وزیر امور خارجه کشورمان عنوان کرد: دنبال چیزی فراتر از حقوقمان نبودیم و امنیت همسایگان را با کسی معامله نمی‌کنیم و هیچگاه مشکلاتمان را به هزینه همسایگان حل نخواهیم کرد.

به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امشب (شنبه) در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به مدت 2 ساعت و 10 دقیقه به تشریح آنچه در 9 روز رایزنی هسته‌ای در لوزان گذشت و پرداخت.

وی در ابتدا فرارسیدن نورزو و میلاد حضرت فاطمه زهرا را تبریک گفت و نسبت به سالی پر برکت ابراز امیدواری کرد.

ظریف از رسانه‌ ملی و سایر دستگاه‌های خبر رسانی داخلی تشکر و بیش از همه از مردم تشکر کرد و گفت: اگر امروز می‌‌توانیم در مقابل 6 قدرت بزرگ جهانی با صلابت به یاری خدا بایستیم و از حقوق ملت دفاع کنیم به این دلیل است که مردم امید کسانی که می‌خواستند از طریق فشار و تحریم مردم را به تسلیم وادراند، ناامید کردند.

وی با بیان اینکه ما همواره آماده بودیم پای میز مذاکره باشیم، اظهار داشت: اینکه ما توانستیم در حد بسیار کوچکی اهداف کشور را پیش ببریم بیش از هر چیز مرهون حضور مردم بود و اینکه نشان دادند این مردم را نمی‌شود از نظام، دولت و کشورشان جدا کرد و هیچ راهی نیست، جز اینکه با این مردم با زبان تکریم صحبت کرد نه تحریم و فشار.

ظریف از دلواپسان نیز قدردانی کرد و گفت: امیدواریم با دیدگا‌هی واقع گرایانه بتوانیم با سر افراخته و افراشته در جهان امروز حضوری مقتدر داشته باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره خستگی در مذاکرات گفت: من عادت دارم شب‌ها زود بخوابم، ولی تمام عمرم را در دیپلماسی چندجانبه به سر بردم و اکثر جلسات دیپلماسی چندجانبه در شب‌هاست. مذاکره در 12 فروردین ماه ساعت 9 شب شروع و 10 دقیقه به 6 صبح تمام شد. رکورد خواب من و دوستان سه ساعت بود.

وی ادامه داد: مذاکرات مفهومی، محتوایی، کلمات و عبارات و مذاکرات سنگینی بود. این 9 ساعت من از اتاق بیرون نرفتم. شام و نمازمان را خوانده بودیم ولی آمریکایی‌ها شامشان را در مذاکرات خوردند. مذاکرات خیلی پیچیده و سخت و تکراری است. اگر بخواهید روی مواضعتان استقامت کرده و مانع از پایمال شدن حقوق مردم شوید، ممکن است مجبور شوید یک موضوع را صدها بار تکرار کنید. از زمانی که توافق ژنو در آذر ماه 1392 تصویب شد، چندین دور مذاکره نفس گیر داشت و از آن زمان به بعد 16 ماه است مذاکره می‌کنیم. مواضع آنها تا قبل از توافق ژنو می‌خواستند اراک را با بولدوزر خراب کنند، در فردو را گل بگیرند و محدودیت‌های 20 ساله و ... باشد، اما این مواضع تغییر کرد.

وی گفت: آنها فهمیدند که نمی‌توانند برنامه هسته‌ای ایران را تعطیل کنند.

ظریف اضافه کرد: ما قبل از تحریم هم پای میز مذاکره بودیم. زمانی که در دولت هشتم آقای روحانی مسئول مذاکره بودند و من هم سرپرستی تیم مذاکره را داشتم پای میز مذاکره بودیم، تحریمی هم نبود. سنگین‌ترین تحریم‌ها علیه ایران اعمال شد. نه برای اینکه ایران را پای میز مذاکره بکشانند چون ایران پای میز مذاکره بود، آنها می‌خواستند ایران را تسلیم کنند.

وزیر خارجه به اظهارات کری بعد از مذاکرات لوزان مبنی بر اینکه نمی‌توانیم مردم ایران را به زانو در آوردیم، اشاره کرد و افزود: چه مذاکرات به نتیجه برسد و چه در مرحله نگارش زیاده خواهی کنند، مقاومت خواهیم کرد.

* هیچگاه دنبال بمب نبوده و نیستیم

وی درباره زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل عنوان کرد: ما بیشتر از حقوقمان چیزی نمی‌خواهیم. ما هیچگاه دنبال بمب نبوده و نیستیم. دنبال هژمونی در منطقه هم نیستیم. دنبال روابط خوب با همسایگان در منطقه هستیم و امنیت و آسایش همسایگان را امنیت و آسایش خود می‌دانیم. ما رنج می‌بریم از تروریسم و افراط در منطقه.

*امنیت همسایگان را با کسی معامله نمی‌کنیم

ظریف افزود: ما منافع مشترک زیادی با همسایگان در منطقه داریم. هیچ چیز فراتر از حقوقمان نمی‌خواهیم. این بحران ساختگی نگرانی برای منطقه ایجاد کرده بود. ما هیچگاه مشکلاتمان را به هزینه همسایگان حل نخواهیم کرد. امنیت همسایگان را با کسی معامله نمی‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری درباره حرام بودن سلاح هسته‌ای، گفت: یکی دو بار با غرور گفتند ما از طرف شورای امنیت صحبت می‌کنیم. من به آنها گفتم شورای امنیت، شورای امنیتی است که به عنوان یک کاردار جوان از سفیر شما وقت خواستم که بگویم عراق علیه ایران سلاح شیمیایی استفاده می‌کند ولی به من وقت ندارد و آن شورای امنیت شماست. ما با این شورای امنیت شما کار کردیم.

وی با اشاره به استفاده صدام از سلاح شیمیایی علیه ایران، افزود: به آنها گفتم شما آنجا ساکت نشستید و حتی حاضر نشدید صدام را به اسم محکوم کنید.

* از روز اول گفته‌ام مذاکره یعنی بده بستان

وزیر خارجه گفت: از روز اول گفته‌ام مذاکره یعنی بده بستان. اینگونه نیست که بروید و طرف مقابل تسلیم شود. افتخارمان این است که برابر شش قدرت بزرگ جهان بایستیم و خودشان گفتند ما نتوانستیم ایران را تسلیم کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: اینکه آمریکا با ما سر خصومت داشته و از حقوق ما حمایت نکرده، چیز جدیدی نیست. اینکه آمریکایی‌ها برای خوشامد همپیمانانشان حرف‌هایی را می‌زنند، اما ما مدیون انقلاب و خون شهدا هستیم و می‌توانیم سرمان را بالا بگیریم و از هیچ کس نترسیم و حرفمان را بزنیم.

وی گفت: دنیا دیگر دنیای زور نیست و زورگویی دیگر قدرت نیست.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای تصریح کرد: فکت شیت ایرانی نیست. چند نفر از دوستان ما یک رشته دستاوردها از مذاکرات را نوشتند. متن من و خانم موگرینی دو ساعت قبل از مصاحبه مطبوعاتی به انگلیسی مذاکره کردیم. یک بیانیه مطبوعاتی است. ما گفتیم فقط یک توافق داریم که حداکثر در تیر ماه صورت گیرد.

ظریف ادامه داد: راه‌حل‌هایی که ما بحث کردیم به شکل یک چکنویس است. این بیانیه که تدوین شد بین خود ما مذاکره شد و شش کشور دیدند. بچه‌ها عین آن را ترجمه کردند و قبل از آن من و آقای عراقچی ترجمه را چک کردیم. متاسفانه در صدا و سیما مترجم همزمان بود که بهترین مترجم همزمان می‌تواند 70 درصد مطالب را منتقل کند. هاموند، نمایندگان چین و روسیه و همه نشسته بودند کسی به ما نگفت که ترجمه شما را چک کنیم. آلن ایر نگفت ترجمه شما غلط است.

وی درباره فکت شیت آمریکایی‌ها عنوان کرد: در مذاکره 9 ساعته ما درباره راه‌حل‌ها صحبت کردیم. آمریکایی‌ها آنچه خودشان مایلند در فکت شیت آوردند. نماینده موگرینی حتی به آمریکایی‌ها اعتراض کرده که چرا گفتید تحریم‌ها را تعلیق می‌کنیم.

ظریف اضافه کرد: من حتی به خود کری در این زمینه اعتراض کردم.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای درباره بیانیه مطبوعاتی گفت: این بیانیه الزام آور نیست. چک نویسی که ما شروع به تدوین کردیم و یک سند حقوقی نیست. ما در نهایت یک توافق بین‌آلمللی در حداکثر 10 تیر خواهیم داشت. هنوز تصمیم نگرفته‌ایم که آن را امضا می‌کنیم یا نه. براساس این توافق یک قطعنامه تحت فصل منشور صادر می‌شود و آن زمان توافق می‌شود توافق بین‌المللی. ما الان داریم راه‌حل‌های رسیدن به توافق بین‌المللی را بررسی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها متنشان را روز چهارشنبه آماده کرده بودند. ما تا ساعت 6 صبح کار می‌کنیم. آن متن آماده بود. آنها مشکل دارند، الان در داخل چه فشاری هست، نتانیاهو، کنگره چه فشاری دارند می‌خواهند به خیال خود چند روز دیگر تحریم کنند. آنچه برخی دوستان ما تهیه کردند، رسمی نیست.

ظریف اضافه کرد: تا ساعت 11 و نیم شب هنوز یک متن تمیز نبود و پر از پرانتز بود.

وزیر خارجه افزود: راه‌حل‌ها همین است ولی طرز نگارش آن نیازمند زمان است. در بیانیه مطبوعاتی که من و خانم موگرینی خواندیم تعداد سانتریفیوژها نیامده در چرک نویس راه‌حل‌ها تعداد سانتریفیوژها آمده است. سانتریفیوژ‌هایی که در فردو هستند تصمیم نظام بوده و قرار نداریم با آنها غنی سازی نکنیم.

وی گفت: آمریکایی‌ها هیچ جا نگفتند هزار سانتریفیوژ در فردو باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما می‌دانیم مردم حق دارند بدانند ولی نمی‌خواهیم کاری کنیم که مانع از به نتیجه رسیدن توافق شود. اطمینان می‌دهم روزی که توافق نهایی شود به عنوان سند بین‌المللی منتشر می‌شود. هیچ سند توافق شده‌ای صد در صد به نفع یک طرف نیست.

وی اضافه کرد: این کارهایی که انجام می‌دهیم در مسیر اعتمادسازی است و نه مانعی در مسیر پیشرفت هسته‌ای ما.

*  ما در مذاکره اهل دروغ و ریا نیستیم

وزیر خارجه گفت: در دنیا هفت هشت کشور بیشتر غنی سازی نمی‌کنند. این مذاکرات را باید با بزرگ منشی ایرانی پیگیری کنیم. ما در مذاکره اهل دروغ و ریا نیستیم. در داخل سالن مذاکره صادقیم در بیرون سالن مذاکره نیز صادقیم.

ظریف خاطرنشان کرد: گروهی بودند که می‌گفتند ایران نباید اصلا تحقیق و توسعه داشته باشد. ما از روز اولی که توافق اجرایی شود، روی بهترین ماشینمان که IR-8 است تحقیق و توسعه را انجام می‌دهیم.

وی در خصوص تحریم‌ها نیز عنوان کرد: این تحریم‌ها سه قسمت است. تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های آمریکا و تحریم‌های اروپا. در آن چیزی که خانم موگرینی خواند، کلیه قطعنامه‌های شورای امنیت از روز توافق لغو می‌شود. شورای امنیت هست و می‌شود ناظر بر اجرای توافق. موضوع ایران از یک موضوع به موضوعی دیگر تبدیل می‌شود. این نظارت برای ما نیز ضروری است.

وزیر خارجه ادامه داد: شورای امنیت در سابقه تاریخی‌اش هیچگاه از مردم ما دفاع نکرده ولی طبق موازین بین‌المللی این سند مورد تأیید شورای امنیت قرار می‌گیرد. تمام شش قطعنامه قبلی - قطعنامه 1929 یک فاجعه در حقوق بین‌الملل است- لغو می‌شود. ما گفتیم از این به بعد لغت Terminate استفاده شود. یک تعدادی از تحریم‌ها در شورای امنیت است که برخی مربوط به اقلام اشاعه‌ای است و تسلیحاتی از قطعنامه شورای امنیت خارج می‌شود. یعنی کلیه تحریم‌های شورای امنیت و قطعنامه‌ها لغو می‌شود.

ظریف درباره اظهارات اخیر ماری هارف درباره تحریم‌ها، گفت: روزی که قطعنامه را تصویب می‌کنیم طرفین باید یک رشته اقدامات انجام دهند. روز تصویب قطعنامه روز اجرایی شدن توافق نیست. این فاصله را هنوز توافق نکرده‌ایم چون هنوز نمی‌دانیم چقدر اقدامات ما و طرف مقابل طول می‌کشد. ما باید اقداماتی در اراک، فردو، نطنز، ذخایر و ... بکنیم که همه مورد توافق مسئولان عالی نظام است و راجع به همه اینها صحبت کردیم. این اقدامات ما زمانبر است و یک روزه انجام نمی‌شود. باید بررسی کنیم. روزی که اقدامات ما انجام و آمریکایی‌ها مقدمات را انجام دادند.

وی اضافه کرد: خانم ماری هارف حدسشان را گفته است. تضمین ما قطعنامه شورای امنیت است که تأیید می‌کند کشورها باید در این مدت این اقدامات را انجام دهند. بعد از توافق می‌روند نیویورک توافق را نهایی قطعنامه را تصویب و یک برنامه زمانبندی شده برای اقدامات ایران و طرف مقابل تدوین می‌کند. روز اجرایی شدن آژانس تایید می‌کند ما این اقدامات را انجام می‌دهیم در همان روز آمریکا موظف است کلیه تحریم‌های فرامرزی اقتصادی و مالی‌ خود را که در متن تفاهم خواهد آمد، بانک، ممانعت برای انتقالات پولی، نفتی را از آن روز متوقف کند.

ظریف ادامه داد: سناتورها نامه‌ای که نوشتند خواستند ما را وارد دعوای داخلی خودشان کنند.

وی درباره تحریم‌های اتحادیه اروپا نیز عنوان کرد: شورای اروپا تصمیم می‌گیرد و بعد آن همه کشورها لغو می‌کنند.

وزیر خارجه درباره یک رشته تحریم‌های اشاعه‌ای اتحادیه اروپا نیز گفت: آنها هست و ما دنبال آن نبودیم که برداریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: معماری داخلی تحریم‌ها همین الان فروریخته است. آنها به خاطر نگرانی‌شان بیانیه دادند. ما باید اینقدر هوشیاری داشته باشیم که بدانیم آنها برای مصرف داخلی با کنگره درگیرند و اینها را بیان می‌کنند.

وی افزود: اینکه داخل آمریکا این حرف‌ها را بزنند چون می‌خواهند مانع تحریم‌های کنگره شوند. معماری تحریم‌ها فرو ریخته است.

ظریف گفت: همه طرف‌ها در این توافق می‌‌توانند در صورت نقض طرف مقابل، اقدامات خود را متوقف کنند. ما متن 2 صفحه‌ای داریم. در صورتی که ایران ادعا کند موردی را طرف مقابل نقض کرده است این اتفاقات می‌افتد.

وی افزود: آمریکایی‌ها 35 سال است علیه ایران تحریم کردند این تحریم‌ها هیچگاه تاثیر چندانی نداشته است. در دهه 70 ما که اوج قدرت آمریکا بود، آمریکایی‌ها فکر می‌کردند جنگ سرد را بردند قانون داماتو را تصویب کردند که هر کس در صنایع نفت و گاز ایران سرمایه گذاری می‌کرد، آمریکا آن را تحریم می‌کرد. متحدانش به او گفتند ما با تو همراهی نمی‌کنیم.

وزیر خارجه با اشاره به 6 قطعنامه تصویب شده علیه ایران، گفت: خاصیت این قطعنامه‌ها این بوده که آمریکا هر کاری می‌خواست انجام دهد در چارچوب این قطعنامه‌ها انجام داد. الان اگر آمریکا چنین اقدامی را کند نه تنها براساس قطعنامه شورای امنیت عمل نمی‌کند، بلکه بر خلاف قطعنامه شورای امنیت عمل می‌کند.

وی گفت: در بحث‌ها پیشنهاداتی داریم که نتوانند تحریم‌های کنونی را تحت عناوین دیگری وارد کنند.

ظریف افزود: ما خیلی چیزها به دست آوردیم. ما نطنز را حفظ کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: الان در حال مذاکره هستیم. همین اندازه‌ای که الان می‌گویم به مذاکره ضرر می‌زنم. علت اینکه می‌گویم این است که حرف‌هایی طرف مقابل زده که مردم ما را نگران می‌کند. اگر به توافق برسیم حتما دو طرفه است.

وزیر خارجه ادامه داد: معتقدیم تعهداتی که می‌پذیریم هیچ برنامه ما را متوقف نمی‌کند و با اهداف خود پیش می‌رویم. آنها می‌گویند از این توافق به دست آوردند ایران سلاح هسته‌ای نمی‌سازد ما که اصلا نمی‌خواستیم بسازیم.

ظریف افزود: اسم آب سنگین تا یک ماه پیش مثل کفر بود برای آنها.

وی درباره گریز طرف مقابل از تعهداتش، گفت: ایران چون نمی‌خواهد گریز نخواهد داشت. خیلی دلشان را خوش نکنند. ما به فتوای مقام معظم رهبری از هر سند بین‌المللی بیشتر اعتبار قائلیم.

وزیر خارجه اضافه کرد: ما کاری به دوربین آژانس نداریم. ما کاری نمی‌خواهیم انجام دهیم. دوربین آژانس الان هم هست. ما نوع نظارتی که می‌پذیریم براساس مصالح ملی خودمان است.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای گفت: هر کاری که در برنامه هسته‌ای داریم دوباره می‌توانیم برگردانیم. بعضی از اقدامات ما در جهت منافع ماست، برخی امکانات جدید را برای ما فراهم می‌کند. دانش ما بومی است و هیچ کس نمی‌تواند آن را از ما بگیرد.

وی همچنین عنوان کرد: قطعات راکتور اراک را از بازار سیاه می‌خریم.

ظریف گفت: آنها اگر تحریم‌ها را برگردانند در دنیا خریدار نخواهند داشت. اگر تصمیم بگیریم می‌توانیم برنامه خود را برگردانیم. ما هم توان برابر داریم که اقدام کنیم با یک تفاوت، اینکه به دنیا نشان دادیم که روی حرفمان ایستاده‌ایم. اگر آنها نشان دهند که اهل اجرای تعهداتشان هستند یک طرف متعهد جدی در مقابلشان خواهند بود. اگر بخواهند به تعهداتشان خیانت کنند ما تصمیم می‌گیریم. هر آن میزان آنها می‌توانند برگردند ما هم می‌توانیم برگردیم.

وزیر خارجه اضافه کرد: متن انگلیسی توافق ژنو را من به خبرنگاران آمریکایی دادم. به شما اطمینان می‌دهم روزی که توافق نهایی شود اصل آن را در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: دروغ پایدار نمی‌ماند. ما با توافق دو مرحله‌ای مخالفت کردیم. این بیانیه توافق دو مرحله‌ای نیست. بیانیه دو صفحه‌ای توافق نیست.

ظریف درباره سانتریفیوژها گفت: 190 هزار سو زمانی است که بخواهیم سوخت بوشهر را تولید کنیم که بتوانیم میله سوخت را بسازیم. قرص‌های سوخت را بسازیم. میله‌ها و قرص‌های سوخت ما باید لیسانس بگیرد. از روز توافق می‌توانید به IR-8 گاز تزریق کنید که روندی را باید طی کند تا به تولید برسد.

وی از خانواده‌های شهدای هسته‌ای قدردانی کرد.

*محدودیت‌های غنی سازی ما 10 ساله است

ظریف درباره عادی شدن پرونده هسته‌ای ایران بعد از 10 سال گفت: محدودیت‌های غنی سازی ما 10 ساله است و بعد از آن روند علمی خود را طی می‌کند. ما از یک زمانی حتی تولید IR-8 را تولید می‌کنیم. بحثی را مخالفان توافق مطرح می‌کنند که ایران بعد 15 سال بمب تولید می‌کند که من آن را رد کردم و گفتم در تعهدات هسته‌ای ما زمان خاموش شدن نیست.

وزیر خارجه ادامه داد: برای ما آنچه مهم است این است که این برنامه صلح‌آمیز است.

وی درباره زمان عادی شدن پرونده هسته‌ای گفت: محدودیت‌هایی را برای مدتی پذیرفتیم در حوزه غنی سازی 10 سال است. ما مثلا قصد نداریم در حوزه بازفراوری پلوتونیم وارد شویم که این محدودیت 15 سال است.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: ما به ان پی تی و سی تی بی تی متعهدیم. ما هیچ تعهد اضافی بر کشور بار نخواهیم کرد. برنامه ما در یک بازه زمانی عادی خواهد شد.

وی خطاب به منتقدان گفت: نگران نباشند. نقد مفید است ولی ما وسط مذاکره و مشغول مذاکره هستیم. اگر بیش از این وارد جزییات شویم دستمان را در مذاکره باز کردیم. به نمایندگان و مذاکره کنندگان اعتماد کنند. ما هم دلمان می‌سوزد و برایمان سخت و دشوار است. سه ماه به ما اجازه دهید مذاکره کنیم. این هشت 9 روز آخر از سخت‌ترین روزهای زندگی من بوده است.

ظریف اضافه کرد: ما هم اشتباه می‌کنیم ولی باور کردیم که آمریکا قدر قدرت نیست. آمریکا قابل اعتماد نیست. امیدواریم آمریکا و کشورهای غربی بتوانند اعتمادی که از مردم شکاندند و خیانت‌هایی که کردن قدری تخفیف دهند.

وی گفت: بی اعتمادی بین ایران و آمریکا یک فاجعه تاریخی است. مردم ما ضمن اینکه عزت و استقامت دارند، بزرگوار هستند. ما حواسمان جمع است. اگر نجیب نبودیم پای میز مذاکره نمی‌نشستیم.

* فردو یک سایت هسته‌ای باقی می‌ماند و از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها در فردو استفاده خواهد شد

ظریف درباره فردو و تبدیل آن به مرکز تحقیق و توسعه خاطرنشان کرد: فردو یک سایت هسته‌ای باقی خواهد ماند و از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها در فردو استفاده خواهد شد. 1044 سانتریفیوژ در فردو است و آماده هم هست ولی قرار نیست غنی سازی کند. فردو برای امنیت نطنز است. 6 قطعنامه شورای امنیت می‌گفت نطنز باید تعطیل شود اما الان می‌گویند 5 هزار سانتریفیوژ داشته باشد.

وزیر خارجه ادامه داد: تا زمانی که طرف مقابل متعهد به تعهداتش است، هیچ کشوری بیش از ایران متعهد به تعهداتش نخواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: هر زمان مصالح ملی ما به خاطر نقض عهد طرف مقابل ایجاب کند خودمان تصمیم می‌گیریم چگونه اقدام کنیم.

* کسی جرأت حمله به ایران ندارد

وی اضافه کرد: کسی جرأت حمله به ایران را ندارد. حتما گروهی دلشان پر می‌زند به ایران حمله کنند نه توانش را دارند و نه جرأت آن را. در فردو هزار سانتریفیوژ است که هر لحظه می‌تواند به کار گرفته شود.

ظریف گفت: بالاترین بازدارندگی ما این است که این مردم با فشار تسلیم نمی‌شوند.ما به دنیا ثابت کردیم و این برای ما بازدارندگی ایجاد می‌کند. نیروهای مسلح ما توان بازدارندگی خوبی دارند.

وی گفت: اگر آمریکا قدر قدرت بود من به جرأت به شما می‌گویم پای میز مذاکره با ایران ننشسته بود.

*باز طراحی راکتور اراک

ظریف درباره راکتور اراک گفت: راکتور آب سنگین اراک هنوز تا عملیاتی شدن فاصله دارد. این راکتور باز طراحی می‌شود. آخرین موضوعی که پذیرفته شده، آب سنگین اراک بود.

وی اضافه کرد: ما امیدی به دیگران نبسته‌ایم. ما به دنبال فناوری بومی هستیم. کشورهای صنعتی بارها ما را وسط راه گذاشتند.

وزیر خارجه گفت: ما وارد عرصه بالندگی هسته‌ای شدیم.

وی درباره نظام بازرسی‌ها و شفافیت و اجرای پروتکل الحاقی عنوان کرد: عبارتی که در توافق می‌آید این است که شما توافقی را قبل از اینکه مجلس تصویب کند داوطلبانه اجرا کنید. توافق زمانی اجرایی می‌شود که مجلس تصویب کند. ما قرار گذاشتیم به نظام‌های داخلی هم کاری نداشته باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: آن چیزی که در مورد پروتکل الحاقی است اجرای داوطلبانه و موقتی پروتکل الحاقی است و مجلس باید آن را تصویب کند.

ظریف خاطرنشان کرد: ما به مکانیسم‌های داخلی خود متعهدیم و قانونمند عمل می‌کنیم.

وی درباره جلوگیری از سوء استفاده کشورهای غربی از بازرسی‌ها و کد 3.1 خاطرنشان کرد: کد 3.1 مثل پروتکل الحاقی است. براساس پادمان امکاناتی هست که تا 180 روز قبل از اینکه اورانیوم به دستگاهی تزریق نکنید به آژانس اطلاع ندهید. اکثریت قریب به اتفاق اعضای پادمان 3.1 را پذیرفته‌اند و شاید ایران باشد که به دلیل نقض عهد آنها آن را نپذیرفته است.

ظریف درباره پروتکل الحاقی با بیان اینکه اجرای پروتکل الحاقی چندین سال طول کشید، عنوان کرد: وقتی مذاکره می‌شد انواع و اقسام سازوکارهای اطمینان سازی مطرح شد. تمام مواردی که ما می‌خواهیم بپذیریم بیشتر از آن را ژاپن دارد اجرا می‌کند. الان جاسوسی صنعتی یکی از مهمترین موارد است. ما هم سازوکارهایی در اختیار داریم، از دسترسی کنترل شده و ... که مانع از این شویم که سوء استفاده‌ای شود.

وی درباره توانمندی‌های دفاعی و بحث PMD، گفت: بحث PMD اصطلاح آنهاست و ربطی به توانمندی‌های دفاعی ما ندارد. ما می‌گوییم PPR (موضوعات گذشته و حال) ادعاهایی شده که دروغ است و ما پاسخ دادیم و آنها را رفع خواهیم کرد. این ادعاهایی است که اسرائیلی‌ها ساختند. ما گفتیم توانمندی‌ها و امکانات دفاعی ما خارج از هرگونه بحث است.

ظریف تصریح کرد: باید با دید و چشم باز بدون اینکه دنبال تئوری توطئه باشیم حواس خودمان را جمع کنیم. ما یک دولت مقتدر هستیم. تلاش کردند انواع وسایل را بفرستند ایران که در دانش هسته‌ای ما اخلال ایجاد کند که دانشمندان ما متوجه شدند.

وی گفت: اجازه داده نخواهد شد به بهانه یک سازو کار بین‌المللی از اسرار ما اطلاع یابند.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره اینکه آژانس مرجع اظهارنظر درباره پایبندی ایران به تعهداتش اعلام شده نیز گفت: پادمان فعالیت‌های اعلام شده را بررسی می‌کند. وقتی پروتکل الحاقی را اجرا کنید می‌تواند بگوید هیچ برنامه اعلام شده‌ای نیست.

وی گفت: ما آمادگی داریم با آژانس همکاری بسیار خوبی داشته باشیم. می‌خواهیم آژانس در ایران به عنوان سازمان بین‌المللی بی طرف فعالیت کند ولی آژانس باید حواسش باشد که از آن سوء استفاده نکنند.

وزیر خارجه درباره اتهامات واهی مقامات آمریکایی درباره بحث حقوق بشر و تروریسم عنوان کرد: ما راجع به هسته‌ای مذاکره می‌کنیم. قرار نبوده راجع به روابط دوجانبه صحبت کنیم. همه می‌بینند که در منطقه ما چه کسی از تروریسم و افراط حمایت می‌کند.

ظریف گفت: ایران از حکومت قانونی عراق و حکومت قانونی سوریه حمایت می‌کند. ما در این سیاست‌ها با آمریکا اختلاف داریم. اگر آمریکایی‌ها با دیدگاه واقع بینانه به منطقه نگاه کنند می‌بینند آن کشوری که در منطقه ثبات ایجاد می‌کند، ایران است.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: آمریکا امروز با کشورهایی هم پیاله است که از داعش حمایت می‌کنند. ایران دنبال روابط معقول با همه دنیاست. ایران به دنبال روابط بسیار نزدیک با همه همسایگان است. امنیت همسایگان در خلیج فارس، امنیت ماست. ما برای همه کشورهای خلیج فارس امنیت و اقتدار می‌خواهیم.

وی درباره ادامه نگارش متن توافقنامه جامع گفت: از الان شروع می‌شود قرار بوده یک هفته به افراد فرصتی بدهیم و از هفته آینده نگارش شروع شود.

ظریف گفت: منطقه ما نیاز به درگیری و مسابقات ندارد. تفرقه، فرقه گرایی آتشی است که دامنگیر کسانی می‌شود که آن را شعله ور می‌‌کنند. امیدواریم با همسایگان نزدیک‌تر کار کنیم. بحث هسته‌ای ما را از الویت خود که سیاست خارجی است باز نداشته است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 94
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    دقیقا همون توجیهات توافق ژنو رو داره انجام میده . همه دیدن که هرچی امریکا گفت همون درست بود و انجام شد . شما بعد از توافق سعدآباد با تجربه شدی نمیخای امتیاز هایی که دادی رو بشه ولی بالاخره باید رو کنی و این سند باید در اختیار ملت قرار بگیره
  • مرتضیsk ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    آقاجان بزور که نمیشه دستاورد درست کرد ، بلاخره این گردوخاک هم میخابه آسمون صاف میشه چقدر دلتنگه امتیازاتمون شدم !
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    "آنها فهمیدند که نمی‌توانند برنامه هسته‌ای ایران را تعطیل کنند. " حذف 95 درصد ذخایر غنی شده (طی 10 سال گذشته)، تعلیق 10 ساله، برچیدن 14000 سانتریفیوژ، تعطیلی غنی سازی در فردو تعطیلی اراک تا زمانی نامعلوم برای بازطراحی و..... اگه اسم اینها تعطیلی صنعت هسته ای نیست، پس چیست !!!!!!!!!!؟؟؟؟
  • سید ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    اخوی شما هنوز متوجه نشدی از همون کلک عمروعاصی به شما هم زدند؟! تو جامعه بین الملل اینکه ما چه تفسیری از توافق داریم مهم نیست، مهم اون متنیه که آمریکا و اروپا اعلام می کنند و همون هم اساس رفتار اونها قرار می گیره، حالا شما هر چقدر خواستی بگو که اونچه ما توافق کردیم این نبوده مهم نیست...
  • مجید ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    وی درباره زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل عنوان کرد: ما بیشتر از حقوقمان چیزی نمی‌خواهیم. ما هیچگاه دنبال بمب نبوده و نیستیم. دنبال هژمونی در منطقه هم نیستیم.  سوال از آقای ظریف تمام کشورهای دنیا حق دارند فقط تا 3.5 درصد غنی سازس کند مطابق قوایین جهانی یا حق ما از دنیا فرق دارد با حق دیگر کشورها ؟ مرز حق ما که شما با افتخار تکرار میکنید کجاست؟ و ...
  • ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    سلام شب بر همگی زیادی خوش من تمام صحبتهای آقای محمد جواد ظریف وزیر محترم امور خارجه کشور را گوش کردم و دیدم خیلی با صداقت تر از آمریکایی ها در مورد بیانیه توضیح دادند و اصلا با صداقت توضیح دادند و خیلی خوب نکات حقوقی بیانیه و مذاکرات را شرح دادند و برای من به خوبی روشن شد قضیه چیست . البته متن خبر مشرق محترم را نخواندم و نمی دانم آیا دقیق گوش کردید یا نه . اما از سرعت عمل در انتشار خبر بسیار خوشم آمد . حالا می تونم به واشنگتن پستی ها پز بدم که به این می گن خبرگزاری حال کردید؟!
  • ناشناس ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    محدود شدن 10 ساله برنامه غنی سازی به 5000 سانتریفیوژ نسل اول و تعطیلی فردو به معنای خاموش شدن چراغ صنعت هسته ای ایران میباشد .
  • ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    آفرین تا الان بیدار بودید و به سرعت خبر را منتشر کردید دست مریزاد
  • ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    می خواد خوشتون بیاد یا نه اما واقعیت اینه که با توضیحات آقای دکتر ظریف تازه فهمیدم وقتی مقام معظم رهبری بسیار سفارش کردند به تیم مذاکره کننده اعتماد داشته باشید یعنی چی . واقعا عالی توضیح دادند. به هر حال همیشه درود بر مشرقی های باهوش
  • مجید ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    وزیر خارجه گفت: از روز اول گفته‌ام مذاکره یعنی بده بستان. اینگونه نیست که بروید و طرف مقابل تسلیم شود. افتخارمان این است که برابر شش قدرت بزرگ جهان بایستیم و خودشان گفتند ما نتوانستیم ایران را تسلیم کنیم. آقای ظریف این قدرت های جهانی چه آدمای صادقی هستند هر چی ته دلشونو به زبون میارند نه برادر من. به نظر میاد این جمله را برای بزرگ جلوه دادن کارشون گفتن وگرنه .....
  • ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    وااااای که چقدر خندیدم به همه اونایی که دیشب ریختن توی خیابون ها و توهم زده بودن توافقی شده بوده واقعا الان چه حالی دارن وقتی دیدن هیچ توافقی که نبوده هیچ ....
  • ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    آقای ظریف خیلییییییییییییییییییییییییییییییییی متشکرم دوست دارم بگم کارت خیلی درست بوده
  • ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    انصافا صدا و سیما در برنامه های متعدد اجازه بده آقای ظریف بیشتر توضیح بدهد خیلی واضح حرف می زنند
  • ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    به نظرم ، نظرات آمریکایی ها در مطبوعات بعد از بیانیه برای بی اعتماد کردن مردم کشور ما به تیم مذاکره کننده است و به جان هم انداختن منتقدان مخالف دولت به جان دولت و آتش این فتنه را روشن نگه داشتن تا بهره برداری های بعدی .... مشرق خیلییییییییییییی حواست باشه
  • ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    آمریکایی های احمق و مکار
  • ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    حتما از آقای صالحی بخواهید ایشان هم توضیح بدهند بسیاری از تناقضات و دعواهای مختلف حل خواهد شد اینقده سبز لجنی ها و منتقدان دولت به جان هم نیافتند و بقیه مردم هم نیز ....... توضیحات آقای ظریف که در مورد حقوق بین الملل بود خیلیی خوب بود
  • ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    آقای ظریف خیلی تشکر از اینکه فعلا 1. هیچ توافقی نکردید 2. تفاوت بین کلمات سیاسی و حقوقی در متن را رعایت می کنید و دقت 3. طرفت رو بهتر از قبل شناختی 4. انصافا نکات بسیار مهم و کوبنده ای رو به دشمنان در جلسات حضوری یادآوری کردی بابت این یکی دیگه خیلیییییییییییییییییییییییییی تشکر
  • ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    این آقای ظریف اون آقای ظریف نبود خدا وکیلی خیلی شجاع و با صلابت تر بود خوشمان آمد
  • ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    ههههههه بنفشه های خانم و بنفشه های آقا به جای خط و ربط گرفتن از گرگهای در کمین نشسته در یه کمی اونورتر مرزها دندون روی جیگر بزارن اول ببینن وزیر امور خارجه کشورشون چی می گه بعد سوخت بنزین ها و اینا رو هدر بدن و بیان تو خیابون ها و باعث اذیت و آزار مردم شهر بشن
  • ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    من می دونم ( با لحن دوست گالیور ) الان همه بنفشه ها می گن : ای کاش آدامس می چسبید به لباس هامون می شستیم تو خونه هامون اینطوری ضایع نمی شدیم
  • ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    درست قضاوت کنید آقای ظریف درست می گه با اون پروپاگاندایی که علیه ایران ساختند و می سازند حالا زور زدن گفتن ای بابا نمی شه این ملت را به زانو در آورد خیلی ارزش داره
  • ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    درود بر آقای ظریف که اسرائیلی ها را خیلی خطرناک می بینه و جلوی آنها مقاومت می کنه
  • ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    حرف های ظریف خیلی قشنگ بود
  • ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    مشرق تو یکی از بهترین منبع های لو دادن افکار عمومی به آمریکایی ها هستی این رو می دونی ؟!
  • ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    شب به خیر
  • ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    با حرفهای آقای ظریف بهم ثابت شد برخی منتقدان دولت واقعا خیلی نکته ها را نمی دانند اون وقت هی هی انتقاد با لحن خاصی می کنند
  • ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    منتقدان دولت لطفا درست همه جوانب قضیه را بررسی کنید بعد داد و بیداد راه بیاندازید
  • ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    اینبار یگه واقعا شب به خیر
  • دانیال ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    من از همه میخوام که اندکی صبر پیشه کنند تا حضرت آقا خود در روز ارتش تکلیف همه را مشخص کنند.
  • حاج رضا ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    ظاهراً شما صحبت‌های ظریف رو هم گوش نکردید که خوشتون اومده ! همانطور که از متن خبر نخوانده مشرق استقبال کردید و تازه ! می‌خواید باهاش پز بدید !!! منبع خبر مشرق : خبرگزاری فارس ! شما همچنان از حرف‌های ظریف قانع باش ... دارمت /.
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    مشرق جون لطفا اون کاریکاتور 13 بدر ظریف و وزرای 5+1 را تو سایتت بزار ببینم کاریرا چی میگن؟
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    :))))))))))))))))))))))))))))) يعني تركيدم از خنده. ايول حالا يكم از امتيازاتمون رو كه داشتيم و الان نداريم رو بگو عمو بشنوه !! آ ماشالله بگو عزيزم بعد فكر ميكني اگر اين چيزها رو به حضرت آقا هم بگي تاييدت مي كنه احيانا ؟!
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    برادران پلاس تو سایتها لطفا با نظرات درست و حسابی نان حلال بخورید !!!!!!! این توافق با نظر رهبر بوده سبقت نگیرید که خوارج نامیده نشید !!! درود بر تیم مذاکره کننده ی زحمت کش ایرانی
  • محمد ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    حرفت درسته ولی توافق ژنو نشون داد که اتفاقا همین حرفایی که آمریکاییها برای بی اعتمادی ما به مذاکره کننده هامون میزنن در نهایت اجرا میشه
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    از تمام اونایی که دو روز پیش به خبابونا اومدن و شادی کردن میخواهم که روز 10 تیر هم اگر هوس بستن با کدخدا به سرتان زد و در این روز که مقارن با اواسط ماه رمضان است لا اقل حرمت این ماه را نگه دارید و به رقص و پایکوبی نپردازید به خدا گناه داره ها!!
  • جهت اطلاع شریعتمداری ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    برای آنانکه سوارکار نیستند چه فرقی می‌کند که افسار پاره باشد یا اسب زین نداشته باشد؟ آنانکه سوار کارند می‌دانند اسب باید رام شود و سپس قابلیت برای سوارکاری را پیدا کند.
  • ناشناس ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    چرا ظریف در مورد 190 هزار سو غنی سازی که مد نظر مقام معظم رهبری بوذ توضیحی نداد و طفره رفت !
  • ناشناس ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    امتیازاتی را که سالها با تهدید و تحریم نتوانستن بگیرند پشت میز مذاکره بدست آوردند حالا هندوانه زیر بغل طرف میگذارند که ما نتوانستیم ایران رو تسلیم کنیم !!!
  • ناشناس ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    آقای ظریف پیشنهاد مناظره با کارشناسان را به بعد از توافق موکول کرد یعنی نوشدارو بعد از مرگ سهراب .
  • ناشناس ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    آقای ظریف چرا هرچی امریکاییها می گند درست از آب درمیاد هرچی شما می گید غلط از آب درمیاد
  • ناشناس ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    البته اگر دقت کنی با تعطیلی سایت فردو و نگهداشتن فقط 5000 سانتریفیوژ نسل اول ایران را به زانو در آوردن حالا هرچی میخوان بگن !
  • ناشناس ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    اتفاقا"بنده نقطه ضعف ظریف رو در همین نکته میدانم که خیلی به هیاهو و جنجال سازی صهیونیست ها توجه میکنه در حالیکه عددی نیستن که ما بخواهیم به حرفشون توجه کنیم .
  • ناشناس ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    عزیز دل برادر هوشیار باش تعطیلی فردو و کاهش سانتریفیوژ ها از 20000 به 5000 وتغییر کاربری آب سنگین اراک یعنی از دست رفتن فناوری هسته ای برای مدت 10 سال یا بیشتر .
  • ناشناس ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    محدود شدن 10 ساله غنی سازی به 5000 سانتریفیوژ نسل اول و تعطیل شدن فردو یعنی عقب نشینی از خطوط قرمز هسته ای و پذیرش پروتکل الحاقی و کد 1/3 به معنای بار کردن تعهد اضافی بر کشور میباشد .
  • ناشناس ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    البته حالا بجای رام کردن اسب آنرا کشتند و اسب مرده قابل سواری گرفتن نیست !
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    بيشتر دقت كن در اظهار نظر آقاي ظريف خيلي بهتر از قبل آمريكايي ها رو سوزوند
  • ناشناس ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    بعضی ها قشنگ حرف میزنند و بعضی ها حرفهای قشنگ میزنند .
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    از صحبتهاي آقاي ظريف اينطور مشخص نبود به نظرم ايراني ها به روش بهتري دارند كار را جلو مي برند صبر كنيد
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    تيم مذاكره كننده را در جهت حفظ ارزش ها بيشتر حمايت كنيد
  • مهم نیست ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    من دیشب برنامه را کامل دیدم .. انصافا تعبیر حضرت آقا که فرمودند تیم مذاکره کننده ما بچه های انقلابند صحت داره از صراحت لهجه آقای ظریف هم خیلی خوشم اومد..فقط این بزرگواران به این کلام آقا دقت ندارند که مساله هسته ای بهانه است و آمریکا با اصل جمهوری اسلامی مخالفه (امروز مذاکره برای هسته ای ، فردا برای موشکی، پس فردا حقوق بشر، پسون فردا فلسطین و قس علی هذا). فقط دوستان یادتون باشه که همدلی و همزبانی دولت و ملت رو فراموش نکنیم و توی دام اختلاف افکنی آمریکایی ها میان دولت و ملت نیفتیم... پاینده باد نظام جمهوری اسلامی ایران و شهدای عزیز
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    به نظرم نسبت به قبل آقاي ظريف رشد فكري و سياسي و عملي بهتري داشته البته به بركت انتقادهاي مختلف و استواري رهبري و مردم بر روي اصول انقلاب ايشان هم بهتر عمل كردن
  • ناشناس ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    امریکایی ها در عمل دارند ریشه درخت فناوری هسته ای ما را میسوزانند اما ظریف دارد با حرف آنها را میسوزاند !!!
  • ناشناس ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    ناشناس10:46 به بنی صدر در زمان جنگ گفتن چرا عقب نشینی کردی گفت ما عقب نشینی نکردیم بلکه داخل خاک خودمون در حال پیشروی هستیم !!!
  • ناشناس ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    من تعجب میکنم که بعضی دوستان ما چقدر ساده هستند جناب ظریف سایت فردو را تعطیل کرده و تعداد سانتریفیوژها را به یک چهارم کاهش داده بکارگیری سانتریفیوژهای نسل جدید را متوقف کرده و محدودیت 10 سال و شاید بیشتر را پذیرفته و وعده نسیه لغو تحریمهای مربوط به هسته ای را گرفته آنوقت میگه برد برد بعضی دوستان هم باور میکنند !
  • امیرحسین ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    در ۱۹۰۰۰۰ سو توضیح داد تو خواب بودی
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    اول كار مشرق درست و جالب بود كه بلافاصله منتشر كرد نه بافاصله . ضمنا به متن خبر كار نداشتم چون مشرق در متن خيانت نمي كنه آنچه مهم بود سرعت در نشر خبر بود . البته كم و زياد ممكنه . دوم ضمنا مقام معظم رهبري در اول فروردين 94 فرمودند : " ... تذکّر‌دادن هیچ اشکالی ندارد امّا این تذکّر بایستی جوری باشد که اعتماد عمومی را از کسانی‌ که مسئولند و مشغول کارند، سلب نکند؛ تذکّر دادن باید جوری باشد که موجب بی‌اعتمادی عمومی نشود، اهانت وجود نداشته باشد و روشهای خشم‌آلود وجود نداشته باشد؛ همه با برادری اسلامی به مسئله‌ی ارتباطِ میان دولت و ملّت نگاه کنند و با آن شیوه ‌رفتار بکنند...." در پيام هم فرمودند : "... هم ملّت به دولت که کارگزار کارهای او است به معنای حقیقی کلمه اعتماد کند.... " مسلما معني " معناي حقيقي كلمه اعتماد كند " را مي فهميد ، ديگه ، ها . سوم مردم با هوشياري زيركانه اعتماد كنند چهارم با توضيحات آقاي ظريف قانع هستم اما مطمئن هستم آمريكايي ها زير بار حرف حق نمي روند لذا به مذاكرات خوشبين نيستم پنجم برخي نكات در سخنانشان بود كه نمي خوام بگم چون مشرق يك سايتي است كه حتما از طرف آمريكايي ها رصد مي شه لذا آمريكايي ها دوست دارند ببينند افكار عمومي مردم به آن نكات اشاره مي كنند يا نه روي تصميماتشان تاثير دارد لذا فعلا در اون موارد سكوت
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    نه خداييش چطوري به اين نتيجه رسيدي ؟ تا حالا كه ريختن به هم . البته از مكرهاي آنها نبايد غافل شد
  • مرتضیsk ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    عزیز خیلی پرمدعا ! شما یه نمونه از تطبیق این بیانیه با نظرات رهبر انقلاب بفرمایید
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    اگر هي با لحن عصبي و تند با هم حرف بزنيم و حرف بزنيد و حرف بزنند بين خودمان اختلاف بدتري پيش مي ياد خيلييييييييي مراقب باشيد . آمريكايي ها بين شان اختلاف بشود به هر روش ممكني اختلاف بين خودشان را يه جوري حل مي كنند اما براي ما ايرانيها خيلي سنگين و سخت هست نمي شه بيشتر توضيح داد
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    با توضيحات آقاي ظريف همه تحقيقات و همه فعاليتها ادامه پيدا مي كند هيچي متوقف نمي شود اما سرعت انجام برخي از آنها كم مي شود تازه آن هم قانوني بوده . نمي شه فعلا بيشتر توضيح داد هي از هم حرف نكشيد خوب نيست . صبر كنيد . خواهش مي كنم منتقدان ، نقد كنند اما لحن به گونه اي نباشد كه انگار تيم مذاكره كننده دشمن دوم ما است . مشرق اين را بيشتر دقت كند . هر چي هم نقد درست بشود هم با لحن با محبت باشد مطمئن باشيد خيليييييييي به نفع اسلام و مسلمين خواهد بود .
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    انصافا آقاي ظريف با توجه به جهت فكري شان نسبت به منتقدان خيلي با ادب و محبت حرف زدند منتقدان هم نقد كنند اما محبت اسلامي را هم بيشتر نشان دهند .
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    اينطوري كه مي گيد نبوده
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    اين ديگه بي انصافي در حق تيم مذاكره كننده هست اين همه آمريكايي ها دروغ گفتن و عهد شكني كردن در همين يك سال گذشته نسبت به اين مذاكرات نديديد رسانه هاي خارجي رو بيشتر رصد كنيد متوجه مي شويد و به حرفهاي رهبري خيليييي دقيق دقت كنيد.
  • پیمان سالکی ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    من نمی دانم چرامردم فکرمیکنندبایدهرچی مامی گفتیم برروی کاغذ می آمد/اگرقراربودهرچیزی که داشتیم راحفظ می کردیم که دیگر مذاکرات نبود/مردم /مزاکرات یعنی ماازمواضح خودمان کوتاه بیاییم وکمی آن طرف/آنهااولش اصلاباکارکردن راکتوراراک وفوردو مخالف بودند/حالاهمین هم که اجازه دادندبفعالیت خودشان بادرصدکمترادامه بدهدکلی بایدشکرگذارباشیم/من نمی دانم چرامامردم همش دوست داریم نقد کنیم بابا بخدا خیلی زحمت کشیده شده نمی دانم چرامردم فکرمیکنندآنطرف قضیه یک مشت گاگول بوده اندکه مقامات مانتوانسته اند آنهاراگول بزنند/آنهاازکارگشته ترین مقامات ودیپلماتهابوده اندکه ضدتاظریف رو میبرندلب چشمه تشنه برمی گردونندبخداهمین قدرهم توانستیم ازآنهاامتیازبگیریم نشان دهنده قوی بودن تیم هسته ای مابوده
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    به خصوص اون قسمتي كه به تيم خارجي در جلسه چند بار واضح اعتراض كرده و نكات تاريخي خيلي خوبي رو به يادشون آورده بود را خيليييييييييييييي قدر بدانيد اين يعني يك نوع تو دهني به آنها حالا مي فهمم چرا آمريكايي ها هي به اينها توهين مي كردن چون توي جلسات يك نكاتي را بهشون يادآوري كرده بودن كه دست آمريكاييها رو كوتاه تر كرده بوده
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    البته با اين قسمت كاملا موافقم بعضي بررسي ها لازمه الان انجام بشه اي كاش آقاي ظريف خودش رو محروم نكنه از نقد منتقدان به اين روند فعلي
  • فراهانی ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    وقتی که سران آمریکا همان اول کار زیر حرفشان میزنند مسولین ما می گویند که نه آنها دروغ می گویند و ... سوال. مگر کسی جز اوباما و ... می تواند که نحوه اجرای توافقات را عملی کند که ما حرفهای آنها را مهم نمی دانیم. اگر مهم نیستند چرا با آنها مذاکره کردید بروید با مالدیو مذاکره کنید!!
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    تا الان كه هيچ متني را هيچ كدام طرف امضا نكردن فكر كردي اگر امريكايي ها با متن موافق بودن تا الان امضا نمي كردن مسلما اين گروه هم داره روي حقوقي پا فشاري مي كنه كه اونا عصباني مدام هزيان مي گن
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    خوب اون 3 و نيم درصد كه بوده و هست اولا آمريكايي ها مي گفتن اون هم تعطيل اما اينا قبول نكردن ثانيا دانشمندان ما رشد خوبي داشتن به 20 درصد هم رسيدن آمريكايي ها از اين رشد آتيش گرفته بودن كه ....
  • ناشناس ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    امیرحسین توضیح نداد گفت باید صالحی جواب بده ! پس تو خواب بودی .
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    د نه ديگه مذاكره از نظر اسلام و رهبري با جلادان آمريكايي و حقيقتا يزيديهاي زمانه كه مطمئنا نوادگان معاويه اي هستند تعريف خاص خودش رو داره كه سفارش مي كنم به نظرات آقا دقيق توجه كنيد و در طول اين مدت گذشته هر چه فرموده بودند را با هم ببينيد. فقط دقت كنيد مذاكره با امپراطوري روم تا مذاكره با يزيد وسط دشت كربلا زمين تا آسمان هفتم تفاوتهاي جدي داره كه بايد خيلي دقت كرد.
  • ناشناس ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    کاهش سانتریفیوژها از 9000 عدد به 1000 عدد بدون غنی سازی در فردو و تغییر کاربری در آب سنگین اراک که دیگر نیروگاه اتمی نخواهد بود و به مرکز تحقیقاتی پزشکی تبدیل خواهد شد به معنای تعطیلی این دو مرکز و دکوری شدن آن میباشد .
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    آفرین اقا سید
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    کاملا درسته خوش خیالی ایشان خیلی عجیبه! حالا خوبه عضو تیم در سال 82 هم بودند که ایران 2 سال تعهدات سخاوتمندانه خود را انجام داد ولی دریغ از عکس العمل + دشمنان! ضمنا خودشان هم خوب می دانند توجیهاتشان درباره فردو و پروتکل و pmd اصلا قانع کننده نبود !!!
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    ناشناس 9:24 داشتن کمی حیا در زندگی در عاقبت بخیری موثر است برخلاف خواست قلبی شما نظرات حضرت آقا را همه می دانند خیلی دلت می خواست ایشان نظرات خود را فقط در خلوت به تیم هسته ای می گفتند نه؟؟!!!
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    ناشناس اول به نظرم فقط 5 دقیقه اول را گوش دادی بعد خوابت برد!! فقط یک نمونه بگویم اقای ظریف در مورد فردو هیچ دلیل قانع کننده ای نیاورد!
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    امیرحسین خان قانع شدی؟ خوش بحالت
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    انصافا صدا و سیما در برنامه های متعدد اجازه بده منتقدان بیشتر توضیح بدهند! اصلا آدم پیروز که از انتقاد نمی ترسد پس اگر صداقت دارید منتقدان را به صداسیما راه دهید!!! مشرق جان می دانم صدا و سیما این کار را نمی کند لا اقل تو منتشر کن!
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    اصلا بارها گفت در مورد نكات فني من نمي گم آقاي صالحي توضيح بدهند نكات مهم ايشان مربوط بود به قوانين حقوق بين الملل كه اين بخش را خوب توضيح دادن نه قسمت فني را شما قسمت حقوقي اش را خوب گوش نكردي يا چرت مي زدي يا ...
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    توضیحات آقای ظریف در مورد فردو چی؟ توضیحات آقای ظریف در مورد اقدامات فراتر از پروتکل که حتی بدون تصویب مجلس هم لازم است چی؟ توضیحات آقای ظریف در مورد بازگشت پذیری اقدامات ایران چی؟ توضیحات آقای ظریف در مورد pmd چی؟ توضیحات آقای ظریف در مورد رفع تحریمها چی؟ همگی خوب بودند؟ شما می خواهی جوگیر شوی و شعار بدهی مختاری ولی زور که نیست ما نمی توانیم خودمان را گول بزنیم! مشرق جان نظرات قبلی من را نگذاشتی لطفا ادامه نده!
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    مسئله این است که همین شجاع و صلابت ایشان نصیب ما میشود و نه آن طرف مرز!
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    نوش جانت!
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    حضرت آقا تکلیف همه را مشخص کرده اند و بارها فرموده اند در جزئیات دخالتی ندارند و خطوط قرمز را هم ترسیم کرده اند و .. حالا با اعمال تیم هسته ای انتظار دارید چه بشنوید؟
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    ناشناس خیلی رو داری!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    ناشناس اول سوال بسیار خوبیه!!!
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    دوباره بدون عصبانيت و پيش فرض حرف هاي ديشب ايشان را گوش كنيد . ضمنا بدانيد اين مذاكرات هر چه شود ما ايرانيها بايد با هم با محبت و ايمان اسلامي كنار هم زندگي كنيم و شرايط را به سمت آرمان ها جلو ببريم چه با سختي چه بدون سختي چه خرابي به بار بياد چه خرابي به بار نياد ضمنا قطعا آمريكاييها غير قابل اعتماد هستند نه تيم مذاكره كننده
  • حتما چاپ کن ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    اشتباه مثبت شد بچه های انقلاب بودن افخار دارد یا انقلابی بودن؟؟!!!!! حضرت آقا خیلی حرفهای مهمی درباره مسائل هسته ای زده اند که واضح است جرات بیانش را نداری !!! در همدلی و همزبانی دولت و ملت نقش دولت چیست؟ همه تکلیفها بدوش ملت است؟ حالا خوبه ایشان منظورشان را توضیح دادند!
  • علیرضا ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    یکی از ترفندهای امریکاییها در مذاکرات اینه که به مرگ میگیرن تا به تب راضی بشیم، تعجب میکنم بعضی از هموطنانمون امتیازات داده شده رو با اظهارات امریکایی ها مقایسه میکنند و نتیجه میگیرند ما پیروز شدیم! درحالیکه اگه بیانیه ی لوزان و توافق اقدام مشترک قبلی رو کنار هم بگذاریم متوجه میشیم که هیچ توازنی بین امتیازات رد و بدل شده وجود نداره
  • سادات ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    هیاهــــــــــــــــــــو برای هــیــــــــــــــــــــچ . .
  • ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    مشرق محترم خیلی تشکر ان شا الله همیشه با غیرت بیشتر و بهتر و ایمانی راسخ تر برای ظهور کار کنید که مطمئنا عنایت حضرت همراه همه شماها هست سربلند باشید من واقعا از صمیم قلبم می گم به وجود این خبرگزاری بیش از همه افتخار می کنم خواهش می کنم این حس اعتماد مخاطبین خود را همیشه با همه وجود و تلاشتان برای رضای خدا و حضرت حفظ کنید خیلی این اعتماد ارزش داره که با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست خیلی خیلی قدرش را بدانید و همیشه هوشیار باشید
  • داش صابر کرمانشاهی ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    به نام خدا وباسلام .آقای ظریف خسته نباشید . فرمودید توافق یا مذاکره یعنی بده بستان .اولا چه نیازی هست که ما سرمایه کشور رابدیم تا بعضی تحریمها برداشته بشه و بازار ایران بشه بازار مصرف اجناس خارجی یعنی هسته ای بده لوازم امریکایی اروپایی بیاد و تحریم نفت برداشته بشه که ذخایر نفتی مارا بیشتر و ارزانتر ببرند .دیدیم که با اعلام بیانیه دو دلار نفت ارزان شد وتازه اینکه دشمن حرفش چیز دیگریست و توافقی وجود ندارد وقتی که ضد حرف شما رو میزنه .بعدش اینکه دشمن به زانو درآمده رو شیرش کردید با التماس کردن و وادار کردن به توافق و ریش گرو گذاشتن وامتیاز دادن هسته ای به خاطر آبروی سیاسی بعضی ها. من به کلام رهبر عزیزم ایمان دارم که فرمودند : به مذاکرات خوش بین نیستم .خوبه به کلام رهبرعمل می کردید نه کلام دیگران که گفتند من به مذاکرات خوش بینم .
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    0 0
    نه عزیزم شما زیادی ساده ای
  • ابورضا ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    0 0
    داش صابر ارزش پول ملی بخاطر همین هسته ای به یک سوم رسید اگه فقط عمق این یک قلم فاجعه را بدانی انوقت از نوشتن چنین چرندیاتی دست می کشی
  • ناشناس ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    0 0
    چرا همش از ملت بی خبر از همه جا مایه می گذارید ملت فقط به طرفداران شریعتمدارینیست که ملت شب تا صبح دعا میکنه که از این فلاکت اقتصادی نجات پیدا کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس