کد خبر 411310
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۶

محمد جواد ظریف در فیس بوکش خطاب به بعضی از منتقدین نوشت: پیش نیاز قضاوت منصفانه اطلاع صحیح است، لااقل یک بار قبل از قلم فرسایی عرایضی را که به نقد می کشید، بشنوید.

به گزارش مشرق وزیر امور خارجه در صفحه شخصی خود در فیس بوک از منتقدان داخلی خواست لااقل پیش از قلمفرسایی، حرف های او را به طور کامل بشنوند.

متن پاسخ ظریف را می خوانیم:

سلام دوستان

روز جهانی کارگر بر همه زحمتکشان این مرز و بوم گرامی باد.

میلاد حضرت علی علیه السلام و روز پدر نیز پیشاپیش مبارک.

بعد از ظهر جمعه همه هموطنان عزیز هم بخیر

دنیای عجیبی است. گروهی جنگ طلب در این سوی دنیا تمام تلاش خود را بکار بسته اند، تا از هرگونه توافق احتمالی جلوگیری کنند. از هر بهانه ای برای سیاه نمایی ایران و ایرانی به منظور افروختن آتش استفاده می کنند.

در چند روز گذشته، علاوه بر مذاکرات و ملاقات های سخت و طولانی، دو مصاحبه دشوار و چالشی با دو تن از معروف ترین خبرنگاران آمریکایی داشتم. یکی به مدت 70 دقیقه و دیگری نزدیک به دو ساعت.

به دلیل فضا سازی صورت گرفته در داخل مجبورم با کمال تواضع عرض کنم که مخالفان ایران و ایرانی در خارج از کشور از تأثیرگذاری این دو مصاحبه در خدشه دار کردن فضای ساخته شده از ایران عصبانی شدند و چندین مقاله نوشتند.

یک سایت تند رو در تیتر خود نوشت: رییس دیپلماسی ایرانی نیویورک را خیره کرد (Iran's top diplomat dazzled New York City)

یک سایت صهیونیستی هم در تیتر خود با عصبانیت نوشت: چرا (حرف های) ظریف اینقدر گیرا به نظر می آید؟(why does he seem so inviting) شاید دهها مقاله در روزنامه ها و مجلات معروف چون نیویورک تایمز و واشنگتن پست و نیویورکر و .. در باره همین دو مصاحبه مطلب نوشتند.

تا جائیکه سناتور تندرو آمریکایی آن قدر عصبانی شد که عدم حضور بنده در جبهه را دستمایه حمله به من کرد.

از سوی دیگر، برای فضاسازی داخلی، یک سایت مصری مخالفت صریح و یک کلمه ای (نه) من در پاسخ به سوال مربوط به گفت وگوی با رژیم صهیونیستی را به دروغ به معنای آمادگی ایران برای مذاکره با اسراییل معرفی کرد و تعدادی هم در داخل به آن پرداختند.

عجیب تر از همه، گروهی از هموطنان در داخل و خارج پاسخ مشخص، دقیق و ضروری بنده به سؤال در مورد یک خبرنگار - که وضعیت او این روزها بهانه چندین اصلاحیه در سنای آمریکا برای مقابله با توافق هسته ای شده است - را دستمایه مقالات طولانی در این زمینه کرده و برخی دوستان نیز بدون شنیدن پرسش و پاسخ، بنده را مورد مرحمت و لطف قرار داده اند!

دوستان عزیز، دیدگاه های حقیر فدوی - اگر ارزش و اهمیتی داشته باشد - در مورد مسائل مختلف خارجی و داخلی مشخص است و برخلاف برخی دوستان که مواضع و دیدگاه هایشان در طول سه دهه گذشته چرخش های 180 درجه ای داشته است، قدمت سی و چند ساله دارد.

همواره به آزادی و نقد احترام گذاشته و از انتقاد نسبت به اندیشه ها، گفته ها و عملکرد خود از کلاس درس تا صحنه سیاست خارجی استقبال کرده ام. ولی همواره عرض کرده ام که نقد در یک جامعه سالم باید دو ضابطه داشته باشد: انصاف و رعایت مصالح ملی.

پیش نیاز قضاوت منصفانه اطلاع صحیح است. لااقل یک بار قبل از قلم فرسایی عرایضی را که به نقد می کشید، بشنوید.

ضرورت رعایت مصالح ملی هم طلب می کند که آب را به آسیاب جنگ طلبان خارجی که از جبهه نرفتن بنده تا توقیف یک کشتی متخلف تا دستگیری یک یا چند فرد را بهانه ای برای ادامه تنش و بحران قرار داده اند، نریزیم.

از صراحت و تصدیع پوزش می خواهم هیچگاه نخواسته ام حرف های من کسی را از هر جناح و دیدگاهی در کشور آزرده کند. همواره تنها مقصود من دفاع از منافع ایران و ایرانی بوده است و انشاءالله در آینده نیز چنین خواهد بود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • مرتضیsk ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    0 0
    حمله به منتقدان داخلی آن هم در شبکه اجتماعی اجنبیآ ! سخن با دوستان مروت ریاست محترم جمهور ، همینطوریه ؟؟
  • ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    0 0
    اینکه آقای ظریف گاه و بیگاه با نظر به تیتر نشریات خارجی از خودش تعریف میکنه و در محیط فیسبوک و توییتر با اون فضای خاصش صد ها هزار لایک میگیره آدمیزاد نگران میشه به ورطه های نقطه ضعف انسانی کشیده نشه. انشالله که ظرفیتش را داره و درکش را هم همینطور و غرق در فضای مجازی و مکتوب و بازی های رسانه ای طرف غربی نمیشه. حالا شاید دوستان مشرقی هم از این نظر خوششون نیاد ولی این تعریف ها گاهی شبیه تعریف هایی که مثلا فلان رسانه از قدرت آنچنان و فلان و بهمان ایران در تسخیر خاورمیانه میگه و ال و بل ولی میدونیم تا حدود زیادی واقعیت نداره و ایران هم قدرتی در حد توانش در منطقه هست و افاضات رسانه ها گاهی تنها برای ایران هراسی هست و غول نشون دادن ایران تحریک کشورهای همسایه و عرب هست.
  • ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    0 0
    بعععععله دیگه با دشمنان مدارا یه سوزن به خودت بزن یه.......
  • ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    0 0
    آقای ظریف در خط مقدم دیپلماسی از منافع کشور دفاع می کنند و انعکاس چهره صلح طلبانه جمهوری اسلامی هستند وبه همه جوانب موضوعات اشراف دارند .
  • ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    0 0
    شما اول روز کارگر را به خاطر جهانی بودنش تبریک میگی بعد میرسی به امام علی(ع): ما هم همه جیگر! نازی!
  • ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    0 0
    ببخشید که ننتقدان بیانیه ای رو که حضرتعالی قراءت فرموین رو نقد کردن ،اطلاعات ارین صحیحتر !!! وگ رنه اگه میخواستن با فکت شیت امریکا پیش برن که قضاوت دیگری در مورد شما باید صورت میگرفت
  • ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    0 0
    خدا یرت بده طریف عزیز. کاش احمدی نژاد یکم از هوش و قدرت تحلیل تو رو داشت
  • ناشناس ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    0 0
    جناب ظریف لطفا"فکت شیت ایرانی را منتشر کنید تا ما اطلاع صحیح داشته باشیم و منصفانه قضاوت کنیم !
  • دهقان دامغانی ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    0 0
    اقای ظریف عزیز .چگونه است که شما مذاکرات با دشمنان قسم خورده ایران را که خصم از انها باخبر است از ملت خودت بدلیل عدم سواستفاده احتمالی پنهان میکنی انوقت میفرمائید که پیش نیاز قضاوت منصفانه اطلاع صحیح میباشد.چگونه دوست عزیز وظریف
  • ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    0 0
    آره واقعا عجیب و درعین حال تاسف بار است
  • منصف ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    0 0
    استفاده از تريبونهاي بين المللي وقتي که عليه خودشون استفاده بشه خيلي هم عالي و مثمر ثمر هست چه اينکه حضرت زينب س از منبر يزيد براي به فضاحت کشيدن دربار ظلم استفاده کرد .بعضي ها چقدر اشکالهاي بيخودي مي گيرند
  • ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    0 0
    بیخیال دکتر اینا اینقدر عقده ای و بیسوادن که ارزش گفتن نداره!!! من همچین دوستی داشتم توی مشهد اول خرابش کردم بعدم محل هاپوم رو بهش نذاشتم!!؟
  • ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    0 0
    اینههههههههههههههههه
  • ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    0 0
    دقیقا
  • اکبر ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    0 0
    واقعا هم جای تعجب دارد فرزند انقلاب در زمان جنگ در خاک امریکا خدمت سربازی اش را انجام دهد و بچه های ما 4 یا 5 نفری از یک خانواده های فقیر در جبهه باشند شهید و مجروح و اسیر شوند
  • نيما ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    جناب اقاي دكتر ظريف، وزير محترم امور خارجه سلام عليكم، اختياراتي كه به جنابعالي به عنوان مسئول تيم مذاكرات هسته اي توسط نظام داده شده به هيچ يك از تيم هاي قبلي داده نشد،(مذاكره مستقيم با وزير خارجه امريكا) ، شما هم با اين همه اختيارات و اين همه عقب نشيني يا بهتر عرض كنم انعطاف در برابر طرف مقابل، هنوز دستاوردي نداشتيد، قبول كنيد هنوز انتقادات به شدت نيست كه شما فكرش را مي كنيد، من احساس مي كنم افراد متخصص و واردي مي توانند با نقدهاي محكم برخي كارها را جلويش را بگيرند ولي هنوز نقدها را در حد پايين انجام مي دهند، اقاي وزير بي تعارف عرض كنم، شما تا به حال دستاورد هاي زيادي را از دست داده ايد و در برابر ان دستاورد به درد بخوري را به دست نياورديد، و بازهم صادقانه و بي تعارف عرض كنم، اگر تيم هسته اي قبلي بيست درصد اورانيوم غني شده را، يك درصد كاهش مي داد و به نوزده درصد مي رساند خود دوستان شما ان را پيراهن عثمان مي كردند و نوعي شكست قلمداد مي دانستند، چه برسد به اين كه ٩٧٪ در برنامه هاي هسته اي كوتاه مي امدند، اقاي وزير شما شك نكنيد اگر در دولت قبل اين بيانيه لوزان را چهارچوب توافق اعلام مي كردند، مسئول تيم هسته اي توسط مجلس استيضاح مي شد،(البته اگر وزير بود) جناب اقاي ظريف، شما بهتر از هر كسي مي دانيد كه اختيارات شما به عنوان مسئول تيم صد برابر تيم هاي قبلي هست، و متعاقب ان حمايت از شما هم زياد هست، پس به جاي اينكه منتقدان دلسوز را تخريب كنيد، كمي به حرف هايشان فكر كنيد، (مشرق جان، جان من منتشر كن)
  • ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    چرا فیس بوک که فیلتره و یکی مثل من برای احترام به قوانین کشور هیچ وقت عضوش نشدم ؟ چرا عضو افسران یا فیس نما نمیشین ؟ چرا حرفاتونو تو یه وبلاگ و سایت شخصی یا خبرگزاری ها نمی زنین ؟ چرا از اینستاگرام استفاده نمیکنین که فیلتر نیست ؟ چرا علنا قانون شکنی میکنین به عنوان یه مسئول ؟
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    ما کر هستیم قبول . شما فکت شیت رو منتشر کن .
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    خودتون مردم رو محرم نمی دانید حالا می گید چرا نقدتون می کنن ؟
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    در اینکه ایشون چهره صلح ایران را انعکاس دادند باید گفت این از حسن های ایشان است اما فقط همین و عملکرد ایشون کاملا ساده لوحانه است .
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    اون موقع ما دیگه شاید کشوری نداشتیم که ظریف وزیر امور خارجه اش باشه
  • علي حقجو ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    اين مقالاتي كه ظريف ادعا ميكنه بر عليه او نوشته شده ، هر چي بالا و پايينش ميكنم و حتي متني را كه خود ظريف نوشته را بررسي ميكنم ، فقط تاييد اونا را را ميبينم نه ضديت با ظريف مثلا به اين نمونه دقت كنيد:یک سایت صهیونیستی هم در تیتر خود با عصبانیت نوشت: چرا (حرف های) ظریف اینقدر گیرا به نظر می آید؟(why does he seem so inviting).اين كجاش بيانگر عصبانيت و ضديت هست اي تأئيده نه ضديت
  • آشوري ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    حقا كه ايراني هستي و ايران دوست . قربون شعورت آقا نيما
  • ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    عقده اي خودتي و هفت جد و آبادت . وطن فروش خائن نفهم
  • سرباز ولایت ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    سلام.ما یادمودن نرفته چه کسی بود گفت آمریکا میتونه با یک بمب سیستم دفاعی ما رو از کار بندازه,چه کسی در نیویورک آمریکایی ها رو تهدید کرد اگر انعطاف نشون ندهید مردم ایران در انتخابات مجلس به افراد اسنتکبار ستیز رای می دهند,چه کسی در بهبوهه توهین به پیامبر اکرم در مجله فرانسه سفرش رو به فرانسه را لغو نکرد و حتی با جان کری پیاذه روی کرد,چه کسی در مقابل هتک حرمت عربستان ملعون به دو زایر نوجوان سکوت اختیارکرد ,چه کسی گفت ما احتیاجی به فردو نداریم,چه کسی در صفحه فیس بوکش در تبریک سال نو به یهودیان گفت آن کسی که هولاکاست رو دروغ می خواند رفته است
  • ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    نکاتی مطرح شده در فضای مجازی در رابطه با وزیر محترم خارجه: 1- بر چسب ساده لوحی هیچ مبنایی ندارد شما مثلا به خنده های دیپلماتیک نگاه نکنید پشت همان خنده ها دنیایی از تفکرات نهفته است آنها در خط مقدم جبهه دیپلماسی هستند در جبهه جنگ خشونت اصل و پیشبرنده است ولی در جبهه دیپلماسی خشونت مخرب است و لوازم خودش را دارد در عین حال قاطعیت چرا حتما لازم است واگر قاطعیت نبود مذاکرات هم این قدر طول نمی کشید 2- نتیجه مذاکرات بر فرض هرچه هم باشد نهایتا توافقی که بتواند منافع ملی را تامین کند می تواند پذیرفته شود و مجلس محترم و در راس همه رهبری نظارت دارند ونگران خاصی نیست و به همین سادگی نیست که با یک امضا همه چیز تمام شود. 3- طرف مقابل از هیچ رسیسه ای فروگذاری نمی کند تا از یک دستی ما در حفاظت از منافع ملی پیشگیری کند مثلا همین امثال سناتور کاتن دنبال هر سوراخی می گردند تا به سربازان خط مقدم ضربه بزنند و قطعا اگر آقای ظریف باب میل دشمن رفتار کرده بود همین کاتن ستایش می کرد نه حمله پس تیم ما کارش را درست انجام می دهد که آنها مرتب از کانال های مختلف تهدید می کنند و یا اتهام زنی می نمایند. تاسف آور است که مثلا خانمی مبنای اطلاعاتش را از کاتن می گیرد و البته بسیاری از جوانان به کاتن تو دهنی زدند و هوشیاری خود را به نمایش گذاشتند قطعا الان دوره قاجار نیست و مردم ما هم مردم آن دوره نیستند و با وجود جوانان هوشیار و منتقد و رهبری عزیز و مجلس محترم کسی قدرت نخواهد داشت هر چیزی را که به زبان آورد به ما تحمیل کند.
  • دهقان دامغانی ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    اقای ظریف عزیز .چگونه است که شما مذاکرات با دشمنان قسم خورده ایران را که خصم از انها باخبر است از ملت خودت بدلیل عدم سواستفاده احتمالی پنهان میکنی انوقت میفرمائید که پیش نیاز قضاوت منصفانه اطلاع صحیح میباشد.چگونه دوست عزیز وظریف
  • ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    ایول
  • ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    نیما جون دمت گرم
  • ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    چرا...... چرا........ چرا.............
  • ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    به نظر من دشمن متوجه خودشیفتگی اقای ظریف شده و حسابی داره با تعریفهای كذايي از اين سادگی استفاده می کنه اینطور که به نظر می رسه اقای ظریف حالا حالها متوجه این بازی نشده و نخواهد شد همون خود شیفتگی مانعه
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    خود گویی و خود خندی!! عجب مرد هنرمندی!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس