کد خبر 414277
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶

چین در حال مذاکره درباره ایجاد یک پایگاه نظامی در جیبوتی است؛ اقدامی که دورنمای وجود پایگاه‌های نظامی چین و آمریکا را در کنار یکدیگر و در این کشور کوچک شاخ آفریقا افزایش می‌دهد.

به گزارش مشرق، رئیس جمهوری جیبتونی در مصاحبه‌ای با اعلام استقبال از حضور چینی‌ها در کشورش گفت: مذاکرات درباره ایجاد یک پایگاه نظامی در جیبوتی ادامه دارد.

در حال حاضر اردوگاه لومونیه که مقر نظامی آمریکا در قاره آفریقا محسوب می‌شود در جیبوتی است و برای انجام عملیات ضد تروریستی و پوششی در یمن، سومالی و نقاط دیگری در قاره سیاه استفاده می‌شود.

فرانسه و ژاپن نیز پایگاه‌هایی در جیبوتی دارند؛ کشوری که پیشتر مستعمره فرانسه محسوب می‌شد و هم اکنون از معبر ورودی دریای سرخ و کانال سوئز حفاظت می‌کند که محل عبور و مرور ناوهای بین‌امللی کشورهای اروپای و سایر ملت‌های جهان است که به مقابله با دزدیی دریایی از جانب سومالیایی‌ها می‌پردازند.

دولت چین هم اکنون در بسیاری از پروژه‌های زیرساخت و عمده جیبوتی سرمایه‌گذاری می‌کند که مبلغ آن بیش از 9 میلیارد دلار است و از جمله آن می‌توان به ساخت و ساز بنادر، فرودگاه‌ها و خطوط راه آهن به اتیوپی اشاره کرد.

رئیس جمهوری جیبوتی ادامه داد: حضور فرانسه در جیبوتی قدمت دارد و آمریکایی‌ها نیز برای مقابله با تروریسم در منطقه موضع خود را در کشور گسترش دادند. ژاپنی‌ها نیز بریا حفاظت از ناوها وکشتی‌های تجاری خود از دست سارقان دریا به منطقه وارد شده و هم اکنون نیز چینی‌ها جای پای خود را برای حفاظت از منافعشان در جیبوتی محکم می‌کنند. ما از تمامی آنها استقبال می‌کنیم.

دولت‌های جیبوتی و چین در طی استفاده نیروی دریایی چین از بندر جیبوتی در فوریه 2014 توافقنامه نظامی امضا کردند؛ اقدامی که باعث خشم واشنگتن شد.

چین همچنین قصد دارد تا یک پایگاه نظامی دائم در اوبوک، در شمال جیبوتی ایجاد کند. در سال ‌های اخیر جیبوتی به شدت به چین گرایش پیدا کرده و آن را یکی از شرکای اقتصادی اصلی خود می‌داند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    چه مهمان نواز! یه پایگاه هم ما بزنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس