کد خبر 415204
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵

فيلمبرداري پروژه پرهزينه ابوالقاسم طالبي، كارگردان «قلاده‌هاي طلا» همچنان ادامه دارد. اين پروژه كه «يتيم‌خانه ايران» نام دارد، مروري دارد بر قحطي بي‌سابقه‌اي كه در اواخر قرن سيزدهم خورشيدي و در كوران جنگ جهاني اول در ايران روي داد.

به گزارش مشرق، فيلمبرداري پروژه پرهزينه ابوالقاسم طالبي، كارگردان «قلاده‌هاي طلا» همچنان ادامه دارد.

اين پروژه كه «يتيم‌خانه ايران» نام دارد، مروري دارد بر قحطي بي‌سابقه‌اي كه در اواخر قرن سيزدهم خورشيدي و در كوران جنگ جهاني اول در ايران روي داد. جالب است كه اغلب بازيگراني كه در اين پروژه مشغول كار هستند از عليرام نورايي گرفته تا فرخ نعمتي، قطب‌الدين صادقي و حتي مهدي صبايي از كيفيت بالاي كار طالبي سخن گفته‌اند. درباره خط داستاني «يتيم‌خانه ايران» هيچ نكته واضح و روشني بيان نشده است با اين حال بعضي شنيده‌هاي سينماژورنال از نگاه كارگردان فيلم ابوالقاسم طالبي به يكي از فيلم‌هاي اسكاري استيون اسپيلبرگ به عنوان منبع نگارش حكايت دارد.

گويا طالبي يكي از علاقه‌مندان «فهرست شيندلر»(۱۹۹۳) اسپيلبرگ بوده و همواره در گپ‌و‌گفت‌هاي خصوصي‌اش از اينكه چرا اتفاقات تراژيك تاريخ ايران چنين تكان‌دهنده تصويرسازي نشده‌‌‌اند، گلايه داشته است و يكي از محرك‌هاي وي در مسير نگارش «يتيم‌خانه ايران» همين مسئله بوده است. اين علاقه‌مندي باعث شده كه وي با واكاوي تاريخ معاصر ايران به سراغ اتفاقي تراژيك و تكان‌دهنده به نام قحطي عمومي در اواخر دوره قاجار برود و «يتيم‌خانه ايران» را بنويسد.

اگر به تصاويري كه از «يتيم‌خانه ايران» منتشر شده و گريم متفاوت عليرام نورايي هم نگاهي بيندازيم بيش از پيش حضور يك قهرمان محوري در فيلم به مانند «فهرست شيندلر» است كه جلب توجه مي‌كند. قهرماني كه به مانند همتايش مي‌كوشد در اوج بدبختي‌هاي وارده بر آدميان به واسطه قحطي، شرايطي را فراهم كند براي تحت پوشش گرفتن آنها. فهرست شيندلر كه در اوايل دهه 90 توسط استيون اسپيلبرگ و با فيلمنامه‌اي از «استيون زيليان» ساخته شده است، چندين جايزه اسكار و از جمله اسكار بهترين كارگرداني و بهترين فيلم را از آن خود كرده است. اين فيلم داستان تاجري خوشگذران را با نام «اسكار شيندلر» به تصوير مي‌كشد كه در دوران جنگ جهاني دوم مي‌كوشد با كمك به يهودياني كه مورد نفرت هيتلر هستند، آنها را از مرگ نجات دهند.

تجربه كارگرداني طالبي در «قلاده‌هاي طلا» فارغ از مفاهيم سياسي ارائه شده در فيلم حكايت از آن داشت كه اين كارگردان بعد از مدت‌ها سعي و خطا در سينما به لحاظ تكنيكي هم كه شده اين هنر را شناخته است، براي همين اينكه به لحاظ تصويري هم كه شده «يتيم‌خانه ايران» اثري قابل ملاحظه باشد، دور از انتظار نيست.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس