کد خبر 413552
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶

اظهارات اخیر سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا که کاملا با سیاست‌های اعمالی آن‌ها در یمن تناقض دارد، به شدت مورد انتقاد کاربران فیس‌بوک قرار گرفت به طوری که برخی آن را افتضاح نامیدند.

به گزارش مشرق، آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا روز گذشته با خبرگزاری فارس مصاحبه‌ای انجام داد که این خبر، امروز روی خروجی خبرگزاری قرار گرفت.

آلن ایر پیش از منتشر شدن گفت و گویش با فارس، در همان روز نکات اصلی اظهاراتش را در فضای مجازی منتشر کرد؛ سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در صفحه فیس بوکش چنین نوشت:

«من امروز با یکی از خبرگزاری های ایران در مورد یمن مصاحبه کردم. نکته های اصلی این بود:

1. ما از توانمندی های عربستان سعودی در دفاع از مرزهای جنوبی اش و نابود سازی تسلیحات سنگینی و موشک ها که تهدیدی برای عربستان سعودی هستند، دفاع می کنیم.

2. ما از اینکه عربستان به حوثی ها و همپیمانانشان هشدار داده است که اقدامات نظامی بی ثبات کننده حوثی ها، نه تنها تهدیدی برای یمن بلکه برای منطقه است و باید متوقف شود، حمایت می کنیم.

3. راه حلی نظامی برای این مشکل وجود نخواهد داشت، مشکلی که تنها در میز مذاکره حل می شود.

4. ما منتظر آن هستیم که عملیات نظامی به از سر گیری فوری و بدون قید و شرط مذاکرات همه اطراف بدل شود، که به یمن اجازه دهد روند گذار فراگیر سیاسی را از سر بگیرد.»

 

پس از انتشار این مطلب از سوی آلن ایر، کاربران فیس بوک به این اظهارات ایر واکنش نشان دادند و به شدت از تناقض بین گفتار و عملکرد آمریکایی‌ها انتقاد کردند.

در ادامه تعدادی از این نظرات را که از بین صدها نظر منتشر شده در صفحه آلن ایر انتخاب شده را می‌خوانید:

 

- Rojman Mohammadi : شما از کشته شدن مردمِ عادی هم دفاع میکنید؟ از حمایت عربستان از گروه تا دندان مسلح داعش نیز حمایت میکنید؟ از حمایت مستقیم عربستان از گروه های شبه نظامی سوریه که امنیت مردم بدبخت سوریه رو به بازی گرفتند چی؟ از اون هم حمایت میکنید؟ راستی از نقض آزادی های شهروندی مردم عربستان نیز حمایت میکنید؟ از تجاوز ماموران بی شرف عربستانی به دو نوجوان ایرانی هم حمایت میکردید‍!

-  Heydar Mirani آقای آلن ایر، شما فقط دروغ می گویید، همیشه دم از دمکراسی می زنید . از عقب مانده ترین دیکتاتور خاور میانه که حتی زنانش حق رانندگی ندارند دفاع می کنید حقوق بشر برای شما تعریف دو گانه دارد ....اگر عربستان به اسرائیل حمله می کرد ....آیا واکنش شما همین بود ....شما فقط خوب بلد هستید دروغ بگویید ... عربستان تمام منشور های سازمان ملل را لجن مال کرد ....وقتی عراق به کویت حمله کرد ...شما با تمام قوا به عراق حمله کردید ....و خنده دار تر اینکه یمن را محاصره کرده اید تا از گرسنگی بمیرند.....نفرین بر این همه دروغ

- Armin Gh Armin: آخه این چه رفتاری شما دارین استانداردتون چند گانس؟؟سوریه مخالفانش آزادی خواه هستند ولی یمن تروریست ؟؟؟ تو خاک خودشون دارن با جنگنده بهشون حمله میکنند عربستانیها

- Maziar Maroofi: واقعا استانداردهای دوگانه شما حال به هم زن است . اگر ایران اقدام مشابهی کرده بود هم همین مواضع رو می گرفتید؟ همین رفتارهای احمقانه تونه که باعث شده اکثریت مردم در خاورمیانه ازتون متنفر باشن . فقط مردم ایران ازتون متنفر نبودن که با این فرمونی که دارید میرید اونها هم بزودی به صف دشمنان آمریکا می پیوندند

-  Farhad Khalaj: اول میگی از توانمندی نظامی به یک کشور دفاع میکنی، بعد میگی اقدام نظامی تو یه کشور دیگه باید متوقف بشه، بعدش ادعا میکنی راه حل نظامی نیست و باید از راه مذاکره حل بشه. عجب آلن جان خودتی.

- Behzad Baradaran Kazemian: متاسفم که این پست شما (به دلیل مواضع بسیار بی شرمانه و بی منطق) باعث شد شما رو آنلایک کنم.

- Iman Khb: هر چهار مورد شما تناقض داره دفاع در خاک کشور مقابل؟ حمله مستقیم و فروش تسلیحات سنگین به کشورهای درگیر موجب ثبات میشه؟ تنها روی راه حل نظامی دارین مانور میدین.ازون ور میکوبین ازون ور میگین بیاین مذاکره؟ چماق و هویج یه هویجی داشت کدومه الان

- Saed Shahgholi: مشکلات داخلی‌ یمن چه ربطی‌ به امنیت مرز‌های جنوبی عربستان داره که حمایت می‌کنید ؟ از سلطه جویی عربستان در منطقه حمایت می‌کنید، از پایین نگه داشتن قیمت نفت توسط عربستان حمایت می‌کنید، از سکوت عربستان در قبال اسرائیل حمایت می‌کنید، از زیاده خواهی عربستان در بحرین حمایت می‌کنید، چگونه از اقدامات کشوری با این حجم وسیع نقض حقوق بشر حمایت می‌کنید ؟ چگونه از حکومتی فاسد در قبال مخالفانش حمایت می‌کنید ؟

- Sina Fallahzadeh: افتضاح بود آلن!

- Ahmadreza Heydari: آلن شما امریکایی ها چرا اصلاح نمیشید، هرجا رفتید اونجارو به گند کشیدید.

- Ehsan Nourbakhsh: خب شما چطور از عملیات «نابودسازی تسلیحات سنگینی و موشک ها که تهدیدی برای» روسیه هستند حمایت نمیکنید؟ حالا من کشته مرده روسیه یا عربستان (و اوکراین و حوثی ها) نیستم، ولی چطوریه اوکراین رییس جمهورش رو انداخت بیرون قانونی بود و روسیه حق حمایت نظامی نداره، ولی عربستان کاملا حقشه به یمن حمله کنه دقیقا به همون دلیل؟ بگین دلتون میخواد، ولی ژست دفاع از حق نگیرین. ادم به حرفای دیگه اتون هم شک میکنه.

- Hamid Shahrokhi: من به عنوان ایرانی آمریکایی آقای ایر به شما میگم که برین خجالت بکشید . ما در آمریکا به ما میگن آمریکا از حقوق بشر دفاع میکنه و با دیکتاتوری میجنگد . شما خیلی بیجا میکنید از عربستان دیکتاتور حمایت میکنید جان مادرت دیگه مصاحبه نکن . اینجا مردم ایران میدونند عربستان کیه . در آمریکا می تونید کار را ماست مالی کنید .چرا دولت سند همکاری عربستان را در 911 آزاد نمیکند ّ

- Aref Kazemi: واقعا خسته نشدین از تکرار اینهمه حرف مفت و ابلهانه؟

- Mazdak No: ایشالا وقتی دوباره سعودیها و القاعده و... بهتون حمله کردن میدونین که ایراد کارتون کجا بوده. افغانستان و حمایتتون از تکفیریها را یادتون میاد؟ حالا هی برو افتخار کن به دوستیت با آل سعود وهابی..این شتریه که در خونه شماهم می خوابه...

- :Saeed Bigdeli: آقای ایر جسارتا جملاتت شبیه به جوک میمونه

- Omid Rahmani: عربستان به چه حقی داره با سلاحهایی که شما بهش فروختین تو یمن کشتار میکنه؟ سیاست یک بام و دو هوای شما جالبه. شما دارید از تجاوز نظامی حمایت میکنید.

- Mohammad Reza Baghaipour: تعداد لایک رو ببین!

حالا متوجه شدی که اگه بهت میخندیم و حرفات رو دوست داریم و از وضعیت کشورمون ناراضی هستیم، حواست رو جمع گنی که این ملت دشمن های واقعیش رو و کشور های عوضی اطرافش رو حتی یک ثانیه هم بر نمیتابد.


خیلی خوبه که خود شما در یک پست بعدی در فیس بوک بگی که متوجه حساسیت ملت ایران در مورد منافع ملی شدم....دیدن بیشتر

- Vahid Vahidi بقیه اش رو هم می گفتی:  ما از کشتار غیر نظامیان به دست رژیم آل سعود حمایت می کنیم/  ما با قطعنامه های سازمان ملل در خصوص آتش بس به منظور کمک رسانی مخالفیم...

- Omid Ameriyoon: خیلى خوشحالى هى اینارو میگى و کارى باهات ندارن نه ؟؟؟


- Saeed Fazel: شما کلا از تروریستها و دیکتاتورهای که در جهت منافع شما حرکت کنن حمایت می کنید...گفتنش لازم نیست... داعش و النصره و القاعده و طالبان گروههای تروریستی ساخته پرداخت شما هستند و حکومتهای دیکتاتوری عربستان و بحرین و یمن و... مورد حمایت تام شما و اسرائیل کودک کش نیز حاکم مطلق بر شما...

- Omid Hn: تا کی می خواهید به حمایت از حکومتهای عقب مانده دیکتاتوری تروریست پرور ادامه بدهید؟ وقتشه به سیاستهای به شدت شکست خورده تون که نه تنها خاور میانه بلکه کل دنیا رو به گند کشیده خاتمه بدید. تمام خاورمیانه تبدیل شده به میدان جنگ و فروشندگان تسلیحات امریکایی..

- Ashkan CarryMe: آلن جان خوب شما این چیزایی که داری میگی اصلا با منطق جور در نمیاد ، از چی حمایت میکنی؟ اینکه عربستان بریزه اونارو بکشه بعد شما حمایت کنید که اونا با عربستان هیچ کاری نداشته باشن؟ فرض کن خانوادت رو کشور همسایه حمله کنه بکشه بعد شما میشینی همینطوری نگاه میکنی؟ والا منطق هم خوب چیزیه آلن جان، والا ما تنها چیزی که میبینیم اینه که شما از پول عربستان و تضمین اینکه پول عربستان همیشه به سوی شما روان باشه حمایت میکنید و لاغیر

- Marjaneh Danehkar: اقای آلن عزیز!


امریکا هرگز ویژگی های ممتاز تاریخی و فرهنگی "ایران "را نشناخت!..


طرفداری از عربستان که در ذات خود متحجر است ، یا یک بد سلیقگی وحشتناک است یا یک جور رندی!...


- Mohamad Str ما هم از توانمندی یمن برای دفاع از مرزهای شمالی اش. و نابود سازی هواپیماها و سایر تجهیزات سنگین بزرگترین حامی داعش و طالبان و القاعده حمایت میکنیم.

- Ebrahim Ahmadian: درباره حمله به یک کشور مستقل بدون مجوز سازمان ملل نظر شما چیست؟

- Hadi Kabirian: الن عزیز حمایت کردن یا نکردن مهم نیست مهم اینست که امریکا بتواند سلاح بفروشد و پول نفتی را که به عربها داده دوباره به جیب برگرداند شما خوب میدانید ایران خطری برای هیچ کسی نیست بیشترین تروریستها از کشورهای عربی هستند و تمامی هزینه های تروریستی و داعش را هم انها پرداخت میکنند.

- Hadi Bahraini: آلن جان یکی به نعل میزنی یکی به میخ...


هم میگی بحران یمن راه حل نظامی نداره هم همه جانبه از عربستان حمایت میکنید... واقعا خنده داره.

- Ali Bahari: شما اصلا کار خوبی نمیکنید


چرا باید بخاطر اینکه عربستان قیمت نفت را در دسترس دارد حمایتش کنید


مگر جان کودکان و زنان بیگناه اسباب بازی است که بازیچه شما و سیاستهای ادمکشی شما شود...

- Mohamad Str: الن جان خیلی بی منطق شدین!!!!

- Mojgan Mahtabi : شما حرف زیاد میزنید و فکر کردیدن زمان جنگ سرده که هرکاری دلتون می خواد بکنید


 

- Veria Teimourian: آقاى آلن ایر، براى شما به عنوان یک انسان احترام قائلم. همچنین به عنوان یک ایرانى، علاقه اى را که به زبان و ادبیات و شعر ایرانى نشان داده اید، ارج مینهم.


اما گاهى که پست هاى شما را میبینم، با خودم فکر میکنم که سیاستمدارى به عنوان یک شغل، باید کار بسیار سختى باشد. شغلى که انسان را مجبور کند سخنانى را بر زبان بیاورد که خلاف باور و فکر و اعتقاد شخصى اوست. مطمئنم که شما پدر هستى و اگر به فرزندان معصوم و بیگناهت نگاه کنى درک میکنى که کشور شما با اتخاذ سیاست هاى ظالمانه که خیلى راحت تحت عنوان "حفاظت از منافع امریکا و هم پیمانانش" در افکار عمومى داخلى شما تأیید و حتى تشویق و تقدیر میشود، چه خانمان ها که به باد فنا داده و چه پدرها داغدیده کرده و چه فرزندها را یتیم کرده.

- Roh Ahmadi: قبلآنا من مخالف مرگ بر امریکا بودم اما در این چند سال که حمایت همه جانبه امریکا رو از خون خوارهای خاورمیانه دیدم فهمیدم نه انگار این قدیمیا چیزی میدونستند


شخصآ حالم از امریکا و دولتهای عرب که کاری جز خونخواری و جنایت ندارند بهم میخوره اقای الن حالم از دروغات بهم خورد حیف زبان فارسی که تو داری باهاش حرف میزنی.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ساسان ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    0 0
    وهابی که از سوسمار به f16 و تایفون برسه همین میشه تعجب نداره
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    0 0
    خخخخ باحال گفتی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس