جان کری در کنفرانس خبری خود گفت به پارامترهایی دست یافتیم که ثابت کند برنامه هسته ایرا ن صرفا صلح آمیز است.

به گزارش مشرق، جان کری در کنفرانس خبری خود گفت به پارامترهایی دست یافتیم که ثابت کند  برنامه هسته ایرا ن صرفا صلح آمیز است.

وی افزود: کری: ما امروز به یک پیشرفت خیلی مهم در این مسئله رسیده ایم. ما به توافقی درباره پارامترهای کلیدی رسیده ایم که به جامعه بین المللی تضمین خواهد داد که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز باقی خواهد ماند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: کارشناسان ما روی پارامترها کار خواهند کرد تا آن را نهایی کنند.

کری گفت: برنامه مشترک اقدام تا ‌آخر ژوئن فعلا بر جای خود باقی است و ما هیچ توافقی جز یک توافق خوب را نمی پذیریم. ما امروز به فهمی سیاسی رسیدیم و این بنایی برای توافقی است که 15 سال غنی سازی را متوقف می کند.

وی افزود: یک نکته دیگر که بسیار صریح است باید بگویم که برخی اقدامات ده ساله و برخی 15 ساله و برخی 25 ساله هستند و اقدامات شفاف ساز هیچگاه منقضی نمی شوند و در نهایت پارامترهایی که رسیدیم اطمینان میدهدتمام مواد شکافت پذیر کاهش می یابند.

وی گفت: فقط در نطنز غنی سازی صورت می گیرد و دستکم برای 15 سال اینده ذخیره اورانیم غنی شده 300 کیلو گرم خواهد بود. توافق کردیم که فعالیت های غنی سازی در فردو متوقف شود و هیچگونه مواد شکافتی در این تاسیسات نباشد و فردو به یک تاسیسات تحقیق و توسعه برای مقاصد پژوهشی تبدیل خواهد شد و رآکتور اراک نیز دوباره طراحی خواهد شد و پلوتونیوم در آن تولید نمی شود و اراک تنها به راکتوری تبدیل می شود که فقط به فعالیت های پژوهشی و پزشکی تبدیل می شود و تمام سوخت اراک به خارج می رود و از ساخت تاسیسات آب سنگین برای 15 سال آینده خودداری کند و مورد بازبینی های منظم و جامع قرار بگیرد و از هرگونه تلاش برای رسیدن به سلاح هسته ای جلوگیری خواهد شد.

وی گفت: ایران توافق کرده به آژانس اجازه دهد به هرگونه اتهام نسبت به فعالیت های مخفیانه رسیدگی کند و این موارد کمی از عناصر کلیدی از توافقنامه است. توافق نهایی مبتنی بر سند خواهد بود و ایران تا اینجا تمام تعهدات خود بر اساس برنامه اقدام مشترک را احترام گذاشته و در ازای همکاری آینده، آمریکا مرحله به مرحله تحریم ها را کاهش خواهد داد و در هر مرحله ای که ایران به تعهدات عمل نکند تحریم ها باز خواهد گشت و این پارامترها یک استاندارد منطقی را ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: در طول تاریخ دیپلماسی برای جلوگیری از جنگ لازم بوده و موسسه های جهانی را پایه ریزی کرده و اینکه ما از ایران بخواهیم تسلیم شود  عملی نیست. تردیدی نیست برنامه جامعی که به سوی آن در حرکت هستیم و آزمونی که پیش روی هست سربلند بیرون خواهیم آمد.

کری گفت: فهم سیاسی که امروز به آن رسیده شد به  راه حلی اساسی رهنمون میشود که توافق نهایی است و هنوز جزئیات زیادی باقی مانده که باید حل شود به عنوان مثال مسئله برنامه موشک های بالستیک ایران و بعد زمانی آن.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • علیرضا ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    با سلام خدمت مجموعه مشرق لطفا یا خبر منتشر نکنید یا به نظراتی که مخاطبان دارن احترام بگذارید و در زیر خبر مربوطه درج کنید. من به نوبه خودم این توافق فضاحت بار رو که ۱۲ سال مقاومت مردم رو به باد داد و خون شهدای هسته ای رو پایمال کرد به دولت تدبیر وامید تبریک گفته و همچنین خدمت ملت صبور ایران تسلیت عرض میکنم.
  • امیر تبریز اوغلی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    در هیچ دوره ای از تاریخ تا این حد ذلیل و حقیر نبودیم. رشته های بزرگان پنبه شد
  • وحید ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    کم کم می خوان بحث موشکی رو هم وسط بکشن...
  • ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    سایتهای ایرانی رو بگو جوگیر شدن که نوشتن تمام تحریمها "فورا" برداشته میشه
  • ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    با این حساب اونا هروقت عشقشون کشید یه اتهام میزنن به ایرانو آژانس پا میشه میاد ایران..
  • ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    20 درصد برای همیشه رفت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • شهرام ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    یعنی هرجا رو که بخوان و هر زمانی میتونند بازرسی کنن هر جا که خواستن
  • احمد19 ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    کاش جای نطنز فردو رو داده بودیم چون خیلی استراتژیک و غیر قابل نفوذ بود
  • دانشجو ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    و باز مثل 12 سال قبل( دوره ریاست جمهوری خاتمی) عقب می افتیم . . . معلوم نیست این دفعه مثل قبل بتونیم از جامون پاشیم یا نه. این همه خون دادیم واسه هسته ای این جوری مثل خیار فروختن وای بر ما
  • sanaz ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    خدا شاهد است نزدیک بود از ناراحتی گریه کنم . یاد یک عهد نامه مشهور افتادم .
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    آمد به سرم از آنچه مى ترسيديم. تسليت.
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    الـــــــــــــــمـــــــــــــــاس دادیم و در عَوَضش : اگر آژانسی که خودش دست نشانده ی آمریکاست تأیید کرد و راستی آزمایی شد و اوباما و مجلس و وزارتخانه های آمریکایی تأیید کردند ، مرحله به مرحله و انشاالله قسمتی از تحریمها حذف خواهد شد و الخ این بود انتظارات رهبری ؟ این بود انتظارات مردم ؟ این بود پاسداشت شهدای هسته ای ؟ این بود عزت ملی ؟ این بود تدبیر ؟ این بود ...
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    به نظر من اصلا ما صنعت هسته ای نمی خواهیم. اگر قرار است داشتن این صنعت آنهم اینطور تشریفاتی به قیمت حضور دایمی جاسوسان غرب در ایران و نظارت اجنبی بر ما تمام شد اصلا نمی خواهیم.
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    کشیدن. خبرنداری.
  • بابک زهتابیان ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    با عرض سلام و عرض خسته نباشید خدمت دوستان و یه خدا قوت بزرگ به تیم مذاکره و در صدر اونها دکتر ظریف زمانی که مقام معظم رهبری تاکید میکنن بر همدلی و همزبانی ملت و دولت ما چیکاره هستیم که بر خلاف آن عمل کنیم ما همواره همراه دولت مقتدر بودیم و هستیم و خواهیم بود. خطوط قرمز ما لغو تحریم ها و غنی سازی بود که هر دو رو الآن در دست داریم ...
  • یزدی ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    ما پیروی رهبر آگاه، بامنطق و دلسوز هستیم اگه ایشون مخالف باشند معلوم میشه که برخی میخواهند همزمان با بازگشت اعضا به پایتخت ها ایشون رو تحت فشار و در مقابل عمل انجام شده قرار بدهند(همانطور که با هیاهو و ایجاد شوق در مردم توافق ژنو وارونه نشان داده شد) اگه هم موافق این توافق و همچنین رای مثبت مجلس باشند حتما به مصلحت کشور است و ما از همین جا دست تیم مذاکره کننده را می بوسیم.
  • مهدی ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    یک سئوالی ازت بپرسم؟ دقیقا از چی ناراحتی؟! ... واقعا درک نمی کنم! ... اگر برنامه ی هسته ای ایران بعد نظامی داشت حرفت درست بود ولی در بعد صلح آمیز تازه ایران چندتا مزیت خوب گرفت؛ بهینه شدن راکتور آب سنگین اراک ( خاکستر پلوتونیوم محصول فرعی و ضایعات هست )؛ تحقیقات ادامه داره و تازه حالا کشورهای غربی باید در بعضی زمینه ها به ایران کمک هم بکنن مثل همون فوردو برای تولید ایزوتوپ یا افزایش بازده ی اراک یا طراحی و ساخت نیروگاه هسته ای، غنی سازی هم حالا در حد محدود ادامه داره ... تحریم ها هم که داره برداشته میشه ... یکسری محدودیت ها در بعد صنعتی غنی سازی ایجاد شد ولی نسبت به امتیازهایی که گرفته شد به نظر من که قابل قبول هست. وقتی چپ و راست ایران تحریم می شد و می گفتن کاغذ پاره هست، وقتی پول ملی ما از افغانستان کمتر شده بود یا وقتی اقتصاد ایران محدود به چین و هند و ترکیه شده بود، وقتی اسرائیل با پر رویی تمام توی خاک کشور ما دست به ترور دانشمندهای هسته ی زد و کارش رو هم دفاع از خود جلو می داد، شما به کسی تسلیت گفتی؟! ...
  • ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    انگار دارم کابوس می بینم. یکی من را بیدار کند.
  • ناشناس ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    چرا تعارف میکنید همه دستاوردهای ایران تقدیم امریکا
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    1- هزینه بازسازی و بازساختن هسته مرکزی و قلب راکتور اراک را چه کسی می دهد؟ 2- هزینه نابود سازی ذخیره اورانیوم ایران بر عهده چه کسی است؟ 3- هزینه های بایگانی و انبارسازی دستگاه های غنی سازی ایران را چه کسی متقبل می شود؟
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    خوبه خود امریکائیها دارند میگن مرحله به مرحله تحریمها برداشته میشه یعنی وقتی ایرانیها اعتماد سازی کردند و نظر حضرات را جلب کردند و این داستان ادامه داره
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    گویا برای مشرق و سایت های معلوم الحال صحبت های کری و اوباما سندیت بیشتری از نتن اعلام شده دازه!!!
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    توافق دو مرحله ای به دولت بی تدبیر و نا امیدی تسلیت عرض میکنم
  • علی فاطمی ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    توافق /؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یکی ترجمه کنه لطفا
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    اقای ظریف میگن تحریم ها یکجا برداشته میشه اما جان کری میگه مرحله به مرحله این یعنی هیچ پیشرفتی در مذاکرات نبوده.
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    متاسفانه بعد از توافق ننگین ژنو حرف شما درست است چون در آن توافق هر آنچه که اوباما و کری گفتند اتفاق افتاد و هر آنچه که ظریف و روحانی گفتند خلافش ثابت شد ...
  • ناشناس ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    چی شده منافع شما هم به خطر افتاده ؟؟؟توافق دستور هبری بود
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    آقایون صحبت این دیلاق رو تحویل یگیرید.
  • مژگان ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    منکه متوجه نشدم اقایان از چی ناراحتند ما که میگفتیم فعالیت ما جهت بمب هسته ای نیس حالا هم که اجازه داریم انرژی هسته ای صلح امیز ادامه داشته باشه و بازرسیها در جهت تضمین این مدعاست و لاغیر . خونها ییکه دادیم کجاش هدر رفت ما همچنان انرژی هسته ای صلح امیز داریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس