کد خبر 408031
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷

تاكنون هزاران نفر از شهروندان بي گناه يمني كه عمدتا از زنان و كودكان مي باشد، كشته و يا زخمي شده اند، هيچ ساختمان دولتي يا تاسيسات مهم یمن به دست سعودي ها نيافتاده است.

 به گزارش مشرق، عربستان سعودي براي توجيه حملات خود به يمن، دلايل، بهانه ها و توجيهات مختلفي را ارائه داده و در رسانه های وابسته به خود سعی می کند تجاوز غیر قانونی خود را مشروع جلوه دهد تا همچنان یمن را به عنوان حیات خلوت خود حفظ کند . به نحوي كه با بهانه قرار دادن موضوعاتي چون بازگشت دولت قانوني به يمن، حمايت از امنيت باب المندب، دفاع از حرمين شريفين، حفاظت از امنيت ملي يمن و... حملات وسيع و دردناكي را عليه يمن آغاز كرده است. در حالي كه تاكنون هزاران نفر از شهروندان بي گناه يمني كه عمدتا از زنان و كودكان مي باشد، كشته و يا زخمي شده اند، هيچ ساختمان دولتي يا تاسيسات مهم كشور به دست سعودي ها نيافتاده است. با توجه به اين عملكرد لازم است تا بهانه هاي اين كشور براي حمله به يمن مورد بازبيني  قرار گیرد:

١- اگر هدف عربستان همانطوري كه ادعا مي كند، برگردان مشروعيت و قانون به يمن مي باشد، پس چرا اين قانون گرايي را در سوريه محترم نشمرده و از بشار اسد دفاع نكرد كه ٨٠ درصد از شركت كنندگان در انتخابات، به وي رأي داده بودند، و چرا عربستان از مشروعيت محمد مرسي رييس جمهور معزول مصر، حمايت نكرد در حالي كه براساس فرايندهاي دموكراتيك به اين مقام رسيده بود. حال آنكه از اقدامات نظاميان بر عليه انقلابيون مصري حمايت كرده و از روي كار آمدنعبدالفتاح السيسي، رييس جمهور فعلي اين كشور حمايت كرد.

٢- اگر عربستان سعودي حقيقتا مي خواهد از دموكراسي حمايت كند، آيا خود مقامات اين كشور به دموكراسي ايمان دارند، آيا موسسات و دولت هاي هم پيمان با وي در حمله به يمن، داراي دموكراسي مي باشند؟ و اگر عربستان حكومت خود را به اين صورت پذيرفته است پس چرا نمي تواند با خواست مردم يمن كنار بيايد؟

٣- اگر عبدربه منصور هادي، رييس جمهور مستعفي يمن نماينده  قانوني اين كشور مي باشد، پس چرا يمني ها از مشروعيت و قانوني بودن وي دفاعي نكردند، و چراارتش يمن نيز در كنار هادي نايستاد؟ آيا لازم است كه رييس جمهو قانوني خاك کشور خود را ترك كرده و به عربستان پناهنده شود؟

4- در حالي عربستان بهانه جويي مي كند كه مي خواهد يمن را از دست طمع ورزي هاي ايرانيان نجات دهد، اين سوال مطرح است كه در طول قرن گذشته اين ايران بوده كه بارها به مرزهاي يمن حمله كرده است يا عربستان؟ و آيا ايران اراضي يمن را در نجران وجيزان وعسير تصرف كرده و به مرزهاي خود اضافه كرده است يا عربستان؟

5- عربستان شعار دفاع از عربيت يمن را سرداده است، حال بايد پرسيد آيا اين جنگ بر عليه عرب هاي يمن نيست؟ آيا اين عمليات بمباران يك سرزمين عربي و كشتن عرب ها نيست؟ در حالي كه آن ها از ابتدا عرب بوده و به عنوان نماد تمدن عرب ها شناخته مي شوند؟چرا قبل از تحولات اخیرعربستان از ملت اين كشور حمايت مادي و معنوي كرده است؟ در حالي كه آن ها داراي همه ويژگي ها و شاخصه هاي عربيت بوده اند.

6-اگر انصارالله به عنوان تهديدي براي باب المندب محسوب مي شود، چرا تاكنون به اين تنگه حمله نكرده و امنيت آن را به خطر مواجه نکرده است؟ در حالي كه انصارالله كه داراي بهترين وپيشرفته ترين سلاح ها و موشك هاي اسكات ٢ و ٣ بوده  و مي تواند برج هاي دريايي عربستان را در عمق درياي سرخ مورد حمله قرار دهد، آيا اين گروه تاكنون صلح و آرامش را رعايت نكرده است یا وهابی های سعودی؟ انصارالله چگونه امنیت تنگه ای مهمی مثل باب المندب را به خطر می اندازد که بیشترین منافع را برای کشورش دارد؟

7- عربستان سعودي ادعا مي كند كه انصارالله تهديدي براي حرمين شريفين محسوب مي شوند، آيا در طول تاريخ مشاهده شده است كه شافعي ها و زيدي ها به مكان هاي مقدس اسلامي حمله كنند؟ و آيا تاكنون مكه و مدينه را تهديد كرده اند؟ و آيا اين يمني ها بوده اند كه آثار اسلامي و قبور صحابه و اهل بيت را در مدينه منوره تخريب كرده اند، يا وهابي هايي كه از سوي دولت عربستان مورد حمايت قرار مي گرفتند؟ آيا اين يمني ها بودند كه در سال ١٩٢٦ تلاش كردند كه مرقد پيامبر صلى الله عليه وآله را ويران كنند يا آل سعود؟

عربستان با بهانه های مختلف نمي تواند دشمني خود با مردم يمن را توجيه كند، كما اين كه نمي تواند اهداف اصلي خود از اين حملات يعني برگردان يمن به زير سلطه آمريكا و خود را پنهان كند، و آمريكا که منافع خود را در ايجاد اختلاف و درگيري در منطقه مي بيند،سعودی ها را علیه ملت یمن بسیج کرد وبا توجه به تجربه عراق و افغانستان خود مستقیم درگیری با ملتی سلحشور مثل یمن نشد. البته اين تجاوز ظالمانه باعث مستحكم تر شدن انقلاب يمن و افتادن عربستان در باتلاقي مي شود كه نتيجه آن، ناامنی مزمن در شرق عربستان و دیگر مناطق خواهد شد که در نهایت فروپاشی نظام پادشاهی سرزمین وحی وتجزيه اين كشور در بر خواهد داشت.

و در اين چارچوب است كه بر اساس منابع آگاه، سلطان قابوس با ارسال نامه اي به ملك سلمان وي را نصيحت كرده است كه جنگ را متوقف كند، و از آن به عنوان يك تله آمريكايي در منطقه نامبرده است، مساله اي كه امير سعوديوليد بن طلال نيز به آن اشاره كرده است.و گفته شده است كه آمريكا طرح حمله به يمن را ٩ روز قبل از شروع جنگ به مسئولان جوان و بدون تجربه عربستاني ارائه داده استو همچنين برخي از منابع موثق خبری اعلام كرده اند كه حتي مسئولان ارشد سعودی  نيز از تصميم اجراي اين عمليات ها مطلع نبوده اند، به طوري كه یکی از شاهزاده های مسئول عربستان بیان کرده است  که از طريق رسانه ها از وقوع اين جنگ آگاهي يافته است.

كارشناسان نيز اعتقاد دارند كه خارج شدن عربستان از نتايج و تبعات اين جنگ به راحتي نخواهد بود، و ائتلاف تشكيل شده شکننده است و اعضای ائتلاف داراي اختلافات بسياري بوده و منسجم نمي باشد، چرا که سلفی ها، اخوانی ها و سکولارها تجربه نشان داده است در دراز مدت نمی توانند در کنار هم قرار بگیرند و به زودی اختلافات پشت پرده آنها آشکار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس