کد خبر 415299
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱

گردش مجانی در کن نصیب چه کسانی شد؟ این سوالی است که با بررسی فهرست مدیران دولتی اعزامی به کن جواب آن مشخص می شود.این که حضور این افراد در کن چه دستاوردی برای سینمای ایران داشته است نیز در مجالی دیگر بررسی خواهد شد.

گروه فرهنگی مشرق امسال اگر در سایت بازار جشنواره فیلم کن نام «ایران» را جستجو کنیم، می‌توانیم اطلاعات دقیق‌تری از نام ایرانی‌های حاضر در کن (در بخش بازار) بدست آوریم.

پس از جستجوی نام ایران در بازار جشنواره فیلم کن به نام بنیاد سینمایی فارابی بر می‌خوریم که اسامی کامیار محسنی، سکینه رستم‌خانی و علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در آن درج شده است.

گردش مجانی در کن نصیب چه کسانی شد؟

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان یکی از نهادهای رسمی سینمای ایران دیگر متقاضی حضور در جشنواره فیلم کن با درج نام افرادی چون شیرین نادری، لیلا حسینی و سید محمد مهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.

از طرف سازمان سینمایی تحت عنوان غرفه سینمای ایران نام آرش امینی مدیر بخش بین الملل فارابی و علیرضا رضاداد مشاور ارشد سازمان سینمایی، حامد صدیقی، محمود گبرلو، سمانه خدا رحیمی و مریم نادعلی به چشم می‌خورد.

گردش مجانی در کن نصیب چه کسانی شد؟

موسسه رسانه‌های تصویری دیگر غرفهٔ دولتی سینمای ایران در بازار کن است که اسامی چون معین احمدیان، علی حاجی قاسمی، محمد حسن کلاهی، الهه نوبخت، فهیمه پورقاسم را در برمی‌گیرد.

سازمان سینمایی سوره وابسته به حوزه هنری پنجمین سازمان دولتی است که متقاضی حضور در بازار کن است، که در این بخش نام سهیل جهان‌بیگلری، مریم نقیبی، الهه طاهایی به چشم می‌خورد.

اما پخش کنندگان خصوصی سینمای ایران حاضر در بخش "ریویرا” بازار جشنواره فیلم کن عبارت‌اند از: محمد اطبایی و آیدا رمضانی. رسانه بین‌المللی شهرزاد (تحت عنوان شرکت فرانسوی نوری پیکچرز): کتایون شهابی، عطاء حیاتی و دریم لبز فیلم (شرکت فرانسوی): نسرین میرشب ، البته آنهایی که با سینمای ایران آشنا هستند می دانند که افرادی مانند محمد اطبایی سال ها در بنیاد فارابی مسئولیت مشابهی داشته اند و انها را نیز چندان به عنوان بخش خصوصی نمی توان به شمار اورد ، مگر با در نظر گرفتن رانت هایی که حاصل پست های قبلی آنها در دستگاه های دولتی سینماست.


و شرکت‌های انیمیشن آران (حمید نخعی)، صنعت آریا تخیل (داریوش، کیانوش و کوروش دالوند) و انیمیشن اشراق (علی نوری اسکویی و سید وحید اولایی) از جمله شرکت‌های خصوصی هستند که در بازار کن حاضر هستند.

در این میان، شرکت قرن ۲۱ (محمد جعفری، شاهین بازیل و سمیه عبدالملکی) غرفه‌ای ندارد و به عنوان خریدار در بازار کن حضور دارد.

چتر سینمای ایران شامل بنیاد سینمایی فارابی، موسسه رسانه‌های تصویری، مرکز گسترش و سه شرکت انیمشنی است که از آن‌ها نامبرده شد که در یک غرفه واقع شده‌اند.

نکته قابل توجه در بازار کن امسال، نبود صداو سیما است که گفته می‌شود پس از سال‌ها به دلیل مشکلات مالی در بازار کن غرفه‌ای ندارد.

در سایت بازار کن امسال سینمای ایران برای دومین بار بعد از سال ۸۴، در دهکده بین المللی (در این دهکده سینمای هر کشوری در قالب پاویون حضور دارد) یک پاویون اختصاصی دارد اما به نظر به دلیل تأخیر در تصمیم‌گیری برای گرفتن پاویون‌ها، پاویونی که به سینمای ایران اختصاص داده شده است نه در محل اصلی بلکه در محله کم رفت و آمد "پنتیرو” دهکده بین‌المللی است.

طبق روال هر ساله اسامی که در سایت بازار کن درج شده است قطعاً نمی‌توان پیش بینی کرد که همگی در کن حضور دارند، فقط حضور شرکت‌ها و موسساتی که نام برده شده در بازار کن قطعی است و البته افرادی نیز در آخرین روزها به این بازار ملحق می‌شوند و غایبان بزرگ این رویداد هنری حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و محمد حیدری، دبیر جدید جشنواره فیلم فجر هستند.

با توجه به حضور فیلم «ناهید» در بخش نوعی نگاه، باید شاهد حضور آیدا پناهنده و بازیگران اصلی فیلم در جشنواره کن نیز باشیم.

البته خبرنگاران و هنرمندان حاضر در کن نیز گزارش جداگانه‌ای را می‌طلبد که در روزهای برپایی جشنواره فیلم کن می‌توان به آن پرداخت.

شصت‌وهشتمین جشنواره فیلم کن روز ۱۳ می (۲۳ اردیبهشت) با حضور برادران «کوئن» در رأس هیئت داوران و با نمایش فیلم «سرت را بالا نگه‌دار» ساختهٔ «امانوئل برکوت» کارگردان فرانسوی در مراسم افتتاحیه آغاز به کار خواهد کرد و تا ۲۴ می (۳ خرداد ماه) ادامه خواهد داشت.

نکته مهم در مورد حضور افراد ایرانی در این جشنواره ان است که این افراد با استفاده از بودجه دولتی راهی جشنواره کن می شوند و هزینه حضور و گردش آنها در کن برعهده نهادهای دولتی است ، بنابراین باید دستاورد حضور انها در کن پس از بازگشت به ایران قابل ارزیابی و اندازه گیری باشد، در این میان حضور چهره ای مانند محمد گبرلو که برنامه سینمایی هفت را نیز در تریبون صدا و سیما دارد ، می تواند محلی برای عرضه دستاورد این گروه عظیم اعزامی به کن باشد و نتیجه این جشنواره را به گوش مردم رسد .

در این میان می ماند نام خبرنگارانی که احتمالا از طرق مختلف و با هزینه ادارات و دستگاه های مختلف سینمایی عازم کن شدند. این لیست نیز به زودی منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سپیده دانافر ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    یاد کن هم فضاحت لیلا حاتمی و گلشیفته فراهانی را در اذهان تداعی میکند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس