کد خبر 403477
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۵

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه من منکر عقب‌نشینی در مذاکرات لوزان نیستم، گفت: باید ببینیم طرف مقابل مخصوصا طرف آمریکایی نیز عقب‌نشینی داشته است یا خیر که به نظر من عقب‌نشینی‌هایی داشته‌اند.

به گزارش مشرق، صادق زیباکلام عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در مناظره با حجت‌الاسلام نبویان که با عنوان «از ژنو تا لوزان» و به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد در این دانشگاه برگزار شد، گفت: به نظر من یک نگاه وجود دارد و آن این است که اصولگرایان تندرو تمام متن بیانیه را بررسی کرده و روی آن دعوا می‌کنند. این شیوه به جایی نمی‌رسد و اصولگرایان می‌خواهند این شیوه را القا کنند.

وی گفت: سؤال اینجاست آیا فناوری هسته‌ای به شیوه‌ای که شما می‌خواهید همگام با منافع ملی پیش رفته است؟ آیا هزینه‌ای که برای آموزش و پرورش، بهداشت و محیط زیست می‌شود با هزینه‌ هسته‌ای برابر است؟

زیباکلام تصریح کرد: نگاهی وجود دارد که 36 سال است اهداف انقلاب اسلامی را مصادره کرده اهدافی که مردم به خاطر آن انقلاب کردند. مانند آزادی مطبوعات، نبود زندانی سیاسی و... آن را با استکبارستیزی و مبارزه با غرب جایگزین کردند.

زیباکلام تاکید کرد:‌ مسئله این نیست که صنعت هسته‌ای چه کاربردهایی دارد. صورت مسئله این چیزها نیست. یکی از اتفاقات بزرگی که در این کشور رخ داد فقط این نبود که انقلاب اسلامی برای آمریکا ستیزی مصادره شد.

وی افزود: تجربه این 36 سال عمر پرکت جمهوری اسلامی نشان داده هر وقت در مورد یک مسئله کلان کشوری فقط اندیشه حکومت و نظام مطرح بوده است، حاصلش خوب نشده . گروگانگیری و اشغال سفارت آمریکا یک نمونه آن بود که در آن زمان همه می‌گفتند کار درستی بوده است.

زیباکلام افزود: وقتی دیپلمات‌های آمریکایی آْزاد شدند حال که تغییر را نگاه می‌کنیم می‌بینیم درهر روز یک مناسبت وجود دارد ولی در رابطه با آزادی دیپلمات‌های آمریکایی و بیانیه الجزایر چیزی نوشته نشده است. چون در این مورد چیزی وجود ندارد که بگوییم به نفع ایران است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از آزادی دیپلمات‌های آمریکایی می‌شود می‌گویند رفیق ما یعنی بهزاد نبوی بیانیه الجزایر را امضا کرد ولی نمی‌گویند آنها بودند که در مجلس، در نماز جمعه و جاهای دیگر از این کار غلط دفاع کردند و اجازه ندادند کار دیگری انجام شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در ماجرای هسته‌ای عیب بزرگی که وجود داشت این بود که حداقل تا زمان توافق ژنو فقط و فقط نظر حکومت مطرح بود.

زیباکلام ادامه داد: اولین بار که مسئله هسته‌ای مطرح شد زمانی بود که منافقین ماجرا را لو دادند و رویکرد اصلاحات این بود که صنعت هسته‌ای ادامه پیدا کند ولی طوری نباشد که همه دنیا را در مقابل ایران قرار دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: وقتی انتخابات ریاست جمهوری در گذشته اتفاق افتاد و احمدی‌نژاد پیروز شد وی نه تنها اعلام کرد سیاست‌های هسته‌ای تغییر پیدا کرده بلکه گفت سیاست‌ها خائنانه بوده است.

زییاکلام یادآور شد: از سال 84 فناوری هسته‌ای به عنوان یک ابزار و وسیله در جهت استکبارستیزی مصادره شد و از این مقطع بود که اجازه ندادند اظهار نظر دیگری هم انجام شود.

وی گفت: یکی از خبط‌هایی که صورت گرفت این بود که می‌گفتند غربی‌ها به چه دلیل با بحث هسته‌ای ما مخالفت می‌کنند و اصولگرایان پاسخ می‌دادند آمریکا با ما دشمنی دارد و نمی‌خواهد ما پیشرفت کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در سال‌های گذشته من چندین مقاله نوشتم و به رسانه‌های مختلف دادم ولی آنها را در سطل زباله انداختند. اگر حرف مرا باور ندارید می‌توانید از بچه‌های روزنامه‌های شرق و اعتماد بپرسید. در آن زمان کسی جرأت نمی‌کرد در رابطه با این مسائل چیزی بگوید.

زیباکلام خاطرنشان کرد:‌از سال 84 به بعد صورت مسئله خلاف مطرح شد. علت مخالفت غربی‌ها با ما به خاطر این نبود که فناوری هسته‌ای کشور را از نظر علمی و اقتصادی به پیشرفت می‌رساند. مشکل آنها با ما این بود که احساس می‌کردند ما چون می‌توانیم اورانیوم را غنی کنیم پس می‌توانیم بمب بسازیم.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: ‌شاید بپرسید کشورهای دیگر نیز می‌توانند اورانیوم را غنی کنند پس چرا غربی‌ها به آنها کاری ندارند. پاسخ این است که ما تنها کسانی هستیم که علنا اعلام کرده‌ایم می‌خواهیم اسرائیل را نابود کنیم و در عمل این را با کمک به کشورهای مخالف اسرائیل نشان داده‌ایم.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: دعوای ما با آنها امنیتی است و به همین خاطر است که تا این حد نام نتانیاهو و اسرائیل وسط می‌آید. درست در زمان مذاکرات سوئیس سردار نقدی نیز سخنانی در رابطه با نابودی اسرائیل مطرح کرد.

زیباکلام ادامه داد: من منکر عقب‌نشینی‌هایی که در لوزان انجام داده‌ایم نیستم. ولی آیا طرف مقابل ما یعنی مشخصا آمریکا عقب‌نشینی‌هایی نکرده است؟ که من معتقدم آنها نیز عقب‌نشینی‌هایی داشتند.

وی گفت: بر فرض که در متن بیانیه لوزان از ابتدا تا آخر تمامش کارهایی است که باید ایران انجام دهد. پس چرا جمهوری‌خواهان تندرو و اسرائیل مخالف این توافق هستند. تنها پاسخی که می‌توان داد همان پاسخ دایی جان ناپلئونی است که می‌گوید جنگ زرگری است که البته برخی‌ها این پاسخ را می‌دهند.

وی گفت: دلیل مخالفت‌های اسرائیل و کنگره آمریکا این است که نمی‌خواهند هیچ مصالحه‌ای با ایران صورت بگیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: نتانیاهو و جمهوری‌خواهان تندرو به این دلیل مخالفت توافق هستند چون متوجه شدند انتهای این تونل نوری است که ما را که از زمان احمدی‌نژاد شروع شده بود نجات می‌دهد.

زیباکلام ادامه داد: آنها می‌خواستند تحریم‌های جدیدی را اضافه کنند ولی اوباما گفت اگر این کار را انجام دهند آن را وتو می‌کند و باز هم برخی در ایران می‌گفتند جنگ زرگری است ولی واقعیت بود.

وی افزود:‌تحریم‌های جدیدی که قرار بود کنگره آمریکا مصوب کند باعث می‌شد دولت وقت ایران در پایان سال 2014 به صفر برسد و اگر اوباما وتو نمی‌کرد صادرات نفت ما به صفر می‌رسید.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: آمریکایی‌ها می‌توانند جلوی صادرات نفت ما را بگیرند اما نه با کشیدن سیم‌خاردار در تنگه هرمز بلکه با تهدید کشورهای خریدار نفت ما مانند هند، ژاپن، چین و کره جنوبی که این کشورها خرید نفت از ایران را با مصوبه وزارت خزانه‌داری آمریکا انجام می‌دهد.

زیباکلام تصریح کرد: مگر در گذشته نمی‌گفتند که این بیانیه‌ها کاغذپاره‌ای بیش نیست پس چرا امروز تا این حد دقیق آنها را می‌خوانند. مگر احمدی‌نژاد نگفت آنقدر قطعنامه بدهید تا قطعنامه‌دان‌تان پاره شود. حالا خودشان اینها را برداشته و می‌گویند ببینید چه چیزهایی در این بیانیه‌ها و قطعنامه‌ها نوشته شده است.

وی با بیان اینکه برخورد با مسئله هسته‌ای سیاسی است، گفت: اگر آمریکا ستیزی نباشد آنوقت برخی‌ها راجع به چه چیزی می‌خواهند صحبت کنند. اینها می‌ترسند آمریکاستیزی ترک بردارد و امیدواریم اینگونه شود و اهداف اولیه نظام جایگزین آن شود.

زیباکلام در ادامه با بیان اینکه مردم باید در رابطه با مذاکرات لوزان نظر بدهند، گفت: مردم دیگر چگونه باید رضایت خود را نشان دهند. شور و اشتیاقی که مردم در جریان مذاکرات نشان دادند، بیانگر این بود که آنها از منازعات هسته‌ای خسته شده‌اند.

وی گفت: ‌اشتیاق مردم در ایام نوروز و در زمان مذاکرات نشان داد آنها سیاست‌های گذشته پیرامون مسائل هسته‌ای را نمی‌خواهند و انتخابات 24 خرداد و انتخاب آقای روحانی نشانگر این بود که مردم سیاست‌های دولت قبلی را نمی‌خواستند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: آیا حاضر هستید از مردم نظرسنجی کنید و به مردم بگوییم با توجه به اینکه در بیانیه لوزان این عقب‌نشینی‌ها را داشته‌ایم آیا موافق هستید مذاکرات ادامه پیدا کند یا خیر.

زیباکلام گفت: اگر مردم ملاک و معیار هستند نظرسنجی کنید. وقتی می‌گوییم رفراندوم مو به تن شما سیخ می‌شود ولی رفراندوم نمی‌خواهد ما نظرسنجی کنیم.

وی افزود: من دست و پای دلواپسان را می‌بوسم. چون آنها باعث شدند مردم در رابطه با بحث هسته‌ای حرف بزنند و تابوی هسته‌ای را شکست دهند. البته فراموش کردند شاخه‌ای که می‌برند خودشان روی آن نشسته‌اند.

وی در ادامه گفت: ما داریم از یک نقطه عطف تاریخی می‌گذریم و باور کنید این جلسه یک جلسه تاریخی است. تا امروز حکومت خودش می‌برید و می‌دوخت و خودش تن می‌کرد و ما نمی‌توانستیم دخالت کنیم.

این استاد دانشگاه گفت:‌ اولین بار است که یک بحث کلان مطرح می‌شود و 2 نفر با دو دیدگاه مختلف صحبت می‌کنند.

وی گفت:‌این بایدی که می‌گویند باید از فلسطین دفاع کنیم را چه کسی به ما داده است یا نداده است مهم نیست. مهم این است که جامعه بتواند در مورد آن اظهار نظر کند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس