کد خبر 400661
تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱

چهار روز از مذاکرات هسته‌ای لوزان ۲ گذشت و دو وزیر خارجه اروپایی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مذاکرات پیوستند و خبرسازی رویترز درباره توافق دو تا سه صفحه‌ای شدیدا تکذیب شد.

به گزارش مشرق، تیم‌های مذاکره کننده ایران و آمریکا در چهارمین روز مذاکرات هم با یکدیگر دیدار کردند.
در این نشست علاوه بر معاونین وزرای خارجه، هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز حاضر بودند.
پس از گذشت چهار روز از مذاکرات فشرده هسته‌ای در روز شنبه وزرای خارجه فرانسه و آلمان هم به لوزان آمدند و جداگانه با همتایان آمریکایی و ایرانی خود دیدار کردند.
اما چیزی که بیش از همه توجه همگان را به خود جلب کرد گزارش رویترز بود که ادعا کرد ایران و قدرت‌های جهانی برای دستیابی به یک پیمان 2 تا 3 صفحه‌ای با ارقام خاص که احتمالاً پایه و اساس یک توافق بلندمدت برای حل و فصل مسئله هسته‌ای خواهد بود، نزدیک شده‌اند.
عراقچی و روانچی ادعای رویترز را تکذیب کردند و گفتند: اصلاً چنین چیزی نیست و تا به این لحظه چنین پیش‌نویسی تهیه نشده است.
کاخ سفید اعلام کرد که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان با صدور بیانیه ای پس از گفتگوی تلفنی تاکید کردند که ایران باید تصمیماتی را بگیرد که برای حل و فصل برخی مسائل باقی مانده، ضروری است.
صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم با بیان اینکه اختلافات همچنان باقی است گفت: تلاش می‌کنیم ببینیم آیا می‌توانیم در یکی دو مورد پیچیده به فهم مشترک برسیم یا خیر.
عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران اعلام کرد در صورتی که خواسته‌های جمهوری اسلامی در مذاکرات برآورده نشود هرچقدر هم که طرفین به دستیابی به یک توافقنامه نزدیک باشند، ایران از تصویب آن خودداری خواهد کرد.
ظریف هم پس از دیدار با اشتاین‌مایر و فابیوس همتایان آلمانی و انگلیسی خود گفت: نشانه‌ها حاکی از آن است که می‌توانیم به جلو حرکت کنیم. ایران با اراده سیاسی وارد مذاکرات شده و طرف مقابل نیز باید این اراده را از خود نشان دهد.
وزیر خارجه کشورمان در ادامه گفت: "من از دو ملاقاتی که با وزرای خارجه آلمان و فرانسه داشتم احساس می کنم طرف مقابل نیز با همین علاقه وارد موضوع شده است."
همچنین عصر روز شنبه نیز جان کری، ارنست مونیز وزرای خارجه و انرژی آمریکا با فابیوس و اشتاین مایر وزرای خارجه فرانسه و آلمان در حضور اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سایمون گس نماینده بریتانیا در گروه 1+5 دیدار کردند.
فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم برای دیدار با وزرای گروه 1+5 و وزیر امور خارجه ایران شنبه وارد لوزان ‌شد. وی با بیان اینکه "تا این این اندازه به توافق نزدیک نبوده ایم" افزود: "ما همیشه خوش بین هستیم در غیر اینصورت اینجا نبودیم. ما می توانیم توافقی محکم داشته باشیم."
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان که همراه تیم مذاکره کننده ایران در لوزان سوئیس به سر می‌برد، گفت: "در برخی موارد فنی مفاهمه بیشتری حاصل شده، هر چند اختلافات باقی است."
وانگ چون نماینده چین در گروه 1+5 تصریح کرد که مذاکره کنندگان چینی در مذاکرات هسته ای ایران در شهر لوزان، همه تلاش خود را برای پیشرفت در مذاکرات و دستیابی به توافق با تهران انجام می دهند.
یک منبع آگاه سازمان ملل تاکید کرد که دفتر سازمان ملل در شهر ژنو آماده است تا فورا میزبانی مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران را بر عهده بگیرد. پیش از این عباس عراقچی اعلام کرده بود که وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 در صورتی که برگزاری یک نشست جمع بندی لازم باشد، احتمالا به ساختمان دفتر سازمان ملل نقل مکان خواهند کرد.
رئیس جمهوری اسلامی ایران شامگاه شنبه هم با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان تلفنی صحبت کرد و گفت ایران انعطاف لازم را به خرج داده و نوبت طرف مقابل است.
موگرینی که شنبه شب وارد لوزان شد به دیدار جان کری وزیر خارجه آمریکا رفت و روند مذاکرات هسته ای را با وی مورد بررسی قرار داد.
قرار است ظریف و کری ساعت 9 یکشنبه به وقت محلی دیدار کنند و سپس وزیر خارجه ایران با همتایان چینی،‌ انگلیسی و روسی خود ملاقات کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس