در روند صعودی دلواپسی انتخاباتی اصلاح‌طلبان، روزنامه ابتکار رفتار وحدت‌بخش باهنر نسبت به پایداری را تعبیر به «قماربزرگ» آینده سیاسی نائب رییس مجلس کرد و نشان داد اصلاحات از رفتارهای باهنر احساس نگرانی می کنند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

******

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز پنجشنبه را با تمرکز بر انتقادات نسبت به طرح سه فوریتی مجلس برای توقف مذاکرات هسته‌ای و انعکاس پاسخ محسن رضایی به سرمقاله حسین شریعتمداری آغاز کردند.

از سوی دیگر در روند صعودی دلواپسی انتخاباتی اصلاح‌طلبان روزنامه ابتکار رفتار وحدت‌بخش باهنر نسبت به پایداری را تعبیر به «قماربزرگ» آینده سیاسی نائب رییس مجلس کرد و در ادامه نوشت «ورود به انتخابات در لوای ائتلاف با گروهی که آخرین عملکردش در مجلس، جمع‌آوری امضاهای مخدوش و با تقلب برای طرح توقف مذاکرات هسته‌ای است، به نظر نمی‌آید خوشنامی به همراه داشته باشد.»

روزنامه مردم‌سالاری

تکرار سناریو مک‌فارلین در مذاکرات هسته‌ای/ نگرانی اصلاح طلبان از زمزمه‌های وحدت میان اصولگرایان/ سیاست‌ورزی معین با چراغ خاموشارگان رسمی حزب مردم‌سالاری پنج‌شنبه را با تیترهای «اعراب نگران گرایش آمریکا به سمت ایران هستند» و «بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه کتاب» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· تکرار سناریو مک‌فارلین در مذاکرات هسته‌ای

احسان کیانی در سرمقاله روزنامه مردم‌سالاری به انتقاد شدید از منتقدان روند مذاکرات هسته‌ای پرداخته است؛ وی در این سرمقاله به تطبیق تاریخی میان مک‌فارلین و مذاکرات هسته‌ای پرداخت و از نمایندگان خواست که از عتاب امام خمینی (ره) در دهه 60 عبرت بگیرند و در همین راستا نوشت «آن هنگام که هشت نفر از نمایندگان مجلس دوم شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به وزیر خارجه وقت؛ دکتر علی‌اکبر ولایتی قصد انتقاد از مسئولان مذاکره‌کننده با هیأت آمریکایی به ریاست مک‌فارلین را داشتند، مورد خطاب و عتاب تند امام قرار گرفتند که «مع‌الاسف بعض از اشخاص در ایران با همان لسان، اینجا تبلیغ می‌کنند. من هیچ توقعی نداشتم از بعض این اشخاص، ولو بعضی‌شان در نظر من پوچ‌اند. شماها چرا باید تحت تأثیر تبلیغات خارجی واقع بشوید یا تحث تأثیرات نفسانیت خودتان؟ در یک همچون مسأله مهمی که باید همه دست به هم بدهید و ثابت کنید به دنیا که وحدت داریم، چرا می‌خواهید تفرقه ایجاد کنید؟ چه شده است شما را؟ کجا دارید می‌روید؟ اَینَ تَذهَبون؟ لحن شما در آن چیزی که به مجلس دادید، از لحن اسراییل تندتر است. نشکنید این قدرت را، گرچه نمی‌توانید. لکن نباید یک همچو کاری در ایران بشود»

به راستی آیا این برادران هم می‌خواهند تا بدان جا پیش روند که رهبر معظم انقلاب چنین با آنان سخن بگوید؟! طبیعی است مقام معظم رهبری با توجه به وضعیت کشور به خصوص در پایان مراحل مذاکرات هسته‌ای و در آستانه دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، به خصوص با توجه به هدف امسال که هم‌دلی و هم‌زبانی است، از کنار چنین اقداماتی با سکوت عبور می‌کنند تا وحدت کلمه در جامعه و نظام حفظ گردد. ولی نظام جمهوری اسلامی تفرقه‌افکنی را تحمل نخواهد کرد چنانچه تاکنون چنین بوده است. و البته همان‌گونه که امام اُمت به آن آقایان خطاب کرد، شما نیز کاری از پیش نخواهید برد. پس بهتر است آبروی خویش نگه دارید که نگارش آن نامه، پایان حیات سیاسی نویسندگانش بود. شما عبرت بگیرید.»

روزنامه ابتکار

تکرار سناریو مک‌فارلین در مذاکرات هسته‌ای/ نگرانی اصلاح طلبان از زمزمه‌های وحدت میان اصولگرایان/ سیاست‌ورزی معین با چراغ خاموشروزنامه ابتکار پنج‌شنبه را به تیترهای «ائتلاف با هنر لابی‌گری» و «خشکسالی شوخی ندارد» اختصاص داد.

· زمزمه‌های وحدت میان اصولگرایان

گروه سیاسی روزنامه ابتکار به بررسی رفتار سیاسی محمدرضا باهنر در انتخابات آتی بهارستان پرداخته است؛ این روزنامه ابتکار رفتار وحدت‌بخش باهنر نسبت به پایداری را تعبیر به «قماربزرگ» آینده سیاسی نائب رییس مجلس کرد و در ادامه نوشت «ورود به انتخابات در لوای ائتلاف با گروهی که آخرین عملکردش در مجلس، جمع‌آوری امضاهای مخدوش و با تقلب برای طرح توقف مذاکرات هسته‌ای است، به نظر نمی‌آید خوشنامی به همراه داشته باشد.»

گروه سیاسی روزنامه ابتکار در تحلیل رفتار باهنر نوشت«اثرگذاری وی بعد از فوت مرحوم عسگراولادی و به عهده گرفتن ریاست جبهه پیروان خط امام و رهبری از قبل بیشتر شده و باید دید که چگونه از ظرفیت‌های این جبهه برای دستیابی به اهداف جریان خود استفاده می‌کند. تبدیل شدن به مکانی برای صله رحم سیاسی، تبدیل شدن به حزب جامع و فراگیر در بدنه اصول‌گرایی، تنظیم برنامه‌های خود در راستای ایجاد ائتلافی به منظور حضور مشخص و مقطعی سایر احزاب اصول‌گرا، سه سناریویی است که باهنر چندی قبل برای جبهه پیروان خط امام ترسیم کرد. به نظر می‌رسد وی قصد دارد در چاچوب همین جبهه به نقشی محوری در جریان اصولگرایی برسد و بر همین اساس اجماعی را برای انتخابات آتی در این جریان فراهم آورد.

در حال حاضر جناح اصولگرا نسبت به اصلاح‌طلبان برای رسیدن به وحدت و همگرایی کار دشوارتری پیش رو دارد. برخی اختلاف‌ها بین چهره‌های اصولگرا باعث شده است که نه تنها روند وحدت با خلل مواجه شود، بلکه محوریت جریان اصولگرایی که پیش از این همواره بر سازوکار جامعتین استوار بود را با چالش مواجه کرده است. یکی از چالش‌های اساسی اصولگرایان، گروه‌های اصولگرایی تندرویی هستند که از جریان راست سیاسی ایران سهم‌خواهی می‌کنند. در حالی که اصولگرایان نمی‌توانند این گروه‌های پرسروصدا را نادیده بگیرند، اما برخی گروه‌ها و چهره‌های اصولگرایی، وحدت و ائتلاف با این جریان‌ها را خوش ندارند. آیت‌الله محمد یزدی و علی لاریجانی دو چهره شاخصی هستند که تاکنون چراغ سبزی به ائتلاف با گروه‌هایی مثل جبهه پایداری نشان نداده‌اند. حال همین موضوع چالشی برای محمدرضا باهنر محسوب می‌شود که چه برنامه‌ای برای فائق آمدن بر چنین مشکلی دارد.»

روزنامه اعتماد

تکرار سناریو مک‌فارلین در مذاکرات هسته‌ای/ نگرانی اصلاح طلبان از زمزمه‌های وحدت میان اصولگرایان/ سیاست‌ورزی معین با چراغ خاموشروزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «وام خودرو 15 میلیون، بازپرداخت 31 میلیون» و «بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب» اختصاص داده است.

· مقاومت تجربه دولت اصلاحات

آذر منصوری از اعضای حزب منحله مشارکت در یادداشت صفحه سیاسی روزنامه شرق با اشاره به محدودیت‌های سیاست داخلی، تجربه دولت اصلاحات برای مقابله و اراده جدی تصمیم سازی دولت مناسب ارزیابی کرد؛ عضو حزب منحله مشارکت خواستار «مقاومت» شد و در همین راستا نوشت«در عرصه فرهنگ عمومی نیز با توجه به اینکه دچار سیاست‌زدگی شده‌ایم، همین امر آفتی برای تلاش‌های دولت روحانی در بهبود شاخص‌های فرهنگی و اقتصادی کشور است. مقاومت‌هایی که در این راه وجود دارد و حرکت‌های سازمان یافته افراد موسوم به خودسر به ویژه در حوزه فرهنگی و با توجه به فعال‌ترشدن این گروه با شروع کار دولت یازدهم ثابت می‌کند که این مقاومت‌ها کار دولت را با مشکل مواجه خواهد کرد. اما اگر نگاه برابر و عادلانه دولت نسبت به همه جریان‌های سیاسی برقرار باشد و کلیه اقدامات برای بهبود وضعیت سیاست داخلی طبق قانون پیش رود بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

در حوزه اقتصادی نیز وضع به همین‌گونه است. چالش‌های جدی همچون کاهش قیمت نفت و بحران بی‌آبی که بر عملکرد بودجه‌ای دولت و تنظیم بازار بسیار تاثیرگذار است، از جمله مقاومت‌های پیش روی دولت است. یادمان نرود که حوزه اقتصادی کشور هنوز از اثرات گذشته پاک نشده است، عملکرد دولت گذشته به گونه‌ای بوده که فضا را برای فساد سیستماتیک فراهم کرد و به‌طور طبیعی رانت‌هایی را ایجاد کرد که در سایه تحریم‌ها روز به روز بیشتر شدند، همین امر مقاومت جدی در برابر برنامه‌های اقتصادی دولت محسوب خواهد شد. اما قدرت دولت و قوه مجریه به عنوان نهاد قدرت مؤثر در کشور و میزان اختیارات آن تا اندازه‌ای است که می‌تواند شرایط لازم را برای بهبود شرایط فراهم کند.»

روزنامه شرق

تکرار سناریو مک‌فارلین در مذاکرات هسته‌ای/ نگرانی اصلاح طلبان از زمزمه‌های وحدت میان اصولگرایان/ سیاست‌ورزی معین با چراغ خاموشروزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «2 میلیارد ین، خطای چشم مرتضوی» و «بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران» اختصاص داد.

· انتقاد محسن رضایی از حسین شریعتمداری

بخشی از سخنان محسن رضایی در گفت‌وگو با شبکه المیادین مبنی بر این‌که «اطمینان دارم اگر کسی به مرزهای عربستان تعرض کند، ما از ملت این کشور دفاع می‌کنیم»باعث انتقاد شدید حسین شریعتمداری شد؛ محسن رضایی در پاسخ به انتقادات سرمقاله کیهان به چند سطر اکتفا نمود.

گروه سیاسی روزنامه شرق در انعکاس این پاسخ نوشت «برادر شریعتمداری، سلام علیکم؛ هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم افرادی در جبهه انقلاب پیدا شوند که نسبت به برادران خود این‌همه بی‌حرمتی کنند. جنابعالی و بعضی از دوستانتان قریب به ۱۵ سال، به‌ویژه در سال‌های اخیر این‌جانب را با ده‌ها توهین و افترا همراهی کرده‌اید، مخصوصاً مجموعه بی‌حرمتی‌های اخیر و زنجیره‌ای شما در مورد مصاحبه بنده با شبکه المیادین لبنان که از حد تحمل عبور کرده است. به‌هرحال این مواجهه ضدارزشی و غیراخلاقی، غیرقابل پذیرش است. بگذارید این قبیل مسائل پایان یابد و بیش از این پیش نروید. ان‌شاءالله که جبران نموده و سرمقاله خود را اصلاح خواهید کرد

روزنامه آرمان‌ امروز

تکرار سناریو مک‌فارلین در مذاکرات هسته‌ای/ نگرانی اصلاح طلبان از زمزمه‌های وحدت میان اصولگرایان/ سیاست‌ورزی معین با چراغ خاموشروزنامه آرمان‌ امروز صفحه اول خود را به تیترهای «معین بازگشت؟» و «دلواپسان دغدغه انتخاباتی دارند» اختصاص داد.

· چراغ خاموش سیاست‌ورزی معین

گروه سیاسی روزنامه آرمان‌امروز حضور معین در سخنرانی بازگشایی انجمن‌اسلامی پیشرو را آغاز حضور مجدد وی در سپهر سیاست دانست؛ گروه سیاسی روزنامه آرمان‌امروز در تعبیر عجیب دکتر معین را «میانه‌رو» نامید در حالی که اصلاح‌طلبان بارها معین را به تندروی در سال 1384 متهم کرده بودند. به نظر می‌رسد پس از ناکامی حلقه معین در تصاحب وزرات علوم این‌بار خودش قصد ورود به سیاست داخلی دارد.

در همین راستا روزنامه آرمان‌امروز پیرامون موضع‌گیری فعلی دکتر معین نوشت «اگر گفته می‌شود او نمی‌خواهد به عرصه انتخابات ورود پیدا کند بدان معنا نیست که از حال و احوال جامعه و مردمش غافل است بلکه به‌مثابه یک تئوریسین به تحلیل شرایطی می‌پردازد که در جامعه رخ داده و برای آن راهکارهای علمی ترسیم و ارائه می‌دهد. او به «آرمان» می‌گوید: «انسان نمی‌تواند احساسات و عواطف خودش را نادیده بگیرد و از آسیب‌هایی که به‌خصوص در آن هشت‌ساله دولت‌های نهم و دهم به حوزه‌های فرهنگی، علمی و اجتماعی وارد شد، متأثر نشود. بیش از اینکه بابت خسارات وارده به حوزه اقتصادی ناراحت باشم، از خسارات وارده به بخش‌های اجتماعی و اخلاقی ناراحت هستم چون جبران آن‌ها سخت‌تر است. البته از سوی دیگر می‌دانید وقتی اتفاقی غیر منتظره رخ بدهد، شما دچار شوک شده و متأثر می‌شوید، اما وقتی بر اساس شواهد، قرائن و تحلیلی که از واقعیت‌ها و تجارب گذشته دارید، متاسفانه بسیاری از مسائل برایتان غیرمنتظره نیست، شوکی هم وارد نمی‌شود اما متأثر می‌شوید. بسیاری از اتفاقات دولت‌های نهم و دهم قابل پیش‌بینی بود. در طب قائل به پیشگیری هستیم تا درمان و می‌گوییم پیشگیری مقدم بر درمان است، چون وقتی شما پیش‌بینی مسائل را بکنید، می‌توانید از وقوع آن پیشگیری کنید. اگر دست روی دست بگذارید، شرایط و آسیب‌ها ناخواسته خودش را به شما تحمیل خواهد کرد که در این صورت شما باید به دنبالش بدوید که به گردش هم نخواهید رسید.» و البته او در برابر این دردها سکوت نکرده و می‌گوید که اخطار داده است اما توجهی نشد. هر چند معین پس از این کم‌توجهی‌ها هم تکلیفی برای خود درنظر گرفت و آن هم اطلاع‌رسانی از طریق نهادهای مدنی بود.»

روزنامه ایران

تکرار سناریو مک‌فارلین در مذاکرات هسته‌ای/ نگرانی اصلاح طلبان از زمزمه‌های وحدت میان اصولگرایان/ سیاست‌ورزی معین با چراغ خاموشروزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «آتش‌بس فوری در یمن برقرار شود» و «بازدید رهبرمعظم انقلاب از نمایشگاه کتاب» اختصاص داد.

· حادثه مهاباد شخصی بود نمی‌خواستیم آن را بزرگ کنیم

روزنامه دولتی ایران در گفت‌وگو با فرماندار بومی مهاباد به بررسی حوادث چند روز اخیر مهاباد پرداخته است؛ فرماندار مهاباد این حادثه را شخصی دانست، جعفر کتانی در پاسخ به این سؤال که شما چه زمانی متوجه خط تبلیغی تحرکات شدید، اظهار داشت «روز 13 اردیبهشت خانم خسروانی فوت می‌کند، روز 15 مراسم تشییع جنازه و روز 16 هم ختم آن مرحوم برگزار می‌شود. روز پنجشنبه 17 اردیبهشت هم حادثه و تجمع مقابل هتل به‌وجود می‌آید. من خودم روز 16 با خانواده متوفی دیدار و در ختم آن مرحومه شرکت کردم. با سایت «کردپرس» گفت‌وگو و تأکید کردم که مشکلی برای رسیدگی به حادثه وجود ندارد و اوضاع آرام است. خانواده آن مرحومه هم از ابتدا تا الان تأکید دارند که ماجرا را از مجاری قانونی می‌خواهند پیگیری کنند ولی متأسفانه یکسری سوءاستفاده کردند و فردی را که ارتباطی با بخش دولتی نداشته به عنوان مأمور یک نهاد امنیتی معرفی کردند تا احساسات مهابادی‌ها و مناطق همجوار را تحریک کنند و به اهداف ضدملی خودشان برسند.»

فرماندار مهاباد پیرامون رفتارهای پیشگیرانه فرمانداری برای جلوگیری از استمرار حوادث گفت «من بعداً رفتم ساعت 9 شب بود رفتم مردم را به آرامش دعوت کردم وخیلی خوب هم پذیرفتند، بعد هم خدمات شهرداری آمد و مردم هم همکاری کردند و اوضاع را مرتب کردند.» وی در ادامه در مورد وضعیت پرونده اظهار داشت «پرونده در دست بررسی است و به محض مشخص شدن جزئیات بیشتر اطلاع‌رسانی می‌شود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ناشناس ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    اگر چه روند کلی مذاکرات به ضرر صنعت هسته ای میباشد اما ادامه داشتن آن باعث از بین رفتن این توهم میشود که کلید حل مشکلات اقتصادی کشور در نیویورک و لوزان و ژنو است و خط بطلانی بر اعتماد به کدخداست .
  • محمد رضا ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    تاریخ همیشه تکرار میشود... قرار نیست برای اینکه یک عده نادان بفهمند که نباید به اجنبی تکیه کرد هر از گاهی امتیازی به غربی ها بدهیم... بیش از دو سوم خاک خود را در 200 سال اخیر دادیم اما هنوز هم نیرنگ غرب رو درک نکردیم! واقعا بس نیست!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس