کد خبر 405868
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۲

محافل سیاسی و مردمی عراق معتقدند که احکام صادره از سوی یک دادگاه آمریکایی در مورد عوامل جنایت میدان النسور بغداد، بیانگر اعتراف واشنگتن به جنایاتی است که توسط عناصر شرکت بلک واتر و نیروهای آمریکایی در دوران اشغال عراق روی داده است.

به گزارش مشرق، حکم صادره از سوی دادگاه آمریکایی درباره اعضای جنایتکار شرکت امنیتی بلک واتر به ویژه حکم ابد و احکام دیگر برای عناصر این شرکت امنیتی به خاطر جنایات انجام شده در عراق به دلیل شکایت رسمی دولت عراق و پیگیری آن به طور رسمی نزد دستگاه قضایی آمریکا می باشد.

بغداد از دستگاه قضایی آمریکا خواسته بود تا با دلیل جنایت های انجام شده از سوی عناصر شرکت امنیتی بلک واتر در حق مردم بی دفاع و بی گناه عراق پرونده ای تشکیل و به جرم های عناصر این شرکت امنیتی در آمریکا رسیدگی شود.

"جمعه الطعوانی" عضو ائتلاف ملی عراق در گفت وگو با خبرنگار العالم در این باره گفت: "ما باید با استفاده از این امر سایر شکایت های مطرح شده از سوی دولت عراق و نهادهای جامعه بین الملل نه تنها علیه شرکت بلک واتر بلکه همه نهادهایی که در عراق دست به کشتار زده اند، به جریان بیاندازیم؛ همچنین برخی از نیروهای آمریکایی شماری از مردم عراق را به قتل رسانده اند که به عنوان مثال می توان به کشتار روی داده در بخش محمودیه اشاره کرد.

ناظران سیاسی بر لزوم پیگیری اجرای احکام یاد شده که توسط دستگاه قضایی آمریکایی صادر شده تاکید کردند، به ویژه با توجه به اینکه دستگاه قضایی آمریکا رسیدگی به این پرونده را مرتب به تاخیر می انداخت و می خواست با صدور احکامی که به هیچوجه با حجم جنایات روی داده همخوانی ندارند، پرونده را مختومه اعلام کند.

"محمد محی" سردبیر روزنامه عراقی المراقب نیز در این زمینه به خبرنگار العالم گفت: مسوولیت سنگینی بر دوش دولت عراق قرار گرفته است؛ دولت باید به دنبال اجرای این احکام باشد و نباید با خون مردم عراق معامله کند و نباید بازیچه دادگاههای آمریکا واقع شود که برای خون عراقی ها هیچ ارزشی قائل نیستند.

افکار عمومی عراق نیز از دستگاه قضایی عراق درخواست دارد تا برای گرفتن حقوق قربانیان عراقی وارد عمل شود به ویژه با توجه به اینکه واشنگتن از زیر بار مسوولیت شانه خالی کرده است.

مردم عراق ابراز امیدواری می کنند که شاهد یک حرکت نیرومند از سوی دولت و طرف های ذیربط در دستگاه قضایی و وکلای دفاع باشند تا بتوانند حقوق از دست رفته مردم عراق را به دست آورند.

مردم عراق از دولت حیدر العبادی می هواهند تا عوامل جنایات روی داده علیه ملت عراق از سوی آمریکا تحویل بغدا شوند تا عادلانه محاکمه شده و به سزای کار خویش برسند.

به گزارش خبرنگار العالم، خانواده قربانیان نیز انتظار دارند تا احکام صادره در مورد عوامل جنایت میدان النسور تحقق یابد، هر چند احکام یاد شده در حجم و اندازه جنایت مزبور که هشت سال پیش روی داد، نیستند.

لازم به یادآوری است مزدوان بلک واتر در شانزدهم سپتامبر 2007 مسوولیت داشتند تا امنیت کاروان سیاسی آمریکا در میدان النسور را تامین کنند، اما در طی انجام ماموریت خود بی هدف افراد رهگذر و خودروهای مردم را به رگبار بستند و در این میان از بمب های دستی و مسلسل و تفنگ استفاده کردند که موجب کشته شدن شمار زیادی از شهروندان عراقی شد.

بر اساس تحقیقات به عمل آمده توسط آمریکایی ها 14 غیرنظامی عراقی در میدان النسور کشته شدند، اما به گفته بازرسان عراقی در اثر حمله عناصر بلاک واتر 17 غیرنظامی کشته و 18 تن دیگر زخمی شدند.

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس