وزیر رفاه سیاست دولت درباره حذف یارانه نقدی پردرآمدها را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، سخن سخنگوی دولت با سایر مسؤولان تفاوت فاحشی داشته و قصد پنهانکاری دارد! ربیعی، وزیر رفاه روز گذشته در دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی نکاتی درباره حذف یارانه نقدی گفت که سخنگوی دولت در روزهای گذشته تلویحا آنها را تکذیب می‌کرد! وزیر رفاه گفت: قبل از عید، آقای دکتر روحانی به من گفتند بی‌سروصدا حذف یارانه‌ها را شروع بکنید. من هم از قبل از عید برنامه‌ریزی کردم چون این پروژه‌ای اجتماعی است، اجرای آن سخت است. چیزی که به مردم بدهید گرفتن آن سخت است، چون مردم آن را حق خودشان تلقی می‌کنند. خیلی آرام حرکت کردم.  وی افزود: ما این ساماندهی را از 30هزار نفر شروع کردیم و تا 50هزار نفر و سپس 100هزار و 200هزار نفر نیز پیش رفتیم و این کار را ادامه می‌دهیم تا برسد به 6 هزار میلیارد تومان. براساس این سخن وزیر، یارانه نقدی حدود 11 میلیون نفر حذف می‌شود تا 6 هزار میلیارد تومان کسری بودجه 94 تامین شود. ربیعی افزود: همچنین کنار آن نظام اعتراض به حذف یارانه را طراحی و اجرا کردیم. ربیعی خاطرنشان کرد: قصد خبری کردن این موضوع را نداشتیم اما یکی از نشریات خبری زد و مجبور به موضع‌گیری ضعیفی شدیم. من شخصاً در مرکز اعتراض به اعتراضات مردم رسیدگی کردم و دیدم کسی که ماشین 170میلیونی داشت، از حذف یارانه خود معترض بود و می‌گفت: این یارانه حق من است. ربیعی با اشاره به سردرگمی بحث رفاه در کشور، خاطرنشان کرد: مسؤولیت حذف ثروتمندان از یارانه برعهده من گذاشته شده است و در این مسائل اقداماتی را شروع کرده‌ایم. در کشور بحث رفاه را اشتباه پیش رفتیم و با توزیع پول، در دام مسیر طی‌شده افتادیم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: سال گذشته مردم یکهزار میلیارد تومان به بهزیستی کمک کردند و این کار تا 2 یا 3 هزار میلیارد تومان جای افزایش دارد، به‌نظر من باید بهزیستی برای کمک گرفتن از مردم به مساجد برود. وی افزود: سال گذشته بیش از 8 میلیون نفر را بیمه کردیم و آمار نشان می‌دهد اینها فقرا و حاشیه‌نشین‌ها بودند. در طرح سلامت 70 درصد کار با ما است و سازمان تأمین اجتماعی غیر این،
35 میلیون و 500 هزار نفر را تحت پوشش دارد.

نوبخت و یارانه

سخنان ربیعی در حالی است که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری و مصاحبه با شبکه خبر از عدم حذف هیچ‌‌یک از یارانه‌بگیران خبر داده و تأکید کرده بود هنوز آیین‌نامه حذف یارانه اقشار پردرآمد تصویب نشده است. پزشکان، صرافان، اعضای هیات مدیره بانک‌ها و شرکت‌های دولتی، خارج‌نشینان و کسانی که در 10 سال گذشته به خارج سفر کرده‌اند از گروه‌هایی هستند که حذف شده‌اند و هر تعداد از افراد خانواده که خودروی خارجی به نامشان باشد، یارانه سرپرست حذف می‌شود. طبق قانون، دولت باید منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را صرف زیرساخت‌ها و تولید کشور کند و علاوه بر آن تأکید شده که 3 هزار میلیارد تومان بابت اشتغال تخصیص پیدا کند.  ربیعی چند روز پیش هم گفته بود تقریباً اعتراض‌ها در حذف یارانه، 3/0 درصد بود و افرادی که یارانه آنها قطع شده بود با مراجعه به ما و پس از اینکه اطلاعات را می‌دیدند، قانع می‌شدند. ربیعی با بیان اینکه طرح هدفمندی یارانه‌ها، طرح اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است و نمی‌توان به آن کم‌توجهی کرد، گفت: در سال 93 مطالعات اولیه بسیاری را صورت دادیم و پایگاه‌های اطلاعاتی را اصلاح کردیم. براساس تکلیف قانونی، ما در بودجه سال 93، نظام شناسایی را فعال و برخی را حذف کردیم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس قانون بودجه سال 94 باید آیین نامه‌ای را بنویسیم اما هنوز این کار را آغاز نکرده‌ایم و امیدواریم روندی که از سال 93 آغاز کرده‌ایم، امسال نیز ادامه یابد. در این مرحله به هیچ عنوان کسی را به صرف اینکه در یکی از گروه‌های اجتماعی خاص است از جمع یارانه‌بگیران حذف نکرده‌ایم. وی با اشاره به اینکه سعی می‌کنیم دقت خود را بالا ببریم، افزود: تقریباً اعتراض‌ها، 3/0 درصد بود و افرادی که یارانه آنها قطع شده بود با مراجعه به ما و پس از اینکه اطلاعات را می‌دیدند قانع می‌شدند. ربیعی گفت: تعدادی را براساس تکلیف قانونی سال 93 از جمع یارانه‌بگیران حذف کرده‌ایم و امسال نیز در صورت نوشتن آیین‌نامه، این روند را ادامه می‌دهیم. این کار به دقت انجام می‌شود و با تدوین نظام اعتراض، با دقت زیادی به اعتراض‌ها رسیدگی می‌شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: سعی کردیم خطاهای خود را در این زمینه به حداقل کاهش دهیم و خطای نوع اول و دوم ما بسیار ناچیز بوده است. با دقت بالایی که در این کار صورت می‌دهیم به متن صریح قانون عمل خواهیم کرد.

سیاست سکوت و پنهانکاری
دولت برای اطلاع‌رسانی موضوع حذف یارانه نقدی از سیاست انتشار دادن قطره‌چکانی اطلاعات استفاده می‌کند. همان‌طور که وزیر رفاه گفته دولت قصد دارد با عدم اطلاع‌رسانی درست درباره حذف یارانه نقدی، مردم اطلاعات زیادی در این باره نداشته باشند تا از آثار احتمالی حذف یارانه نقدی کم شود اما قطعا دولت در اجرای درست این سیاست موفق نخواهد بود چراکه در دنیای اطلاعات پنهانکاری و اجرای بی‌سروصدای طرحی مانند حذف یارانه نقدی امکان‌پذیر نیست. دولت باید به جای پنهانکاری در این باره اطلاع‌رسانی دقیقی انجام دهد و مثلا از چگونگی اجرای نظام اعتراض به موضوع حذف خبر دهد. دولت در حال انجام دوباره اشتباهات است و به جای اطلاع‌رسانی شفاف قصد دارد بدون سروصدا و با کمترین انتقاد و اعتراضی یارانه‌بگیران را حذف کند در حالی اصلا دوست ندارد معیارهای حذف خود را اطلا‌ع‌رسانی کند. مشخص نیست با وجود رسانه‌ای شدن سیاست دولت، مسؤولان چه موقع قصد دارند در این زمینه اطلاع‌رسانی شفاف انجام دهند تا ابهامات یارانه‌ای که چندین ماه است وجود دارد برطرف شود.

منبع: روزنامه وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • شاکر ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    دست از تخریب دولت بردار دلواپس، زنده باد روحانی
  • ناشناس ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    کسری بودجه رو میخاین از جیب مردم تامین کنین ؟ موقع احمدی نژاد که می گفتن این چندر غاز یارانه حق مردمه ، ماله مردمه . و واسه آزاد سازی قیمت ها و بهانه مبارزه با قاچاق سوخت می گفتن که میخایم یارانه ها رو پولی کنیم . از اون روز ، روز به روز دارن قیمت کالا های مشمول یارانه رو میبرن بالا و یارانه هام تغییری نمیکنه . هی هم مدام میگن امروز قطع میشه ، فردا قطع میشه . میدیم ، نمیدیم . حق مردمو به منت دادن آدم زورش میاد.
  • ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    غلط است که موضوع را اینگونه ببینند. مردم اگر میلیاردر هم باشند وقتی چیزی را حق شان بدانند از آن براحتی گذشت نمی کنند. همان اول گفتند حق تان است اما نگیرید. مردم توجه نکردند بعد گفتند حق تان است ثبت نام کنید که نگیرید و کلی شوی تبلیغاتی راه انداختند اما این طرح هم شکست خورد. حالا مستقیم بدون نظر مردم عمل می کنند و اگر مثلا یک نفر در میلیون میان آنها ماشین 170 میلیونی داشته باشد طوری میگن که انگار دارن اولا حق دولت و ملت را از حلقوم یک ظالم بیرون می کشند نمی گن که یارانه حقش بوده ماشین هم حقش بوده اما ما داریم یکی از این دو حق را می گیریم. اینطور باشه بعدا حق دوم یا سایر حقوق را هم می توانند بگیرند چون ماشین 170 میلیونی بد است و کسی که چنین ماشینی داشته باشد مثلا نباید حقوق دولتی بگیرد. لذا حقوقش را هم قطع کنید. ثانیا انگار همه یارانه بگیران قطع شده ماشین 170 میلیونی داشته اند ثالثا ماشین 170 میلیونی بیشتر از نصف قیمتش مالیات دولت بوده است و مردم از زندگی شان زده اند تا مثلا یک ماشین معمولی امن تر از تولیدات ناامن وطنی برای خانواده بخرند و چه رنجی هم متحمل شده اند، ماشین 170 میلیونی که که در سایر کشورها واقعا ارزان ترین خوردوها هستند والا بنز و سایر خودروها که این قیمت ها نیست - رابعا مگر یارانه حق مردم نیست مگر بابت اعطای یارانه نقدی، یارانه غیر نقدی حذف نشد؟ اگر حق است یک ریال آن بدون رضایت عمومی قابل برداشت نیست اگر حق نبوده و نیست که باید تمامی مبلغ آنرا بگیرند اما لااقل قیمت ها را به قبل برگردانند. چرا کلاه به این گشادی سر هفتاد میلیون مردم می گذارند.
  • سیما ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    من و مادرم که سرپرستی نداریم و هردو بیکار هستیم و فقط از حقوق بیمه مرحوم پدرم امرار معاش میکنیم که آن هم چون زیر ده سال بود هست مبلغش حدودا دویست و پنجاه هزار تومان نه سبد کالا گرفتیم و نه یارانه مادرم سه سکته مغزی داشته و من پرستارش هستم در منزل و هیچ کسی دیگه هم نیست .. راستی چه کسانی مستحق گرفتن یارانه هستند ؟
  • میهمان ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    به نظر من یارانه حق تمام ملت ایران است تا از در آمد نفت وگاز بهره ای ببرند
  • ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    مگر سبد کالا هم حق فقرا نیست پس چرا به خیلی از کشاورزان وکارگران فقیر نمی دهند ولی به خیلی از غیر مستحقین اعطاء می شود.. نوبخت هر چند وقت یک بار یه حرفی می زند که صحت ندارد در حالی که وزیر می گوید اجرا کردیم . نوبخت می گه نه؟ جهانگیری هم که هر روز یه آشی می پزد....فقط زنده باد وزیر بهداشت که سلامتی مردم براش مهم است ..... راستی آقای روحانی نمی خواهید تو سال جدید یه دستی به سر وصورت کابینه بکشید....
  • ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    جناب رئیس جمهور بزرگ دکتر حسن روحانی: ما نمی خواهیم به زندگی مردم سرک بکشیم
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    این طرح هدفمندی یارانه ها از اولشم اشتباه بود و روز به روز بدتر میشه!! مثل بقیه طرحهای الکی احمدی نژاد
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    وقتی مسولان رده بالا یارانه میگیرن چرا بقیه مردم نگیرن.ومشکل درست از همون جائی شروع میشه که کارها رو از مردم مخفی کنین.واین کار شما باعث عکس العمل بد مردم نسبت به دولت آقای روحانی خواهد شدونتیجه اش بی اعتمادی عمومی مردم به حرفها وکارهای دولت است.مردم دیگر مثل سابق به دولتها اطمینان نمیکنند.چون فاصله حرف تاعمل دولتها خیلی زیاد شده.
  • انگری برد ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    نه بدون رضایت کسی حق ندارد ریالی از ق مردم (یارانه) قطع کند و اینکه کسی پولدار است هیچ ارتباطی ندارد از حق شهروندی و یارانه خود بگذرد. یارانه کالاها را برگردانید و یارنه نقدی را قطع کنید
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    یارانه ها از محل درآمدهای این کشور است و همانقدر که افراد بی بضاعت از آن سهم دارند افراد سرمایه دار نیز همان سهم را دارند مگر افراد پولدار گناه کرده اند که با سعی وتلاش و صرفه جویی و برنامه ریزی صاحب مال و منال شده اند
  • طاها ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    یارانه را فقط افراد نیازمند باید دریافت کند و یارانه گرفتن قشر پولدار و هم قشر ضعیف عدالت نیست و در اول هم قرار بود تنها قشر ضعیف جامعه یارانه دریافت کنند ولی این اشتباه دولت قبل بود که به همه ی گروها یارانه داد و بودجه ای که باید صرف پیشرفت مملکت میشد را به جیب افرادی ریخت که پول تو جیبیبی بچه هاشون ده ها برابر مبلغ یارانه شان بود و الان هم از روی طمع حاضر به انصراف از دریافت یارانه نیستند و اینکه دولت برای آرامش افکار عمومی اینکار را بی سروصدا انجام می دهد کار بسیار خوبی است.
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    یارانه اسمش روشه:کمک. واین یارانه حق همه مردم نیست.والسلام
  • حسن ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    طبق قانونی که نمایندگان مجلس (مثل آقای بذرپاش)به تصویب رساندن یارانه اقشار پر درامد باید حذف شود.
  • کاظم ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    خوب کاری می کنید حذف کنید. از ریشه اشتباه بود
  • رهگذر ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    دولت ميخواد با اين كار شوك به جامعه وارد نشه كه به اقشار ضعيف جامعه فشار بيشتري اعمال نشه . حالا دوستان ميخواند اين موضوع رو تو بوق و كرنا كنند كه اتفاقا شوك خيلي گسترده تر وارد بشه . صدهزار نفر در مقابل بيش از هفتاد و پنج مليون نفر رقمي نيست .
  • ناشناس ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    احسنت به شیری که خوردی
  • به ناشناس0707 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    یارانه از واژه یاری آمده به معنای کمکی وکمک و... .وبرای کمک به افرادی است که سطح درآمدی پایینی دارند،نه کسی که پول یارانه یک ماه هزینه یک وعده شام ونهارش هم نمیشه،یعنی چنین کسی اونقدر داره که دیگه به یارانه احتیاج نداره.کسی که ماشین 100 ملیونی سوار میشه واقعا به این یارانه احتیاج داره؟ ومطمئنا اینقدر درآمد داره که این45000ت دو درصد درصد ماهانه اش هم نیست،پس این اعتراض برای چیه؟برای اینه که بیشتر مردم ما فقط در حرف زدن روشنفکر هستند ودر عمل ..........
  • حسین ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    سياست دولت تدبير و اميد از ابتدا همين گونه بوده: 1- سوزاندن كارت هاي سوخت موتور سيكلت ها بدون توجه به دادن فرجام و مهلت 2- گران كردن نان 3- افزايش حامل هاي انرژي 4- حذف سهميه 400 توماني 5- حذف يارانه ثروتمندان
  • سام تهرانی ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    احسنت به این منطق فکری و گفتار بی نقصتان...درود برشما
  • ---mansuor ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    تو رهگذر نیستی، سخنگوی دولتی ک به نکته ای اینچنین باریک اشاره کردی!!! وای ک چقد تو میدونی و ما..... هیسسسسسسسسسسسسسسس!!!! بابا این جمله ای ک گفتی یارانه حرفزدنت تا یکسال قطع میشه
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    این یارانه خق هر ایرانی هست چه پولدار باشه یا دکتر یا..... باید پرداخت بشه ،دولت نباید با مردم بدوع اطلاع وتوافق طرف یارانه شو قطع کنه
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    یارانه که فرقی نکرده منت سرمردم میگذارین با زیاد شدن قیمت نفت باید به مردم یارانه بیشتری بدهید ایا میدهید.
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    یارانه مابه التفاوت حذف سوبسیدهای انرژی ونان بود که مستقیم پرداخت شد ربطی به پولدار وبی پول ندارد زیرا سهم انرژی ایرانیان است از قسمتی از فروش نفت .ماشین داشتن از نوع جدیدش سمبل پیشرفت در جامعه است بخیل نباشیم پس خوب بود گاری سوار شویم ؟ اگر این روش ادامه پیدا کند مطمن باشیم که تجار پول دار آنرا با کشیدن روی اجناس چندین برابر از مردم عادی باز پس می گیرند بخاطر این 45هزار بین مرم تفرقه نیندازید وآنها را به جان هم نیندازید
  • یک ایرانی ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    یارانه درقبال انرژی بود حالا که انرژی خیلی گران شد دست مردم موند تو حنا از این طرف با شیب ملایم یارانه ها قطع میشوند همدلی دولت وملت کجاست ? مردم دریابید یک روز بجای مردم زندگی کنید تا تورم ،یارانه راحس کنید
  • ایرانی ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    من کاملاً با قطع یارانه پولدارها مخالف هستم چرا به خاطر اینکه پولدارها از کره مریخ نیامدند ایرانی هستند چرا تبعیض باشد پولدار اگر با خلاف پول درآورده چرا جلوش نگرفتید اگر خلاف نیست چرا ... پولداری دلیل بر حذف یارانه نمی شود چون زحمت کشیده پولدار شده . ... اگر یارانه آنها حذف بشود پولدارها راحت روی جنس و کالاشان می کشند مبلغ یارانه را باز ظلم به فقیر می شود .
  • مسعود ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    کلا همه کاراشون مسخره بازی شده بابا دست بردارید از این خاله زنک بازی .مملکت تو دروه بحران سیاسی اقتصادی هست.اینها دارن سر چی بحث میکنن.
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    یارانه واس ماست , یعنی کلاً واس ماس.
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    لطفاً نظری به ماجرای حضرت علی (ع) و برادرش عقیل و آهن تفتیده بفرمایید .
  • علی ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    بخواب بابا .
  • علی ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    احسنت به شیری که تورو خورد !
  • ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    چرا همه پیام ها نمی گذاری برات صرف ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس