معاون وزیر نفت در امور مهندسی گفت: حدود ٩٠ درصد شرکت‌هایی که به دلایل مختلف ممنوع‌المعامله شده بودند، امکان برگشت و امضای قرارداد با صنعت نفت پیدا کردند و تنها ١٠٠ مورد از این شرکت‌ها باقی مانده که وضع آنها نیز در حال بررسی است.

به گزارش مشرق، معاون وزیر نفت در امور مهندسی در مورد نحوه فعالیتهای صنعت نفت پس از رفع تحریمها در یک نشست خبری گفت: این موضوع یکی از دغدغه های وزیر نفت بوده و تاکنون جلساتی در این رابطه برگزار شده تا در مورد نگرانیها، برنامه ریزی ها و راهکارهای اجرایی پروژه‌ها پس از تحریم مطالعه لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد: فضای پس از تحریم قطعا فضای متفاوت و خاصی خواهد بود و ما باید با برنامه ریزی وارد این فضا شویم، در غیر این صورت پراکندگی در وظایف مشکلات زیادی را برای ما به وجود خواهد آورد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه نمایشگاه نفت پس از سالها برگزاری و کسب تجربه اعتبار قابل توجهی را کسب کرده و امروز در تقویم نمایشگاههای معتبر نفت دنیا ثبت شده است، گفت: این فضا یکی از بهترین موقعیتها برای تعامل پیمانکاران، سازندگان و کارفرمایان است که باید از آن استفاده کافی و مفید را داشت.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم تعامل با پیمانکاران و سازندگان صنعت نفت را جزء وظایف اصلی خود قرار داده است، افزود: اولویت ما تعامل بیشتر و فراهم کردن کار برای بخش خصوصی است، اما می دانیم که در شرایط فعلی خلاءهای قانونی و سیاستگذاری در درون نفت، تعریف نشدن درست روابط بین پیمانکار و کارفرما و نیز مسائل مدیریتی وجود دارد که می تواند دست و پاگیر باشد.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی همچنین از تشکیل کمیته‌های حل اختلاف واحد بین پیمانکاران و کارفرمایان طبق تاکید وزیر نفت خبر داد و گفت: ممکن است با تشکیل این کمیته‌ها دغدغه هر دو طرف به طور کامل برطرف نشود، اما می تواند راه حلی برای جلوگیری از مشکلات و اختلافات باشد.

حسینی خاطرنشان کرد: در این کمیته ها ملاحظات قانونی و شیوه نامه های اجرایی وجود خواهد داشت و تلاش می کنیم، اختلافات را به حداقل برسانیم تا پرونده های قضایی موجود بین کارفرمایان و پیمانکاران کاهش یابد.

وی با بیان اینکه دو قانون برای مناقصات وزارت نفت وجود دارد، افزود: شرکت در مناقصه‌ میدانهای مشترک مستثنی از قانون مناقصات است و شیوه‌ای متفاوت دارد و باید مطابق با آیین نامه مناقصات شرکت ملی نفت برگزار شود، اما بقیه مناقصه ها طبق شیوه نامه عمومی وزارت نفت انجام می شوند و ما برای اصلاح این شرایط دو بند را برای شفاف سازی در نظر گرفتیم که یکی از این موارد حضور خود شرکت کنندگان در جریان مناقصه و باز شدن پاکات است. همین یک مورد می تواند بسیاری از مشکلات و اختلافات را برطرف کند.

حسینی یکی دیگر از اقدامات در حال اجرای این معاونت را نظام مدیریت داراییهای فیزیکی وزارت نفت عنوان کرد و گفت: نظام‌نامه این موضوع تدوین شده تا نسبت به داشته‌های صنعت نفت اطلاع پیدا کنیم، تا به صورت متمرکز از این داشته‌ها صیانت شود.

وی با بیان اینکه این موضوع فرایند طولانی را می طلبد، افزود: جلسات متعددی با شرکتهای تابعه وزارت نفت و شرکتهای زیرمجموعه آنها برگزار شده و با توجه به اینکه این اتفاق برای اولین بار در کل صنعت کشور و صنعت نفت رخ می دهد بسیاری از وزارتخانه ها درخواست داشته‌اند تا از این الگو برای مدیریت داراییهای فیزیکی خود استفاده کند.

وی افزود: با توجه به اینکه بیش از ٥٠ درصد تجهیزات صنعت کشور را تجهیزات صنعت نفت تشکیل می دهد، داراییهای این حوزه بسیار زیاد و قابل توجه است و با توجه به تاریخ ١٠٠ ساله نفت، قطعا بسیاری از آنها دچار خوردگی شده و یا در معرض خوردگی هستند و با تهیه این نظامنامه اجرایی می توانیم از تجهیزات باقیمانده استفاده بیشتری داشته باشیم.

حسینی در عین حال از برگزاری بزرگترین همایش بین المللی خوردگی در سال جاری خبر داد و گفت: با برگزاری این همایش قطعا سطح دانش شرکتهای زیرمجموعه نفت ارتقا خواهد یافت.

وی یکی دیگر از اقدامات ارزشمند صورت گرفته را اجرای مهندسی ارزش اعلام کرد و گفت: این موضوع شامل بررسی زمان، کیفیت و سرعت کار در پروژه ها می شود، چنین مواردی را در مورد پروژه های مهم و اولویت دار به خصوص در میادین مشترک باید مدنظر داشته باشیم. به عنوان نمونه از سالیان گذشته پروژه های زیادی در پارس جنوبی آغاز شده اما سرعت و کیفیت لازم را نداشته اند و با تشکیل یک کمیته تلاش کردیم تا سیاست‌گذاری لازم در مورد پروژه های اصلی اصلاح شود.

وی همچنین از تشکیل اداره کل نظارت بر ارزیابی ضوابط اجرای پروژه ها در میدانهای مشترک گفت و افزود: با تشکیل این اداره کل اولویت بندیهای پروژه ها بر اساس ارزشیابی مشخصی تعیین شده است و اولویت بندی که وزیر نفت برای پروژه های اصلی گذاشته از همین مسیر تعیین شده است. به این ترتیب تمرکز روی چند پروژه اصلی خواهد بود و نظارتهای کافی اعمال می شود تا پروژه در زمان مقرر به نتیجه برسد.

حسینی گفت: نمونه چنین تلاشی را می توان در مورد فاز ١٢ پارس جنوبی مثال زد که با همین روش نظارت به نتیجه رسید و امیدواریم در مورد فازهای ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨ و فازهای اولویت بعدی نیز چنین روندی اتفاق بیفتد.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی با اشاره به نگرانی برخی از شرکتهای داخلی برای حضور شرکتهای خارجی پس از رفع تحریمها گفت: قطعا اجازه نخواهیم داد، کوچکترین مشکلی برای شرکتهای داخلی ایجاد شود، حتی در مدل قراردادهای جدید نیز این نگرانی را در نظر گرفته‌ایم، تا شرکتهای خارجی برای اجرای پروژه هایشان از تجهیزات و سازندگان داخلی استفاده کنند.

وی همچنین در مورد تهیه وندورلیست سازندگان صنعت نفت گفت: اگرچه این وندورلیست مراحل خود را طی کرده، اما با تاخیر مواجه است و موضوع تایید صلاحیت شرکتها هنوز کامل نشده است و امیدواریم طی یک ماه آینده این ارزیابیها نهایی شود.

حسینی در پاسخ به سوال دیگری در مورد برنامه ریزی برای پروژه‌های مختلف در صنعت نفت پس از رفع تحریم گفت: این موضوع یکی از دغدغه‌های وزیر نفت بوده و تا کنون جلساتی در این رابطه برگزار شده تا در مورد نگرانی ها، برنامه ریزی ها و راهکارهای اجرایی پروژه‌ها پس از تحریم بررسیهایی صورت گیرد. فضای پس از تحریم قطعا فضای متفاوت و خاصی خواهد بود و ما باید با برنامه ریزی وارد این فضا شویم، در غیر این صورت پراکندگی در وظایف مشکلات زیادی را برای ما به وجود خواهد آورد.

حسینی با بیان اینکه با مدیریت و برنامه‌ریزی صنعت نفت طبق دوره زمانی دولتها مخالف هستم، افزود: اینکه برنامه ریزی پروژه ها و اقدامات اجرایی را طبق عمر یک دولت در نظر بگیریم کار درستی نیست و نباید با تغییرات مدیریتی چنین پروژه های تخصصی تغییر کند. نظام‌نامه ها و برنامه‌ریزیهای صورت گرفته برای سازندگان و پیمانکاران برای یک دولت یا دولت بعدی نیست و نباید با عملکرد وزارت نفت به عنوان یک مجموعه تخصصی برخورد سیاسی کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد رفع اشکال در قراردادهای داخلی پیمانکاران گفت: نوع قرارداد و اسناد آن نحوه تعامل ما با پیمانکاران را مشخص می کند، به همین دلیل باید بازبینی و بررسی بیشتری در نظام فنی و اجرایی صنعت نفت داشته باشیم.

وی افزود: سند پایه ای قراردادها تهیه و آماده ابلاغ است و بر اساس آن با کمک خود پیمانکاران و مشاوران سندها و مدارک پشتیبانی قراردادها، فهرست ضوابط و آیین نامه ها مشخص خواهد شد.

حسینی در ادامه از خارج شدن ٥٨٣ شرکت از فهرست شرکتهای ممنوع المعامله صنعت نفت خبر داد و گفت: حدود ٩٠ درصد شرکتهایی که به دلایل مختلف ممنوع المعامله شده بودند امکان برگشت و امضای قرارداد با صنعت نفت را دارند و تنها حدود ١٠٠ مورد از این شرکتها باقیمانده که وضع آنها نیز در حال بررسی است.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی همچنین از مراحل امضای یک تفاهمنامه با سازمان ملی استاندارد برای تهیه استاندارد ملی در صنعت نفت خبر داد و گفت: با تهیه این استاندارد ملی مشکلات بسیاری از سازندگان صنعت نفت برطرف می شود و تایید صلاحیت شرکتها و محصولات آنها تسهیل می شود.

حسینی همچنین از تهیه نفت کد برای تمام کالاها و تجهیزات صنعت نفت خبر داد و گفت: تا کنون بیش از ٩٠٠ قلم از کالاهای صنعت نفت در سامانه کالای نفت شناسایی و ثبت شده است و روند ثبت مابقی این اقلام تا بیش از یک میلیون قلم کالا ادامه خواهد داشت و امیدواریم با یک روند رو به رشد به زودی تکمیل و به نتیجه برسد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس