به دنبال افزایش چندباره قیمت بلیت ناوگان ریلی کشور و عدم افزایش کیفیت و خدمات رسانی مطلوب طی یک سال اخیر، استقبال از سفرهای ریلی کاهش یافته است.

گروه اقتصادی مشرق- کاهش تقاضا برای استفاده از ناوگان ریلی کشور در سال جدید، شرکت قطارهای رجاء را مجبور کرد، در اکثر خطوط ریلی تخفیف‌های بی‌سابقه ای ارائه دهد.

بر اساس اعلام شرکت رجاء، برای نوروز امسال در 25 مسیر ریلی تخفیفات 5 تا 30 درصدی لحاظ شد.

این در حالی بود که در سال‌های گذشته ایام نوروز اوج تقاضای مردم برای استفاده از ناوگان ریلی محسوب می‌شد به طوری که از چند هفته قبل از نوروز، تقریبا تمامی بلیت‌ها به فروش می‌رفت.

اما نوروز سال 1394 وضع کاملا برعکس شد و به علت افزایش چند مرحله‌ای و سرسام‌آور بلیت قطار در اکثر خطوط ریلی، برخی مردم عطای سفر با قطار را به لقایش بخشیدند.

مسیرهایی که شرکت رجاء برای نوروز امسال اقدام به ارائه تخفیف‌های بی‌سابقه کرد، عبارتند از:

مسیرهای مشمول تخفیف تا 15 درصد: قم - مشهد، تهران - مشهد، سمنان - مشهد، شاهرود - مشهد، مشهد - تهران، تهران - زاهدان، تهران - طبس.

مسیرهای مشمول تخفیف تا 20 درصد: گرگان 1 رفت و برگشت، مشهد - سمنان، مشهد - شاهرود، میانه 1، میانه 2، ترن ست میانه، ترن ست زنجان، تهران - یزد 1، مشهد - تهران، تهران - مشهد، تهران - زاهدان.

مسیرهای مشمول تخفیف تا 30 درصد: تهران - زنجان، عادی - مشهد، تهران - خواف.

جالب آن که این تخفیف‌های بی‌سابقه برای مقطع زمانی 25 اسفند سال گذشته تا 16 فروردین امسال لحاظ شده بود؛ یعنی در دوره‌ای که طبق انتظار همه‌ساله باید بیشترین ترافیک مسافرت با خطوط ریلی رخ می‌داد.

این در حالی است که پس از انتشار گزارشی در مشرق در 12 فروردین درباره خلوت شدن بسیاری از خطوط ریلی در نوروز امسال، شرکت قطارهای رجاء در توضیحاتی منکر این موضوع شد.

گزارش مشرق نشان می‌داد که این تخفیف‌های بی‌سابقه هم نتوانسته موجب ترغیب مردم به استفاده از ناوگان ریلی شود؛ زیرا وقتی طی چند مرحله قیمت بلیت تا 100 درصد افزایش پیدا کرده، ارائه تخفیف‌های 5 تا 30 درصدی تاثیر زیادی بر ترغیب مسافران به استفاده از خدمات مسافری ریلی نداشت.

شرکت رجاء در واکنش به گزارش مشرق در مورد 4 بار گران شدن بلیت قطار از ابتدای دولت یازدهم به طور تلویحی این موضوع را پذیرفته و اعلام کرد که درباره گران شدن بلیت، شفاف‌سازی کرده است و فقط در این ایام 5 درصد ظرفیت قطارها خالی بوده است.

در هر حال، کاهش شدید تقاضای مسافرت با ناوگان ریلی کشور به علت گرانی بیش از حد بلیت قطارها، حقیقتی نیست که دستگاه‌های دولتی بتوانند با ارسال جوابیه به رسانه‌ها، آن را منکر شوند.

همانطور که در جداول زیر مشاهده می کنید، به عنوان نمونه قطارهای مسیر تهران - مشهد و بالعکس در یکی از ایام پیک مسافرتی ماه رجب(میلاد پربرکت امام علی (علیه السلام)با توجه به ارائه تخفیف های مناسب همچنان خالی است و در نود درصد قطارها ظرفیت خالی دارد.

بنابراین به نظر می رسد مسئولان شرکت رجاء و همچنین سرمایه گذاران بخش خصوصی حاضر در حمل و نقل ریلی باید چاره ای برای کاهش قیمت ها و  همچنین افزایش کیفیت خدمات کنند.

چرا که این بخش مهم حمل و نقل از لحاظ اقتصادی، ضریب بالای امنیت مسافر و بهبود شاخص های محیط زیست، بسیار در اقتصادهای کشورهای توسعه یافته نقش داشته است و می تواند در شکوفایی و پیشرفت اقتصاد کشور هم تاثیرگذار باشد.

وقتی تخفیف‌های تا 30 درصدی هم تاثیری در جیب خالی مردم ندارد

وقتی تخفیف‌های تا 30 درصدی هم تاثیری در جیب خالی مردم ندارد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    تهران مشهد نزدیک هشتاد هزار شده هواپیما 112 هزار!!!!!
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    بقیه مردم ایران هم که دیگه ادم نیستن هرچی هست واسه تهرونیاس شمام دنباله رو قجرا باشین ببینم کجای دنیا رو میگیرین
  • محبتی ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    متاسفانه سوء مدیریت و....در دوسال اخیر در شرکت رجا بیداد میکند با اصرار مدیرعامل رجا قطار زندگی و به اصطلاح 5 ستاره!!! در ایام عید که اوج شلوغی است به .................................................واگذار شده و ..........
  • رضا ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    با عرض سلام متاسفانه در سیستم حمل و نقل ریلی کشور کیفیت خدماتی نازلی برقرار است. در همه موارد کیفیت پایین است.
  • ناشناس ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    ایول بمردم فهیمایران اگه هرچی که گرون میشه دندون روجگربذارین ومدتی استفاده یاخریده نشوداوضاع بهترازاین میشود.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس