رفتار روسیه در اعلام آمادگی برای تحویل اس – 300 در بعد از مذاکرات لوزان یک قطعه از یک پازل است و نباید فراموش کرد که این موضوع همزمان با آغاز تهاتر بین دو کشور نیز هست و این موضوع معنای جدیدی به روابط می‌دهد.

علت‌یابی از اصرار روسیه در تحویل پدافند اس – 300 به ایران
به گزارش مشرق، بعد از انتشار خبری مبنی بر موافقت روسیه با تحویل سامانه اس - 300 به ایران بعد از سال‌ها بد قولی روس‌ها در توافق با ایران، تحلیل‌های متفاوتی درباره این اقدام روسیه در فضای رسانه‌ای منشر شد.

از سوی دیگر، تحلیل‌های انجام شده بیشتر بر اساس نگاه رقیب روسیه یعنی آمریکا، در فضای سایبری دیده می‌شود لذا بر آن شدیم با توجه به فضای منطقه و همچنین وضعیت پرونده هسته‌ای در مذاکره با 1+5، با یکی از کارشناسان مسائل راهبردی به گفتگو بنشینیم و دلایل اصرار روسیه برای ارسال این سامانه را جویا شویم.

آنچه در ادامه می‌آید، حاصل مصاحبه مشرق با محمد فرهاد کلینی کارشناس ارشد مسائل استراتژیک است.

** آقای کلینی، روسیه بلافاصله بعد از مذاکرات لوزان در یک اقدام غیرمنتظره در سطح عالی، آمادگی مجدد خود را برای تحویل این سلاح دفاعی به ایران را اعلام نمود. به نظر شما علت این موضوع چیست؟

روابط ایران با روسیه از امتداد برخوردار است و ما شاهد سفر دبیر شورای امنیت کشورمان به مسکو و تماس‌های وزرای دفاع دو کشور هستیم و ناشی از یک رفتار ناگهانی از جانب ایران نیست اما باید تأکید کنم که همکاری دو کشور در ابعاد نظامی از فاکتور احساس تهدید مشترک نیز قابل تحلیل است و معمولاً از شتاب متفاوت برخوردار بوده است.

اجازه دهید به یک مقدمه مهم اشاره‌کنم روسیه بعد از فروپاشی اتحاد شوروی فاقد الگوی " متحد استراتژیک " است درگذشته این معیار با ایدئولوژی و برتری‌طلبی بر نظام سرمایه‌داری تعریف می‌شد ولی معنای یک‌قطب و یک رقیب پاربرجا را دنبال می‌کرد.

امروزه روسیه حتی با بلاروس و یا ارمنستان در حاشیه نزدیک خود که روان‌ترین روابط را با مسکو دارند در سطح و استاندارد یک متحد استراتژیک ظاهرنشده است و بیشتر در چارچوب " شراکت مرحله‌ای و راهبردی " جلوه پیداکرده است.

روسیه در دوران اخیر از تمرکز بیشتری با ایران پیروی می‌کند و درک قوی از تهدیدات جدید و فشار ژئوپلیتیکی غرب پیداکرده است و لذا در تحولات خاورمیانه خصوصاً مسائل سوریه و عراق و اوکراین حاضر به عقب‌نشینی همانند موضوع لیبی نیست و بی‌دلیل هم نیست که در سیاست رسمی با نوسان حساسیت، خود را در تحولات جدید در یمن نشان می‌دهد ولی عمیقاً تأثیر تحولات و پیامدها را بر محورهای اصلی سیاست خارجی روسیه پیگیری می‌کند.

از سوی دیگر، با افزایش شرایط حضور ناتو در ضلع غربی روسیه و ادامه سیاست سپر موشکی ناتو برای محاصره شبکه‌ای روسیه و بازی همکاران قدیمی جنگ سرد روسیه در شرق اروپا در زمین جدید ناتو عملاً باعث گردیده تا روسیه تغییر تمرکز غرب را کماکان در دستور کار خود داشته باشد. توجه کنید که تصمیم روسیه در تحویل اس - 300 به ایران با آمادگی برای تحویل اس – 400 با چین همراه بود و این اقدام روسیه ناشی از یک درک پیکره‌ای و منظومه‌ای از تهدیدات آینده است و مسکو هم تلاش می‌کند تا با پیشرفت دانش پدافند استراتژیک خود که امروزه متمرکز بر پدیده اس – 600 است به‌تدریج با آرایش همکاران خود بر اساس نیاز متقابل تعریف امنیت جهانی را بر اساس مدل خود از شرایط کم شدت خارج کند.

برخی علت اصرار روسیه برای احیاء همکاری نظامی با ایران را در چارچوب ژئوپلتیک و نه الزاماً "پسا بیانیه لوزان" می‌دانند. لذا برای تحلیل درست شرایط لازم است تا کلیه مؤلفه‌ها را در نظر گرفت.

** اکنون با توجه به پارامترهایی که اشاره کردید نسبت این اقدام روسیه با مذاکرات لوزان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

روسیه اعلام کرد که این تصمیمش تا پایان سال میلادی مانع قطعنامه‌های شورای امنیت نیست، توجه کنید که روسیه فعلاً اعلامیه صادر کرده است شاید معنای این تصمیم باور به نتیجه کافی در مذاکرات جامع است و از هم‌اکنون روسیه خود را برای شرایط جدید آماده می‌کند تا جهت‌دهی جدیدی را در مناسبات خود با ایران پدید آورد و به‌خوبی می‌داند که دیگر نمی‌تواند با قواعد گذشته تئوری بازی راهبردی خود را به‌پیش ببرد و کاملاً مطلع است که غرب نیز از رویکرد دیگری با ایران پیروی می‌کند.

آقای لاوروف همچنان که اعلام کرد پول نمی‌گیرد تا خوش‌بین باشد و این اشاره به منافع شرکت‌های غربی بود که به‌شدت منتظر بازار جدید همکاری اقتصادی با ایران هستند و بازگشت ایران به بازار انرژی، کلیه معادلات را تغییر خواهد داد. روسیه می‌داند که در حوزه اقتصادی در زیرساخت صنایع ایران جایگاه ضعیفی دارد و البته ایران هم می‌داند که شوروی در زمان رژیم گذشته اولین کشوری بود که صنعت ذوب‌آهن که در آن دوران از اهمیت بالایی برخوردار بود، بوجود آورد و در زمانه جمهوری اسلامی نیز صنعت نیروگاهی انرژی اتمی را ایران را تسهیل کرد.

روسیه در دوران جدید محور نظامی با ایران را در شرایط خصومت با غرب را کاملاً استفاده کرده است و بر اساس نیاز مرحله‌ای ایران و بر اساس تهدیدات موازی عمل کرده است.

در مذاکرات اخیر لوزان برخلاف مذاکرات ژنو، روسیه خیلی غیرفعال بود و آقای لاوروف هم برای پیگیری سیاست خارجی خود با کشورهای کوچک لوزان را ترک کرد و هنگام صدور بیانیه هم در زیر پرچم روسیه آقای لاوروف حضور نداشت.

روسیه در لوزان نسبت به برخی از پیشنهاد‌ها برای تقویت مذاکرات غیرفعال بود و به نظرم بعداً آقای پوتین بلافاصله تصحیح کرد و نشان داد روسیه توانایی خوبی برای تصحیح سیاست‌های تاکتیکی دارد و با بازی باکارت مجدد اس - 300 عملاً تطبیق‌پذیری روسیه با شرایط را برای مدیریت سناریوهای جدید را از خود نشان داد.

دانش روسیه در مدیریت تحولات راهبردی از فلسفه جدیدی پیروی می‌کند و به نظر می‌رسد اگرچه با یک رنسانس جدی فاصله دارد ولی دیگر با اسباب و لوازم عمل‌گرایی محض نیز خداحافظی می‌کند و درک از ایده گرایی برای تعیین جایگاه بسیار مهم است و لذا روسیه به‌خوبی می‌داند که به بهره‌گیری از موضوع ایران و یا به‌ کارگیری نقش ایران در لحظات پایانی قرار دارد و ترجیح می‌دهد با ادبیات و همکاری خود را و ارزش همکاری با ایران را متوازن کند.

شخصاً فکر می‌کنم ما هنوز به یک استاندارد راهبردی بین دو کشور نرسیده‌ایم و رفتار سینوسی و تاریخی را روسیه باید جبران کند. روسیه در صورت درک دقیق از مثلث ایران، هند، چین و از سوی دیگر مثلث ایران، اروپا و قاره امریکا نسبت خود را تقویت کند و قدرت موازنه ساز ایران در عرصه بین‌المللی را برای ثبات خاورمیانه و آسیای میانه و قفقاز را به‌صورت متوازن دنبال کند.

مجدداً به سؤال اول شما برمی‌گردم رفتار روسیه در اعلام آمادگی برای تحویل اس – 300 در بعد از مذاکرات لوزان یک قطعه از یک پازل است فراموش نکنید که این موضوع همزمان با آغاز تهاتر بین دو کشور نیز هست و این موضوع معنای جدیدی به روابط می‌دهد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    0 0
    به نظر من دو حالت داره یا باز میخواد از غرب امتیاز بگیره و طبق معمول سر ما معامله کنه یا امتیاز قبلی رو که در ازای ندادن اس 300 وعده داده بودن به روسیه عملی نشده و داره انتقام میگیره از غرب
  • ناشناس ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    0 0
    آمریکا علاوه بر اینکه سامانه پاتریوت به متحدان خود در خاورمیانه داده(ترکیه،امارات،عربستان...)جنگنده های خوب خود را هم در اختیار این کشورها قرار داده و در سازمان ملل و شورای امنیت هم سخت از اونها حمایت میکند.ولی متاسفانه روس ها بسیار بدقول هستند وسیاستی مرموزانه و فریبکارانه را دنبال می کنند.مثلا در اوج تهدیدها علیه ایران اس300را تحویل نداد که هیچ بلکه قطعنامه را علیه ایران هم امضاء کرد.همچین کشوری ارزش متحد شدن با او ندارد
  • ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    0 0
    روش جدید توافق باو رب و کلاه گذاشتن سر ایران!!! نه شرقی نه غربی
  • افسر جنگ نرم ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    0 0
    تحویل اس ۳۰۰ ربطی ب لوزان نداشت،!!!
  • علی ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    0 0
    از هم‌اکنون روسیه خود را برای شرایط جدید آماده می‌کند تا جهت‌دهی جدیدی را در مناسبات خود با ایران پدید آورد و به‌خوبی می‌داند که دیگر نمی‌تواند با قواعد گذشته تئوری بازی راهبردی خود را به‌پیش ببرد و کاملاً مطلع است که غرب نیز از رویکرد دیگری با ایران پیروی می‌کند. یک سوال : آیا این نتیجه دیپلماسی قدرتمند نیست؟ دیپلماسی به اصطلاح با عزت که پدر ما رو درآورد و 8 سال به کشور آسیب زد.
  • ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    0 0
    اگر کسی تونست کل مطلب این گفت و گو رو در یک پاراگراف خلاصه و قابل فهم بنویسه من شدیدا ممنونش می شم واقعا مصاحبه بود؟!!! اصلا از یک متن علمی قلمش سخت تر بود من واقعا متوجه نشدم اخر چی شد بازهم ممنون
  • ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    0 0
    S300 در برابر هواپیماهای نسل جدید مانند F35 یا تورنادو انگلیسی کارایی ندارد هشت سال پیش چرا ولی الان نه فقط پولتونو دور ریختید ...!!!
  • ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    0 0
    این بابا خودش هم نفهمید چی گفته
  • مانی ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    0 0
    هزینه خرید این سامانه چقدر بود؟؟ یه جایی خوندم این سامانه تحویل داده میشه یمنو سوریه چرا اون وقت؟
  • ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    0 0
    روسیه با اعلام تحویلs300 ورفتار مشکوک در باره یمن یعنی عدم وتو قطعنامه عربستان دنبال درگیر کردن ایران وبهم زدن توافق لوزان هست
  • محسن ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    0 0
    روسیه با تحویل این سامانه همزمان به چند هدف میرسد 1- فرار از خسارت میلیاردی قرارداد با ایران 2- تقویت موضوع تهاتر نفتی و کاهش فشار تحریمهای خود 3- تقویت جبهه شرقی در خاور میانه 4- فشار بر عربستان در عوض کاهش شدید قیمت نفت 5- تضعیف موضع جنگ طلبانه دولت جمهوریخواه آینده در آمریکا
  • حقگو ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    0 0
    بسی خیال باطل است که روسیه 300اس را به ایران خوش خیال بدهد
  • شلغم فروش ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    0 0
    تا وقتی که بدن. اصل این هست که این روسیه در شرایط حساس پشت ایران و حامیان ایران رو خالی می کنه و اصلا قابل اطمینان نیست و دست کمی از آمریکا و... نداره. همین روسیه باعث تحرریم های ظالمانه شورای امنیت علیه ایران در مسئله هسته ای هست. البته من و همه می دونن مسولان کشور حواسشون به این مسائل هست.
  • رحمن ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    0 0
    بنظر من مدتها است که روسیه انتظاراتی دارد.که ایران نقشی در منطقه بازی کند که فشار غرب بر خود را ازبین ببرد مثلا درگیر شدن ایران با ترکیه و الان درگیر شدن ایران با سعودی در اینصورت روسیه حاظر است هر سلاح پیشرفته به ایران بدهد و الان بنظر می رسد یک استراتژی جدید بین ایران چین و روسیه در حال شکل گرفتن است.فضای همکاری نظامیی در حال شکل گیری است و ممکن است در موضوع یمن خود را نشان دهد
  • ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    0 0
    داره میگه روسیه شاید آدم بشه شاید نشه ولی به نظر من اصل بد نیکو نگردد ...
  • ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    0 0
    کجا خوندی ؟
  • ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    0 0
    احسنت به تو زدی به هدف مشرق نظر درست رو ایشان دادند لطفا یک مطلب بنویسید بر پایه ی این نظر ممنون ناشناس 2103
  • شلغم کیلو چنده ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    0 0
    بعید میدونم حواسشون باشه چون بار اول نیست که فریب روسیه رو میخورن
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    مرگ بر روسیه و چکمه....
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    مرگ بر روسیه و چکمه....
  • ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    باریکلا
  • علی رضا شبانی ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    با نظرات آقای کلینی کاملاً مخالفم. این حرکت روسیه یک حرکت شطرنجی کاملاً حساب شده و دقیق است و هدف روسیه این است که همواره از ایران به عنوان یک برگ برنده در معادلات ژئواستراتژیک در برابر غرب استفاده و امتیازهای را از غرب بگیرد. ایران باید این حرکت را با یک حرکت بسیار زیرکانه پاسخ می داد. آقای ظریف در کنفرانس خبری اگر اعلام می کرد که ضمن تشکر از آقای پوتین در خصوص تحویل این سامانه ولی ایران دلیلی برای تحویل گرفتن آن تا قبل از نهایی شدن توافق نهایی لوزان نمی بیند. این شوک بزرگی به جامعه سیاسی اروپا و آمریکا وارد می نمود و پیام بسیار روشنی برای کنگره آمریکا داشت و آنها را در موضع انفعالی قرار می داد. در عوض باعث تقویت موضع باراک اوباما در برابر کنگره می شد. شما شاهد بودید که نمایندگان دمکرات سنا با همکاران خود در حزب جمهوریخواه به یک اتفاق نظر رسیدند و طرح کنگره را با اکثریت آرا تصویب کردند که این باعث می شود اختیارات اوباما محدود شود. اگر ایران اعلام کرده بود که در شرایط کنونی و برای نشان دادن حسن نیت خود سامانه موشکی را نمی پذیرد باعث ایجاد شکاف و دو دستگی در بین نمایندگان دمکرات و جمهوریخواه می شد و حتی القای شک و تردید در بین جمهوریخواهان برای مخالفت با توافقنامه لوزان می شد. چطور ایران متوجه این خدعه روسها نشد؟!!! شرایط آینده مذاکرات خیلی پیچیده تر خواهد شد و حتی توافقی که احتمال داشت صورت بگیرد حتی ممکن است با چالش جدی موجه شده و حتی به توافق نرسند. با تشکر
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    s600 خخخخخخخخ
  • mohammad ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    بهترین سلاح، مقاومت و ایستادگی مسئولین است؛ و اعتماد و دلخوش کردن به گفته های واهی جز رخنه و شکاف در مقاومت، اثری ندارد. نیاز امروزه ما بیش از هر گفته و ابزاری، تیزبینی و اقدام موثر در آحاد ملت است.
  • ناشناس ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    قابل توجه جناب اقای صالحی . باز هم با شوروی قرار داد نیروگاه جدید ببندید . روسیه امریکا انگلیس فرانسه همه خائئند .
  • مجتبی ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    وقتی دادن و توی ایران به سلامتی نصبش کردند اونموقع برید علت یابی کنید...
  • دانشجوی دکترای بین الملل ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    سوال اینجاست اگر روسیه تحت فشار امریکا و غرب و تحریم ها و بحران اوکراین و حتی لابی اعراب در قضیه حمایت از اسد برعکس یمن که به قطعنامه تحریم حوثی ها رای مثبت داد نبود آیا باز هم شاهد این حرکت روسیه بودیم آنهم اگر واقعا تا آخر سال باشیم!؟ کشوری مثل ایران با سیاست های خارجی اسلامی خودش اهداف ثابتی رو دنبال می کنه در حالی که تقریبا تمام قدرتهای منطقه ای همسایه ما بر اساس منافع ملی لحظه ای خود هر روز یک رنگ عوض می کنن دیروز ترکیه علیه اسراییل خطابه می سرود امروز در کنار هم در سوریه امروز در کنار سعودی علیه شیعه و ایرانیان اعلام جهاد می کند فردای صلح با یمن عربستان ایران را نزدیک ترین کشور منطقه به خود می خواند! تجربه نشون دادن گذاشتن تخم مرغ ها در سبد یک قدرت جهانی کار چندان عاقلانه ای نیست آنهم روسیه حداقل عقلانیت حکم می کنه در چنین شرایطی قراردادهای انتقال فناوری یا خرید فناوری دنبال بشه و نه فقط خرید صرف محصولی که در زمان بحران چه جنگ چه تحریم چه فشار و تهدید هیچ گونه پشتیبانی قطعات و ...از آن در کار نخواهد بود...
  • ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    اگر راست می گوید اس 400 بدهد و یا اشاره که شد به اس 600 آنرا بدهد
  • ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    واقعااکثر مردم ما کارشناس مسایل سیاسی هستند خوبه که مسولین به این نظرات وتحلیلها بیشتر توجه کنن
  • نصیر ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    جالبه وقتی همین درخواست رو امریکا و اسراییل داره یعنی جنگ فرسایشی کشورهای منطقه با هم برای سالهای طولانی و فروش دها میلیارد دلار سلاح و کالا به این کشورهای بحران زده توسط قدرت های غرب و شرق و خرید نفت ارزان از این منطقه بحرحان زده می گوید نقشه ایست شیطانی وقتی روسیه چنین چیزی رو می خواهد که خودش هم میلیاردها دلار سود می بره باید انجام بدیم!!!!!!!!! ما باید منافع و امنیت ملی خودمون رو در نظر بگیرین نه شرق و غرب!!!!!!!!!
  • ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    تورنادو انگلیسی !!!!؟ این که برا زمان هلاکوخان .... باز اف 35 یه چیزی
  • حمید ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    قبل از انقلاب خرید اسلحه از غرب بعد از انقلاب از شرق پس خود کفائی چی میشه/
  • ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    روسیه حسود است ! :|
  • حامد گلشن ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    من قبلا در این موضوع کامنت گذاشتم ولی مشرق نگذاشت بازهم می گویم روسیه به ایران موشکهای اس 300 نخواهد داد و اگرهم برفرض محال این کار انجام شود اس 300 دستکاری شده خواهد بود که به هیچ دردی نمی خورد روسیه به منافع خودش فکر می کند و می خواهد از ایران و غرب امتیاز بگیر هرکدام که بیشتر چرب باشد همان را انتخاب خواهد کرد .
  • ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    در برابر نیرو های هوایی کشور های خلیج فارس و ترکیه کارایی داره. روسیه هم توان دفاعی ایران رو متناسب با منطقه جلو میبره.
  • ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    قرار شد بهمراه گروه 5+1 خودکفایی را بردارن بذارن در کوزه آبشو بخورن :| خخخ
  • مداح اهلبیت ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    اولا روسیه همواره در تعاملات سیاسی خود از سیاست یک گام پس و یک گام پیش استفاده کرده تا از ظرفیت انعطاف پذیری در معادلات بین المللی بهره برداری لازم را داشته باشد .( تحویل اس 300 - همراهی تلویحی عربستان در تحولات یمن) .ثانیا مسکو در طول سنوات گذشته برای پیشبرد اهداف سیاسی خود درصدد بهره گیری از کارت تهران در برابر غرب بوده و به عبارتی از ج.ا.ا به عنوان اهرمی مکمل در جهت تقویت سیاستهای خود استفاده نموده است . روسیه در مذاکرات لوزان نیز با خروج وزیر خارجه خود بدنبال برجستگی و جایگاه ویژه خود ، در محافل خبری بود .مسکو با خبر تحویل اس 300 به ایران ( به فاصله چند روز پس از لوزان ) در مقابل آمریکا و دول غربی این روند را تقویت و به نوعی هشدار داد که توانائی اتخاذ تصمیم خارج از قاعده تحریم را دارا بوده و از سوی با رای ممتنع خود بر خلاف تصور موجود و حتی رای ارائه شده چین ، انعطاف پیذیری خود را با ائتلاف موجود غربی و عربی در تحولات یمن ابراز نمود .
  • فائزه ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    منم متوجه نشدم ایشون چی م یخواست بگه، این کلماتی که استفاده کردن برای مردمم عادی قاب فهم نیست حتما عده خاصی مخاطب حرفای ایشون هستن
  • میلاد ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    یکم آسونتر صحبت می کردید ایراد داشت، آخه این چه ادبیاتیه من موندم مشرق خودش می فهمه چه مصاحبه ای کره؟ بدبخت اون کسی که این مصاحبه رو پیاه کرده
  • مهدی ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    دوستانی که در مورد توانایی سقوط اف 22 توسط اس 300 شک دارند بهتر است به این سوال جواب بدهند که پس چرا رژیم صهیونیستی و آمریکا که به پیشرفته ترین تجهیزات الکترونیکی نیز مجهز هستند ،، از تحویل این سامانه به ایران به شدت وحشت داشته و حتی چند بار نخست وزیر اسرائیل به روسیه سفر کرد تا روسیه را تحت فشار گذاشته و از این معامله منصرف کند وانگهی ،، آر کیو 7 که از اف 22 هم رادار گریزتر و پیشرفته تر است در تور پدافندی ایران نیز به دام افتاد .
  • حسن ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    درگیر شدن ایران با عربستان به نفع روسیه است چون قیمت نفت بسیار بالا می رود و روسیه می تواند با فروش نفت خود با حجم بالا و قیمت بالا اثر تحریم های غرب را خنثی کند
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    آمریکا دشمن آشکار ماست اما روسیه دشمن پنهانه.
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    من دیشب در خواب دیدم که می دهد!
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    دوست عزیز توافق در هیچ حالتی صورت نخواهد گرفت.اونها بدنبال تسلیم شدن محض ایران هستن و نه هیچ چیز دیگه ای. البته اینو توی خواب دیدن!
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    فکر کردی خاله بازیه که بگه اینو نمیخوام، اونو میخوام
  • کهنه رفیق ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    اس 500 شنیده بودیم ولی اس 600 نه!!!! اگر کسی از اس600 خبری داره ممنون میشیم اطلاع رسانی کنه.
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    دوتا اس 300 با هم میشه اس 600
  • بیژن ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    روسیه قبل از هر چیزی به فکر منافع خودشه!! بزرگان یه چیزی میدونستن میگفتن: نه شرقی نه غربی
  • مجی ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    برو جمعش کن....
  • ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    تا اونموقع ظریف رو به وطن فروشی متهم میکردین خود شماها
  • ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    روسیه دیده اوضاع خرابه ایران با غرب به توافق رسیده اس سیصد رو میده تا از زیر شکایت ایران در بره
  • احمد ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    ایران باید دستش را به کمرش بزند و خودش از جا بلند شود کار هایی که در صنایع دفاعی در زمان تحریم انجام دادیم در زمان رفع تحریم صد برابر می توانیم انجام دهیم شاید روزی ما به روسیه سلاح پیشرفته بفرشیم به شرط تداوم راه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس