لوکا پاویچویچ" صربستانی که به عنوان سرمربی تیم ملی بسکتبال معرفی شده، دوازدهمین مربی خارجی است که در تاریخ بسکتبال ایران هدایت این تیم را عهده دار شده است.

بازگشت مربیان صرب به بسکتبال ایران
به گزارش مشرق، از پایان باز‌ی‌های آسیایی اینچئون که با عنوان دومی تیم ملی بسکتبال همراه بود تا همین روز گذشته انتخاب سرمربی جدید برای این تیم یکی از بحث‌های بسکتبال بود تا اینکه معرفی گزینه جدید مربیگری به آن پایان داد.

"لوکا پاویچویچ" 48 ساله مربی جدیدی است که پس از تایید کمیسیون بررسی مربیان خارجی معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان از سوی فدراسیون بسکتبال به عنوان سرمربی تیم ملی معرفی شد. پاویچویچ به واقع جایگزین مهمد بچیروویچ شده که تا همین هفت ماه پیش سرمربی تیم ملی بسکتبال بود اما با اتمام قراردادش و تمدید نشدن دوباره آن، مجبور به ترک ایران شد.

اینگونه شد که فدراسیون بسکتبال انتخاب سرمربی برای تیم ملی را در برنامه قرار داد. این برنامه طی دوره سرپرستی رمضانعلی دولو و به خصوص طی چند مده گذشته با جدیت بیشتری دنبال شد. طی این مدت مسئولان فدرا سیون با هشت مربی از کشورهای صربستان، یونان، ایتالیا، کرواسی، لیتوانی، آمریکا و اسپانیا وارد مذاکره شدند. از میان این گزینه‌ها، سه گزینه در الویت قرار گرفتند که در نهایت پیگیری مذاکره با آنها منجر به انتخاب پاویچویچ شد.

بازگشت مربیان صربستانی به بسکتبال ایران


با انتخاب لوکا پاویچویچ به عنوان سرمربی تیم ملی بسکتبال به واقع دوباره پای مربیان صربستانی به بسکتبال ایران باز شد. نناد ترایکوویچ اولین مربی صربستانی بود که سال 2003 هدایت تیم ملی بسکتبال ایران را بر عهده گرفت. بعد از وی و طی سال‌های مختلف هم به ترتیب ولادیمیر بوسنیاک، رایکو ترومن و وسلین ماتیچ که همگی صربستانی بودند به ترتیب عهده‌دار این مسئولیت شدند. ضمن اینکه هر یک از این مربیان، مربیان صربستانی دیگری را هم با خود به ایران آوردند مانند سرجان که بدنساز تیم ملی بود و نیوشا که هدایت تیم جوانان را بر عهده داشت.

رفت و آمد مربیان صربستانی به بسکتبال ایران ادامه داشت تا اینکه سه سال پیش و پس از مسابقات جهانی ترکیه، مهمد بچیروویچ که در همین رقابت‌ها هدایت تیم ملی کشورش یعنی اسلوونی را بر عهده داشت، به جای ماتیچ سکان هدایت تیم ملی ایران در اختیار گرفت و اینگونه به فعالیت مربیان صربستانی در بسکتبال ایران پایان داده شد. اما حالا با انتخاب پاویچویچ، دوباره پای مربیان صربستانی به ایران باز شده است.

پاویچویچ، دوازدهمین مربی خارجی تیم ملی بسکتبال


لوکا پاویچویچ که هدایت تیم زیر 20 سال صربستان و مونته نگرو (2005 - 2004)، تیم منتخب دانش آموزان صربستان (2011) و تیم ملی مونته نگرو (2011 تا 2015) را در کارنامه دارد، دوازدهمین مربی خارجی است که در تاریخ بسکتبال ایران هدایت تیم ملی کشورمان را بر عهده می‌گیرد. پیش از وی و از سال 1974 "واسیلسکو" و "جورج شیرالیو" از رومانی، "والری لونیچکین" از شوروی، "ویتالی زاستاکوف" از روسیه، "گری لیمون" از آمریکا، "نناد تراکوویچ" و "ولادیمیر بوسنیاک" از صربستان، "فرد اونیکا" از نیجریه، "رایکو ترومن" و "وسلین ماتیچ" از صربستان مربیانی بودند که در راس تیم ملی بسکتبال مشغول به کار بودند.

این مربی صربستانی در نخستین میدان بین‌المللی، مسابقات جام ملت‌های آسیا (مهرماه - چین) را پیش رو دارد. تیم نخست این رقابت‌ها به طور مستقیم راهی المپیک برزیل می‌شود و این هدف بزرگی است که بسکتبال با لوکا پاویچویچ دنبال می‌کند. مربی که بسکتبال خود را از تیم دانشگاهی یوتا آغاز کرد و در مجموع بازی در 16 تیم باشگاهی از جمله سیبونا زاگرب، یوگوپ لاستیکا و سوپرونی صربستان و بسانکون فرانسه را در کارنامه دارد.

این مربی همچنین در تیم‌هایی مانند اطلس بلگراد، هموفارم صربستان، پانیو نیوس آتن، آلبابرلی آلمان و شورال روآنه فرانسه مربیگری کرده است. فتح سه جام اروپایی در رده باشگاهی و کسب چهار قهرمانی با تیم ملی یوگسلاوی از جمله افتخارات این مربی است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    کارش درسته ایول داری.♥♥♥♥♥♥♥
  • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    کارش درسته ایول داری.♥♥♥♥♥♥♥

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس