اکنون از آن روز که رهبر معظم انقلاب چنین تکلیفی را متوجه دولت و تیم مذاکره کننده کرده اند، 20 روز می گذرد اما هنوز جزئیات این توافقنامه یا همان فکت شیت در اختیار مردم و نخبگان قرار نگرفته است و در کمال تعجب از زبان دولت می شنویم که قصد عمل کردن به این فرمان رهبری انقلاب را ندارد!

  به گزارش مشرق، حمید رسایی طی یادداشتی در هفته نامه 9 دی درباره امتناع دولت از ارائه فکت شیت نوشت:

13 فروردین امسال مارش پیروزی به مناسبت توافقنامه لوزان سوئیس توسط دولت نواخته شد. برخی آنقدر هول شدند که بدون اطلاع از محتوا و جزئیات آنچه توافق شده بود، پیام تبریک برای رهبر انقلاب فرستادند و این در حالی بود که چند روز بعد، مشخص شد همه اینها فقط یک فضاسازی کاذب بوده است. دولت مردان وقتی در برابر انبوه انتقادات وارد به آنچه از این توافقنامه منتشر شده بود، پاسخی نداشتند، اعلام کردند که هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده است. اما این ادعا هم واقعیت نداشت، چرا که رئیس جمهور محترم بارها و بارها در آن چند روز از نتایج "توافقی" در لوزان سوئیس یاد می کرد که تنها طرف مقابل میز مذاکره کننده از جزئیات آن سخن می گفت.

 17 فروردین ماه یعنی چهار روز بعد، تیم مذاکره کننده هسته ای به دیدار رهبر معظم انقلاب می روند. از این دیدار هیچ خبری به بیرون درز نمی کند جز آنچه یک روز بعد از آن (یعنی 18 فروردین) آقای صالحی و ظریف در جلسه غیرعلنی با نمایندگان مجلس به زبان می آورند. آنچه آقای صالحی در جلسه غیرعلنی گفت این بود: «رهبر معظم انقلاب دیروز به آقای ظریف فرمودند که "آقای ظریف شما هم بروید فکت شیت ایران را در اختیار مردم قرار دهید. کشور ما با کشور آنها (آمریکایی ها) فرق می کند. در کشور ما رابطه ملت و دولت یک رابطه عمیق است. این نظام برآمده از رأی ملت است. شما بروید فکت شیت را به مردم بدهید" و آقای ظریف هم در حال تهیه فکت شیت هستند که در این فکت شیت خیلی از حقایق روشن می شود.»

 وزیر امور خارجه هم در جلسه غیر علنی این مطالبه را تأیید و بر ارائه آن طی چند روز آینده تأکید کرد. حتی آقای ظریف در جلسه غیر علنی در برابر اصرار نمایندگان در ارائه فکت شیت گفت: «آدم بخواهد راست بگوید سخت است ولی دروغ گفتن راحت است. ما نخواستیم به مردممان دروغ بگوییم. ما دستاوردهایمان را اعلام کردیم اما آنها آنچه اعلام کرده اند، بیان خلاف واقع از دست آوردهایشان است. من اگر بخواهم فکت شیتی بدهم باید «فکت» (حقیقت) باشد. من نمی توانم به مردم دروغ بگویم و داریم روی فکت شیت کار می کنیم. فکت شیت آمریکایی ها هیچ چیزی نیست فقط یک گزارش تبلیغاتی است.»

 20 فروردین، امام خامنه ای در دیدار با مداحان کشور این مطالبه و دستور غیرعلنی خود را علنی کردند و کمی صریح تر از آنچه آقای صالحی در جلسه غیرعلنی گفته بود، ارائه جزئیات توافقنامه به مردم را مصداق همدلی دانستندو فرمودند: «من به خود مسئولین هم این را گفته‌ام - همین چند روز - مسئولین باید بیایند مردم را و به خصوص نخبگان را از جزئیّات و واقعیّات مطّلع کنند؛ ما چیز محرمانه نداریم، چیز مخفی نداریم. این مصداق همدلی با مردم است؛ همدلی و هم‌زبانی که ما گفته‌ایم، همدلی یک چیز زورکی نیست، یک چیز دستوری نیست که کسی دستور بدهد که مردم همدلی کنید، مردم هم بگویند چشم، این همدلی نمی شود؛ همدلی مثل یک گل است... بدون این، همدلی نخواهد شد.»

 اکنون از آن روز که رهبر معظم انقلاب چنین تکلیفی را متوجه دولت و تیم مذاکره کننده کرده اند، 20 روز می گذرد اما هنوز جزئیات این توافقنامه یا همان فکت شیت در اختیار مردم و نخبگان قرار نگرفته است و در کمال تعجب از زبان دولت می شنویم که قصد عمل کردن به این فرمان رهبری انقلاب را ندارد!در این باره چند پرسش از رئیس جمهور محترم و تیم مذاکره کننده قابل طرح است:

 

 یکم – آمریکایی ها در همان روز توافق، فکت شیت خود را از این مذاکرات ارائه دادند که بر اساس آن جمهوری اسلامی تعهداتی فراتر از توافقنامه ژنو به طرف مقابل داده است و در مقابل، امتیازاتی کمتر از توافقنامه ننگین ژنو گرفته است. بر اساس این فکت شیت، تیم مذاکره کننده عقب نشینی بیشتری داشته است.

 تا کنون فرانسوی ها و روس ها نیز فکت شیت ارائه شده توسط آمریکایی ها را مطابق متن توافقنامه لوزان دانسته اند! چرا وزارت خارجه با ارائه فکت شیت و گزاره برگ خود به این ادعاها جواب نمی دهد؟ آیا جز این است که واقعیت تلخ، همان چیزی است که آمریکایی ها می گویند؟ چرا دولت، خود را در موضع تهمت قرار داده است و با عمل به توصیه رهبری و ارائه جزئیات به مردم، تلاش نمی کند تا از مظان اتهام خارج شود؟ 

 دوم – بعد از مطالبه رهبر معظم انقلاب برای ارائه جزئیات مذاکرات و تأکید بر اینکه ما هیچ چیز محرمانه ای در مذاکرات نداریم، مقامات دولتی و تیم مذاکره کننده، مواضع ضد و نقیضی اتخاذ کرده اند. ابتدا گفته شد که این فکت شیت، تهیه شده و در اختیار وزیر امور خارجه است. بعد گفته شد که چیزی تهیه نشده بلکه سخنان وزیر امور خارجه و آقای روحانی همان فکت شیت و بیان جزئیات است. سپس گفته شد که فکت شیت تهیه شده اما با صلاحدید آقای روحانی منتشر می شود. در مرحله دیگری گفته شد که اگر انتشار فکت شیت و جزئیات برای مذاکرات حاشیه ساز شود، آن را منتشر نمی کنیم و در روزهای اخیر ابتدا آقای ظریف گفت که اساساً توافقی نشده تا فکت شیت آن را منتشر کنیم! و سپس آقای روحانی در سفر به استان گیلان اعلام کرد: مذاکره تمام نشده که جزئیات آن منتشر شود، مذاکره آداب خودش را دارد و هنوز نمی توان جزئیات را منتشر کرد!

 سئوال این است که دلیل این همه تناقض گویی دولت مردان در برابر این مطالبه صریح رهبر انقلاب، مجلس و افکار عمومی چیست؟ چرا آقای روحانی بعد از تصریح رهبر انقلاب بر ارائه جزئیات مذاکرات به مردم، از آداب مذاکره سخن می گوید و اعلام می کند که هنوز زمان ارائه جزئیات به مردم فرا نرسیده است؟ چرا مردم نامحرم تلقی می شوند؟ مگر دولت محترم با آرای همین مردم پشت میز مذاکره قرار نگرفته است؟ اگر جزئیات، همان چیزهایی است که آقایان در مصاحبه های خود گفته اند – که البته در این اظهارات نیز تناقضات متعددی دیده می شود - چرا از اعلام رسمی، کتبی و معین آن واهمه دارند؟

 سوم -  آقای روحانی اگر معتقد است که نتیجه مذاکرات تیم او در افکار عمومی جایگاه خوبی دارد، چرا جزییات مذاکرات هسته ای را محرمانه کرده است؟ مگر آن کسانی که در میز مذاکره مقابل تیم ایرانی نشسته اند دشمن نیستند؟ و مگر جز این است که در دو مورد یک موضوع، پنهان و محرمانه می شود: یکی وقتی می خواهیم دشمن از محتوای آن مطلع نشود مثل تصویب بودجه نهادهای امنیتی و عِدّه و عُدّه نظامی و زمان دیگر وقتی است که ضرر بزرگی کرده ایم و می خواهیم دوست از محتوای آن ضرر مطلع نشود، چون اگر دوست بفهمد، عصبانی و ناراحت می شود مثل دانش آموزی که کارنامه مردودی به خانه می برد و آن را از دیگران پنهان می کند یا وقتی بیماری صعب العلاج فردی را پنهان می کنند و به کسی نمی گویند.

 در مذاکرات هسته ای که طرف مقابل ما دشمن است، پس دلیل محرمانه ماندن، مطلع شدن دشمن نیست بلکه تنها دلیل پنهان کاری دولت و تیم مذاکره کننده این است که می داند بیان جزئیات مذاکرات هسته ای، خشم افکار عمومی را به دنبال دارد، چون داده ها با ستانده ها برابر نیست؛ چون هیچ تحریمی لغو نمی شود و نهایتا پس از ده سال در صورت راستی آزمایی آژانس، تحریم ها فقط تعلیق می شود و این یعنی تحریم ها در جای خود باقی است. آیا جز این است که کارنامه مذاکرات این دولت و نتایج یک سال و نیم معطل کردن مردم در برابر افکار عمومی قابل دفاع نیست؟

 چهارم – 213 نماینده مجلس طی نامه ای که از تریبون صحن علنی خوانده شد، ارائه فکت شیت یا همان گزاره برگ توافقنامه لوزان را مطالبه کرده اند. طی هفته گذشته نیز بعد از آن که مقامات دولتی به تناقض گویی روی آوردند، نمایندگان متعددی طی تذکرات شفاهی و کتبی نسبت به عدم ارائه فکت شیت و نافرمانی دولت در برابر خواست رهبری اعتراض کردند. آیا هیأت رئیسه مجلس در خصوص پیگیری برای اجرای مطالبه رهبری و نامه 213 نماینده مجلس وظیفه ای ندارد؟

 چرا تاکنون رئیس مجلس حاضر به اعلام نظر درباره سخنان صریح رهبر انقلاب در این باره نشده بلکه سکوت ایشان باعث شده تا افکار عمومی آن را بر همراهی ایشان با دولت در این خصوص حمل کند! چطور می توان سکوت عده ای از نخبگان سیاسی و رسانه ها در این باره را توجیه کرد؟ بویژه که دولت محترم بر خلاف روزهای نخست که از آماده سازی فکت شیت سخن می گفت، در حال حاضر رسما از عدم ارائه آن سخن می گوید! البته برخی از نمایندگان مجلس اعلام کرده اند که با ادامه تعلل دولت در ارائه فکت شیت در هفته جاری، این موضوع را در قالب سئوال از رئیس جمهور پیگیری خواهند کرد که این اقدام مجلس قابل تقدیر و در راستای دفاع از حقوق ملت است.

 پنجم – سئوال مهم البته این است که چرا رهبر معظم انقلاب این مطالبه خصوصی خود را عمومی کردند؟ مگر ایشان در یک جلسه خصوصی ارائه جزئیات مذاکرات و فکت شیت ایرانی به مردم را از مقامات دولت مطالبه نکرده بودند؟ آیا نمی توانستند این فرمان را همچنان غیرعلنی مطالبه کنند؟ پس قطعا مطالبه علنی آن دلیل روشنی داشته است که اتفاقا مهمترین دلیل آن، خارج کردن تیم مذاکره کننده از مظان اتهام و خنثی کردن ادعاهای طرف مقابل و قرار دادن تیم مذاکره کننده در چارچوب خطوط قرمزی بوده که ایشان تبیین کرده اند.

 متأسفانه در روزهای اخیر شایعات گسترده ای مبنی بر ملاقات آقای روحانی با رهبر انقلاب در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که بر اساس آن، با درخواست رئیس جمهور، رهبر انقلاب از مطالبه خود دست برداشته اند و به همین دلیل دولت نیازی به ارائه فکت شیت و بیان جزئیات مذاکرات به مردم ندیده است.

 این شایعه به دلایل مختلف، کذب است؛ چرا که تاکنون هیچ مقام رسمی دولتی و غیر دولتی این ادعا را رسماً بیان نکرده است، علاوه بر این، با توجه به انتشار فکت شیت آمریکایی و اصرار مقامات دولت ما مبنی بر کذب و ناصحیح بودن آن، بیان جزئیات مذاکرات و ارائه فکت شیت ایرانی به نفع دولت است و ادعای مقامات آمریکایی در این باره را خنثی می کند، ثالثا رهبر انقلاب این اقدام را نشانه همدلی دولت با ملت دانستند و حتی تأکید نمودند که بدون این نوع اقدامات، همدلی تحقق پیدا نمی کند، رابعا مقام معظم رهبری بارها و بارها اعلام کرده اند که حرف درگوشی با کسی ندارند. معنی ندارد ادعا شود که امام خامنه ای مطالبه ای به این مهمی - که به صورت علنی و در منظر افکار عمومی بیان کرده اند و بارها و بارها از شبکه های تلویزیونی و رسانه ها منتشر شده - را به صورت خصوصی تغییر داده و به خلاف آن – که اتفاقا مطابق میل دشمن و به ضرر دولت محترم است – رضایت داده اند.

 این اتهامی بیش نسبت به رهبر بادرایت جمهوری اسلامی نیست که خود صراحتا درباره ارتباطش با مردم می فرماید: «(آمریکایی ها) گفتند که ممکن است بعد از آنکه این مذاکرات انجام گرفت، رهبری برای آبروداری یک اظهار مخالفتی بکند؛ کافر همه را به کیش خود پندارد. ما حرفمان با مردم بر مبنای اعتماد متقابل است؛ مردم به این حقیر ضعیف اعتماد کردند، بنده هم به تک تک این ملّت اعتماد دارم؛ به این حرکت عمومی اعتماد دارم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ناشناس ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    واقعا"اگر مذاکرات بر مبنای برد برد میباشد دلیلی برای منتشر نکردن گزاره برگ وجود ندارد و به فرموده رهبر انقلاب چیز محرمانه ای وجود ندارد پس باید فکت شیت ایرانی منتشر شود .
  • ناشناس ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    واقعا"اگر مذاکرات بر مبنای برد برد میباشد دلیلی برای منتشر نکردن گزاره برگ وجود ندارد و به فرموده رهبر انقلاب چیز محرمانه ای وجود ندارد پس باید فکت شیت ایرانی منتشر شود .
  • ناشناس ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    رهبر معظم انقلاب فرموده بودند که مردم و نخبگان در جریان جزئیات مذاکرات قرار بگیرند پس انتشار گزاره برگ ایرانی مطالبه همگانی و مصداق همدلی با مردم میباشد و باید محقق شود .
  • امیر ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    اقای رسایی دولت راستگویان است.عجب توقعی دارید
  • ناشناس ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    رسایی دلاور / پیرو خط رهبر
  • نا شناس ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخ
  • ناشناس ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    امشب برنامه نگاه یک با حضور دکتر صالحی جالب خواهد بود .
  • hldv ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    بد بختی ایران این شده که همه سیاست مدار ومفسر سیاسی اند من که به ظریف بیشتر از هرکسی دیگر اعتماد دارم ، آقا هم با چه زبانی بگوید که اعتماد دارد
  • رضا ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    سلام: من به عنوان یک جانباز شیمیایی و حضور 6سال در جبهه وظیفه خود میدانم از تیم مذاکره کننده به طور کامل وقاطع حمایت کنم.دکتر ظریف سیاستمداری هوشیار,زیرک و درکار خود بسیار کاربلد است.دشمنان هم به درایت ظریف معترفند.
  • عباس م 61 ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    رسایی حنایت رنگی نداره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس