استاد دانشگاه تهران با طرح این پرسش که اگر قرار نیست تحریم‌ها برداشته شود پس برای چه مذاکره می‌کنیم؟ گفت: به نظر بنده هدف تیم مذاکره کننده برداشتن تحریم‌ها نیست؛ بلکه هدف آنان رسیدن به توافق به هرقیمتی هست.

به گزارش مشرق٬ فواد ایزدی امشب در همایش «همدلی هسته‌ای در سایه عزت و اقتدار ملی» در تالار ابن سینای مشهد با اشاره به اینکه در حال حاضر تفکرات اغلب افراد جامعه در ارتباط با موضوع هسته‌ای با واقعیت‌ها هماهنگ نیست، اظهار داشت: در دوره‌های گذشته نتانیاهو و رژیم صهیونیستی مخالف توافق با جمهوری اسلامی بودند و حتی برخی از چهره‌های سیاسی و تاریخ مصرف گذشته هم گفته بودند، افرادی که نقدهایی به این بحث دارند با رژیم صهیونیستی همبستگی دارند.
وی ادامه داد: در جلسه سنا، جان کری بحثی را در زمینه توافق هسته‌ای و نظر نتانیاهو مطرح می‌کند و می‌گوید؛ زمانی که این توافق در ژنو انجام شد نتانیاهو مخالفت می‌کرد و اعلام می‌داشت که این توافق خوب نیست اما اکنون این فرد بر ادامه توافق ژنو تاکید دارد.

نتانیاهو به جمع موافقان توافق هسته‌ا‌ی پیوسته است

این استاد دانشگاه تهران و کارشناس سیاست خارجی افزود: ایران در حوزه هسته‌ای عقب‌نشینی کرده است، امتیازات متعددی داده و امتیازات جدی هم نگرفته و جمهوری اسلامی مو به مو همه خواسته‌های طرف مقابل را اجرایی کرده و گزاره برگ آمریکایی را هم مو به مو اجرا کرده است.
به گفته ایزدی اگر نتانیاهو از همان ابتدا مخالف مذاکرات و توافق بود اما در حال حاضر به موافقان توافق هسته‌ای پیوسته است و وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید؛ همه به این نتیجه رسیده‌اند که این توافق کارآمد بوده است.
وی تصریح کرد: بعد از انتشار متن لوزان، اسرائیلی‌ها موافق این متن بوده و تعجب کردند که ایران این همه به طرف مقابل امتیاز داده است.
وی با اشاره به تعلیق نشدن تحریم‌های کشتیرانی و بیمه، یادآور شد: تحریم‌های اصلی که شامل نفتی و بانکی است، قرار نیست برداشته شود و اوباما بارها این مسئله را مطرح کرده اما تیم مذاکره‌کننده ما عنوان می‌کنند که این صحبت‌ها مصرف داخلی دارد ولی نباید فراموش کرد که مصرف داخلی به این معنا نبوده که آن را اجرایی نکرده و یا غلط است.

اگر قرار نیست تحریم‌ها برداشته شود پس برای چه مذاکره می‌کنیم؟/ توافق به هر قیمتی برای دولت یازدهم کارکرد انتخاباتی دارد

ایزدی گفت: در متن لوزان اصلا در مورد لغو تحریم‌ها صحبت نشده حال سوال اینجاست که اگر قرار نیست تحریم‌ها برداشته شود پس ما برای چه مذاکره می‌کنیم و حتی به طرف مقابل امتیاز هم می‌دهیم؟ به نظر بنده هدف تیم مذاکره‌کننده برداشتن تحریم‌ها نیست بلکه هدف آنان رسیدن به توافق به هر قیمتی هست و این امر برای دولت یازدهم کارکرد انتخاباتی دارد.
وی افزود: عراقچی عنوان کرده که برای برداشتن تحریم‌ها مذاکره نمی‌کنند و در همین راستا معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور گفته است که ارزش تعامل با آمریکا بیش از موضوع هسته‌ای است و ما به عنوان کارشناسان سیاست خارجی این امر را به تفکر سیاست خارجی پسر خوب تعبیر می‌کنیم و می‌گوییم این نوع تفکر امتحان خود را در منطقه پس داده و جواب نداده است به طوری که قذافی، مرسی و یاسر عرفات همین سیاست را در پیش گرفته اما شکست خوردند لذا رئیس‌جمهور باید این مسیر را بازطراحی کنند.
وی یادآور شد: حدود 6 روز پیش 150 نماینده دموکرات آمریکا نامه‌ای نوشتند و از اوباما برای مذاکره با ایران تشکر کرده و گفتند که ما اگر این مذاکرات را ادامه نداده و یا با شکست روبه‌رو می‌شدیم؛ نمی‌توانستیم برنامه هسته‌ای را متوقف کنیم و حتی تمام تحریم‌ها فرو می‌پاشید، این امر نشان می‌دهد که طرف مقابل به توافق و مذاکرات نیاز دارد و اگر این توافق با شیوه فعلی ادامه یابد یعنی تیم هسته‌ای ما در زمین اوباما بازی کرده و به طرف مقابل کمک می‌کند اما آنچه که ما می‌خواهیم کمک به حفظ استقلال و عزت جمهوری اسلامی است.

یکی از مشکلات در میان رسانه‌های ایران است که رصد عمیقی از طرف مقابل ندارند

این کارشناس سیاست خارجی عنوان کرد: امروز یکی از مشکلات در میان رسانه‌های ایران است که رصد عمیقی از طرف مقابل نداشته و در حقیقت دشمن‌شناسی در کشور ما ضعیف است بنابراین ما به کارشناسان و دانشمندان هسته‌ای و افرادی که بتوانند از دستاوردهای شهدایی نظیر احمدی روشن دفاع کنند نیاز داریم.
وی بیان کرد: طرف مقابل می‌خواهد از فناوری هسته‌ای ایران به عنوان یک اهرم قدرت استفاده کند و بعد از این مرحله می‌خواهند به سمت سایر اهرم‌های قدرت رفته و جایگاه ایران را در منطقه ضعیف جلوه دهند چرا که آنان می‌دانند جمهوری اسلامی در منطقه غرب آسیا قدرتمند است و طرفدارهای پرو پاقرص خود را دارد و با کوچکترین حرکت نتانیاهو، 10 هزار موشک بر روی سرش ریخته می‌شود.
ایزدی گفت: در آمریکا برای مقابله با جمهوری اسلامی دو دیدگاه وجود دارد، یک دسته اعمال تحریم‌های بیشتر را چاره کار می‌دانند اما دسته دیگر اعلام می‌کنند به جای حمله نظامی به فردو، کاری کنیم که خود ایران فردو را تعطیل و تبدیل به پارک علم و فناوری کند.
وی ادامه داد: عملا اعمال تحریم‌های بیشتر بر روی ایران جواب نداده و حتی آمریکایی‌ها اعتقاد دارند این امر ایران را قدرتمندتر نیز کرده است بنابر این آنان تاکتیک را تغییر داده و اوباما به دنبال روشی است که جمهوری اسلامی خود فردو را تعطیل کند چرا که در روش‌های قبلی و با گسترش تحریم‌ها، ایران بیشتر مقاومت می‌کرد اما در این روش آمریکایی‌ها موفق‌تر هستند.
استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: هم اکنون قرار شده که طرف مقابل نه تنها بحث هسته‌ای ما را مدیریت کند بلکه می‌خواهند دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های کشور را رصد و هرچیزی که به انرژی هسته‌ای ارتباط دارد را متوقف کنند، بی‌تردید با این وضعیت استقلال کشورمان زیرسوال می‌رود و دیگر چیزی از کشور باقی نمی‌ماند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • حاج عمو ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    ایکاش مذاکره کنندکان در یک مناظره با منتقدان شرکت میکردند وپاسخهای روشنی به مسائل میدا دند.البته زمانی که مذاکره کنندکان به مجلس شورای اسلامی هم گزارش روشن نمی دهندوهمه را در برزخ نگه میدارند فقط باید دست به دعا شد که کلاه سرشان نرود.واقعا نمشد چند مشاور در ابعاد مختلف مسئله هستهای هیئت را همراهی میکرد و به انها مشورت میداد همان کاری که طرف مقابل ما به نحو احسن انجام میدهد.بلاخره باید روزی نشست و جواب منتقدان را داد.خدا کند ان روز دیر نشده باشد.
  • ناشناس ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    اگر تحریمهای ظالمانه لغو نشود کارکرد انتخاباتی مذاکرات هم عملا"از بین خواهد رفت و بازنده انتخابات آینده خوشبینان به کدخدا هستند .
  • ناشناس ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    نتانیاهو با توافق کاملا"موافق است زیرا بدون آنکه حتی یک گلوله به سمت تاسیسات هسته ای ایران شلیک کند و منتظر فرود آمدن موشک های ایران در حیفا و تل آویو باشد شاهد تبدیل برنامه هسته ای ایران به یک ویترین هسته ای است .
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    آقای دکتر فواد ایزدی عضو گروه مطالعات آمریکا دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران هستند.
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    اگر قرار نیست تحریم‌ها برداشته شود پس برای چه مذاکره می‌کنیم؟ کی میخواهیم بفهمیم برای چه مذاکره میکنیم 300 مسئول که آمدند برای این که به ما هیچ نگویند آیا ما نیز نباید کاری کنیم؟ نباید اعتراض کنیم؟
  • جلیل باقرزاده اصلانی ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    یک کلام : جلوی ضرر را از هر کجا بگیری منفعت است ، وقتش است مجلس طرح الزام قطع مذاکرات را تا قبول حقوق مسلم جمهوری اسلامی از جانب استکبار تصویب کند و هر ساعت قصور ملت ایران را هر چه بیشتر در باتلاق مکر شیاطین فرو خواهد کرد .
  • ناشناس ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    اگر اکنون مذاکرات قطع شود یک عده در آینده بازی در میاورند که ما میخواستیم تحریمها را لغو کنیم و مشکلات کشور رو حل کنیم اما نگذاشتند !
  • عباس ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    به نظرم در این مسئله به این مهمی که اینده مملکت برای حداقل 25 سال تحت تاثیر قرار می دهد هم مجلس و هم صدا و سیما کوتاهی کرده اند و دولت نه تنها به دستور رهبری عمل نمی کند بلکه علنا اعلام می کند ما پروتکل الحاقی را می پذیریم و ...... و چراغ خاموش کار خودش را انجام می دهد باید مواظب طلحه ها و زبیرهایی باشیم که در مقابل علی زمان ایستاده اند .به نظرم تنها راه برای جلوگیری از این توافق خطرناک این است که پس از نهایی شدن متن توافق نامه دولت از امضاء آن منع گردد و ابتدا متن توافقنامه به شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی و تمامی مردم ارائه گردد و پس از بررسی متن توافقنامه و عدم مغایرت آن با خطوط قرمز و تدابیر رهبری آنگاه توافقنامه امضاء شود در غیر این دولت توافقنامه را امضاء و رهبری و مجلس و همه مردم را در مقابل کار انجام شده قرار می دهد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس