کد خبر 404699
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ریشه همه بدبختی‌های انسان را ناشی از خودبینی دانست و گفت: اگر انسان در معادلات فکری خودش را ببیند آن زمان است که خدا را نمی‌بیند اما اگر خدا را دید دیگر خودش را نمی‌بیند و این راهی است که در طریق سعادت قرار داده‌اند.

 به گزارش مشرق، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم عصر امروز در جمع طلاب حوزه علمیه مدینه العلم با بیان این این که خداوند می‌فرماید «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» یعنی آسمان و زمین نور دارند، اظهار کرد: نور الهی است که آسمان و زمین را روشن کرده است؛ از این آیه شریفه نتیجه می‏گیریم کسی که عالم را روشن ببیند با نور خدا آشنا شده است.

آیت‌الله حائری شیرازی با اشاره به این‌که چون خود انسان هم جزء آسمان و زمین است، گفت: وقتی به آیه «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» می‌نگریم خود انسان نباید از قلم بیفتد؛ اگر انسان بخواهد خدا را در حقیقتش ببیند، باید با آن نوری که در خودش هست خدا را ببیند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که نزدیک‌ترین فرد به انسان خودش است، عنوان کرد: باید دید که اگر کسی خدا را در خودش ببیند چه حالتی در او پیدا می‌شود.

وی افزود: همه بدبختی‌های بشر از جایی شروع می‌شود که انسان خودش را چیزی بداند اما زمانی که خدا را در خودش می‌بیند آن زمان است که خودش را چیزی در عالم هستی به‌حساب نیاورد.

آیت‌الله حائری شیرازی با اشاره به این‌که اگر انسان در معادلات فکری خودش را ببیند آن زمان است که خدا را نمی‌بیند، گفت: اما اگر خدا را دید دیگر خودش را نمی‌بیند و این راهی است که در طریق سعادت قرار داده‌اند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این‌که تفسیر حقیقی شعار و ذکر لااله الا الله یعنی انسان امانتی از سوی خدا در دستان خویش است، ابراز داشت: پیامبر اکرم(ص) رسالت تبلیغ اسلام را با بالا رفتن از کو و سردادن این شعار شروع کرد و آن را به ‌فرمان خداوند شرط رستگاری اعلام فرمود.

وی افزود: باید دقت داشت که خداوند منان همه دستوراتش را در یک کلمه خلاصه کرده است و آن‌هم «قولوا لا اله الّا اللّه تفلحوا» است یعنی بگویید جز او خدایی نیست تا رستگار بشوید.

آیت‌الله حائری شیرازی با اشاره به این‌که با در نظر گرفتن این مشی اسلامی می‌توان گفت که انسان اختیار دار خود نیست، ابراز کرد: این موضوع باعث می‌شود که انسان مومن با خود بگوید که من مالکی دارم و خودم امانتی به دست خودم هستم و زبانم و اعضای بدنم ملک اوست.

وی ادامه داد: روز عاشورا امام حسین (ع) در قیامش می‌گفت لا إله الا الله همان‏گونه که صبرش می‌گفت لا إله الا الله؛ رفتار و اخلاقش نیز بیانگر همین ذکر بود.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که عمر ما می‌گذرد و دیر یا زود به‌ صف گذشتگان می‌پیوندیم، گفت: زندگی این نیست که امروز داریم و این مشکلاتی نیست که با آن دست ‌به‌ گریبان هستیم بنابراین رنج این نیست که امروز می‌کشیم و تلخی این نیست که امروز می‌چشیم.

وی افزود: اگر مشکل یا رنج و تلخی است در حقیقت تلخی پس از مرگ است و اگر رنجی هست، رنج آنجاست و در مقابل نیز اگر لذتی هم انسان بچشد، لذت دنیوی نیست که تجربه می‌کنیم بلکه لذت همان لذت قیامت است که در بهشت مؤمنان تجربه خواهند کرد.
منبع: رسا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    0 0
    🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس