کد خبر 400050
تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۳

قائم‌مقام اجرایی سد گتوند علیا با اشاره به بارندگی روز گذشته در استان خوزستان گفت: سد «گتوند علیا» توانست با مهار سیلاب‌های سطحی از خسارات بسیاری به شهرها و روستاهای استان خوزستان جلوگیری کند.

به گزارش مشرق، علی‌اکبر غلامرضایی قائم‌مقام اجرایی سد گتوند علیا، با اشاره به بارندگی چند روز اخیر در استان خوزستان اظهار داشت: در روز یکشنبه (دوم فروردین‌ماه 94)‌ باران رحمت الهی آن چنان باریدن گرفت که طی 24 ساعت حدود 200 میلیون متر مکعب آب معادل حجم کل مخزن سد امیرکبیر کرج، وارد مخزن سد «گتوند علیا» شد.

وی تاکید کرد: دبی لحظه‌ای آب ورودی به دریاچه سد حدود 6 هزار مترمکعب بر ثانیه بود که اگر این سیلاب عظیم و کم‌سابقه توسط سد «گتوند‌ علیا» مهار نمی‌شد، قطعاً خسارات سنگینی به شهرها، روستاها و مزارع کشاورزی در استان خوزستان از جمله ویژه اهواز وارد می‌شد. خوشبختانه این سد توانست یکی از اهداف اصلی خود که «مهار سیلاب‌ها» است، به‌خوبی عمل کند.

پروژه سد و نیروگاه «گتوند علیا» یکی از ده‌ها پروژه منحصر به‌فرد و بزرگ ایران است. این سد در کیلومتر 382٫5 از مصب رودخانه کارون احداث شده و با ارتفاع 182 متر بلندترین سد خاکی ایران است و با بهره‌برداری از آن سالیانه بین 10 تا 12 میلیارد متر مکعب آب رودخانه کارون مدیریت می‌شود.

عملیات اجرایی سد گتوند با هدف تولید بخشی از انرژی برق مورد نیاز کشور و تأمین و تنظیم آب شرب و کشاورزی از سال 1376 آغاز شد و 18 سال طول کشید که با هزینه‌ای نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان به پایان رسید.

در مجموع می‌توان تولید انرژی برق‌آبی به میزان 4500 گیگاوات ساعت در سال،کنترل سیلاب‌های فصلی رودخانه کارون و آب‌های خروجی از سد‌های بالا دست، تنظیم آب کشاورزی پائین‌دست و ایجاد جاذبه‌های گردشگری را از اهداف اجرای این پروژه عنوان کرد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    0 0
    البته اين سد بزرگترين دستگاه آب شور كن جهان هم هست منظورم معدن نمك در حال حل شدن داخل اين سد هستش
  • ايرج ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
    0 0
    ماست فروش هيچ وقت نميگه كه ماست من ترشه ... نيازي به دفاع از سد گتوند نيست كه همين بس كه آب رودخانه زلال و شيرين كارون را بعد از چند هزار سال غير قابل شرب كرد حتي آب لوله كشي شهري نيز بعد از عبور از سيستم هاي تصفيه آب خانگي به زور قابل شرب است. ساخت اين سد در اين مكان خيانت به مردم خوزستان و نسلهاي آينده ايران مي باشد .يقين بدانيم آيندگان آنرا تخريب خواهند كرد...
  • ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    0 0
    چه جالب. یعنی با آب شور سد گتوند، تولید محصولات کشاورزی استان خوزستان ظرف 3 سال بعد از آبگیری این سد، رشد 26 درصدی داشته است؟ فکر نکنم با آب شور بشه کشاورزی کرد. مگه. مگه چی؟ اگه گفتی. مگه اینکه نمکدون دست بگیریم و بپاشیم. خسته نباشی نمکپاش.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس