کد خبر 399167
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲

پافشاري بر موضوع فاطميه، موضوعي است که نبايد از آن غافل شد، لذا چه خوب است بياموزيم که با حفظ شئون و نگاهداري رسوم به طور همزمان، نه تنها در پاسداري از گذشته خود موفق باشيم، که با برخي رعايت‌ها موجبات پيشرفت و ارتقاي فرهنگي خود را فراهم کنيم.

به گزارش مشرق، امسال نوروز با تمام شکوه هر ساله ‌اي که دارد با شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها تقارن پيدا کرده است. محبت به حجج الهي، شالوده اصلي تشيع محسوب مي ‌شود. دوست داشتن خاندان
پيامبر (ص) و خوشحالي به سبب آن چيزي که آنها را خوشحال مي‌کند و ناراحتي به دليلي که آنها را  ناراحت مي‌کند، يکي از
بزرگ ترين شعاير ديني و مناسک اعتقادي شيعيان است. بزرگداشت محرم، فاطميه، سالروز شهادت ائمه (ع) و همچنين شادي در اعيادي چون غدير، سالروز ميلاد آن حضرات و نيمه‌ شعبان نيز از همين قرار است. بنا بر همين است که شيعيان اولويت‌هاي خود را در چنين ايامي به مناسبت ‌هاي مذهبي اختصاص مي دهند.در اين ميان فاطميه يکي از مهم ‌ترين مقاطع و يک نقطه‌ عطف است. شايد يکي از دلايلي که وهابيت و سلفي‌ها تلاش مي‌کنند موضوعيت فاطميه (س) را مخدوش جلوه دهند همين است. آنان به دنبال اضمحلال تشيع هستند و برآنند تا با از بين بردن نشانه‌هاي واقعي و هويت تشيع و از بين بردن خطوطي که مرز شيعه و غير آن را معلوم مي کند موجوديت شيعه را حذف، و به دنبال آن  بخش عظيمي از منابع انساني و اقتصادي را به جانب خود انتقال دهند. همچنين جغرافياي شيعي خصوصاً ايران را در سيطره خود قرار دهند.بنابر آنچه گفته شد پافشاري بر موضوع فاطميه، موضوعي است که نبايد از آن غافل شد.
لذا چه خوب است بياموزيم که با حفظ شئون و نگاهداري رسوم به طور همزمان، نه تنها در پاسداري از گذشته خود موفق باشيم، که با برخي رعايت‌ها موجبات پيشرفت و ارتقاي فرهنگي خود را فراهم کنيم. ارتقايي که از تبعات آن، احترام به گذشته و انتقال مفاهيم نيکو به آينده خواهد بود.لذا شايد امسال، که با تقارن فاطميه (س) و نوروز مواجه هستيم، ارائه برخي راهکارها در حفظ شئون فاطميه در ايام نوروز، مؤثر باشد. در قالب اين راهکارهاي پيشنهادي برآنيم تا با حفظ موضوع نوروز، ايام فاطميه (س) را به رسم قرون گذشته تکريم کرده، زنده نگاه داريم:

- امسال بيش از هر سال ديگري مادران را تکريم کنيم.
- سبزه‌ها را با روبان سياه تزئين کنيم و يا ظروفي را به رنگ سياه انتخاب کنيم.
- در سفره‌هاي هفت سين و يا ميز پذيرايي، قاب کوچک و زيبايي که مزين به نام حضرت زهرا سلام الله عليهاست، قرار دهيم.
- در روز شهادت، از ديد و بازديد پرهيز کنيم.
- پوشيدن پيراهن سياه شکيل و يا حتي خاکستري همراه با ساير لباس هاي فاخر در شأن ميهماني (مثل کت و شلوار) .
- در ديد و بازديدها کلمه «تبريک» و «مبارک» را به عباراتي چون «سال خوبي داشته باشيد»، تغيير دهيم.
- در ديد و بازديدها از آجيل استفاده نکنيم. کما اينکه در هيچ خانه‌ عزاداري (در همين ديد و بازديدهاي نوروز)، به ميهمانان آجيل تعارف نمي شود. مي‌ توان ميزهاي ميزبان را با همان ميوه، مهياي پذيرايي از ميهمان نمود.
- از قهقهه زدن و خنده هاي بلند در اين ايام پرهيز کنيم.
- هنگامي که راديو تلويزيون اقدام به پخش موسيقي هاي تند
مي ‌کند، صداي آن را به احترام اين ايام، کم و يا قطع کنيم.


منبع: روزنامه رسالت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس