کد خبر 406050
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۹

خبرگزاری رویترز با اشاره به مصالحه بین دموکرات‌ها و جمهوریخواهان برای طرح قانون بازنگری توافق هسته‌ای ایران در کنگره نوشت که این مساله روند مذاکرات و مواضع ایرانی‌ها را سخت‌تر می‌کند.

به گزارش مشرق، خبرگزاری انگلیسی رویترز در گزارشی با اشاره به تایید قانون بازنگری توافق هسته‌ای ایران(۲۰۱۵) در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و مصالحه بین دموکراتها و جمهوریخواهان برای طرح آن در کنگره روند مذاکرات و موضع ایران را سخت می‌کند اما دستیابی به آن را غیرممکن نمی‌کند.

این گزارش افزود: باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا طی ماههای گذشته در مقابل کنگره مقاومت کرد اما با حمایت هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات از طرح نظارت بر توافق هسته‌ای و با توجه به اعمال تغییراتی در این طرح، روز سه شنبه از این طرح استقبال کرد.

ریچارد نفیو مذاکره کننده سابق آمریکایی در این زمینه به رویترز گفت: «اگر من جای ایرانی‌ها بودم به اتاق مذاکرات که می‌رسیدم به آمریکائیها می‌گفتم که شما تاکید داشتید که به هر قیمت از این قانون جلوگیری می‌کنیم. چگونه تضمین میکنید که بعد از توافق مشکلی به وجود نخواهد آمد؟»

وی افزود: اگر چه این مساله منجر به مرگ توافق نمی‌شود اما راه را برای مذاکره کنندگان آمریکایی بسیار سخت و پیچیده می‌کند.

اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز سه‌شنبه طرح موسوم به «قانون بازنگری بر توافقنامه هسته‌ای با ایران ۲۰۱۵» را با اجماع آرا به تصویب رساندند.

این طرح را ابتدا باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی و رابرت منندز سناتور ارشد دموکرات مطرح کردند. نهایتا ۲۱ سناتور به صورت مشترک به عنوان حامیان این طرح معرفی شدند.

در صورتی که این طرح در کنگره به تصویب نهایی برسد و آنطور که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا اعلام آمادگی کرده، آن را به قانون تبدیل کند، کاخ سفید ملزم خواهد بود ظرف نهایتا «۵ روز تقویمی پس از رسیدن به توافق مربوط به برنامه هسته‌ای ایران»، توافق را با تمام ضمایم آن به کمیته مربوطه و سران کنگره ارائه کند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس