رابطه نظامی بسیار نزدیکی بین عربستان و پاکستان وجود دارد و این ارتباط موجب شده تا پاکستان حتی برای حفظ منافع عربستان سعودی در یمن حضور نظامی داشته باشد.

آیا خوش خدمتی پاکستانی‌ها برای آل‌سعود سابقه دارد/ چرا ارتش پاکستان برای نبرد با یمنی‌ها دست به سلاح شد
گروه بین‌الملل مشرق - پس از حمله عربستان سعودی به یمن، این کشور برای توسعه و گسترش حملات خود و از بیم از دست دادن یمن، کشوری که همواره از آن تحت عنوان «حیات خلوت» عربستان سعودی یاد می شد، اقدام به تشکیل ائتلافی متشکل از ده کشور در برابر جنبش «انصار الله» یمن کرد که ایران را متهم به هوادارای و حمایت از آنها می کند.

«پاکستان» از جمله کشورهایی بود که بنابر اعلام رسانه های رسمی سعودی آمادگی خود رای پیوستن به ائتلاف عربستان سعودی جهت حمله به یمن را اعلام کرد، در حالی که پاکستان، کشوری غیر عربی نشان می دهد که دارای اقلیت شیعی بزرگی است و ارتش آن در مناطق مرزی افغانستان در حال مبارزه با گروه های افراط گرایی همچون طالبان و القاعده هستند.

بیانیه صادر شده از سوی دفتر نخست وزیری پاکستان به این نکته اشاره می کند که اسلام آباد دارای روابط نزدیک و عمیق با ریاض و همچنین دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است و اهمیت بسیاری برای امنیت آنها قائل است، به همین دلیل هر اقدامی که امنیت عربستان سعودی بطور خاص و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بطور عام را تهدید کند، با واکنش جدی پاکستان مواجه می شود.

از یک سو می توان پیوستن پاکستان به عربستان سعودی را به سیاست شخصی «نواز شریف» نخست وزیر این کشور ارجاع داد، چراکه پس از کودتای سال 2000 که منجر به سرنگونی نواز شریف از قدرت شد، این ریاض بود که به وی پناه داد.

آیا خوش خدمتی پاکستانی‌ها برای آل‌سعود سابقه دارد/ چرا ارتش پاکستان برای نبرد با یمنی‌ها دست به سلاح شد

آیا خوش خدمتی پاکستانی‌ها برای آل‌سعود سابقه دارد/ چرا ارتش پاکستان برای نبرد با یمنی‌ها دست به سلاح شد
ورود نیروهای ویژه پاکستان به عربستان 3 روز قبل از حمله به یمن

در سال گذشته نیز شاهد سفر مهم «سلمان بن عبد العزیز»، وزیر دفاع وقت عربستان سعودی و پادشاه کنونی این کشور به اسلام آباد بودیم تا پس از آن شاهد درخواست اسلام آباد جهت براندازی نظام در سوریه و برکناری «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه از قدرت باشیم.

جدای از این روابط اسلام آباد و ریاض عمیق تر از آن است که در قالب کلمات بگنجد و هریک از دو کشور به شکلی خاص خویش کشورهای بسیار ایدئولوژیکی به شمار می ایند که همین بُعد دینی و مذهبی موجب شده تا طی سال های گذشته منافع مشترک مهمی بین دو کشور به وجود آید، به گونه ای که «بندر بن سلطان»، رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان سعودی از رابطه کشور متبوعش با پاکستان به عنوان یکی از بهترین و مثال زدنی ترین روابط موجود بین دو کشور در عرصه بین المللی یاد می کند.

یکی از مهمترین عوامل نزدیکی پاکستان و عربستان سعودی، تبدیل شدن اسلام آباد به پل ارسال کمک های لجستیکی عربستان سعودی به گروه های مجاهد در افغانستان در دهه هشتاد قرن گذشته بود که در پایان منتهی به شکل گیری القاعده و طالبان در افغانستان شد و هم اکنون امتداد و گستره این دو گروه تروریستی در پاکستان هم مشاهده می شود.

در این میان منتقدان پاکستانی در بسیاری از موارد به آثار منفی و زیان بار کمک های مالی عربستان سعودی به پاکستان اشاره می کنند که در مهمترین بعد آن شاهد شکوفایی تاسیس مدارس دینی و مذهبی در سراسر مناطق و استان های پاکستان هستیم، مدارسی که موجب تشدید خشونت های دینی و طایفه ای در این کشور شدند تا رهاورد آن قربانی شدن هزاران پاکستانی در عملیات های تروریستی فرقه ای در سال های اخیر باشد.

اما در مقابل نیز پاکستان تاثیر بسیار مهمی بر عربستان سعودی گذاشت. در دهه شصت قرن گذشته ارتش پاکستان اقدام به آموزش برخی از ارتش های عربی به ویژه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس کرد که از جمله آنها ارتش عربستان سعودی بود، حتی ژنرال «ضیاء الحق»، رئیس جمهور سابق پاکستان یک بار یگانی از نیروهای ارتش اردن را جهت مبارزه با رزمندگان فلسطینی فرماندهی کرد.

گزارش منتشر شده توسط مرکز مطالعات «بروکینگز» در سال 2008 میلادی نشان می دهد که رابطه نظامی بسیار نزدیکی بین عربستان و پاکستان وجود دارد و این ارتباط موجب شده تا پاکستان حتی برای حفظ منافع عربستان سعودی در یمن حضور نظامی داشته باشد.

آیا خوش خدمتی پاکستانی‌ها برای آل‌سعود سابقه دارد/ چرا ارتش پاکستان برای نبرد با یمنی‌ها دست به سلاح شد

در بخشی از گزارش مرکز مطالعات بروکینگز تاکید شده است که پاکستان برای دهه‌ ها به عربستان سعودی در حوزه نظامی کمک کرده و تجارب و مهارت های خود را در اختیار آن قرار داده است.
گزارش مرکز مطالعات بروکینگز تاکید می کند که عربستان سعودی با کمک پاکستان بود که در دهه شصت قرن گذشته موفق شد، نیروی هوایی گارد سلطنتی را تاسیس کند و پس از تاسیس خلبانان سعودی را آموزش دهد.

همچنین نیروی هوایی ارتش پاکستان در سال 1969 میلادی برای جلوگیری از نفوذ نیروهای یمنی در جنوب عربستان و یمن به سود عربستان به پرواز درآمدند و مواضع ارتش یمن را بمباران کردند.
در دهه هفتاد و هشتاد قرن گذشته نیز 15 هزار نظامی پاکستانی در عربستان سعودی حضور و فعالیت داشتند و اغلب آنها در نزدیکی مرزهای عربستان سعودی با اردن و سرزمین های اشغالی متمرکز بودند.

آیا خوش خدمتی پاکستانی‌ها برای آل‌سعود سابقه دارد/ چرا ارتش پاکستان برای نبرد با یمنی‌ها دست به سلاح شد

این درحالی است که نمی توان کمک مهندسان پاکستانی در بنای استحکامات سعودی در طول مرزهای مشترک عربستان با یمن جهت مقابله با خطری که آل سعود از جانب حوثی ها احساس می کرد، را نادیده گرفت.

حتی در جنگ اول خلیح فارس هزاران نظامی پاکستانی در عربستان سعودی حضور و فعالیت داشتند تا در صورت نیاز و ضرورت به سود سعودی ها وارد عمل شوند.
از آن زمان بود که عربستان سعودی توانست به شکل قابل ملاحظه ای افزایش دهد و عربستان به یکی از بزرگترین کشورهای وارد کننده سلاح در جهان تبدیل شود.

صرف نظر از این حضور نظامی پاکستان، بسیاری از اتباع این کشور نه تنها در عربستان سعودی که در تمام کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در موسسات و دستگاه های دولتی و حکومتی این کشورها حضور و فعالیت دارند.

بحرین نمونه گویایی از عرصه حضور پاکستان در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و هم پیمان عربستان سعودی است، به گونه ای که رژیم آل خلیفه از زمان آغاز انقلاب مروارید مردم بحرین در 14 فوریه 2011 میلادی تاکنون از هزاران نظامی پاکستانی برای سرکوب این انقلاب استفاده کرده و این نظامیان به خدمت دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی آل خلیفه در آمده اند.

به خدمت درآمدن نظامیان پاکستانی در دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نگرانی های بسیاری در میان سیاستمداران و احزاب سیاسی پاکستانی ایجاد کرده است، از جمله «شیرین مزاری»، رئیس حزب «جنبش العدل» که در این باره می گوید: با توجه به درگیری های طایفه ای و مذهبی موجود در پاکستان دخالت اسلام آباد در منازعات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که اغلب بعدی طایفه ای و مذهبی (شیعی – سنی) دارد، باز تاب های بسیار منفی بر کشور می گذارد و در این خصوص لازم به نظر می رسد که پاکستان سیاست بی طرفی را اتخاذ کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    پاکستان منبع درآمد دیگه ای نداره مجبوره از نیروی انسانی عظیمش استفاده کنه و البته ارتش پاکستان بقول آقا ارتش قوی هم هست حوثی ها باید مراقب باشند
  • ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    واقأبا كشورى مثل پاكستان بايد،دوستى كرد نه روسيه ى دورو
  • علیرضا اهواز ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    دیشب آصف وزیر دفاع پاکستان یک جمله گفت که آبروی اونها رو میبره ؛ البته ندیدم رسانه های داخلی روی اون کار کنن متاسفانه . اون چون مغز نظامی داره و از سیاست چیزی سرش نمیشه به صراحت گفت کشور عربستان صعودی کمکهای گسترده ای به ما کرده و لازم میدونیم که این کمکها رو جبران کنیم ! یعنی پول مفت عربستان داره ما رو وارد این جنگ میکنه !
  • ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    آخه شب اخبار اعلام کرد پاکستان نپذیرفت به جنگ با یمنی ها یرود؟
  • علی ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    پاکستان حق داره به حرف اربابش گوش بده اگه غیر از این باشه مطمئن باشید از گشنگی خواهند مرد.
  • ستار ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    اين پاكستان در زمان حمله اسرائيل به فلسطين و لبنان كجا بود. پاكستانيها در جنگ بالكان چه كار مثبتي براي مسلمانان بوسني انجام دادند. اكنون براي مسلمانان مظلوم ميانمار چه اقدامي انجام ميدهد. متاسفانه اغلب كشورهاي سني مذهب،مهره هاي شطرنج براي آمريكا و انگليس هستند.
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    مزدور هستند
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    پاکستان اگه قدرت نظامی داره چرا نمیتونه از پس چهار تا گروه تروریستی بر بیاد؟ اینا تبلیغاته عربهاست وگرنه پاکستان خودش از عربها بدبخت تره
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    قابل توجه دوستان!!!
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    پاکستانی ها بهتره اول یه دستی به سر کچل خودشون بکشن طالبان هر غلطی بخواد انجام میده مثل فاجعه مدرسه
  • نصرالله ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    مشرق جان میشه یه جواب امیدوارکننده بدید ------- چرا انصرالله وارتش یمن هیچ اقدامی علیه عربستان چه از نظر حمله موشکی به تاسیسات زیربنایی بویژه پالایشگاهها یا حمله به کشتیهای عربستان که در حال عبور از باب المندب هستند ویا شروع حمله زمینی انجام نمی دهند ؟؟؟
  • دانشجو ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    مرگ بر آمریکا - مرگ بر آمریکا-مرگ بر آمریکا-مرگ بر آمریکا-مرگ بر آمریکا-مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل-مرگ بر اسرائیل-مرگ بر اسرائیل-مرگ بر اسرائیل-مرگ بر اسرائیل مرگ بر آل سعود-مرگ بر آل سعود-مرگ بر آل سعود-مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود-مرگ بر آل سعود-مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود-مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود
  • نادر ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    ازبس که گدا گشنه هستند .حاضرند برای پول هر کاری بکنند.وای بر ما با این همسا یگان گشنه ولی پر جمعیت
  • محمد س ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    با سلام ارتش پاکستان اگه عرضه ای داشته باشه ؛ باید جلوی تروریست ها رو بگیره که مدرسه بچه های همین نظامی ها رو به گلوله بستند. جالبه این کشور در حل ابتدایی ترین مسائل داخلی ش مونده ؛ حالا فقط به خاطر خوش خدمتی به آل سقوط داره این غلطارو می کنه.
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    حالا ایران چند ساله تلاش میکند گازش را به این کشور بدون ثبات ومخل امنیت شرق ایران بفروشد.شیعیان پاکستان واهل سنت غیر وهابی بایستی بیش ازاین مورد توجه ایران قرارگیرند
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    حالا ایران چند ساله تلاش میکند گازش را به این کشور بدون ثبات ومخل امنیت شرق ایران بفروشد.شیعیان پاکستان واهل سنت غیر وهابی بایستی بیش ازاین مورد توجه ایران قرارگیرند
  • مبین ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    خداییش هرچه کشور بیخود و خائن هست دور ایران رو گرفتن بخصوص پاکستان !!!!
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    ب ت حوثیها خدا رو دارند همه دعاشون کنیم تا آل سعود این دوست قسم خورده صهیونیسم که همان یهودیان تندرو باشند و این دوشمن اسلام «آل سعود»شکست خورده و ریشه تندروی در دنیا از بین برود
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    پاکستان درامدی برای جنگ نداردوبه همین دلیل ارتشش رابه دیگرکشورهاقرض میدهدتادررقابت باهندعقب نماند!!!
  • خلیج پارس ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    موقعی که ما وام میلیارد دلاری به پاکستان میدادیم وبرا پیشرفت کشور خودمون صرف نکردیم باید به اینجاش هم فکر میکردیم
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    پاکستان زیاد نمی تواند خود را درگیر کند - اینها همه اش نمادین است - زیرا خود پاکستان درگیر طالبان و هند است
  • ايرج ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    به قول قديميا هر چه قدر پول بدي همون قدر بيشتر آش ميخوري . كشورهاي عربي يكي از منابع سرشار درآمد براي كشور پاكستان از محل اعزام نيروهاي كار،امنيتي و نظامي است.در ثاني با گسترش روزافزون ايدئولوژي مذهب منحرف وهابيت عربستان در پاكستان و نفوذ گسترده اين دولت فاسد عربي در اركان سياسي اين كشور بدبخت و طاعون زده مذهب منحرف وهابيت، نبايد هيچگونه شك و ترديدي در رابطه با هرگونه كمك دولت پاكستان به حمايت از اقدامات منطقه اي عربستان به خود راه داد .دولت مردان پاكستانيها سگ هاي دست آموز عربستانيها هستند كه خيلي خوب ياد گرفتند براي صاحبشان پارس كنند.
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    مام داخل کشور از گشنگی داریم می میرم !!!!! سرت رو از زیر برف بیار بیرون !!!!!!
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    ما 7٪ منابع زیر زمینی جهان رو داریم ولی ........... کافیه دور و برت رو نگاه کنی اگر خودتو به کوری نزنی !!!!
  • skandary ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    استعمار پس از گذشتن زمان اشغال مستقیم. وشروع دموکراسی خواهی مردم در کشورها زمانی که دید دیگر مستقیم نمی نواند حضور داشته باشد از روش وابستگی ارتش در آن کشورها استفاده کرد. بعضی کشورها حکومت میلیشیایی است مانند بنگلادش پاکستان مصر سوریه اردن و.حتی ترکیه اردوغان.... یعنی ارتش کاملا سیاسی شده و مقامات بزرگ کشور عمدتا از نیروهای ارتش هستند. معدود مواردی بوده که ارتشی نیستند. اگر در ترکیه می بینیم که حکومت دست حزب خاصی است. این ظاهر کار است در باطن امریکا ارتش را متقاعد کرده که در پشت پرده باشد وبه حزب حاکم مجال تظاهر به منافع ملی را بدهد. وگر نه اگر دقت کنیم می بینیم حزب اردوغان خیلی بهتر از زمان کنترل مستقیم ارتش بر حکومت دارد منافع امریکا را برآورده می کند.در پاکستان ارتش حکومت را در دست دارد چون هنوز حزب سیاسی که بتواند منافع امریکارا از ارتش بهتر براورده کند وجود ندارد. پس هنوز ارتش همه کاره است. در مصر دیدیم که امریکا هرگز حاظر به دادن قدرت به حزبی که مشخص نیست در جهت منافع امریکا هست یا نه نمی باشد. ودوباره ارتش با تمام قدرت وارد شد وحکومت را بر گرداند. در سایر کشور ها هم وضع به همینگونه است هر گاه حکومتی بخواهد خود سر ودر جهت خلاف منافع امریکا وغرب حرکت کند فورا ارتش وارد عمل می شود وبه هر قیمت کودتا می کند و حکومت را بر می گرداند. بنابر این در پاکستان حکومت هنوز دست نظامیان است ونظامیان نیز توسط اربابانشان یعنی امریکا وغرب وبا پول تاربتاب دیگرشان یعنی عربها حمایت می شوند. و طبیعی است هرگاه اربابان بخواهند باید وارد عمل بشوند. کودتا ارتش پاکستان بر علیه نواز شریف هم در همین راستا بود تا به نواز بفهمانند که به رای مردم غره نشود ومنافع عوامل اصلی قدرت را حفظ کند. نواز شریف در جریان کودتا به دلیل عدم هماهنگی بین غرب وعربستان در پاکستان توسط ارتش برکنار شد و اکنون که غرب وارتش و عربهاهماهنگ هستند دوباره به قدرت برگشته است. وجنگ برای عربستان یکی از وظایف نواز وارتش پاکستان است چون کل بودجه ارتش از کمکهای عربستان است. وپاکستان به تناسب جمعیتش درامدی برای تجهیز ارتشش ندارد.
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    جماعت دزد و تروریست و کثیف و گدا گشنه که تو روز روشن بی نظیر بوتو رو کشتن، مگه کار دیگه ای جز هاپ هاپ وفاداری بلدن انجام بدن ؟
  • سیامک بهاءآبادی ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    نواز شریف مهره سرسپرده انگلیس و عضو برجسته I.S.I + I.S.R است . او همچنین در هر دوره سقوط ، به عربستان پناه می برد. از سوی دیگر وی از حامیان و مروجان القاعده «خوش خیم!؟» یعنی وهابیت است و... از ایشان همین دیده می شد.
  • علیرضا اهواز ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    چون انصارالله هنوز امیدواره وارد جنگ زمینی نشن ، زدن نیروهای عربستان یا مصر یعنی بهترین بهانه برای ورود این کشورها به خاک یمن . ورود اونها به یمن یعنی چندین و چند جبهه جلوی انصارالله و ارتش باز میشه ، یعنی جبهه استقلال جنوب شعله ور شده و ممکنه این امر تحقق پیدا کنه . اینجا دیگه با کوههای شمال یمن که زیستگاه انصارالله و قاعدتا مورد شناخت اونهاست نیست ، اینجا کل کشور یمنه از بنادر جنوب و صحراهای شرق تا کوههای شمال و غرب کشور
  • علی ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    گداهای پاکستانی سر چهار راهها
  • محمد ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    بسیار بعید میدونم که کشور ما ایران بخواد وارد جنگ نظامی بشه اون عربستان دلیل اون هم برای جلوگیری از عمیقترشدن فتنه مذهبی بعدشم فعلا ایران از انصارالله درخواست حمله نکرده که بخوان حمله کنن پس این حملات هوایی راهیی به جایی نخواهد برد وعربستان بعد از مدتی خواهد فهمید مجبور است باید وارد نبرد زمینی شود که قطعا تلفات خواهند داد درکل امکان اشغال یمن بعید است
  • مجید ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    نصرالله جون خودم جوابتو میدم! ایران بهشون اجازه نمیده! چون تو این شرایط هر تحرک نظامی از سوی یمن از چشم ایران دیده میشه و ایران نمیخاد تو این شرایط که کلی درگیری تو عراق و سوریه و در عرصه بین المللی داره با اعراب وارد جنگ بزرگ منطقه ای بشه که مطمئنا به جنگ بین شیعه و سنی تبدیل میشه! عربستان تنها هدفش از جنگ یمن تحریک ایران برای مداخله نظامی تو یمن و در ادامه جنگ گسترده هستش! دقیقا مثل شطرنج ، یه مهره رو میارن جلو تا بزنیش ولی بعدش درگیر یه جنگ بزرگ میشی و این دقیقا همون چیزی هست که برخلاف خواسته ایرانه.
  • بنده خدا ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    نرخ رشد بالای جمعیت سنی مذهب در پاکستان یک سرمایه عظیم در کنار پول نفت کشورهای عرب خلیج فارس برای تغییر بافت جمعیتی در بسیاری از کشورها از جمله بحرین و حتی ایران هست
  • ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    سی وشش سال هی گفتید کشورهای دوست و برادر همسایه و حالا میفهمید هیچکدوم از همسایه های ما چشم دیدن ما را ندارن... سیاستهای غلط شما باعث شده یه رفیق واسه ما نمونده!!
  • سهیل بشردوست ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    این سری پاکستان سیل اومد بجای ارسال هدایا، میشینیم تماشا... خواهشاً آقایون این تروریست ها رو برادر نام گذاری نکنن!
  • ناشناس ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    اساسا دولت پاکستان از بیماری مزمن دورویی و نفاق رنج می بره، حقشه که هند حساب کار این دولت وهابی پرست رو یکسره کنه!
  • ضد خائن ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    0 0
    پاکستان و ترکیه و عربستان و قطر و امارات و مصر و اسرائیل به درک ! از خدا مرگشان را میخوام اما چرا در حالی که عراقیها تجاوز جنایتکارانه عربستان به یمن را محکوم کردند وزارت امور خارجه ما حتی حاضر نشد این تجاوز را محکوم کنه آخه چرا ؟؟؟؟!!!!!!!!! خدا مرگ بده به تمام طرفدارهای حکومت ننگین سعودی در داخل
  • ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    سلام برداشتن تحریم ها و رابطه با امریکا که به ضرر آل سعود است فکر می کنم در حمله به یمن هم تاثیر دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس