کد خبر 402186
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰

واکنش‌های منفی نسبت به جدایی احتمالی کارلوس کی‌روش از تیم ملی از سوی مردم و کارشناسان و زمزمه دخالت وزارت ورزش در این ماجرا باعث شد که فدراسیون فوتبال با اعلام تشکیل جلسه هیات رئیسه برای تعیین تکلیف کی‌روش به نوعی بر گفته‌های حاشیه‌ساز دبیرکل خود سرپوش بگذارد.

به گزارش مشرق، در حالی که تنها چهار روز تا پایان سال 1393 باقی مانده بود، علیرضا اسدی، دبیرکل فدراسیون فوتبال در جریان یک جنگ رسانه‌ای با کارلوس کی‌روش تصمیم به برگزاری یک نشست خبری گرفت اما این نشست لغو شد تا او در یکی از جنجال‌برانگیزترین مصاحبه‌های سال از بیان "حقایق فوتبال ایران در آینده نزدیک" سخن بگوید.

او به سایت فدراسیون فوتبال گفت: "همیشه سعی داشته‌ایم با انجام صحبت‌های سازنده و ارائه اطلاعات درست و صحیح به مردم فوتبال دوست ایران، کاری هر چند کوچک برای آنها انجام دهیم و به همین خاطر تصمیم گرفتیم در حال حاضر به جای افزودن بر بار فوتبال ایران به اقدامات زیربنایی بپردازیم و در آینده نزدیک و در کنفرانسی خبری همه حقایق را در مورد فوتبال ایران و ترسیم آینده‌ای روشن برای آن مطرح و بازگو خواهیم کرد."

اسدی پیش از این گفته بود که فدراسیون فوتبال از عملکرد کی‌روش رضایت ندارد و تلویحا از تمایل فدراسیون با قطع همکاری با این مربی پرتغالی حرف زده بود. صحبت‌های دبیرکل فدراسیون فوتبال به قدری برای کی‌روش سنگین بود که بلافاصله به آن واکنش نشان داد و از جدایی گفت.

انتقاد اسدی از عملکرد کی‌روش البته با واکنش‌های متعددی از درون و بیرون فدراسیون روبه‌رو شد تا جایی که علی کفاشیان، رئیس همیشه خندان فدراسیون فوتبال درباره اختلاف کی‌روش و اسدی و دلیل مطرح شدن بحث جدایی مرد پرتغالی از تیم ملی ادعا کرد که کی‌روش از جای دیگری پیشنهاد دارد و به همین دلیل ساز جدایی سر داده است! کفاشیان در تاریخ یازده فروردین 94 درباره این مساله گفت: "کی‌روش قبل از این که آقای اسدی به فدراسیون بیاید زمزمه‌های رفتن را سر داده بود؛ یعنی حتی قبل از جام ملت‌های آسیا می‌خواست از تیم ملی جدا شود. او برای این کار دلایل خاص خودش را دارد. ما گفته‌ و اعلام کرده‌ایم که آمادگی این را داریم کی‌روش را حفظ کنیم اما با توجه به این که کی‌روش برای جدایی‌اش دلایل مختلف می‌آورد، خودم فکر می‌کنم شاید از جای دیگری پیشنهاد دارد و به آنها فکر می‌کند. شاید ایران دل او را زده است. در هر صورت ما آمادگی کار با او را داریم و این موضوع را به صورت کتبی اعلام کرده‌ایم. حال تصمیم با کی‌روش است که بین ماندن و نماندن یکی را انتخاب کند. سیاست فدراسیون حفظ کی‌روش است اما او بعد از بازی با شیلی در ایمیلی که به فدراسیون زد، گفته است نمی‌تواند در تیم ملی بماند."

تمام این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شد که بیشتر علاقه‌مندان به فوتبال در ایران چه در کوچه و خیابان و بحث‌های محفلی و چه در برنامه‌های تلویزیونی به صورت شرکت در نظرسنجی‌های پیامکی قاطعانه از ادامه حضور کی‌روش در تیم ملی دفاع می‌کردند.

در این میان برخی منتقدان که به ادعای خود دلواپس فوتبال ایران هستند از رویه برخی رسانه‌ها در دفاع از عملکرد کی‌روش به شدت انتقاد کرده و مدعی شدند که کارلوس کی‌روش پرتغالی هیچ دستاوردی برای فوتبال ایران نداشته است.

سردمدار چنین تفکری همان‌طور که کاملا قابل پیش‌بینی است، محمد مایلی‌کهن است؛ فردی که پیش از این با قاطعیت اعلام کرده بود "این فوتبال را نمی‌خواهد." منظور مایلی‌کهن از عبارت "این فوتبال" قطعا فوتبال ایران بود. او حتی در زمان عنوان کردن این جملات در برابر چشم خبرنگاران و دوربین‌های تلویزیونی اشک هم ریخت؛ هر چند محمد مایلی‌کهن هم‌ اکنون عضو کادر فنی تیم ملی فوتبال امید است.

او در یک برنامه تلویزیونی گفت که کی‌روش کار مفیدی برای فوتبال ایران نکرده و برخی بازیکنان مانند مهدی رحمتی و هادی عقیلی – که به دلیل بی انضباطی از اردوی تیم ملی کنار گذاشته شدند – را نابود کرده است!

انتقادهای مایلی‌کهن و همفکران او با همواره با واکنش منفی برخی کارشناسان نام‌آشنا روبه‌رو شده است. یکی از این افراد امیر حاج‌رضایی است؛ او در همان برنامه‌ای که مایلی‌کهن انتقادهای تاریخی‌اش را بیان کرد، گفت: "مخالف منصف را دوست دارم. مایلی‌کهن هم منصفانه مخالفت کرد و نتایج تیم ملی را نقد کرد. من موافق حضور کی‌روش هستم چون زمان کمی تا مقدماتی جام جهانی داریم. تضارب آرا به سود فوتبال ایران است اما آرای مخالفان منصف. نگرانی من از این است که سردمداران لمپنیسم که همه آنها را می‌شناسند، درصدد سلطه بر فوتبال ملی هستند. تنها مربی ایرانی که با بازیکن‌سالاری مخالفت کرد مایلی‌کهن بود و به درستی بازیکنان سرکشی را که به تیم ملی پشت کردند، کنار گذاشت. کی‌روش هم دقیقا همین کار را کرد. ای کاش مایلی‌کهن در مورد رحمتی و عقیلی به این مساله هم اشاره می‌کرد. در مجموع معتقدم که کی‌روش باید در تیم ملی ایران بماند."

تیم ملی در ایام نوروز با سفر به اتریش و سوئد دو دیدار دوستانه با تیم‌های قدرتمند شیلی و سوئد انجام داد. پس از بازی ایران و سوئد بحث جدایی کی‌روش به اوج خود رسید و این مساله تقریبا قطعی به نظر می‌رسید. این زمان بود که کارشناسان و دلسوزان فوتبال ایران از جمله امیر حاج‌رضایی فدراسیون فوتبال را به دستورپذیری و قبول اعمال نظر وزرات ورزش و دخالت‌های این وزراتخانه در مسائل فوتبالی متهم کرد.

در اصل اختلاف شدید و روابط سرد فدراسیون فوتبال با وزارت ورزش در سال گذشته که با تغییر دبیرکل و نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال به گرمی گرایید، باعث شد چنین تصوری ایجاد شود. ضمن این که گفته شده اسدی و اسلامیان، دبیرکل و نایب‌رئیس جدید فدراسیون فوتبال، افرادی نزدیک به وزارت ورزش هستند.

مطرح شدن چینن بحث‌هایی باعث شد که بالاخره محمود اسلامیان، سرپرست نایب‌رئیسی فدراسیون فوتبال به اظهارنظر مستقیم درباره کارلوس کی‌روش و بحث‌های پیرامونی‌اش بپردازد.

او یک‌شنبه 16 فروردین 94 درباره ماندن یا نماندن کی‌روش مرجع تصمیم گیری در این باره و صحبت‌های حاشیه‌ساز اسدی گفت: "موضوع همکاری یا قطع همکاری کی‌روش باید در هیأت رئیسه فوتبال مورد بررسی قرار گیرد و همه جوانب آن تحقیق شود. در نهایت این هیأت رئیسه است که در خصوص همکاری یا قطع همکاری با کی‌روش به اجماع می‌رسد و رئیس فدراسیون فوتبال نظر جمعی اعضای هیات رئیسه را به عنوان یک نظر واحد به اطلاع می‌رساند. فدراسیون رسما چیزی را در خصوص همکاری یا قطع همکاری با کی‌روش اعلام نکرده و این تنها سرمربی تیم ملی بود که به عنوان یک طرف قرارداد بحثی را به عنوان قطع همکاری با تیم ملی عنوان کرد."

وی افزود: "باید بدانیم قرارداد کی‌روش و تیم ملی یک قرارداد دو طرفه و یک معامله است که باید در خصوص آن هر دو طرف نظر خود را اعلام و در خصوص آن تصمیم‌گیری کنند. در مورد همکاری یا قطع همکاری کی‌روش با تیم ملی نباید نظر شخصی بدهیم؛ چرا که موضوع منافع ملی فوتبال یک کشور مطرح است، ما رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2018 روسیه را پیش‌رو داریم و هم اکنون در برهه زمانی حساسی هستیم. معقول است که چنین مسئله مهمی باید در هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال مطرح شود و پس از آن در این خصوص تصمیم بگیریم."

با گفته‌های اسلامیان به نظر می‌رسد که فدراسیون فوتبال قصد دارد درباره کارلوس کی‌روش و سرنوشت او در ایران با دقت بیشتری تصمیم بگیرد و نیز به نظر می‌رسد که واکنش‌های منفی روزهای اخیر نسبت به اعلام خبر جدایی احتمالی کی‌روش از سوی مردم و کارشناسان زبده و نام‌آشنا هم در تصمیم جدید فدراسیون بی‌تاثیر نبوده است.

هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، سه‌شنبه این هفته برای تعیین تکلیف کارلوس کی‌روش تشکیل جلسه می‌دهد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عبداله موسی زاده ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    باسلام عملکرد کی روش خیلی خوب وعالی بود.اوبایدبماند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس