کتاب «گپ‌وگفت حرفه‌ای» که رضا مصطفوی آن را تالیف کرده و انتشارات موسسه شهید کاظمی آن را چاپ کرده یک کتاب مناسب برای شروع یک حرکت بزرگ است.

به گزارش مشرق، داییِ من در انفجار سال 90 پایگاه موشکی ملارد به شهادت رسید. دوران نوجوانی‌اش را یا در جبهه‌های جنگ بود یا روی تخت بیمارستان. بعد از جنگ هم با مهارت‌هایی که داشت در صنایع هوا-فضا و موشکی سپاه مشغول شد. خاطرات و تجربیات زیادی از دوران جنگ در گردان بهداری لشکر 27 و ماجراهای موشکی داشت. از آزمون و خطاهایی که برای طراحی موشک‌ها می‌کردند، تست‌هایی که در بیابان‌های سمنان انجام می‌دادند و ... . حرف‏‌های نگفته‌ای که با آن تنِ بی سر، به زیر خاک رفت و افسوس ثبت نشدنش ماند.
این ماجرای غم انگیز یک شخص خاص نبود. هر روز که یک جانباز شیمیایی شهید می‌شود، یا یک رزمنده فوت می‌کند بخشی از این پازل هزار تکه مفقود می‌شود.
کتاب «گپ‌وگفت حرفه‌ای» شاید مهم تر از وجه کاربردی‌اش این نکته را در ما بیدار می‌کند که هرچه سریع‌تر با حداکثر توانمان باید تاریخ شفاهی جنگ و انقلاب در همه ابعادش ثبت و ضبط کنیم.
«هیچ کس با خواندن کتاب، مصاحبه‌گر حرفه‌ای نشده است. این کتاب هم همین طور است. اما مطمئنم اگر نکات این کتاب را به خوبی تمرین و تجربه کنید، مصاحبه‌های خوبی خواهید داشت.» این سخن درستی است که نویسنده در مقدمه کتاب آورده است.
در این کتاب به نکته‌هایی اشاره شده است که از ورای تجربیات حاصل شده‌اند. برخی به خود مصاحبه و روند مدیریت آن باز می‌گردد و برخی هم به حواشی آن. برخی نکات کلی‌اند و بعضی هم ریز و جزئی. به شما یاد می‌دهد که با چالش‌های مختلف چگونه برخورد کنید، اگر سوژه‌تان دوست نداشت درباره موضوعی حرف بزند چگونه از او حرف بکشید؟ چه سوالاتی بپرسید؟ چطور حرف‌های گوینده را راستی آزمایی کنید؟ و ... . بعد هم که تازه کار شروع می‌شود و باید متن را تنظیم کنید این کتاب شما را تنها نمی‌گذارد. نقطه آغاز و اوج داستان کجا و چگونه باشد؟ شاکله متن چگونه باشد؟ و ...
با مطالعه این کتاب می‌توان از تجربه دیگران استفاده کنید و کارتان را از صفر شروع نکنید، گرچه در عمل خواهید دید که کار چه مقدار سخت خواهد بود.
در پایان کتاب در فصل کوتاهی نویسنده به دنبال گفتن حرف تازه‌ای است: «... برای ثبت خاطرات و تاریخ شفاهی مانده در سینه‌های آدم‌های انقلاب و جنگ، فرصت بسیار کوتاه است. شاید با هر برآمدن آفتاب، یک یا چند تن از این آدم‌ها، از میان ما رخت بر می‌بندند. با این وصف، به هیچ بهانه و دلیلی، نمی‌توان از زیر بار تکلیف، شانه خالی کرد و هر کس با هر توان ... باید ورقی به صفحات این تاریخ و فرهنگ ارزشمند بیفزاید. مهم نیست که امروز کار شما مخاطبی داشته باشد یا نه، مجله‌ای یا ناشری بخواهد آن را چاپ کند یا نه، مهم این است که این کار را باید انجام داد.»
در آخر هم طرحی برای شناسنامه دار کردن اماکن و محل‌هایی که حوادثی از جنگ و انقلاب در آنها رخ داده است مطرح کرده است.
این کتاب با همه کوچکی‌اش کار بزرگی را تدارک دیده است، شاید خیلی‌ها را تحریک کند تا کاری هرچند کوچک در زمینه حفظ و ماندگاری میراث جنگ و انقلاب اسلامی انجام دهند.
کتاب «گپ‌وگفت حرفه‌ای» را که رضا مصطفوی آن را تدوین کرده، موسسه شهید احمدکاظمی در 110 صفحه و قطع پالتویی با قیمت 5000 تومان چاپ کرده است علاقه‌مندان به تهیه آن می‌توانند از فروشگاه مجازی کتاب متن تهیه کنند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس