کد خبر 415842
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹

جلسه اخیر وزیر ورزش با تعدادی از پیشکسوتان فوتبال، حاشیه‌های زیادی را در پی داشته است. یکی از این حاشیه‌ها این بود که محمود گودرزی خطاب به ابراهیم آشتیانی بازیکن سابق پرسپولیس و تیم ملی عنوان کرد که گلزنی را از او یاد گرفته است.

به گزارش مشرق، این در حالی است که آشتیانی در زمان بازیگری یک مدافع راست بسیار خوب بود که در 35 بازی ملی تنها یک گل زده است! همین موضوع باعث شد تا به سراغ آشتیانی برویم و موضوع را از زبان خود وی جویا شویم.

آقای آشتیانی؛ جلسه اخیر پیشکسوتان فوتبال با وزیر ورزش سروصدای زیادی به راه انداخته است؟

بله اما من نظر خودم را می‌خواهم بگویم و آن این است که من حاضرم به عنوان یک کارشناس فوتبال، با آقای کارلوس کی‌روش مناظره علمی داشته باشم. در فوتبال ما مربیان خارجی زیادی مثل رایکوف حضور داشته‌اند که فوتبال ما را متحول کرده‌اند و با معرفی بازیکنان مختلف 10 سال تیم ملی ما را بیمه کرده‌اند. مربیانی مثل راجرز که سیستم فوتبال ما را عوض کرد و یا اوفارل که تیم ما را چند بار قهرمان کرد و پنج مربی نظیر حشمت مهاجرانی و حسن حبیبی در کنار آنها آموزش دیدند و مهاجرانی توانست ما را برای اولین بار به جام‌جهانی ببرد و حبیبی هم ما را راهی المپیک مسکو کرد اما آقای کی‌روش در این چهار، پنج سالی که سرمربی ما بوده،‌چیزی به فوتبال ما اضافه نکرده و کار نویی ارایه نکرده است! او خودش را بالاتر از فوتبال ایران می‌داند و این اصلا درست نیست!

یعنی قبول ندارید که کی‌روش مربی بزرگی است؟!


اگر به رزومه باشد، رزومه من که خیلی بالاتر از کی‌روش است! من در یک جام‌جهانی کوچک بوده‌ام و در دو المپیک هم بازی کرده‌ام و تیم اصلی هامبورگ من را می‌خواست. ضمن این‌که من استاد دانشگاه و مدرس رسمی فیفا و AFC هستم. با این حال آقای کی‌روش معتقد است که کسی در ایران فوتبال نمی‌فهمد و همین‌طور در حال زیر سوال بردن کل فوتبال ایران است اما ایشان باید بداند که همه اینطور نیستند و من حاضرم در خصوص همه مسایل فوتبال از مسایل علمی و بدنسازی گرفته تا مدیریتی با ایشان بحث کنم اما موضوع اینجاست که او کسی را قبول ندارد.

شما که بازیکن بزرگی در فوتبال ایران بودید و رزومه خوبی هم دارید، پس چرا مربیگری را به صورت جدی دنبال نکردید؟

من بلافاصله بعد از خداحافظی از فوتبال مربیگری تیم اکباتان را برعهده گرفتم که بعدا استادیوم راه‌آهن را خرید و من در این تیم نتایج بسیار خوبی گرفتم. ما با اکباتان قهرمان تهران شدیم و سپس به لیگ دو و لیگ یک صعود کردیم. بعد از آن مدتی مربی تیم امید ایران شدم و بازیکنانی مانند فرشاد پیوس و مجتبی محرمی را پرورش دادیم. در دهه 60 که به خاطر جنگ فوتبال تقریبا تعطیل بود و ما از جیب خودمان هم خرج می‌کردیم بعد از آن در دهه 80 وارد مسایل مدیریتی فوتبال شدم.مدتی سرپرست پرسپولیس بودم و چند سال هم در هیات‌مدیره این تیم حضور داشتم. بعد از آن به ترکیه رفتم و با باشگاه گالا تاسرای همکاری‌های خوبی خصوصا درباره طرح‌های مالی و خصوصی‌سازی داشتم و من این طرح‌ها را به فراکسیون ورزش مجلس ارایه کردم که آن را قبول کردند اما در زمان احمدی‌نژاد این خصوصی‌سازی‌ها کنسل شد. امثال من شفاف صحبت می‌کنیم. من مقالاتی را به فیفا در خصوص یادگیری حرکتی بازیکنان ایرانی در فوتبال و استعداد بالای آنها ارایه کردم که فیفا خیلی از آن استقبال کرد. با این حال آمادگی این را داشته‌ام که در فوتبال و پرسپولیس فعالیت کنم اما اقبالی از طرف آنها به من نشده است!

شما و علی پروین در زمان بازیگری زوج بسیار خوبی را در سمت راست پرسپولیس و تیم ملی ساخته بودید. چرا با پروین در پرسپولیس کار نکردید؟

اتفاقا در آخرین دوره‌ای که پروین سرمربی پرسپولیس بود من عضو هیات‌مدیره بودم. با این حال پروین در زمان مربیگری به کسی راه نمی‌داد! آن موقع فوتبال حرفه‌ای نبود و پرسپولیس زیر نظر بنیاد مستضعفان اداره می‌شد و پولی هم نبود.

مگر شما با پروین رفاقت زیادی نداشتید که در کنار او مربی پرسپولیس شوید؟

رفاقت‌مان که زیاد بود. اما خط مشی‌مان تفاوت داشت. من زیاد وابسته به مادیات نبودم! من حتی در دهه 70 طرحی را ارایه دادم که طی آن دولت هر سال 10 درصد از بودجه تیم‌های استقلال و پرسپولیس را کم کند تا آنها به خصوصی‌ شدن نزدیک شوند اما دولت همین طور پول می‌داد و مدیرعامل‌ها هم بدون این‌که کار خاصی انجام دهند همین‌طور خرج می‌کردند!

وزیر ورزش گفته که گلزنی را از شما یاد گرفته اما در ویکی‌پدیا نوشته شما 35 بازی ملی و تنها یک گل زده دارید.


بله. البته من الان باید صد بازی ملی داشته باشم! آن موقع تیم ملی به اسم تیم تهران در مسابقات مختلف شرکت می‌کرد و با تیم‌هایی مثل منچستر یونایتد و چلسی بازی می‌کردیم که خیلی بازی‌های باکیفیتی بود اما متاسفانه آنها را بازی ملی حساب نمی‌‌کنند. همان‌طور که گفتم من حتی با هامبورگ قرارداد بسته بودم اما طبق قانونی به اسم شرف ارض که می‌گفت بازیکن خارجی می‌تواند بیاید ایران بازی کند اما بازیکن ایرانی نمی‌تواند به خارج برود، من هم در ایران ماندنی شدم.

مگر در پرسپولیس چند گل زدید که گودرزی از شما به عنوان گلزن یاد کرده؟

من در پرسپولیس حدود 10 گل زده‌ام. البته این را بگویم که من در شروع فوتبالم فوروارد بودم اما بعد به گوش راست فرستاده شدم و برای همین می‌توانستم خوب نفوذ کنم و مربیان هر وقت می‌خواستند قدرت تهاجمی را افزایش دهند، از من استفاده می‌کردند.

بگذریم.یک ماه دیگر تا شروع بازی‌های تیم ملی باقی نمانده. در این شرایط شما می‌گویید کی‌روش باید برود؟!

الان که خیلی دیر شده اما قبلا باید این کار را می‌کردند. من حتی گفته بودم که کی‌روش نباید به جام‌ملت‌های آسیا برود. ما با پولی که به او داده‌ایم می‌توانستیم مربی تیم ملی اروگوئه را بیاوریم. بدتر از همه این‌که کی‌روش حتی قبول نمی‌کند که یک دستیار ایرانی خوب بیاورد.

اما گویا قرار است جواد نکونام به عنوان دستیار او اضافه شود؟

این یک اشتباه است. انگار می‌خواهند ما را گول بزنند! من نکونام را خیلی دوست دارم. او برای تیم ملی زحمات زیادی کشیده اما باید دوره‌های مربیگری را بگذراندو مانندوحید هاشمیان از سطح پایین به بالا بیاید. جواد یک بازیکن قابل احترام است اما مربیگری او بچه گول زدن است.

البته کی‌روش می‌گوید مارکار آقاجانیان را به عنوان دستیار ایرانی دارد؟

مارکار حالا کمی سابقه دارد اما ما منظورمان مربیان جوانی مثل وحید هاشمیان، رحمان رضایی و یا حمید استیلی است که باید در کنار کی‌روش باشند. اگر به خود جواد هم بگویند خودش نباید قبول کند چون کی‌روش مثل مربیان دیگر قبلی ایرانی بازی‌اش نمی‌دهد!

منظورتان علی کریمی است؟

من نمی‌دانم علی کریمی به چه خاطر رفت اما در کل رفتار خوبی با مربیان ایرانی نشده است.اما کریمی هم یکی از آن بازیکنان بزرگی است که می‌توانند به تیم ملی خدمت کنند.

دادگان هم که در گفت‌وگوی ویژه خبری عنوان کرد که گودرزی به جای پرداختن به استقلال و پرسپولیس، باید از ورزش برود.

این نظر شخصی آقای دکتر دادگان بوده اما آقای گودرزی به صورت تخصصی واحد فوتبال را در دانشگاه زیر نظر من گذرانده و اگر چه در حد بالا فوتبال را دنبال نکرده اما با این رشته بیگانه نیست و انتقاداتی که از او می‌شود منصفانه نیست. واقعا مگر کی‌روش چه کار کرده است؟!
منبع: روزنامه گل

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس