کد خبر 407816
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷

دست‌اندرکاران اين مجموعه به دليل فشارهايي که همچنان بر روي اين مجموعه وجود دارد، تصميم گرفته‌اند بخش‌هاي تخلفات بيمارستاني و همچنين بخش‌هاي مربوط به بيمارستان را تا قسمت سي‌ام جمع کنند و به حاشيه‌هاي اصلي اين مجموعه مبني بر هشدارهاي سازمان نظام پزشکي و وزارت بهداشت پايان دهند.

به گزارش مشرق، هومن صحرايي مأمور مي‌شود يک مرکز درماني تعطيل شده را راه‌اندازي کند. اما در اين مسير با سهراب کاشف و بهروز عشقي که سابقه کلاهبرداري و شيادي دارند همراه مي‌شود. وي که فردي متعهد و آرمانگراست به زودي به اهداف سودجويانه آنها آگاهي پيدا مي‌کند و با کمک دکتر کي‌ مرام که از اساتيد معتبر دانشگاه و حوزه بهداشت ودرمان است در جهت راه‌ اندازي يک مرکز درماني استاندارد و کارآمد برمي‌آيد، آن هم در بيمارستاني خارج از شهر با عنوان بيمارستان حاشيه و...

اين چند خط خلاصه داستان مجموعه طنز در حاشيه به کارگرداني مهران مديري است که در 90 قسمت 40 دقيقه‌اي، ابتدا براي شبکه تهران تهيه شد ولي در نهايت در تعطيلات نوروز 1394 از شبکه سوم سيما به نمايش درآمد. مثل تمام مجموعه هاي قبلي در اين مجموعه نيز مهران مديري علاوه بر کارگرداني، ايفاگر نقش يک کاراکتر محوري به نام دکتر کاشف است، ضمن آنکه قبل از تيتراژ پاياني هر قسمت ، پشت صحنه ها به نمايش در

مي آيد. اين مجموعه چهارمين سريال طنز مديري براي سيما در دهه اخير و اولين سريال او پس از بازگشت به تلويزيون است که با استقبال مردم مواجه شد. هرچند در شکل و ساختار به جز گوشه و کنايه هايي که به تخلفات حوزه بهداشت و سلامت جامعه دارد حرف چنداني براي گفتن نداشته است و با وجود نقش آفريني يک لشکر بازيگر با سابقه در آن، جاي نقد بسيار دارد که بايد در مقالي جداگانه به آن پرداخت.

و اما مروري بر اخبارهنري سال گذشته نشان مي دهد که اين مجموعه چندان بي حاشيه نبوده است، به طوري که در آذر 1393 اخباري مبني بر احتمال توقف ضبط سريال در رسانه ها منتشر و حتي ضبط اين مجموعه براي مدتي متوقف شد. با تغييرات مديريتي جديد در سازمان صداوسيما و انتصاب علي اصغر پورمحمدي به عنوان معاون سيما در اواخر آذر ماه 1393 اعلام شد ساخت مجموعه متوقف شده است تا در فيلمنامه، قسمت‌هايي از آن بازنگري شود. سرانجام در اسفند 1393، در پي جلسات مشترک بين مسئولين وزارت بهداشت و درمان و مديران تصميم گير صدا و سيما و با اعمال تغييراتي در فيلمنامه اين مجموعه، فيلمبرداري آن پيگيري شد.

پس از توقف ساخت مجموعه با مخالفت سازمان نظام پزشکي به دليل نمايش رفتارهاي خلاف قانون پزشکان در اين سريال، و تصميم مجدد مديران سيما به ساخت سريال با جرح و تعديل مضمون، مديري در اينستاگرامش خبر از نمايش اين سريال داد و گفت که احتمالاً نام اين سريال «دکتر» خواهد بود. اما تلويزيون در اسفند 1393 تيزرهاي اين مجموعه را با نام «در حاشيه» به نمايش گذاشت. به جز دو نامه اعتراضي عليه سريال «در حاشيه» که يکي منجر به تغييرات اساسي در محتواي سريال شد، رئيس اين سازمان در 14 فرودين 1394 نامه ديگري به رئيس سازمان صداوسيما نوشت و خواستار جلوگيري از پخش سريال شد. همچنين سايت سازمان نظام پزشکي اقدام به نظرخواهي از پزشکان براي شرکت در تجمع عليه مجموعه طنز مديري کرد.

گرچه بررسي ها نشان مي دهد که هرچند مخالفت وزارت بهداشت منجربه توقف سريال نگرديد، اما بخش‌هايي از آن دستخوش بازنگري شد که از جمله اين تغييرات مي‌توان به بيشتر شدن سکانس‌هاي مربوط به دکترهايي با شخصيت‌هاي مثبت به هنگام بازنويسي فيلمنامه سريال اشاره کرد.

به‌ رغم حاشيه‌هايي که سريال مهران مديري از همان ابتدا با آن دست به گريبان بود، اين مجموعه از ششم فروردين روي آنتن پخش رفت، اما بعد پخش حدود 15 قسمت، سريال «در حاشيه» بار ديگر دچار حاشيه شد و اين بار سازمان نظام پزشکي هشدارهايي را نسبت به تخريب رابطه پزشک و بيمار و عواقب هرگونه واکنش احتمالي جامعه پزشکي به نهادهاي امنيتي و قضائي مطرح کرد. گفتني است که پيش از هشدارهاي رئيس کل سازمان نظام پزشکي که پس از تعطيلات نوروزي مطرح شد، دکتر هاشمي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي هم در نامه‌اي به محمد سرفراز، رئيس سازمان صدا و سيما دغدغه‌هاي خود را درباره پخش سريال جديد مهران مديري بيان کرده بود.

حال به نظر مي‌رسد دست‌اندرکاران اين مجموعه به دليل فشارهايي که همچنان بر روي اين مجموعه وجود دارد، تصميم گرفته‌اند بخش‌هاي تخلفات بيمارستاني و همچنين بخش‌هاي مربوط به بيمارستان را تا قسمت سي‌ام جمع کنند و به حاشيه‌هاي اصلي اين مجموعه مبني بر هشدارهاي سازمان نظام پزشکي و وزارت بهداشت پايان دهند و اخيراً يک مجري تلويزيون در واکنش به حواشي سريال "درحاشيه" متني را در فضاي مجازي منتشر کرده که از اين قرار است: بعد از اتفاقات روزهاي اخير و حاشيه هايي که گريبان سريال «درحاشيه» مهران مديري را گرفته است، هفت هزار پزشک ايراني در اقدامي عجيب خواستار تجمع به نشانه اعتراض به اين سريال که به قول خودشان به قشر پزشکي کشور هتاکي کرده است، شده اند. حالا اين بار احسان کرمي مجري و بازيگر تلويزيون و سينماي ايران در يادداشتي تند و تيز به اين هفت هزار پزشک تاخته است و اين کارشان را محکوم کرده است. احسان کرمي در ادامه آورده است: اخيراً شنيدم که هفت هزار پزشک خواستار توقف پخش سريال در حاشيه شده اند که البته جداً اميدوارم که تلويزيون تا صد سال ديگر هم زير بار چنين خواسته هايي نرود.

همه آدم هاي روي زمين براي پزشکان ارزش زيادي قائلند. من هم همينطور و دست همه پزشکاني را که پس از عمري تحصيل، شرافتمندانه براي نجات و سلامتي آدم ها مي کوشند، مي بوسم. اما روي صحبتم فقط و فقط با اين هفت هزار نفر است... چه چيزي باعث شده اين توهم در شما به وجود بيايد که مي توانيد هفت هزار نفري جلوي يک سريال تلويزيون را بگيريد؟ مگر وقتي يک ملت از شما مي خواهند در بسياري از بيمارستان ها فقط پول را ملاک قرار ندهيد، قبول مي کنيد؟ مگر امثال شما نبودند که بيمار را به خاطر پول در بيمارستان گرو نگه داشتند؟ مگر امثال شما نبودند که بيماران را در بيابان رها کرده بودند؟ نکند ماجرای خون هاي آلوده کار سازندگان در حاشيه بوده؟! اگر قرار به پاسخ دادن باشد که شما سر صف بايد باشيد. به جاي اينکه هفت هزار نفري به يک کار هنري حمله کنيد، به فکر بيماراني باشيد که دردشان يک طرف است و هفت هزار گرفتاري شان يک طرف. به جاي اينکه هفت هزار نفري به تلويزيون حمله کنيد، هفت هزار نفري بياييد هزينه درمان چند بيمار را قبول کنيد يا هفت هزار نفري يک درمانگاه خيريه بسازيد... باشد که رستگار شويد.

و حرف آخر اينکه فاز اول مجموعه «در حاشيه» در 35 قسمت است و قبل از ماه رمضان پخش تلويزيوني آن به پايان مي‌رسد. پيش از اين علي اصغر پورمحمدي در بازديد از مجموعه «درحاشيه» نيز عنوان کرده بود فاز اول سريال طنز «در حاشيه» قرار است تا قبل از ايام رمضان در 35 قسمت به پخش تلويزيوني برسد.


منبع: روزنامه رسالت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس