رئیس کمیته هسته‌ای مجلس «گزاره برگ» -فکت شیت- اصلاحی بر بیانیه لوزان را منتشر کرد.

به گزارش مشرق، ابراهیم کارخانه‌ای رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی، طی یادداشتی «گزاره برگ» - فکت شیت - اصلاحی بر بیانیه لوزان ارائه کرد.

متن کامل این گزاره برگ به این شرح است:

مواردی که در تدوین این گزاره برگ اصلاحی (Fact sheet) محور قرار گرفته به شرح ذیل می‌باشد:

1-رعایت خطوط قرمز و رهنمودهای مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری

2-برگشت‌پذیر بودن تصمیمات در صورت تخطی طرف مقابل

3-لغو تمامی تحریم‌ها به صورت یکجا بلافاصله در روز نخست اجرای توافق‌نامه نهایی

4-عدم خدشه بر حریم امنیتی و نظامی و منافع ملی کشور

5-ارتباط منصفانه، معقول و منطقی بین داده‌ها و ستانده‌ها

6-رعایت مفاد توافق‌نامه ژنو

7-تأمین 190000 سو، سوخت هسته‌ای مورد نیاز کشور

8-تأمین سوخت نیروگاه بوشهر بلافاصله پس از اتمام قرارداد با روسیه

9-حراست از دستاوردهای هسته‌‌ای

10-فعال بودن واقعی تمام تأسیسات هسته‌ای

11-عدم وقفه در تحقیق و توسعه و سرعت علمی و فناوری کشور

12-ورود بی‌وقفه حاصل تحقیق و توسعه به چرخه غنی‌سازی صنعتی کشور

متن کامل گزاره برگ (Fact sheet) پیشنهادی

برنامه غنی‌سازی:

*دوره زمانی برنامه جامع مشترک اقدام تنها یک دوره 5 ساله می‌باشد که حدود 10000 سانتریفیوژ فعال موجود در نطنز و فردو همچنان به تولید مواد غنی‌شده زیر 5 درصد به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

*ذخایر مواد غنی‌شده UF6 زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی در تأسیسات هسته‌ای فردو نگهداری و بر اساس توانمندی‌های موجود به مجتمع سوخت هسته‌ای تبدیل می‌گردد.

*در طی دوره زمانی 5 ساله؛ جمهوری اسلامی ایران مازاد سانتریفیوژهای نصب شده در نطنز و فردو را همچنان غیرفعال نگهداری و یا نسبت به جمع‌آوری آنها به مرور اقدام و با بهره‌گیری از فضاها و زیرساخت‌های آماده شده کلیه سانتریفیوژهای موجود اعم از فعال و غیر فعال را بر اساس توانمندی با ماشین‌های نسل جدید (IR-N) جایگزین و در پایان دوره زمانی 5 ساله بدون هیچگونه محدودیتی مورد بهره‌برداری قرار دهد.

دلائل توجیهی:

-با توجه به توافق‌نامه ژنو میزان غنی‌سازی می‌بایست بر اساس نیاز عملی کشور مشخص گردد که تعداد 10000 سانتریفیوژ فعال بر همین اساس تعیین گردیده است.

-دوره زمانی 5 ساله با توجه به زمان اتمام قرارداد تأمین سوخت نیروگاه بوشهر با روسیه تعیین شده است که بر این اساس، مؤلفه‌های غنی‌سازی می‌بایست به‌گونه‌ای تعیین گردد که جمهوری اسلامی ایران قادر باشد پس از پایان زمان قرارداد با روسیه سوخت مورد نیاز نیروگاه را تأمین نماید.

-فعال بودن حدود 10000 سانتریفیوژ و داشتن 10 تن ذخیره غنی‌سازی؛ جمهوری اسلامی ایران را قادر می‌سازد سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر را در سال اتمام قرارداد با روسیه (30-28 تن) تأمین نماید.

-بر اساس توافق‌نامه ژنو دوره زمانی برنامه جامع اقدام مشترک می‌بایست تنها یک دوره واحد باشد که در این پیشنهاد 5 سال تعیین گردید ولی متأسفانه در بیانیه‌های پیشنهادی زمان‌های متعدد 10، 20، 25 و فراتر از آن لحاظ گردیده است.

تأسیسات فردو:

*تأسیسات هسته‌ای فردو به عنوان یک مرکز غنی‌سازی و تحقیق و توسعه هسته‌ای باقی خواهد ماند. چهار آبشار غنی‌سازی به تعداد 696 ماشین سانتریفیوژ با حفظ آرایش زنجیره‌ای فعلی به تولید مواد غنی‌شده در سطح زیر 5 درصد به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

*در صورت نیاز کشور به اورانیوم 20 درصد با برقراری ارتباط مجدد بین آبشارها خط تولید اورانیوم از زیر 5 درصد به 20 درصد تغییر می‌یابد.

دلایل توجیهی:

بر این اساس فردو همچنان به صورت واقعی و فعال باقی خواهد ماند و توانمندی جمهوری اسلامی ایران برای برگشت‌پذیری غنی‌سازی 20 درصد نیز محفوظ باقی مانده است.

تحقیق و توسعه:

*به منظور ورود حاصل تحقیق و توسعه به چرخه صنعت غنی‌سازی کشور،‌ تحقیق و توسعه می‌بایست به گونه‌‌ای برنامه‌ریزی گردد تا پایان دوره زمانی برنامه جامع اقدام مشترک، امکانات و زیرساخت‌های لازم برای جایگزینی و بکارگیری سانتریفیوژها نسل 1 با ماشین‌های سانتریفیوژ نسل جدید (IR-N) فراهم گردد.

*هیچگونه محدودیتی برای برنامه تحقیق و توسعه تا مرحله صنعتی شدن اعمال نمی‌گردد.

دلایل توجیهی:

-بر این اساس پس از پایان دوره زمانی توافق نهایی سانتریفیوژهای پیشرفته بلافاصله وارد چرخه تولید سوخت هسته‌ای می‌گردد و هیچگونه محدودیتی در این خصوص وجود نخواهد داشت.

راکتور آب سنگین اراک:

*نظر به اینکه یگانه نگرانی کشورهای 1+5 از راکتور 40 مگاواتی آب سنگین اراک تولید پلوتونیوم در سوخت مصرفی می‌باشد لذا سوخت مصرف شده راکتور مذکور به خارج از کشور منتقل می شود.

*کشورهای 1+5 متعهد می‌شوند جهت صدور تأییدیه‌های بین‌المللی بهره‌برداری همکاری و اقدام لازم را به عمل آورند.

دلایل توجیهی:

-با توجه به انتقال سوخت مصرف شده به خارج از کشور اصرار 1+5 و به ویژه آمریکایی‌ها بر بازطراحی راکتور مذکور صرفا یک بهانه و فاقد وجاهت علمی است.

-آنچه که از هویت آب سنگین بودن راکتور اراک مهم‌تر است قلب راکتور می‌باشد که با بازطراحی و نوسازی از راکتور خارج می‌شود و این اقدام به علت برگشت‌پذیری در تقابل با خطوط قرمز اعلام شده می‌باشد.

نظارت و بازرسی:

*نظارت و بازرسی بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب توافق‌نامه‌های پادمان معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای NPT صورت می‌گیرد.

دلایل توجیهی:

-بر این اساس این فرموده صریح مقام معظم رهبری مبنی بر عدم نفوذ به حریم امنیتی و نظامی و اینکه بازرسی‌ها در سطح متعارف همه کشورها می‌بایست باشد محقق می‌گردد. با توجه به هویت استکبارستیزی جمهوری اسلامی ایران اجرای پروتکل الحاقی راهی قانونی برای گشایش توطئه‌های هدفمند و برنامه‌ریزی شده استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

تحریم‌ها:

*همزمان با آغاز به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک بلافاصله تمامی تحریم‌های آمریکا و سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا لغو و ایران تحت راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرای تعهدات خود را آغاز می‌کند.

*قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران مختومه و کلیه تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای لغو و پرونده جمهوری اسلامی ایران به حالت عادی برمی‌گردد.

*کشورهای 1+5 و اتحادیه اروپا و شورای امنیت از وضع تحریم‌های جدید در موضوع هسته‌ای علیه ایران خودداری می‌نمایند.

دلایل توجیهی:

-با لغو یکجای تمامی تحریم‌‌ها بلافاصله در زمان آغاز به اجرای توافق جامع نهایی این فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه رفع تحریم‌ها می‌بایست جزء توافق‌نامه باشد و نه نتیجه آن محقق می‌گردد.

-بر اساس توافق‌نامه ژنو با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک می‌بایست کلیه تحریم‌های شورای امنیت، آمریکا و اتحادیه اروپا لغو گردد و در توافق‌نامه مذکور هیچ‌گونه قطعنامه جدیدی در این خصوص پیش‌بینی نشده است لذا با لغو تحریم‌های شورای امنیت پرونده مختومه گردیده و قطعنامه جدیدی که راه را بر استمرار توطئه‌های جدید هموار نماید صادر نمی‌گردد.

همکاری‌های بین‌المللی:

*همکاری بین‌المللی هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران از جمله با اعضای 1+5 در حوزه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای، راکتور تحقیقاتی، سوخت هسته‌ای، ایمنی هسته‌‌ای پزشکی و کشاورزی هسته‌ای و ... امکان‌پذیر و ارتقاء پیدا خواهند کرد. بر اساس برنامه جامع مشترک امکان دسترسی ایران به بازار جهانی، عرصه‌های تجاری،‌ مالی، دانش‌ فنی و انرژی نیز فراهم خواهد شد.

برگشت‌پذیری:

*در صورت تخطی طرفین امکان برگشت‌پذیری کلیه اقدامات انجام شده وجود خواهد داشت.

دلایل توجیهی:

-بر اساس مفاد پیشنهادی اقدامات برگشت‌پذیر جمهوری اسلامی ایران با کمترین خسارت ممکن فراهم گردیده است و به این ترتیب موازنه حق‌طلبانه‌ای بر قابلیت پایبندی 1+5 به تعهدات مربوطه پیش‌بینی گردیده است.

پایان اجرای برنامه جامع اقدام مشترک:

پس از اتمام دوره زمانی 5 ساله برنامه جامع مشترک کلیه محدودیت‌ها برداشته شده و طبق توافق‌نامه ژنو برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی مانند سایر کشورهای عضو NPT خواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس