کد خبر 405597
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴

حاج غلامرضا سازگار مداح و شاعر آئینی کشورمان درباره اهمیت مدح و مداحی اهل بیت(ع) گفت: ما فرصت داریم به مردم بصیرت دهیم. بنابراین ما باید خیلی مواظب باشیم از یافته هایمان استفاده کنیم نه بافته های مان. ما سه چیز را در مداحی ها لازم داریم: تجربه، تعلیم و مطالعه.

 به گزارش مشرق، رهبر معظم انقلاب در بیانات اخیرشان در جمع مداحان اهل بیت(ع) با اشاره به فرصت بسیار بزرگی که در اختیار مداحان وجود دارد فرمودند: «امروز جامعه‌ مدّاح کشور، فرصت بسیار بزرگی را در اختیار دارد؛ شما مجالسی تشکیل می دهید؛ جمعیّت‌های بزرگ، گاهی جمعیّت‌های هزاران نفری و غالباً هم جوان جمع می شوند پای منبر شما و پای خواندن شما و مدیحه‌سرایی و مرثیه‌خوانی شما؛ از این فرصت بهتر؟ این‌همه مخاطب، این‌همه دل آماده‌ شنیدن و نیوشیدن، این همه نفوس آماده‌ تربیت شدن در اختیار شما هستند؛ این فرصت است. این فرصت را مغتنم بشمرید؛ از این فرصت بهترین استفاده را بکنید.»

در این راستا حاج غلامرضا سازگار مداح و شاعر آئینی کشورمان در گفتگویی درباره اهمیت مدح و مداحی اهل بیت(ع) گفت: همه بیانات حضرت آقا مهم هستند اما به نظرم چیزی که از همه بسیار مهمتر بود این بود که در این فرمایشات، روی سخن آقا به مداحانی بود که جوانان را جمع کرده اند و به اصطلاح روی آنتن هستند و جمعیت مخاطب ۴و ۵ هزار نفری دارند. آقا اشاره کرد که به این جوانان چه چیزی می خواهید بگویید. آیا بالا و پائین پریدن که آقا از همین لفظ اسم برد، صحیح است؟ خلاصه معنای حرفهای آقا این بود که مغز و عقاید و اندیشه های جوانان در اختیار شما مداحان قرار دارد. شما چه کار می خواهید بکنید؟ بنده هم به دنبال همین فرمایشات آقا به فکرم رسید که اگر یک مداح، ۱۰ مستمع دارد، ۱۰ تا مسئولیت دارد و اگر ۲۰۰۰ مستمع دارد، ۲۰۰۰ مسئولیت دارد. برای اینکه ۲۰۰۰ مغز و اندیشه در اختیارش اوست. حال چه چیزی می خواهد برای این جوانان بگوید؟ یکی از مطالب مهم آقا راجع به مداحان و مداحی ها همین بود.

استاد سازگار در پاسخ به این سوال که رهبری در فرمایشات شان در جمع مداحان از فرصت هایی سخن گفتند که مداحان در اختیار دارند و باید مغتنم شمرده شود. این فرصت ها چیست؟ گفت: این فرصت ها تمامش در یک کلمه خلاصه می شود و آن هم بصیرت است. ما فرصت داریم به مردم بصیرت دهیم. مردم به حرف ما گوش می دهند. مردم بافته های ما را به عنوان یافته های ما در نظر می گیرند. بنابراین ما باید خیلی مواظب باشیم از یافته هایمان استفاده کنیم نه از بافته هایمان. زیرا مردم ما را نوکر امام حسین(ع) می دانند و باید مردم را بیدار کنیم راجع به انقلاب و مطالب روز. اصلاً امام حسین(ع) در مقابل یزید ایستاد که ما در هر زمانی مقابل یزیدیان بایستیم. کما اینکه آقای واعظی در شعر خوبشان که سرودند تقریباً گوشه ای از بیانات آقا را در شعرشان آوردند.

استاد سازگار درباره آسیب های مجالس عزاداری و شیوه حرکت به سمت مجالس عزاداری مطلوب گفت: در مداحی هم حسن ها و هم آسیبهای زیادی وجود دارد. حسن ها آن است که مداح ها جمعیت شیعه را رو به خود کرده اند. هیچ نیرویی اکنون نمی تواند مانند مداح ها جمعیت جمع کند. ممکن است در یک بازی فوتبال یکصد هزار تماشاگر بیایند یا مخاطب میلیونی در تلویزیون داشته باشد اما آنها فقط برای تماشای فوتبال می آیند و از نظر فرهنگی چیزی گیرشان نمی آید ولی در مداحی ها، جوانها سیل سیل و گاهی اوقات به اندازه یک جمعیت ورزشگاه شیرودی می آیند. ما باید به اینها بصیرت دهیم. اگر مطالبی می گوییم که آسیب زا باشد این جوانان آسیب می بینند. مانند دکتری که اگر داروی اشتباه به بیمارش بدهد موجب مرگ یا بدحالتر شدن بیمارش می شود. باید بدانیم چه دارویی برای روح جوانان تجویز کنیم.

حاج غلامرضا سازگار در آخر گفت: در آخر می خواهم بگویم که سه چیز را در مداحی ها لازم داریم. یکی استاد، یکی تجربه و یکی تعلیم و مطالعه است. که اگر یکی از این سه چیز نباشد آن دو دیگری هم لنگ می مانند. مثل آب که از ترکیب هیدروژن و اکسیژن درست می شود باید با ترکیب این سه چیز یک مداحی مطلوب ارائه شود.


منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس