در سال 1393 واردات برخی کالاهای لوکس و غیرضروری با ارقام شگفت‌انگیزی افزایش یافت. تقریبا امکان تولید تمامی اقلام وارداتی در کشورمان وجود دارد و رشدهای چند صد درصدی واردات این کالاها صرفا سبب قربانی شدن تولید خواهد شد.

واردات عتیقه‌جات 362 درصد، فرش 392 درصد، آلات موسیقی 77 درصد افزایش یافتگروه اقتصادی مشرق- با وجود انتقادات مسئولان دولت از دولت سابق بابت افزایش بی‌رویه واردات کالاهای مصرفی غیرضروری، آمارهای گمرک نشان می‌دهد همان روند و حتی با شدت بیشتری در برخی کالاها ادامه دارد.

به عنوان مثال، در سال 1393 واردات اشیاء کلکسیون یا عتیقه‌جات نسبت به سال 1392 بیش از 362 درصد افزایش یافته است.

واردات اسباب‌بازی نیز با رشد 42 درصدی مواجه شده است. در سال گذشته بیش از 72 میلیون دلار صرف واردات اسباب‌بازی به کشور شده است.

رقم واردات مبلمان در سال گذشته 92 میلیون دلار بوده که نسبت به سال 1392 نزدیک به 45 درصد رشد نشان می‌دهد.

سهم آلات موسیقی از واردات کشور در سال گذشته نیز 40 میلیون دلار بوده که افزایش 77 درصدی داشته است.

واردات پوشاک به کشور در سال گذشته افزایش شدیدی داشته است. مطابق آمار گمرک، واردات کفش 99 درصد، کلاه 354 درصد و چتر و عصا 347 درصد افزایش یافته است.

واردات عتیقه‌جات 362 درصد، فرش 392 درصد، آلات موسیقی 77 درصد افزایش یافت

بر اساس این آمار، واردات فرش در سال 1393 و در مقایسه با سال 1392 بیش از 392 درصد، لباس کشباف 65 درصد، لباس غیرکشباف 60 درصد و سایر لباس‌ها 105 درصد رشد داشته است.


میزان افزایش واردات مصنوعات حصیربافی و سبدبافی در سال گذشته 50 درصد، مصنوعات چرمی 181 درصد، فرآورده های غلات 472 درصد، نوشابه‌ها 44 درصد، نباتات و محصولات گلکاری 61 درصد و آبزیان 70 درصد اعلام شده است.

واردات عتیقه‌جات 362 درصد، فرش 392 درصد، آلات موسیقی 77 درصد افزایش یافتتقریبا امکان تولید تمامی اقلام وارداتی فوق در کشورمان وجود دارد و رشدهای چند صد درصدی واردات این کالاها صرفا سبب قربانی شدن تولید و اشتغال داخلی به پای واردات خواهد شد.

در راستای اقتصاد مقاومتی، انتظار می‌رود مجلس و دولت راهکاری اساسی برای جلوگیری از واردات کالاهایی که امکان تولید آنها در داخل وجود دارد، بیاندیشند.

بنابراین این بهانه که طبق قوانین موجود نمی‌توان مانع واردات کالاهای غیرضروری و لوکس شد و ابزاری جز تعرفه وجود ندارد، قابل پذیرش نیست و دولت می‌تواند برای اصلاح این قوانین، به مجلس لایحه بدهد و مجلس هم مطمئنا چنین لایحه‌ای را تصویب خواهد کرد.


از زمان ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نزدیک به 14 ماه می‌گذرد و دولت یازدهم فرصت کافی برای ارائه لوایح به منظور اصلاح قوانین موجود در حوزه واردات داشته است؛ اما این فرصت از دست رفته و ظاهر امر نشان می‌دهد، تمایلی در دولت برای مقابله با واردات بی‌رویه کالاهای لوکس و غیرضروری وجود ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مجید ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    از دولت تدبیر و امید واقعا تشکر میکنیم!!!
  • حامد ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    روحانی مچکریم؟؟؟؟
  • پسر ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    مسئولان ایران فقط به فکر اقتصاد و بیکاری جوانان بیگانه هستند
  • ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    شما باید درک کنید که هدف علم اقتصاد - که اصلا علم نیست و در واقع یک ایدئولوژی است- حداکثر کردن سود است. وقتی وارد کردن یک کالا از خارج عملا به صرفه تر و ارزانتر از تولید آن در داخل تمام می شود ، اقتصاد دستور به واردات می دهد و کاری هم به از بین رفتن اشتغال داخلی ندارد. نظراتی که مبتنی بر خودکفایی و حمایت از اشتفال هستند متعلق به دوره مراکانتالیسم قرون هفده و هیجده میلادی هستند. در آن زمان همه کشورها می خواستند خودکفا باشند و همین مساله سبب ایجاد گرایش به استعمار شد. هر کشوری مثلا می خواست خودش صاحب معادن طلا باشد. از قرن نوزده علم اقتصاد مبتنی بر بازارآزاد پدید آمد و مرکانتالیسم را له کرد. البته اکنون خود علم اقتصاد هم به پایان خط رسیده است اما مسوولان ایرانی نباید انتظار داشته باشند که از دل علم اقتصاد چیزی به اسم خودکفایی و اقتصاد مقاومتی بیرون بیاید. برای نیل به این اهداف باید همه اقتصادانان را به بیگاری فرستاد و مجددا به نظرات مرکانتالیستی بازگشت. اما هدف علم اقتصاد فقط افزایش سود سرمایه دار است. نه هیچ چیز دیگر.
  • كامران ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    دکتر روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود با طعنه به وضع اشتغال کشور گفت: «بله! اشتغال ایجاد شد اما برای صنایع چین! برای کارگران چینی!
  • ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    میخواید چوب بستنی وارد کنید؟؟؟
  • ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    اگر با همان چوب بستنی بستنی تولید کنیم و صادر کنیم چرا که نه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس