خلاصه ای از مجموع راه حل های تفاهم شده برای رسیدن به برنامه جامع اقدام مشترک منتشر شد. براین اساس، مدت زمان اجرای برنامه اقدام مشترک 10 سال خواهد بود. در این مدت بیش از 5هزار سانتریفیوژ در نطنز به فعالیت غنی‌سازی ادامه خواهند داد.

به گزارش مشرق، خلاصه ای از مجموع راه حل های تفاهم شده برای رسیدن به برنامه جامع اقدام مشترک منتشر شد.

جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از چین، روسیه، فرانسه، آمریکا، انگلیس وآلمان در چارچوب  عناصر مندرج در برنامه اقدام مشترک مورخ 24 نوامبر 2013 و متعاقب فرایند طولانی مذاکراتی پیچیده و طولانی در ابعاد فنی، حقوقی و سیاسی، به مجموعه ای از راه حل های لازم جهت نیل به برنامه جامع اقدام مشترک در شهر لوزان سویس دست یافتند. مجموعه  متضمن این راه حل ها جنبه حقوقی نداشته و صرفا راهنمای مفهومی تنظیم و نگارش برنامه جامع اقدام مشترک را فراهم خواهد ساخت. بر این اساس تدوین برنامه جامع اقدام مشترک با مبنا قرادادن این راه حل ها در آینده نزدیک آغاز خواهد گردید.

تداوم برنامه هسته ای  از جمله غنی سازی

در چارچوب راه حل های موجود، هیچ یک از تاسیسات و فعالیت های مرتبط هسته ای متوقف، تعطیل و یا تعلیق نمی شود و فعالیت های هسته ای ایران در تمامی تاسیسات هسته ای از جمله نظنز، فردو، اصفهان و اراک  ادامه خواهد یافت.

این راه حل های جامع ،  ادامه برنامه غنی‌سازی در داخل کشور را  تضمین می کند و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران قادر خواهد بود مطابق مفاد برنامه جامع اقدام مشترک تولید صنعنی سوخت هسته ای خود را برای تامین سوخت نیروگاه های هسته ای ادامه دهد.

بر اساس راه حل  به دست آمده ، دوره زمانی برنامه جامع اقدام مشترک  در خصوص برنامه غنی سازی ایران 10 ساله خواهد بود. در طول این مدت، تعداد بیش از  5000 ماشین سانتریفیوژ در نظنز به تولید مواد غنی شده در سطح 67/3  درصد ادامه خواهند داد.  ماشین های اضافه بر این تعداد و زیرساخت های مرتبط با آنها جهت جایگزینی با ماشین هایی که در طول این زمان آسیب می بینند جمع آوری و تحت نظارت آژانس نگهداری خواهد شد. همچنین ایران قادر خواهد بود ذخایر موجود مواد غنی شده خود را برای تولید مجتمع سوخت هسته ای  و یا صادرات آنها به بازارهای بین المللی در قبال خرید اورانیوم اختصاص دهد.

براساس راه حل های به دست آمده ایران برنامه تحقیق و توسعه خود را بر روی ماشین های پیشرفته ادامه خواهد داد و مراحل آغاز و تکمیل فرایند تحقیق و توسعه سانتریفیوژهایIR-4، IR-5 ،6IR- و IR-8 را در طول دوره  زمانی 10 ساله برنامه جامع اقدام مشترک ادامه خواهد داد.

تاسیسات فردو

بر اساس راه حل های بدست آمده تاسیسات هسته ای  فردو به مرکز تحقیقات هسته ای و فیزیک  پیشرفته تبدیل خواهد شد. بیش از 1000 ماشین سانتریفیوژ و تمامی زیرساخت آنها  در فردو حفظ و نگهداری خواهند شد که از این میان دو آبشار سانتریفیوژ در چرخش خواهند بود. همچنین نیمی از تاسیسات فردو با همکاری برخی از کشورهای(1+5) به انجام تحقیقات پیشرفته هسته ای و تولید ایزوتوپ های پایدار که مصارف مهمی در صنعت، کشاورزی و پزشکی دارد،  اختصاص پیدا می کند.

راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک

مطابق راه حل های موجود؛ راکتور تحقیقاتی اراک آب سنگین باقی خواهد ماند و با انجام بازطراحی ارتقاء یافته و روزآمد خواهد شد. در باز طراحی راکتور ضمن کاهش میزان تولیدی پلوتونیوم، کارآیی راکتور اراک به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. بازطراحی راکتور اراک در چارچوب یک  برنامه زمان بندی مشخص و در قالب یک پروژه بین المللی مشترک تحت مدیریت ایران آغاز و پس از آن بلافاصله ساخت آن شروع و در چارچوب یک برنامه زمان بندی تکمیل خواهد شد. تولید سوخت رآکتور اراک و اعطای گواهی بین المللی سوخت راکتور از جمله موارد این همکاریهای بین المللی خواهد بود. از طرف دیگر، کارخانه تولید آب سنگین نیز مانند قبل به کار خود ادامه خواهد داد.

پروتکل الحاقی

ایران در جهت شفافیت و اعتماد سازی به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را به صورت موقت اجرا نموده و در ادامه فرآیند تصویب این پروتکل طبق یک جدول زمانی در چارچوب اختیارات رییس‌جمهور و مجلس شورای اسلامی  به تصویب خواهد رسید.

لغو تحریم ها

براساس راه حل های بدست آمده، پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک ، تمامی قطعنامه های شورای امنیت لغو خواهد شد و همه تحریم‌های اقتصادی و مالی چندجانبه اروپا و یکجانبه امریکا از جمله تحریم های مالی، بانکی، بیمه، سرمایه گذاری و تمامی خدمات مرتبط با آنها در حوزه های مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی وخودور سازی فورا لغو خواهند شد. همچنین تحریم ها علیه اشخاص حقیقی و حقوقی، سازمان ها، نهادهای دولتی و خصوصی تحت تحریم های مرتبط هسته ای ایران از جمله؛ بانک مرکزی، سایر موسسات مالی و بانکی، سوئیفت، کشتیرانی و هواپیمایی جمهوری اسلامی، کشتیرانی نفت به‌طور همه‌جانبه فورا برداشته خواهند شد. همچنین کشورهای عضو گروه (1+5) متعهد هستند از وضع تحریم های جدید در موضوع هسته ای خودداری نمایند.

همکاری های بین المللی :

همکاری های بین المللی هسته ای با جمهوری اسلامی ایران از جمله با اعضای 1+5 در حوزه ساخت نیروگاه های هسته ای، راکتور تحقیقاتی، گداخت هسته ای، ایزوتوپ های پایدار، ایمنی هسته ای، پزشکی و کشاورزی هسته ای و ... امکان پذیر و ارتقاء پیدا خواهند کرد. بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک، دسترسی ایران به بازار جهانی، عرصه های تجاری، مالی، دانش فنی و انرژی نیز فراهم خواهد شد.

زمان بندی اجرا برنامه جامع اقدام مشترک

با پایان یافتن این مرحله از مذاکرات، تدوین پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک تا بازه زمانی 10 تیر در آینده نزدیک آغاز خواهد شد. با نهایی شدن متن، برنامه جامع اقدام مشترک در قالب قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد تایید قرار خواهد گرفت. جهت لازم الاجرا شدن برنامه جامع اقدام مشترک برای  تمامی کشورهای عضو سازمان ملل متحد، این قطعنامه همچون قطعنامه هایی که علیه ایران تصویب شده بودند تحت ماده 41 فصل هفتم منشور ملل متحد تصویب خواهد شد تا بتواند قطعنامه های قبلی را لغو کند.

طرف های برنامه جامع اقدام مشترک پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت، به یک دوره زمانی آماده سازی برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک نیاز خواهند داشت. پس از طی مرحله آماده سازی و همزمان با شروع به اجرای اقدامات هسته ای از سوی ایران در یک روز تعیین شده لغو تمامی تحریم ها به طور خودکار  به اجراء در خواهد آمد.

در چارچوب راه حل های به دست آمده ؛ برای بازگشت پذیری متقابل تعهدات مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک در صورت نقض  تعهدات از سوی هر یک از طرف ها سازو کار لازم پیش بینی شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 123
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 27
  • ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    ما همه چیز دادیم و بعد از 10 سال شاید چیزهایی بدست بیاریم . این همونی شد که سال 82 بین ایران و غرب امضاء شد. اگر قرار بود این باشه چرا الکی 14 سال زحمت کشیدیم!!!
  • ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    اگر این باشد واقعا دست مریزاد ولی جدا بعیده
  • حسین ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    درود بر روان شهیدان و امام شهیدان وسلام بر مردان با شهامتی که در عرصه سیاست خارجی راه آنان را در جهت اعتلای جمهوری اسلامی با روشن بینی و کاردانی ادامه می دهند
  • ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    یعنی بعد از ده سال تحریم ها برداشته می شوند؟خب باز کلاه رفته سرمون اگه اینجور باشه
  • روح الله م ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    پس از اجرایی شدن دقیقا یعنی کی؟
  • ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    خدایا این دولت چیزی به اسم منافع ملی به گوشش خورده؟؟!!! فقط خودشان و منافع خودشان والسلام حلالشان نمی کنیم هرگز
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    آنان که میپندارند قداره بندان عالم و این جانی های بالفطره حقوق مسلم و مصرح ملت سترگ و چغر ایران را به رسمیت میشناسند آب در هاون میکوبند و کمی تا قسمتی اختلال مشاعر و ایضا اختلال حواس دارند
  • سعید کریمی ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    عزیزان اگر اینها هم باشه اولا فراموش نکنیم که همه اینها مدیون تدابیر امام خامنه ای و ایستادگی ملت ایران تا رسیدن به سوخت 20 درصد بوده وگرنه که چیزی برای معامله نبود دوما اگر از بیرون به این قضیه نگاه کنیم آمریکا و اروپا تحریمهایی رو لغو میکنند که اصلا از اولش هم حق نداشتند به ما اعمال کنند ایران هم از حق مسلم خودش کوتاه اومد سوما هم این یه سیگنال به بقیه هست که هر جا به ایران فشار بیاریم بالاخره نتیجه میگیریم
  • ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    اینهمه بروبیا برای هیچ خو همون اولش همین چیزها نبود دیگه نه خودتون رو اذيت ميكردين نه مارو بعدش چی گیره ما اومد بعده این همه چیز دادیم واقعا روحانی مچکریم ههههه هههه!
  • ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    رسما توافق 2 مرحله ای و ... تسلیم خواست دشمن شدند
  • ناشناس ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    تعداد سانتریفیوژها را از 19000 عدد به 5000 کاهش دادیم اما بازهم تضمینی برای لغو تحریمها وجود ندارد .
  • ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    اینکه شد همان توافق چند مرحله و ایران باید داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا بکنه .........خوب اگر قراربود پروتکل الحاقی اجرابشه از همان اول اجرا میشد تا اینهمه سال ملت را سر کار نگذارند.
  • ناشناس ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    مدت زمان 10 سال محدودیت در برنامه غنی سازی مغایر با منافع ملی میباشد و این زمان خیلی طولانی است .
  • ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    به ملت ایران و تمام آزادی خواهان تسلیت عرض میکنم. آبنبات به دست ملت ایران داده شد. که فعلا بمکه خوشحال باشه !! دشمنی ها ، تحریم ها ، و وضعیت بد اقتصادی ادامه خواهد داشت. خواهید دید
  • ناشناس ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    اگر به وعده لغو تحریمها عمل کردند درست است ولی بعید میدانم که عمل کنند .
  • ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    منظور از تحریم های ثانویه آمریکا چیه؟
  • ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    تحریم ها دقیقا کی بر داشته می شود ؟؟؟؟
  • ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    پروتکل الحاقی یعنی بازرسی از هر نقطه ای از ایران که دلشان بخواهد، هر تاسیسات سری و فوق سری...............
  • ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    اولا که خیلی کلی من هیچی نمیفهمم..به نظرمن ما خیلی امتیاز دادیم..ما منتظریم ببینیم تحریما لغو میشه یانه
  • ابوالفضل ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    هلوکاست هسته ای...
  • ابوالفضل ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    برخلاف نظر رهبر انقلاب توافق دو مرحله ایی شد...
  • ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    وقتی از چیزی سر در نمیاری لازم نیست بیای اظهار خودنمایی کنی
  • ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    فقط 6000 تا سانتریفیوژ به جای 19000 سو لغو تحریمها بعد 10 سال خط قرمزا کجان اون وقت؟؟؟؟ منافع ملت کجاست؟؟؟؟
  • محمد دماوندی ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    سلام سال نو مبارک اگر به دقت خوانده باشید پس از اجرایی شدن قطع نامه تحریمها باید به صورت کامل حذف شود.
  • ناشناس ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    سایت فردو هم تعطیل شد الفاتحه .
  • ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    منافع ملت؟؟!!!!!!!!!! ول کن رفیق جناح بازی را بچسب! توافق 2 دو مرحله ای 5000 سانتریفیوژ 10 سال . . . خدایا از این دولت به تو پناه می بریم
  • ابوالفضل ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    برخلاف نظر رهبرانقلاب توافق دو مرحله ایی شد... بر خلاف نظر رهبرانقلاب رفع تحریم‌ها جزو نتیجه مذاکرات شد؛ نه موضوعات مذاکرات بر خلاف نظر رهبرانقلاب تصمیمات ایران در مذاکرات هسته‌ای بازگشت‌ناپذیر شد
  • ابوالفضل ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    برخلاف نظر رهبرانقلاب توافق دو مرحله ایی شد... بر خلاف نظر رهبرانقلاب رفع تحریم‌ها جزو نتیجه مذاکرات شد؛ نه موضوعات مذاکرات بر خلاف نظر رهبرانقلاب تصمیمات ایران در مذاکرات هسته‌ای بازگشت‌ناپذیر شد
  • ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    بله ولی قطعنامه های هسته ای یعنی فقط 10 درصد تحریم ها...
  • ابوالفضل ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    برخلاف نظر رهبرانقلاب توافق دو مرحله ایی شد... بر خلاف نظر رهبرانقلاب رفع تحریم‌ها جزو نتیجه مذاکرات شد؛ نه موضوعات مذاکرات بر خلاف نظر رهبرانقلاب تصمیمات ایران در مذاکرات هسته‌ای بازگشت‌ناپذیر شد
  • شفق ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    این همان توافق دو مرحله ای است! متاسفانه تیم ایرانی به دام افتاد. شاید هم تحت فشار بعضی ها که تمام تخم مرغ ها را در سبد مذاکره گذاشته اند و دنبال منافع جناحی هستند نه ملی!
  • ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    اینکه بیانیه نیست توافقه یعنی توافق دو مرحله ای شد خلاف نظر رهبری
  • ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    اوباما کنفرانس مطبوعاتی داره و چیز دیگری را داره می گیه
  • محمد ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    یک سئوال: آیا آنچه نوشته شده همانی است که در لوزان توافق شده؟ باور کردنی نیست که آمریکائیها جایی برای دغل بازی نگذاشته باشند و یا دبه در نیاورند. یعنی صهیونیستها اجازه این کار را نمی دهند.
  • ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    قشنگ بخون تحریمهای مرتبط باذ هسته ای! حقوق بشر .تروریسم و ...مونده
  • ناشناس ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    ترکمنچای !
  • محمد ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    تسلیت تسلیت
  • علیرضا ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    سلام تحریمها در شروع کار برداشته می شود نه بعد از 10سال مجددا متن را بخوانید
  • ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    لغو تحریم های هسته ای.... یعنی اینکه تحریم ها خواهد ماند و از این به بعد اسمش میشه تحریم های حقوق بشر و .... گند زدند
  • جلال ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    نه بعد ده سال برداشته میشه یه بار دیگه به حرف های دکتر ظریف گوش کن
  • جلال ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    به توان هر سانتریفیوژ سو می گویند یکی 1 سو . . یکی 50 سو بستگی دارد کدام سانتریفیوژ به کار برده باشد بعدشم عدد اعلام نشد رهبر انقلاب هم اعلام کردن در سال های اینده ما به 190000 سو نیاز داریم
  • جلال ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    به هر حال خوبه همه چیز ندادیم
  • اهوازی ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    این پروتکل الحاقی چه کوفتیه؟؟؟نباید امضا نشه و فقط داوطلبانه باشه.
  • دانشجو ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    درود بر شهیدان راه هسته ای که بدون حق ماموریت و چشم داشت اسباب خیر این مملکت رو به ملت ارزانی داشتند. چه افسوس که برخی با لبخند و قدم زدن ها اون رو تقدیم کدخداشون کردند. سلام به شهدای هسته ای و نه به ....
  • ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    آقای محمد درست می گه متن نهائی توافق به صورت یک قطعنامه تصویب می شه و بعد از اون تحریم های مرتبط با موضوع هسته ای سازمان ملل لغو می شه.تحریم های اتحادیه اروپا و وزارت خزانه داری آمریکا هم لغو می شه. دقت کنین بقیه تحریم ها ک هبه برنامه هسته ای مرتبط نیست به واسطه این توافق تغییری درش ایجاد نمی شه.مثلا تحریمه ای مرتبط با مسائل موشکی.
  • محمود ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    اوباما بطور قاطع اعلام کرد فقط تحریم های هسته برداشته و بقیه باقی میمونه پس همه تحریم حذف نمیشه فقط بخشی
  • ناشناس ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    واقعا جالبه.در نطنز غنی سازی خواهیم داشت.محدودیت ها مدت دار هستند.6قطعنامه شوری امنیت در یک قطعنامه جدید ملغی اعلام خواهند شد...اصلا باور نکردنی است.درود بر روحانی و ظریف
  • امیر تبریز اوغلی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    در هیچ دوره ای از تاریخ تا این حد ذلیل و حقیر نبودیم. رشته های بزرگان پنبه شد
  • ناشناس ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    19000که همه فعال نیستند.در حال حاضر ما10هزار سانتریفیوژ فعال داریم
  • آوریل ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    دروغ 13 که نیست؟
  • ناشناس ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    قطعا همین است وغربی ها چاره ای جز اجرای آن ندارند
  • ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    امیدوارم چشمام آب بخوره و خشک نمونه و تمام موارد ذکر شده در مورد تحریم ها و ... واقعی باشه و عملی بشه اونم دقیقا تو همون مقطعی که گفته شده ...
  • ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    هرچی داشتیم دادند. ترس ترس ترس
  • سبحان ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    از آقای ظریف و تیم ایشان برای این موفقیت ممنونم..
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    متاسفم که هنوز نفهمیدی چه کلاهی سر ملت رفته
  • ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    چرا دقیقا!
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    ناشناس 00:01 ما به 19000 سو نیاز داریم. سو نه سانتریفیوژ فقط اجازه 6000 تا سانتریفیوژ نسل 1رو به ما دادن با کلی محدودیتهای جالب دیگه !!!!
  • علیرضا ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    قسمت جالب کمکهای بین المللی هست. قرار بود توی توافق ژنو قطعات هواپیما بدن بعدش شد دفترچه راهنمای تعمیر. خیلی دوست دارم کمکهای بین المللی رو ببینم چی چی هستن
  • ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    این رو باید از دکتر احمدی نژاد پرسید..
  • یقین ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    طبق توئیتری که از آقای کری اومده تحریم ها بین 6 ماه تا 1 سال برداشته می شن. یعنی بعضی از تحریم ها بعد از 6 ماه و بعضی از تحریم ها بعد از 1 سال.
  • دانشجو ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    آقا این حرفا رو بذارید کنار، همون طور که می دونید تا ماه ژوئن وقت دارند تا نهایی کنند.پس بنابراین ما هنوز وقت داریم که تصمیم بگیریم و همون طور که می دونید رهبر معظم تا اوکی نده هیچکس هیچ کاری نمی تونه بکنه.امیدوارم که این جوری توافق نکنیم. ینی اگه توافق نکنیم بهتر از اینه که این جوری همه چی رو به باد بدیم.
  • پاپک ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    1 0
    توافقنامه لوزان چای بر شما مبارک باد !!!
  • ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    عجب بردی داشتیم!!
  • محمد حسین ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    جووووووووووووووووونم ظریف خسته نباشی مرد بزرررررگ تاریخ ایران عاشقتییییییییییییییییییییییییییم
  • ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    این بیانیه نیست سند حقارت برخی هاست. اگر بخوان به این بیانیه عمل کنند عملا به دست خودمون صنعت هسته ای رو بردیم در مقیاس آزمایشگاهی.
  • ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    چرا هر کشوری که از جلسه اومده بیرون یه حرفی میزنه
  • ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    یکم بری بخونی گفته تحریم های هسته ای یعنی حدود 10 درصد خودتو گول نزن...
  • هالو ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    ای خدا !!!!! اینا خودشونو به نادونی میزنن یا واقعا اینقد .... تحریمهای آمریکا پس از راستی آزمایی برداشته میشه و قطعنامه جدید شورای امنیت شامل تدابیر محدودیت ساز مشخص هست در عوض !!!!! آژانس بین المللی انرژی اتمی از فن آوری های مدرن نظارتی استفاده خواهد کرد و از دسترسی های توافق شده بیشتری از جمله به منظور روشن کردن موضوعات گذشته و حال برخوردار خواهد شد تازه اینکه خوبه و در ادامه قبول پروتوکل الحاقی که سال 82 زیر بارش رفتیمه اینجارو داشته باش!!!!! سطح و ظرفیت غنی سازی و میزان ذخایر ایران برای دوره های زمانی مشخص، محدود خواهد شد و از اون موفقیت آمیز تر!!!!!!!!!!!!!! و نطنز تنها مرکز غنی سازی ایران خواهد بود فاین تذهبون واقعا داریم کجا میریم بیچاره دانشمندای هسته ایمون حیف از شهریاری و علی محمدی کاش رفته بودن آمریکا لااقل زنده بودن
  • هالو ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    کاش بود
  • امید ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    اینا که نوشتی تو متن انگلیسی توافق نیومده که.قصه سر هم کردی؟
  • هما ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    نحسی 13 دامان ما را گرفت
  • ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    محدودیت ها مدت دار هستند؟چنین چیزی رو کجا نوشته؟
  • ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    اابته مثل همیشه اول ما باید اقدام کنیم بعد اگه تایید شده تازه شاید تحریم های بردلشته شد.
  • Osame ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    من شخصا به آمريكا و انگليس خيلي بدبين هستم ولي انشالله ايندفعه زير قولهايي كه دادن رو نزنن
  • ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    یعنی تا 10 ماجرا ادامه دارد و هر زمان می توانند بهانه ای بترشاند و اذیت کنند. به خصوص با رفتن اوباما و آمدن رییس جمهور بعدی که از جمهوری خواهان است باید منتظر جریان سازی و بهانه تراشی غربی ها باشیم.
  • ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    جواب خون شهدای هسته ای رواون دنیا چه جوری بدیم...
  • ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    دروغ 13 امید ما به دست غربی هاست برادر!
  • دین پناه ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    از همین متن خلاصه می توان به پاشنه آشیلش پی برد... «همچنین کشورهای عضو گروه (1+5) متعهد هستند از وضع تحریم های جدید در موضوع هسته ای خودداری نمایند.»این یعنی چی؟پس تهمت ها در زمینه حقوق بشر و تروریسم و... چی میشه ؟به نظر من این نکته خیلی مهمیه .ای کاش این بیانیه نبود چون حالا -تازه اگر این بیانیه تعهد اجرایی هم نیاورد - در صورت عمل نکردن به آن خواهند گفت که ما بد قولی کردیم.به نظر می رسه باز هم رفقای هسته ای اشتباه کردند.
  • ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    درود بر روحانی
  • علی ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    خدا بخیر کنه
  • یک ایرانی ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    اقای ظریف با سلام و خسته نباشید سوالی داشتم شما آژانس را مرجع تایید اقدامات ایران تعیین کرده اید ما در چند سال گذشته شاهد سیاسی کاری های ناجوانمردانه و تبعیت آژانس از سیاست های غرب بوده ایم. چگونه به این مرجع وابسته اعتماد دارید؟ اگر آژانس مانند گذشته عمل کرد و با دروغ های خود موجب تضییع حق ملت ایران شد چه کنیم؟
  • hadi ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    ناشناس اون نه هزارتا رو هم همین دولت تو مرحله قبل داد و هیچی نگرفت انصاف و عقل چیز خوبیه
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    25 سال دیگه
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    4000 کمه که باید برداشته شود. هزینه های این تعلیق و انبار سازی و نابودی و بازسازی و بازطراحی راکتور اراک بر عهده کیه؟
  • ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    این نظر گروه مذاکره کننده ایرانی است امریکایی ها صحبت از 25 سال می کنند. یعنی یک نسل!!!! احمدی نژاد دیگری لازم است
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    تحریم های مربوط به حقوق بی بشر و برنامه موشکی ایران باقی می ماند
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    خوشکله 10 سال حق غنی سازی بیشتر از 6000 ماشین نسل اول نخواهیم داشت. 25 سال به عنوان کشور ویژه خواهیم ماند. مگر ما شکست خورده هستیم یا تحت اشغال که باید ترکمان چای جدیدی امضاء کنیم؟
  • فاطيما ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    يعني بعد١٠سال تحريمابرداشته ميشه؟؟ يااززمانيكه ايران شروع به انجام توافقات كنه اونهام شروع ميكنن؟؟ اونايي كه ميدونن جواب بدين لطفاً
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    متن فکت شیت آمریکایی حرف شما رو اصلا تایید نمی کنه ... حالا نمی دونم باید حرف این طرفی ها رو باور کنم که توی توافق ژنو فهمیدیم حرفشون درست نیست یا حرف اونوری ها رو که دفعه پیش دیدیم به واقعیت نزدیک تر بود ...؟!؟!؟!
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    یادتون میاد اوایل ریاست جمهوری دولت روحانی، یه مذاکره کردن بعد همه به هم تبریک گفتنو به رهبری تبریک گفتن و به مردم !!! چی شد ؟! الان هم مثل اون موقعست... مردم فراموش کارن
  • مهدی ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    درست خبر رو بخون کجا گفته بعد از 10 سال تحریمها برداشته میشن گفته شده بعد از امضا توافق جامع یعنی پایان تیرماه امسال .فقط یه سوال واسه من مونده خداییش کل تحریمها هم برداشته بشه و قیمت دلار که همین حالا هم پایین اومده و قطعا بسیار پایین تر هم خواهد آمد و تحریم خودروسازی هم که ملغی خواهد شد بعد دوباره ایران خودرو و سایپا تولیداتشون رو با همین قیمت و با 20% افزایش خواهند فروخت طبق چیزی که خودشون گفتن که 94 احتمالا قیمت خودرو 20%افزایش پیدا می کنه مابقی کالا و خدمات هم به نوعی همینجور اگه بمونن فرق شرایط تحریم با شرایط بدون تحریم تو این مملکت کجاست و چرا کسی فکری به حال چسبندگی قیمت تو این کشور نمی کنه مربوط به همه دولتها هم است نه این دولت
  • علیرضا ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    نه در متن انگلیسی و نه متن فارسی توافقنامه هیچ جا اشاره نشده که تحریم ها به طور کامل و فورا لغو میشود. بلکه گفته شده صرفا تحریم های مرتبط با موضوع هسته ای و آن هم پس از تایید آژانس در خصوص اجرای توافقنامه توسط ایران لغو میشود.
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    مشرق تازگیا خیلی تنبل شدی نظراتو منتشر نمیکنی چرا ؟
  • محمد حسام ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    نه سازش نه تسليم نبرددددددددددد با امريكا ما فقط يك گزينه در برابر امريكا داريم و اون جنگه فقط جنگ نه سازش امريكا فقط زبان زور رو مي فهمه و از ميدون به در مي ره بايد با اين خوك چرونا كثيف جنگيد
  • دانشجو ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    تسلیت !!!
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    یعنی نیاز ایران با 5000 تا سانتریفوژ برطرف میشه که شما دست مریزاد می گی؟ مگه رهبری نگفتن ما باید همه ی نیازمون رو برطرف کنیم؟؟
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    واقعا که تیم مذاکره کننده سخنان رهبری رو سرلوحه کارشون قرار دادند... رهبری گفتند 190000 سو، ایشان روی 5000 تا سانتریفوژ، اونم نسل اول، توافق کردند. واقعا آفرین... من اگه می رفتم مذاکره می کردم همین 5000 تا رو هم می گفتم ارزونی خودتون نخواستیم... واقعا دستاورد بزرگی است که این 5000 تا رو نگه داشتند...
  • ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    سال نو شما هم مبارک. اگر دقت کرده باشین فقط تحریم های هسته ای برداشته می شود. در حالی که فقط 20 درصد تحریم ها مربوط به هسته ای است... خلاصه این که تازه قراره برگردیم به سال 82.
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    از نظر ما این طوره. نظر اونها که چیزی دیگری است
  • مانی ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    عرض ادب . اگر برداشته شدن تدریجی تحریم های مرتبط با برنامه ی هسته ای آنهم به شرط اعتمادسازی طرف غربی !!! ، غنی سازی 3.5% !!!! ، تبدیل شدن سایت فردو به چیزی شبیه پارک علم و فناوری !!! ، بازدید سرزده از تاسیسات هسته ای که فکر نکنم با این بیانیه چیزی از آن باقی بمونه !!! ، یک دستاورد بزرگ برای تیم مذاکره کننده ایرانی محسوب میشه !!؟؟ ، حقیر برای دوستانی که خوشحال ازین بیانیه هستند ، عرض تبریک و برای دوستانی که مثل بنده با سازوکار چنین مذاکره ای از اول مخالف بودند ، ابراز همدردی عرض میکنم .
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    و شما اگر کامل خوانده باشید، پس زا اجرای قطعنامه. درون قطعنامه چیست؟! تسلیم داوطلبانه. پس رفع تحریم ارزشی ندارد در مقابل تسلیم. تسلیم را که همه بلندن و دیپلماسی نیاز ندارد. "ما دیپلمات نیستیم. ما انقلابی هستیم."
  • ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    حرفت رو میفهمم. درود خداوند بر تو. حرفت از جنس ملائکه است.
  • خطاب به ناشناس 13:36 ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    خوب عزیزم باید بین تو که اصلاً سیاست نمی دونی و جناب دکتر مجمد جواد ظریف که پارسال لقب قهرمان دیپلماسی بهش دادن یه فرقی باشه دیگه... یعنی فکر می کنی 5000 تا سانتریفیوژ از کدخدا گرفتن کار راحتی بوده... نه بابا ....
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    وقتی تا کمر خم شدیم و اجنبی های حرام زاده پوتین روی صورت ما گذاشتن. مثل عراق .....
  • مهدی ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    در راستای موفقیت های کسب شده در مذاکرات به زودی بحران بی کاری حل خواهد شد. در این راستا آب سنگین اراک به کارگاه گلدوزی، تاسیسات هسته ای نظنز به کارگاه ملیله دوزی، فردو به قلاب بافی و نیروگاه بوشهر به محل پرورش ماهی شب عید تبدیل خواهد شد.
  • علی ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    وقتی کری و اوباما یک حرف میزنند و ظریف حرف دیگر یعنی قضیه ی توافق قبلی درحال تکرار است و باید منتظر ماند و در راهکار اجرایی دید که تحریم ها یکجا برداشته می شوند یا مرحله به مرحله و البته مطمئن باشید اگر تمام تحریم ها لغو بشود هم مشکلات اقتصادی دود نمی شود به علاوه ی اینکه با قیمت جدید نفت درامد نفتی ما همان درامد سال92خواهد بود به ناشناس 00:40هم عرض کنم درسال 82ما صنعت هسته ای را ازبیخ تعلیق کردیم و حتی دانش غنی سازی را هم نداشتیم و درطی دوسال پلمپ سراسری، غربیها6قطعنامه ی شورای حکام هم صادر کردند ، اینکه امروز همین 6000دسنگاه غنی سازی فعالیت نطنز را هم غربیها حاضر شدند یپذیرند بخشی ازسرمایه ای است که همان مرد برای این کشور گذاشته است که البته بیشترش را در ازای چند تحریم فرعی اکسید کردیم درحالیکه باید اصلی ترین برگ برنده ی مان را با تحریم های اصلی معاوضه کنیم تا اینطور به مشکل نخوریم
  • ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    آقا جلال مشکل اینه سانتریفیوژا قراره نسل 1 باشن!!!!
  • یوسف ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    سلام یک سالشم ناعادلانه و ظالمانه است چه برسه به10سال!!!!!!!! در دوره آقای جلیلی هم فشار می آوردیم به طرف مقابل هم مذاکره می کردیم (درسطحی پایین تر از سطح وزرا!) هم به کارمون ادامه می دادیم صنعت هسته ایمون رو ارتقا می دادیم. اونا هم به التماس افتاده بودن!!؟ اگه یکم دیگه مقاومت کرده بودیم با وجود تحریم های ظالمانه! الان حداقل امتیاز غنای 20درصد رو گرفته بودیم ولی افسوس که تدبیر نابجا ! هم تحریم ها رو بیشتر کرد! هم صنعت هسته ای رو متوقف کرد و به تعطیلی کشاند! هم دانشمندان جوان هسته ای را فراری داد! حالا هم به حداقل امتیاز دل خوش کردن و اون رو فتح الفتوح تاریخی!!!؟؟؟ قلمداد کردن! 20هزار سانتریفیوژ رو رسوندن به6هزارتا با غنی سازی3و5 درصد(در حد آزمایشگاهی)!! در حالیکه طبق فرموده حضرت آقا در سال93 ما نیاز به160هزار سانتریفیوژ داریم تا بتوایم به نیازهامون در زمینه های مختلف صنعتی،پزشکی،کشاورزی و... پاسخ دهیم!! به کجا می رویم!!!!
  • یوسف ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    سلام علیکم برادر! به همین خیال خوش باش! فرضاً هم این 20 درصد تحریم ها رو بردارن! اون چه که از دست داده و میدهیم بیش از اینها ارزش داره! متاسفانه اونا سر ما رو با یه آبنبات چوبی گرم کردن!؟
  • یوسف ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    خوب اشکال نداره! دفعه بعد آقا ظریف رو مفرستیم تا در خصوص موشکی و حقوق بشر و تروریسم مذاکره کنه! خدا رو چه دیدی میگن آقا ظریف انگلیسیش از انگلیسیا هم بهتره!!؟؟زبونشونو خوب می فهمه!!؟؟؟ اون تحریم ها رو هم سه سوته حالا نهایتاً در چند مرحله برمیداره!! آخ جوون چه شود ایران آنروز......!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • sina ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    دوستان ماجرای اسب تروآ را فراموش نکنیم و هیچگاه از هدیه دشمن سرمست نشویم. ان شاءالله نتیجه این توافق که که در واقع شش کشور به ظاهر قدرتمند جهان را در مقابل ایران به میز مذاکره کشاند و مرهون یک دهه فعالیت هسته ای دانشمندان عزیز کشورمان میباشد بر ملت شجاع و مقاوم مبارک باشد. خدا کند که عقربه اقتصادی و سرمایه گذاری و سرمایه پذیری ما روی غرب قفل نشود و به سمت خام فروشی عقب گرد نکنیم.
  • ناشناس ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    آخه آرمان شون سانتریفیوژ نیست !!!
  • ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    یه مشت .... از نسل فتحعلیشاه دیشب ریختن توی خیابان ها که چی تحریم ها از ساعت هشت صبح حذف میشه و ایران مدینه فاضله میشه !! فرودو که یک سایت غنی سازی مدرن با نسل سوم سانتریفیوژها بود و داشتن دو زنجیره آبشار عملا به انبار خیارشور تبدیل شد سایتی که هیچ سلاح و نیروی توان انهدام و دسترسی بدانجا را نداشت توسط جناب ظریف و کلید روحانی در اختیار غربی ها قرار گرفت سایت نطنز که عملا یه دی جی زد هست و کاملا در دسترس نیروهای نظامی و دید غربی ها شد تنها مرکز غنی سازی راکتور آب سنگین خنداب اراک که از متد لانه زنبوری استفاده میشد در طراحی اش عملا کلا منتفی شد و ما باید منتظر بازطراحی و تغییر کاربری و استفاده از ماشین آلات غربی با وابستگی و احیانا خرابکاری آنها باشیم پولوتونیوم این مرکز 100% به فرانسه یا آلمان باید صادر شود و آنها با تشخیص 1+5 معادل آن مواد فرآوری شده به ما بدهند ! تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای بصورت گام به گام نه یکجانبه ( بنابه متن رسمی خانم موگرینی ) حذف خواهد شد چیزی حدود 16 % کل تحریم ها مثلا قانون داماتو همچنان به قوت خودش باقی هست کدام شرکت احمقی در چنین شرایط بی ثبات حاضر به بیمه و همکاری و کارهای اعتباری کلان با ماست ؟ حالا بفهمیم که قالیباف چی گفت : برای مقابله با غرب برای مذاکره با غرب و برای معامله با غرب باید به نیروی درونزای کشور توجه بشه حالا مردم بدانند که سرهنگ هایی از جنس مالک اشتر همیشه ارجح تر بوده اند بر حقوق دان هایی ....
  • ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    اشتباهی منفی دادم
  • ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    واقعا جالبه (البته با لحنی متفاوت!) از 19000 سانتریفیوژ به 6000. اراک باید اون طوری که اونا میخوان بازسازی بشه. فردو "فقط" (تاکید میکنم چون وزیر محترم با چنان لحنی عدد رو اعلام کردن و فقط رو حذف کردن که انگار افزایش یافته بجای یه کاهش چشمگیر) "فقط" 1000 سانتریفیوژ خواهد داشت. غنی سازی از 20 درصد به 3.5 بعد از دادن اینهمه شهید. به روی خودشون هم نیاوردن اون نطنز نطنزی که میکنن حالا اسمش مجتمع شهید احمدی روشنه!
  • ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    مگه اینهمه تا الان تاکید نکرده بودن رو یک مرحله ای بودن، رو ده ساله نبودن، و...
  • ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    دقت کردین با اینهمه تذکرات رهبری درباره اینکه اینا میخوان یک دوره ده ساله معین کنن برامون، بعلاوه اذعان کری در این باره که نیاز به این دارن که ده سال ایران رو متوقف کنن، بعد اقای ظریف اومده میگه قرار بود 15، 20 و 25 ساله باشه ما کردیمش 10 ساله و باز دقت کردین آقای ظریف گفت طرفها طبق قوانین داخلی خودشون با قضیه تحریمها برخورد میکنن و هنوز 2-3 هفته نگذشته از اینکه 43 نماینده آمریکا نامه داده بودن که طبق قانون آمریکا رئیس جمهور بعدیشون باید میتونن تمام تحریمها رو برگردونه؟!
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    دقیقا یعنی وقت گل نی!
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    کاش لااقل منافع خودشان بود!
  • ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    به نظرم اون پولهایی که قراره برگرده -که حالا کو تا برگرده! و اگه برگرده- بعلاوه بقیه چیزهایی که از دست دادیم -بجز خون شهدامون- تازه میشه به اندازه خرج اینهمه رفت و آمد حضرات!
  • ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    بنظرم یعنی لطف کنن از این به بعد تحریمی صادر نفرمایند
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    و البته از اونجا که بمب هسته ای نه ساختنش سخته، نه حجمی داره که پنهان کردنش مشکل باشه، -حتی در دیوار یک اتاق میشه جای داد! اونطور که خوندم و البته برنامه تلویزیونی هم میگفت- یعنی هر وقت تصمیم بگیرن میتونن تا اتاق خواب ملتم بیان بگردن
  • ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    تازه حالا اینا که با پیدا نکردن هیچ مدرکی ما رو خطر اعلام میکردن و اینهم دردسر برای ملت ما درست کردن و ایهمه تحریم و تعلیق یعنی قراره اجرایی شدن قطعنامه رو بدون هیچ ان قلتی تایید کنن؟ باشه...!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس