای با ایران باید اختلافات در درون خود را حل کند، گفت که در چنین شرایطی اروپایی‌ها از انجام توافق نهایی استقبال می‌کنند و حتی برای ورود به بازار ایران بلافاصله بعد از اجرای توافق برنامه‌ریزی کرده‌اند.

 به گزارش مشرق، کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه اختلاف‌نظر بین صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها در موضوع هسته‌ای وجود دارد، گفت: آمریکایی‌ها در بین خود در موضوع هسته‌ای ایران اختلاف نظر دارند که برخی از آن از لابی صهیونیسم نشأت گرفته و برخی دیگر به دلیل اختلافات سیاسی بین خودشان است.

وی ادامه داد: آنها تصور می‌کنند اگر دولتی بتواند موضوع را با جمهوری اسلامی حل کند از مقبولیت بیشتری در داخل آمریکا برخوردار خواهد بود. طبعاً جمهوریخواهان نمی‌خواهند این امتیاز را به دموکرات‌ها بدهند و این رقابت‌ها وجود دارد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: اکنون ما با دولت آمریکا به عنوان یکی از اعضای گروه 1+5 مذاکره می‌کنیم؛ پس باید مشکلات را در درون خود حل کنند؛ چون وقتی آمریکایی‌ها و غربی‌ها با ما مذاکره می‌کنند یعنی اراده دسته‌جمعی برای مذاکره و گفت‌وگو وجود دارد؛ لذا مسئولیت بر دولت آمریکاست تا مسائل را حل و فصل کند که اگر این طور نشود طبعا هیچ توافقی مورد پذیرش نیست.

وی در مورد واکنش کشورهای اروپایی به مصوبه سنا، گفت: اروپایی‌ها بیشتر به دنبال باز شدن فضا هستند چون مقامات و شرکت‌های اروپایی تحت فشار قرار دارند. آنها خود را از بازار بزرگ 80 میلیو نفری ایران محروم کرده‌اند و طبیعی است که بیشتر به دنبال انجام تفاهم باشند.

جلالی افزود: در سفری که به پارلمان اروپا داشتم چنین روحیه‌ای را دیدم. آنها برای انجام توافق خوشحال هستند و حتی برنامه‌ریزی می‌کنند که بعد از انجام این توافق بلافاصله وارد بازار ایران شوند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در مورد موضوع تصویب توافقنامه در مجلس نیز گفت: تصویب یا عدم تصویب توافقنامه در مجلس جهت اجرای آن بحثی است که باید در سطح کلان مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه پارلمان ایران کاملا رفتارهای غربی‌ها را رصد می‌کند، گفت: هر جا نیاز به تصمیم‌گیری باشد خردمندانه وارد عمل می‌شویم و تصمیم‌گیری می‌کنیم. ما چک سفید امضا نداده‌ایم. در زمان لازم تصمیم خواهیم گرفت. فکر می‌کنم فعلا نیاز به تصویب چیزی نیست که اگر لازم بود حتما این کار را انجام می‌دهیم.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس