کد خبر 408450
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰

رئیس‌جمهور آمریکا در یک مصاحبه تلویزیونی آخرین مواضع خود را درباره بحران یمن و همچنین مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را مطرح کرد.

به گزارش مشرق، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه با تکرار مواضع خود در قبال یمن و مذاکرات هسته‌‎ای ایران و گروه 1+5، بر ادامه تنش‌ها با تهران حتی در صورت حصول توافق هسته‌ای تاکید کرد.

باراک اوباما که با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی مصاحبه می‌کرد، با ادعای تلاش ایران برای تسلیح جنبش انصارالله یمن، گفت به ایران اعلام شده که باید بخشی از راه‌حل در یمن و نه بخشی از مشکل در این کشور باشد.

کریس متیو مجری برنامه هارد بال شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی پرسید: «شما چطور با کشتی‌های مصری و سعودی که در این مناطق هستند هماهنگی می‌کنید با توجه به اینکه شاید با کشتی‌های ایرانی روبرو شوند. شما برای ممانعت از احتمال درگیری در آنجا چه هماهنگیهایی می‌کنید؟‬»

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «وقتی موضوع دریاها مطرح می‌شود به طور مشخص ما نیروی غالب هستیم و با همه متحدانمان در منطقه از نزدیک هماهنگی می‌کنیم. ما خواهان حل بحران هستیم و نه یک درگیری و مخاصمه جدید».

باراک اوباما در پاسخ به سوالی درباره اینکه با توجه به موضوع تصمیم روسیه برای تحویل سامانه اس‌-300 و توانمندی موشکی ایران،‌ «اسرائیل نگران قرار دادن کلاهکهای اتمی در موشک‌های بالستیک توسط ایران است» و اینکه آن‌ها اکنون توانمندی دفاعی فوق‌العاده‌ای برای دفاع از تاسیسات هسته‌ای خود دارند، گفت: «این قراردادی است که بیش از 6 سال معلق مانده است و در حقیقت این اقدام به درخواست من صورت گرفت چون ما می‌خواستیم تحریم‌هایی را اعمال کنیم. تحریم‌هایی که در نهایت ایرانیها را به میز مذاکرات آورد».


وی درباره سامانه اس-300، گفت: «ما در باره آن نگرانی داریم و مخالف آن هستیم به خصوص که الان در حال مذاکرات برای اطمینان از عدم دستیابی آنها به سلاح اتمی هستیم. البته همانطور که قبلا گفتم باید این را در نظر داشته باشیم. بودجه دفاعی ما تنها اندکی کمتر از 600 میلیارد دلار است و برای آن‌ها (بودجه دفاعی ایران) کمی بیشتر از 17 میلیارد دلار. حتی اگر آن‌ها برخی سامانه‌های دفاعی را نیز به دست آورند، ما اگر لازم باشد، می‌توانیم به آنجا نفوذ کنیم».

رئیس‌جمهور آمریکا افزود:‌ «هدف من اکنون این است که، درگیری کنونی در منطقه را با یک جنگ نیابتی دیگر حل نکنم. اگر ما قادر باشیم که به یک توافق برسیم که قابل راستی آزمایی باشد که اطمینان پیدا کنیم که اسرائیل امن است و کشورهای عربستان سعودی و دیگر همسایگان آن امن هستند و سبب مسابقه تسلیحاتی در منطقه نشود. نهایتا، تصمیم با ایرانی‌هاست که اطمینان یابند که با به یاد داشتن آنچه با آن موافقت کرده‌اند، به میز مذاکره بیایند. اگر جامعه بین‌المللی قادر به راستی آزمایی و اطمینان درباره چنین توافقی باشد، این بهترین گزینه خواهد بود».

اوباما همچنین گفت: «البته این (رسیدن به توافق هسته‌ای) تضادها و منازعاتی که ما با ایرانی‌ها داریم را متوقف نخواهد کرد، از جمله درباره تحولات یمن و یا اتفاقات سوریه. اما آنچه این (توافق) انجام می‌دهد آن است که جو و فضایی را ایجاد می‌کند که احتمالا بتوانیم تنش‌ها را کاهش دهیم».

در بخش دیگری از این مصاحبه خبرنگار از میهمان خود درباره شرایط کشورهای شمال آفریقا پرسید که اوباما با محکوم کردن اقدامات تروریستی اخیر در کنیا و همچنین لیبی درباره حضور تروریستهایی چون داعش و الشباب گفت: «خاورمیانه و شمال آفریقا در حال تجربه تغییراتی هستند که ما در نسل خودمان شاهد آن نبوده‌ایم. جهان اسلام در میانه فرایندی است که آن‌ها باید نوع افراطی‌گری و خشونت‌هایی که ما از داعش دیده‌ایم را به انزوا کشانند. هدف و اقدام ما این است که ابتدائا منافع آمریکا از قبیل آزادی حمل و نقل (دریایی) را حفظ کرده و با گروه‌ها و جوامعی برای اطمینان از این موضوعات شراکت کنیم که البته این موضوع زمان می‌برد. اگر ما هشیار باقی بمانیم، کارها و مسائل بهتر خواهد بود».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس