طبق قانون کار اسپانیا، در صورت برگزار نشدن هفته های 37 و 38 لالیگا، این دو هفته دیگر تکرار نخواهند شد و لالیگا عملا در هفته 36 به اتمام خواهد رسید و این یعنی قهرمانی بارسلونا.

پشت پرده تعلیق رقابت‌های لالیگا/ بارسلونا قهرمان زودهنگام اسپانیا؟
گروه ورزشی مشرق - ماجرای پیچیده حق پخش تلویزیونی و رادیویی در فوتبال اسپانیا به روزهای حساس خود رسیده و فدراسیون فوتبال این کشور باید به سرعت در این باره تصمیم قاطعانه اتخاذ کند.

موضوع تنها بر سر مسائل مالی نیست و در این میان برخی ارگانهای قدیمی مشغول تسویه حساب با یکدیگر هستند، به عنوان مثال اداره مالیات مادرید به محوریت وزارت دارایی و امور اقتصادی اسپانیا از ابتدا هم دلیل قانع کننده ای برای ورود به این پرونده نداشت اما با حضور در این میدان، ماجرای حق پخش تلویزیونی را پیچیده تر از قبل کرده است.

مشکل اصلی مقام های فوتبال اسپانیا با پدیده «افشاگری» است و این روزها بازار داغ افشاگری در فوتبال اسپانیا و رسانه های ورزشی در این کشور حسابی داغ است. برای مثال کافی است به چند روزنامه مهم ورزشی اسپانیا سر بزنید و اخبار مربوط به چالش حق پخش را در آرشیو آنها دنبال کنید، در این اخبار هیچ موضوع روشن و مهمی درباره خود «حق پخش» ذکر نشده اما تا دلتان بخواهد خبر از رسوایی مالی مقامات تلویزیون ملی اسپانیا، شبکه TV3 کاتالونیا و رادیو مارکا است.

از طرفی رسانه ها که خود را در معرض این رسوایی ها می بینند هرگز بیکار نبوده اند و در این چند روز شدیدترین حملات را علیه مقام های فوتبال اسپانیا داشته اند، چه دلیلی وجود داشت که فهرست بلند بالای دارایی های رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا در همین روزها منتشر شود و مارکا در تیتر اول صفحه فوتبال داخلی خود بنویسد: « مردم، خودشان باید قضاوت کنند، این همه مالکیت آن هم از راه قانونی؟!»

پشت پرده تعلیق رقابت‌های لالیگا/ بارسلونا قهرمان زودهنگام اسپانیا؟
حضور دولت در فوتبال

دولت اسپانیا مانند هر دولت دیگری ار قاره سبز اصولا قرار نیست حضوری در فوتبال و به طور کلی در ورزش داشته باشد، اما وقتی وزارتخانه ای به نام ورزش وجود داشته باشد، مگر می شود شاهد حضور دولت در ورزش نبود؟ مشکلات پیش آمده در مورد حق پخش تلویزیونی و قانون جدیدی که دولت اسپانیا در این مورد به تصویب رسانده، مورد اعتراض اتحادیه بازیکنان قرار گرفته است. طبق قانون جدید، 50 درصد حق پخش تلویزیونی بین 20 تیم لالیگا بصورت مساوی تقسیم خواهد شد.

هواداران تیمهای بزرگی چون بارسلونا و رئال مادرید خواهان سهم بیشتری از این درآمد برای باشگاه مورد علاقه خود هستند، البته که تا حدودی هم حق دارند، به عنوان مثال شبکه ملی چین کل حق پخش تلویزیونی لالیگا را به خاطر پوشش تصویری بازی های آلمریا یا گرانادا خریداری نکرده و هدفش تنها پخش مستقیم بازیهای رئال مادرید و بارسلونا بوده است و در نهایت مجبور بوده تا پول کل بازی ها را پرداخت کند. در این شرایط آیا درست است که رئال مادرید به اندازه آلمریا از این سود مالی، سهم داشته باشد؟

بسیاری از کمپانی های بزرگ دنیا علاقه دارند که آرم و لوگوی خود را در میان دو نیمه بازی های رئال مادرید یا بارسلونا تبلیغ کنند اما به خاطر قانون موجود در فدراسیون فوتبال اسپانیا مجبورند به صورت کلی این تبلیغ ها را سفارش بدهند و برای حداقل 4 بازی به صورت تصادفی در طول هفته پول پرداخت نمایند تا بتوانند دو بازی دلخواه خود را نیز انتخاب کنند. مشخص است که بازی های زیبا و نام ابرستارگان رئال مادرید و بارسلونا در جذب این همه حامی مالی تاثیر کامل داشته است.

پشت پرده تعلیق رقابت‌های لالیگا/ بارسلونا قهرمان زودهنگام اسپانیا؟

تهدید به تعلیق

اولین اقدام قابل پیش بینی از سوی اهالی فوتبال اسپانیا، تعلیق بود. چندی پیش اتحادیه بازیکنان شاغل در لالیگا که بازیکنان بزرگی چون کاسیاس، راموس، ژاوی و پیکه نیز در آن حضور داشتند، جلسه ای ترتیب دادند و بر تعلیق دو هفته پایانی لالیگا صحه گذاشتند. البته طبق قانون کار اسپانیا، در صورت برگزار نشدن هفته های 37 و 38 لالیگا، این دو هفته دیگر تکرار نخواهند شد و لالیگا عملا در هفته 36 به اتمام خواهد رسید و این یعنی قهرمانی بارسا در لالیگا چرا که بارسا در هفته سی و ششم با سوسیه داد بازی دارد و رئال یک دیدار سخت با والنسیا.
در دو هفته پایانی، بارسلونا با اتلتیکو و دپورتیوو و رئال مادرید با اسپانیول و ختافه باید دیدار کنند.


شرایط به گونه ای است که در صورت تعلیق دو هفته پایانی و سپس از سر گرفتن آن دو هفته در هفته های بعد، تیم هایی که تا پایان هفته 36 سقوط نکرده بودند ولی با از سر گرفته شدن مسابقات به دسته پایین تر سقوط کنند، حق شکایت برایشان محفوظ خواهد بود. دو طرف درگیر تا 16 می فرصت دارند تا در این مورد به یک توافق مسالمت آمیز دست یابند؛ در غیر اینصورت لالیگا در پایان هفته 36 به اتمام خواهد رسید.

دعوت ویار به مجمع عمومی

به گزارش مشرق، ماریا ویار، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا به مجمع عمومی روز دوشنبه دعوت شده است، پیش از این قرار نبود او در این جلسه حضور داشته باشد اما این دعوت بسیار معنی دار است، ماجرا در لجبازی بین اتحادیه بازیکنان و سازمان لیگ فوتبال اسپانیا با تلویزیون ملی این کشور خلاصه می شود، اختلاف بین ارگانهای فوتبالی در اسپانیا، دقیقا همان چیزی است که رسانه های ملی در اسپانیا به آن علاقه دارند اما دعوت از ویار برای حضور در این مجمع مهم، گامی جدی برای نمایش وحدت میان اهالی فوتبال در اسپانیا بود.

خاویر تباس رئیس LFP نیز در این مجمع مهم حضور خواهد داشت و بسیاری از کارشناسان معتقدند که خروجی این جلسه مهم و یا نشست هایی که در حاشیه آن تشکیل خواهد شد، باید بسیار حیاتی و مهم باشد.

پشت پرده تعلیق رقابت‌های لالیگا/ بارسلونا قهرمان زودهنگام اسپانیا؟
صلح اجباری در ورزش اسپانیا

شایعه تعلیق بازی های جام حذفی اسپانیا نیز از هم اکنون بر سر زبانها افتاده و معلوم نیست این لجبازی تا کجا پیش خواهد رفت. برخی روزنامه های ورزشی حامی دولت اسپانیا از مصالحه میان فدراسیون فوتبال اسپانیا و وزارت ورزش این کشور خبر داده اند اما روزنامه مترو وابسته به شهرداری مادرید در مقاله اصلی امروز خود می نویسد: این چه صلحی است که رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا از آن بی خبر است اما وزیر ورزش آن را بسیار راهگشا و مفید ارزیابی کرده است؟

لوئیس روبیالس رئیس اتحادیه فوتبال اسپانیا موسوم به انجمن بازیکنان اسپانیایی در جلسه روز گذشته خود با بخرنگاران مستقل فوتبال اروپا که زیر نظر IFJ فعالیت می کنند گفت: « ما هم دوست نداریم کسی اعتصاب کند و یا فوتبال اسپانیا در حالت تعلیق و تعطیلی به سوژه خبری دنیا تبدیل شود، پیش ما هم یک مصالحه تا قبل از روز 16 ماه می  است اما در خواسته های خود یک قدم هم عقب نشینی نخواهیم کرد. این مصالحه بوی دیکته و دستور می دهد اما هر چه باشد اگر اصولی و قانونی باشد، برای همه ما خوب است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس