کد خبر 414814
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳

روزنامه نیویورک‌تایمز در سرمقاله خود به دولت آمریکا توصیه کرده است که از بستن هرگونه پیمان امنیتی مشابه پیمان آتلانتیک شمالی با اعراب خودداری کند، چراکه این اقدام می‌تواند واشنگتن را بیش از پیش وارد درگیری‌های خاورمیانه کند.

به گزارش مشرق، روزنامه نیویورک‌تایمز سرمقاله روز شنبه خود را به نشست این هفته باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا و سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اختصاص داده و نوشته است که واشنگتن باید از پذیرش هرگونه پیمان رسمی با اعراب که می‌تواند آمریکا را درگیر ناآرامی‌های خاورمیانه کند، خودداری نماید.

در ابتدای این یادداشت با بیان اینکه اوباما در این نشست که در کمپ دیوید آمریکا برگزار می‌شود، باید به کشورهای خلیج فارس که به تعامل واشنگتن با تهران و توافق احتمالی هسته‌ای، «عمیقا بدبین» هستند، اطمینان دهد که توافق با ایران «نه فقط تهدید نیست، بلکه فرصتی برای ثبات منطقه‌‌ای است.»

نیویورک‌تایمز با بیان اینکه اعراب از باز شدن دست ایران پس از توافق هسته‌ای و افزایش نفوذ و فعالیت‌های تهران در منطقه نگران هستند، نوشته است: «آن‌ها به علاوه نگران هستند که دیگر نتوانند برای امنیت خود روی ایالات متحده‌ای که مشتاق است به سه دهه خصومت با ایران پایان دهد، حساب کنند. اینجاست که پاسخ آقای اوباما کمی پیچیده می‌شود. از او انتظار دارند که تضمین‌های روشن امنیتی بدهد، اما او باید قاطعانه هر پیشنهادی را برای بستن یک پیمان رسمی مشابه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، آنطور که برخی سران عراب برای آن فشار می‌آورند، رد کند. ایالات متحده باید به شدت نسبت به کشیدن شدن به درگیری‌های خاورمیانه محتاط باشد.»

این روزنامه متمایل به جناح دموکرات آمریکا، نوشته است اینکه واشنگتن به ریاض اطمینان دهد از این کشور در برابر تهاجم مستقیم ایران دفاع می‌کند، قابل درک است، اما اگر از طریق نیروهای غیررسمی چنین تهاجمی صورت گیرد، نمی‌توان چنین تضمینی داد. این یادداشت می‌افزاید: «باید این درک روشن وجود داشته باشد که آمریکا از این رژیم‌ها در برابر رقبای سیاسی آن‌ها دفاع نمی‌کند.»

نیویورک‌تایمز با بیان اینکه واشنگتن تاکنون میلیون‌ها دلار به اعراب سلاح فروخته و بارها با آن‌ها رزمایش مشترک داشته، نوشته است که این همکاری‌ها در آینده نیز ادامه می‌یابد و تنها باید سامانه‌های دفاعی کشورهای عربی را یکپارچه کرد.

نویسندگان این یادداشت در ادامه بار دیگر تصریح کرده‌اند که بزرگترین تهدیدی که برای شیوخ عرب وجود دارد، نه ایران، بلکه نارضایتی‌های داخلی است. نیویورک‌تایمز در این رابطه نوشته است: «ایران تنها تهدیدی نیست که کشورهای خلیج (فارس) با آن روبرو هستند، حتی بزرگترین تهدید هم نیست. همانطور که آقای اوباما به توماس فریدمن خبرنگار نیویورک‌تایمز هم گفت، تهدیدات داخلی‌ای برای آن‌ها وجود دارد، "جمعیتی که در برخی موارد به حاشیه رانده شده‌اند، جوانانی که بیکار هستند، ایدئولوژی‌ای که مخرب و پوچ‌گرا است و در برخی موارد این اعتقاد که هیچ مجرای قانونی‌ای برای ابراز نارضایتی وجود ندارد." افراد کمی هستند که تصور می‌کنند دموکراسی به این زودی‌ها در منطقه ریشه بدواند، اما سیستم‌های سیاسی‌ باید بیش از پیش فراگیر شوند و از جمله اسلامگرایان را نیز در بر بگیرند.»

این روزنامه در ادامه به اظهارات «الن لیپسون» رئیس اندیشکده مرکز «استیمسون» اشاره کرده که گفته بود توافق هسته‌ای فرصتی است برای آنکه اعراب بتوانند با تهران به همکاری‌های منطقه در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی و محیط زیست بپردازند.

در پایان سرمقاله نیویورک‌تایمز آمده است: «اگر توافق هسته‌ای کامل شود، دولت می‌تواند برای ترغیب ایران به ایفای نقشی سازنده‌تر در سوریه، تلاش کند. بسیاری نسبت به نتیجه‌بخش بودن این اقدام بدبین هستند، اما احتمال همکاری‌ها فراتر از توافق هسته‌ای، چیزی است که ارزش آزمودن را دارد.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس