کد خبر 404301
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰

نزدیک به هشت ماه از آغاز تدوین «سند راهبردی و توسعه موسیقی» می‌گذرد؛ اما هنوز مشخص نیست سندی که قرار بود سیاست ملی موسیقی کشور را تببین کند، در چه وضعیتی قرار دارد.

به گزارش مشرق، مرداد ماه سال گذشته جلسه‌ای در خصوص بررسی سند راهبردی و توسعه موسیقی در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد. دکتر قادر آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در خصوص این جلسه گفته بود: «این سند سیاست ملی موسیقی کشور است چون موسیقی وضعیت مشخصی ندارد نیازی به وجود این سند احساس می‌شود. سندی که بتواند در همه زمینه‌ها از جمله ساماندهی تولید، واردات و صادرات موسیقی راهگشا باشد.»

علی مرادخانی هم در خصوص سند راهبردی و توسعه موسیقی گفته بود: «این جلسه به منظور بررسی سند راهبردی و توسعه موسیقی که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شده برگزار شد. دکتر آشنا در خصوص این سند سوالاتی را مطرح کردند و از اهالی موسیقی دعوت کردند تا نظرات این دوستان را هم بشنوند و به صورت میدانی و تخصصی این موضوع بررسی شود. اگر قرار است سندی جامع و متقن تهیه شود باید همه جوانب در نظر گرفته شود و نظر اهالی موسیقی نیز در آن دخیل باشد.»

اما تا به امروز که نزدیک به هشت ماه از این جلسه می‌گذرد هنوز مشخص نیست که این سند در چه وضعیتی قرار دارد.

فاطمی: از وضعیت کنونی این سند هیچ اطلاعی ندارم

دکتر ساسان فاطمی که به همراه علی مراد‌خانی به عنوان عضو شورای پیشبرد جلسات تدوین این سند در مرکز بررسی‌های استراتژیک انتخاب شده بود، درباره وضعیت این سند اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: بعد از جلسه اولی که در مرکز بررسی‌های استراتژیک برگزار شد، جلسه‌ای دیگر که البته نسبت به جلسه اول محدودتر بود، برگزار شد و بعد از آن دیگر هیچ خبری در این خصوص نشد و من از وضعیت کنونی این سند هیچ اطلاعی ندارم.

ترابی: انجمن در خصوص این سند وظیفه‌ای ندارد

علی ترابی مدیر انجمن موسیقی ایران که پیش‌نویس اولیه این سند را به همراه گروهی از کارشناسان بررسی کرده است، در این باره می‌گوید: اوایل دولت جدید، پیش‌نویس سند راهبردی و توسعه موسیقی را برای ما فرستادند که ما به همراه آقایان فاطمی، نعیمایی و اسعدی بررسی‌های اولیه را بر روی این سند انجام دادیم و پیشنهادهای خودمان را به آقای مرادخانی ارایه کردیم. و نواقص سند تدوین شده و همچنین پیشنهادات جدیدی در این باره را ارایه دادیم.

وی می‌افزاید: «آقای مرادخانی هم این سند را به ریاست جمهوری ارسال کردند که در نهایت هم یک جلسه در مرکز استراتژیک تحقیقات ریاست جمهوری برگزار شد. انجمن موسیقی بعد از ارایه پیشنهادتش در خصوص این سند، دیگر وظیفه‌ای در این باره ندارد.»

ترابی در پاسخ به این سوال که آیا می‌دانید که در حال حاضر سند راهبردی و توسعه موسیقی در چه وضعیتی قرار دارد، می‌گوید: «در همان جلسه قرار شد تا کارشناسانی در این زمینه کار کنند. در حال حاضر اطلاع دقیقی از وضعیت این سند ندارم.»

ارجمند: شخصا بر تدوین این سند نظارت دارم

اما پیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، اطلاعاتی را در این زمینه ارایه می‌دهد: «ما در حال حاضر در مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوری مشغول کار بر روی سند هستیم و فکر می‌کنم با همراهی مدیران، کارشناسان و هنرمندان، تا پایان اردیبهشت ماه این سند آماده ارایه به شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد. پژوهش‌ها در این باره با دقت انجام شده و خود من شخصا بر امور نظارت دارم.»

وی در پاسخ به این سوال که مگر قرار نبود خود هنرمندان هم راسا در تدوین این سند حضور و مشارکت داشته باشند؟، عنوان می‌کند: «این سند مبتنی بر روش‌های پژوهش‌های میدانی، کتابخانه‌ای و مصاحبه‌ای در حال تدوین است و بسیاری از هنرمندان هم در همین ارتباط مورد مصاحبه قرار گرفتند و از آن‌ها مشورت گرفته شده است. قطعا نظرات هنرمندان و کارشناسان در تدوین سند اعمال می‌شود. سندی که در مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوری در حال تدوین است، نهایتا باید به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    0 1
    بایسته های یک سند راهبردی در درجه اول این است که باید موسیقی کشور را از لهویت دور کرده و اجازه نداد الحان اهل کفر و باطل بر اوزان موسیقی کشور موج سواری کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس